Vooraankondiging Sectievergaderingen NOMAC

• Topicstarter Topicstarter glimpie
  • Startdatum Startdatum
jrsmit zei:
Nismo zei:
Resume:

Item-1: 6 mensen extra in de n.k. klasse
Item-2: 4 rijders eenmalig vanuit de NC klasse
Item-3: 2 wildcards per jaar uit te ge&en op basis van:
Stb-1: Positie Europese ranglijst gereleteerd aan scores van de laatste 2 jaar.
Sub-2: Mits aan sub-1 niet voldaan wordt mogelijk aan te vullen met een NC rijder welke gedurende minimaal 4 finales door pech is uitgevallen.

Resume: Totaal NK klasse 28 rijders en 2 wildcard-rijders.

Opsplitsing indeling:

4 rechtstreeks
2x8 in de halve
En 10 in de kwart waarvan de eerste vier over gaan naar de 2 halve daarna blijft het hetzelfde.

En wat als nu volgend jaar deze tijd weer een paar toppers ergens vandaan zich melden, gaan we dan weer uitbreiden of zo?
Ik heb feitelijk nog steeds geen argumenten gelezen of gehoord waarom we het huidige systeem moeten aanpassen. :?
Wat nu als we meer aanmeldingen krijgen voor de NC dan dat er nu geplaatst kunnen worden? Wat dan?
Wat is eigenlijk het doel van de NK en NC?

Je zal lijkt me moeten voldoen aan de marktvraag, we willen toch allemaal dat de sport open is en toegankelijk? Zoals het nu in elkaar zit kan je niet groeien, de zaak zit op slot. Volgens mij is de basisregel van de Nomac om de sport te promoten ...

Natuurlijk kan je niet de zaak helemaal open gooien maar zo nu en dan de zaak aanpassen binnen de planning cq tijden die beschikbaar zijn lijkt me toch geen probleem.

WVK Performance zei:
Nismo zei:
Item-1: Een NC rijder is niet verplicht zijn of haar promovatie te accepteren, deze kan overgedragen worden naar de eerstvolgende geplaatste.
dat kan niet, dan krijg je dingen zoals mensen die blijven zitten omdat ze perse kampioen willen worden.
dan blijven ze in de klasse waar ze eigenlijk niet in horen...en zo hopen ze een paar NK's te winnen en zo erg makkelijk kampioen te worden.

Zit wat in.

je bedoelt dus dat dan nummer 23 en 24 gewoon in de nk blijven?

Dat lijkt mij een betere optie als 2 man extra uit de nomac te laten promoveren.

Dit zou alleen wel al 2 wedstrijden voor het eind van het jaar bekend gemaakt moeten worden zodat iedereen weet waar ze aan toe zijn.

En hoe dachten jullie erover hoe in het vervolg het beslist moet worden wie er wel en wie er niet in aanmerking zou komen voor die 2 extra plaatsen?

Je zal hier toch wat van in het regelement moeten zetten anders wordt het een zooitje, ik dacht zelf zoiets als iemand die in de laatst 4 jaar in de top 25 op een ek-a of wk geeindigt is.

TVH zei:
je bedoelt dus dat dan nummer 23 en 24 gewoon in de nk blijven?
Nou, probleem is dan dus dat je "onder voorbehoud" toch gedegradeerd bent, want je kunt nu wel vragen aan nieuwe instromers voor het NK dat ze 2 wedstrijden voor het eind van het seizoen ingeschreven dienen te zijn, maar dan heb je dus als NK rijder nog maar 2 wedstrijden om je te redden van degradatie......
Als je nu gewoon zeker weet dat plek 23 en 24 ook degradatie betekend, maar plek 7 en 8 uit de NC promotie onder voorbehoud, lijkt me beter......
Krijg je ook meer "verloop" in de rijders tussen beide klassen en dat lijkt me alleen maar goed........
En hoe dachten jullie erover hoe in het vervolg het beslist moet worden wie er wel en wie er niet in aanmerking zou komen voor die 2 extra plaatsen?

Je zal hier toch wat van in het regelement moeten zetten anders wordt het een zooitje, ik dacht zelf zoiets als iemand die in de laatst 4 jaar in de top 25 op een ek-a of wk geeindigt is.

Zoeits ja....

Blijft het feit dat wanneer je meer rijders wilt toelaten je ook nog sneller in tijdsnood komt. Omdat je in een twee klassen systeem alle finales dubbel rijdt gaat het hard met de tijd.

In andere landen om ons heen gebruikt men dan ook vaak geen opklimfinales. Of een systeem waar de top twee van de bv c-finale doorgaat naar de b enzovoort. Dat levert een enorme tijdswinst op en kun je dus veel meer rijders herbergen in een dag.

In Engeland rijden ze dagwedstrijden met 70 man inclusief een A-finale van 45 minuten. Daar is het kwalificeren en dan opdelen in a-b-c-d-e-f- etc finales. Die subfinales zijn den meestal allemaal 20 minuten en de a- 30 minuten

juliuskolff zei:
Blijft het feit dat wanneer je meer rijders wilt toelaten je ook nog sneller in tijdsnood komt. Omdat je in een twee klassen systeem alle finales dubbel rijdt gaat het hard met de tijd.

In andere landen om ons heen gebruikt men dan ook vaak geen opklimfinales. Of een systeem waar de top twee van de bv c-finale doorgaat naar de b enzovoort. Dat levert een enorme tijdswinst op en kun je dus veel meer rijders herbergen in een dag.

In Engeland rijden ze dagwedstrijden met 70 man inclusief een A-finale van 45 minuten. Daar is het kwalificeren en dan opdelen in a-b-c-d-e-f- etc finales. Die subfinales zijn den meestal allemaal 20 minuten en de a- 30 minuten

Komt dus terug de eerder gestelde vraag, hoe weten we dat de aanwas volgend jaar zo groot is dat het huidige systeem dit niet meer aan kan?
Als dat zo blijkt te zijn, dan vindt ik dat de nederlandse rijders voorrang dienen te hebben boven buitenlandse rijders, hoe goed die ook zijn. De Nomac/NK is niet een soort opvangsysteem voor louter ek/wk toppers die blijkbaar elders niet aan hun trekken komen.

Een probleem van de Belgische bond dus.....

Je weet niet wat de aanwas is, men zegt al ieder jaar dat het druk wordt en tot op heden weten ze net de groep te vullen op soms een paar man na....

Maar ja, wanneer praten we binnen de NOMAC over buitenlanders ? Daar praten ze alleen over leden van de Nederlandse clubs, dus als ze lid zijn van een Nederlandse club is er geen sprake van een "buitenlander"

Roelof zei:
Een probleem van de Belgische bond dus.....

Je weet niet wat de aanwas is, men zegt al ieder jaar dat het druk wordt en tot op heden weten ze net de groep te vullen op soms een paar man na....

Maar ja, wanneer praten we binnen de NOMAC over buitenlanders ? Daar praten ze alleen over leden van de Nederlandse clubs, dus als ze lid zijn van een Nederlandse club is er geen sprake van een "buitenlander"
Klopt het gaat ook niet over een buitenlander, feitelijk ben ik zelf een allochtoon. Het gaat inderdaad om leden van nederlandse clubs.

Vanavond de vergadering gehad bij de MACH over hoe en wat volgend jaar, en ook weer wat leuke ideeen gehoord, inderdaad wat Julius hier zegt had hij het ook over, misschien wel een optie als het deelnemersveld erg groot wordt, maar nogmaals inderdaad, gebeurd dat wel?......

Ook verschillende meningen over de instroming van snelle rijders....
waar het op neer komt, jammer, begin maar in de NC. Dat zijn de regels, en daar moeten we allemaal aan voldoen....
Moeten we nu omdat er misschien snelle mannen bijkomen ineens maar weer de regels aan gaan passen?
En wat als ze toch besluiten halverwege het jaar te stoppen en een GP of wat dan ook ergens anders te gaan rijden?

Mijnsinziens moet je wel de NK/NC uit zien te breiden, om er zorg voor te dragen dat het kan groeien.
Stel dat voor een bepaalde datum een bepaald aantal inschrijvers niet is gehaald, dan blijft het bij het vertrouwde systeem, zijn er meer inschrijvers, ga je naar het systeem wat Julius heeft uitgelegd......

M7H zei:
Vanavond de vergadering gehad bij de MACH over hoe en wat volgend jaar, en ook weer wat leuke ideeen gehoord, inderdaad wat Julius hier zegt had hij het ook over, misschien wel een optie als het deelnemersveld erg groot wordt, maar nogmaals inderdaad, gebeurd dat wel?......

Ook verschillende meningen over de instroming van snelle rijders....
waar het op neer komt, jammer, begin maar in de NC. Dat zijn de regels, en daar moeten we allemaal aan voldoen....
Moeten we nu omdat er misschien snelle mannen bijkomen ineens maar weer de regels aan gaan passen?
En wat als ze toch besluiten halverwege het jaar te stoppen en een GP of wat dan ook ergens anders te gaan rijden?

Mijnsinziens moet je wel de NK/NC uit zien te breiden, om er zorg voor te dragen dat het kan groeien.
Stel dat voor een bepaalde datum een bepaald aantal inschrijvers niet is gehaald, dan blijft het bij het vertrouwde systeem, zijn er meer inschrijvers, ga je naar het systeem wat Julius heeft uitgelegd......

Inderdaad een goed idee om een aanpassing op papier klaar te hebben liggen die groei naar groter aantal deelnemenrs voor NK en NC mogelijk maakt. Verder een zogenaamde zij-instroom van toppers vind ik niet een argument om de boel aan te passen. Gewoon de koninklijke route, dus via de NC.

In een ver verleden hadden wij al voorgesteld om een procentuele promotie/degradatie in te voeren.

Uitgaande van de 6 man van de 24 die degraderen praat je dus over 25%

Bij een grote instroom in toen de F3 klasse zou een grote groep promoveren naar de F2 en een kleine groep terug wat een jaar later ook weer invloed had op de F1.

Zo breng je op een langer termijn de 2 groepen naar een glijke hoeveelheid deelnemers en vang je de hoeveelheid instroom direct op, want is er geen instroom zal uit de hogere klasse weer meer mensen terug gaan.

Probleem met nu is dat er grenzen zijn, als het limiet wordt opgeheven zou dit kunnen werken.

Werken met een wildcard zie ik nog steeds wel zitten, je kan natuurlijk groei loszien van dit je moet er alleen wel rekening mee houden. Zo kan je de competitie verhogen zonder dat dit directe impact heeft op degradatie en plaatsen. BV:

- Een wildcard start aan het begin van het seizoen op de plaatsen 29 en 30
- Een wildcard is voor 1 jaar
- Een wildcard wordt toegewezen na bestuurlijk overleg en wordt toegewezen aan de hand van bewezen resultaten.
- ... vul maar aan.

Maar met nummers 29/30 open voor wildcards bepaal je als er 6 tot 8 man moeten degraderen en dus ook in de NC 1 of 2 man op de "wipnominatie" staan.......

Roelof zei:
Maar met nummers 29/30 open voor wildcards bepaal je als er 6 tot 8 man moeten degraderen en dus ook in de NC 1 of 2 man op de "wipnominatie" staan.......

Nee, je standaard NK aantal stel je dan op 28. Nummers 29 & 30 doen voor 1 jaar mee, langer meedoen kan niet (bv)

jrsmit zei:
Inderdaad een goed idee om een aanpassing op papier klaar te hebben liggen die groei naar groter aantal deelnemenrs voor NK en NC mogelijk maakt. Verder een zogenaamde zij-instroom van toppers vind ik niet een argument om de boel aan te passen. Gewoon de koninklijke route, dus via de NC.

Ook even terugkomend op de opmerking van een aantal, dat het makkelijk kan met VEEL meer rijders...
Ik heb ff 2 tijdschema's opgezet, volgens 2 systemen.
Systeem 1, wat nu wordt gehanteerd, het "kerstboom" systeem met 30 man NK en 30 man NC, dit geeft 6 heats van elk 10 man.
heats - 5 minuten,
1/4 finale - 15 minuten,
1/2 finale - 15 minuten,
Finale NC - 30 minuten,
Finale NK - 45 minuten.

10:00 => 11:00 Heats 1
11:00 => 12:00 Heats 2
12:00 => 13:00 Heats 3
4 man direct geplaatst na de kwalificaties, 2 halve finales van elk 8 man en 1 kwart finale van 10 man (waarvan de top 4 doorgaat) geeft het volgende.....
13:20 => 13:35 1/4 NC
13:40 => 13:55 1/4 NK
14:00 => 14:15 1/2a NC
14:20 => 14:35 1/2a NK
14:40 => 14:55 1/2b NC
15:00 => 15:15 1/2b NK
15:25 => 15:55 FINALE NC
16:00 => 16:45 FINALE NK

Systeem 2, geen "kerstboom" systeem maar een "doorstroom" systeem met 30 man NK en 40 man NC, dit geeft 7 heats van elk 10 man.
heats - 5 minuten,
doorstroom finales - 15 minuten,
Finale NC - 30 minuten,
Finale NK - 30 minuten.

10:00 => 11:05 Heats 1
11:10 => 12:15 Heats 2
12:20 => 13:25 Heats 3
NK:
8 man direct geplaatst naar groep "A"na de kwalificaties,
8 man in groep "B"
8 man in groep "C"
6 man in groep "D"
NC:
8 man direct geplaatst naar groep "A"na de kwalificaties,
8 man in groep "B"
8 man in groep "C"
8 man in groep "D"
8 man in groep "E"

uit elke groep stromen 2 man door naar de volgende groep
dit geeft het volgende.....
13:35 => 13:50 NC groep "E"
13:55 => 14:10 NK groep "D"
14:15 => 14:30 NC groep "D"
14:35 => 14:50 NK groep "C"
14:55 => 15:10 NC groep "C"
15:15 => 15:30 NK groep "B"
15:35 => 15:50 NC groep "B"
15:55 => 16:25 NK groep "A" (Finale)
16:30 => 17:00 NC groep "A" (Finale)

Nou, schiet er maar op, volgens mij is dit toch wel een erg strak tijdschema........
Systeem 1 laat nog aanvragen voor uitstel toe, systeem 2 eigenlijk dus niet......
systeem 2 is een uitbreiding van nu 54 naar 70 rijders, hierdoor kan ook de promovatie degradatie wedstrijd waarschijnlijk vervallen, want mijnsinziens schrikt dit dus mensen af.......

juliuskolff zei:

dan gooien ze wel alles op 1 hoop, want je ziet dat als je een NK en een NC wilt hebben dit toch lastig wordt......

Wow!

Goed werk Martin!

@Richard (glimmerd) ik zou deze ff meenemen naar de ledenvergadering... vooral systeem 1 laat zien dat er veel mogelijk is.

Dit natuurlijk even buiten de buitenlanders. Ik denk dat we wel op moeten passen voor " Tja maar als er geen buitenlanders zijn, waarom dan veranderen?" ... vrees voor verandering ...

Je kunt dus wel meer mensen kwijt, maar het allerbelangrijkste is, geen getreuzel!....
De wedstrijdleiding kan nergens iets afwijken. Werkt je transponder niet?, jammer, volgende kwalificatie nogmaals proberen (niet meer zoals het op de AMCA ging)
Maar er is ook geen ruimte voor iets als een computerstoring.......

Nismo zei:
Ik denk dat we wel op moeten passen voor " Tja maar als er geen buitenlanders zijn, waarom dan veranderen?" ... vrees voor verandering ...

mee eens, maar je kunt dus het volgende doen.
Zijn er niet meer dan 54 inschrijvingen totaal, hanteren we het huidige systeem.
Gaan we meer inschrijvingen krijgen, kun je naar systeem 1 gaan, bij nog meer inschrijvingen systeem 2.......

Je kunt geen 2 verschillende wedstrijdsystemen opnemen, het is de 1 of de ander voor een heel jaar.

Maar als we zo voor de uitbreiding van het NK-klassement zijn blijft het de vraag als we op de vergadering nog steeds uitzonderingen gaan maken voor het direct toelaten van 2 belgen (of wie dan ook).....

Om deze 2 onderwerpen gescheiden te houden is er de vraag waarmee de de NK-cup gaan opvullen....

Want zo kan het ook verlopen.....

Klopt....
systeem 1 laat uitstel 1x toe met een NK finale van 45 min
ga je naar een NK finale van 30 min, dan lukt dit 2, of 3 keer.....

Oplossing kan zijn, de 1/4 finales naar 10 minuten brengen......

Dit laat zien dat de opmerking eerder genoemd dat het allemaal makkelijk moet kunnen met veel meer rijders dus niet waar is!

borderonlineshop zei:
Hallo Jongens kom op nou op een beetje wedstrijd kan je als je een goede wedstrijd leiding hebt gewoon 80-90 man er doorheen pompen
kijk is naar wedstrijden in buiten Nederland is niet anders snap niet waarom dit hier niet KAN
Dus eigenlijk is nu de vraag aan Michel, als dit kan volgens jou, geef dan eens een tijdschema waar dit in past......

Back