Voerboot van scratch bouwen.

hoi daar

hoor je ons zeuren over jullie bootjes!!??? dit raakt kant nog wal
zielige mentaliteit is dit hoor jullie verbeelden je nog al wat !!

grt baddodo

hoi nog een keer

al zou je voerboten zat zijn,dan nog kun je er voor kiezen iets zinvols neer te zetten
of liever nog helemaal niets !!!!!!!
men doet net of het hele forum volstaat met voerboot, maar er zijn gelukig er ook een heleboel behulpzame lui hier ode aan hen !!!!!!!!
we zijn nog niet verloren !!!!! hahahahhahah

fijne pasen allemaal !! groeten baddodo

Heren, er wordt hier bijna elke dag gepost dat er een voerboot gemaakt gaat worden.
Catamaran, trimaran, of nog wildere ideeën terwijl een vierkante bak nog voor vele bouwers uit deze categorie te moeilijk is.
Er is in vele maanden volgens mij pas één bouwer geweest die met succes zijn voerboot weer naar wens varend heeft gekregen.
De rest vindt het of niet leuk om te laten zien dat het is gelukt of haakt af om wat voor reden dan ook.
Het lijkt mij niet vreemd dat "we" wat minder prettig reageren op WEER EEN VOERBOOT.

Soms is het moeilijk om te zwijgen en krijg je ontladingen als hiervoor gepost zijn.

@ BAGGERAAR

hoi man het gaat mij er om dat we dit superforum gewoon leuk kunnen houden
er worden zeer zeker hele mooie dingen gebouwd hier echt techneuten
er worden dus ook vragen gesteld over voerboten
dan mag je toch wel verwachten dat we hier serieus mee om kunnen gaan ,reageer anders maar niet op dit onderwerp dat is wat ik met keus bedoel!!
no hard feelings

groeten baddodo..................en paashaasjes!!!!!!

@baggeraar

die stoomsleper is echt super mooi knap werk net gekeken
zit vele uren in kan ik zien

grt baddodo

@ baggeraar

jawel hoor maar ik benader het blijkbaar anders hahahha
helpen staat voorop,, behandel uw medemens zoals u zelf behandeld wil worden,,
veel plezier met de bouw trouwens ziet er tof uit

groeten baddodo..................... altijd een helpende hand

Mannen,

Als jullie ons karpervissers zo spuug beu zijn, dan kom ik wel op een andere manier aan mijn informatie. Geen probleem.

Een aantal mensen hier heeft mij al een aardig eind op weg geholpen, maar zoals altijd zijn er ook hier weer van die zeikerds bij wie je het nooit goed kan doen. Daar pas ik gaarne voor, aangezien ik nagenoeg alle adviezen m.b.t. mijn openingspost heb opgevolgd en jullie plat heb gegooid met informatie over wat ik heb, wat ik graag wil en waar ik zelf zoal aan denk.

Gelukkig hebben jullie allemaal de wijsheid in pacht en hoeven jullie nooit op een ander forum wat informatie halen. Zoals Manus, god man jij over het paar getild arrogant stuk vreten dat jij er bent. Vroegah vroegah was alles veel beter, gelukkig ben jij in die tijd blijven hangen.

Gegroet allen!

Voor de mensen die mij wel hebben willen helpen ..... een welgemeende DANK!

[mod] heren, kan het wat vriendelijker?? wie niet geinteresseerd is in het voerboten gebeuren, HOEFT hier niet te kijken, per slot van rekening staat in de topic titel vrij duidelijk dat het hier om voerboten gaat. Dan doet het "we zijn voerboten zat" niet ter zake: je kijkt hier vrijwillig, en wel/niet reageren is ook geheel vrijwillig. [/mod]

Waarom wordt er in dit topic nu de zin of onzin van voerboten behandeld, waarbij je weet dat het uiteindelijk op ruzie gaat uitdraaien? Ik snap dat sommigen denken dat het niets met modelbouw te maken heeft, maar nu komt er eens iemand die duidelijk wat zelf wil bouwen, en die uitgebreide informatie geeft in de openingspost, ipv "mijn voerboot doet het niet goed, help!!" en verder moeten we maar de kristallen bol erbij halen, en dan wordt hij op zijn hobby aangevallen? :confused:

Bedenk dat voor vele anderen wij weer worden bezien als volwassen kerels die met speelgoedbootjes spelen, hoe zouden wij het vinden als personen die zo over onze hobby denken ons minachtend zouden komen bejegenen? Ik denk net zo vervelend als baddodo en MarcS...

Ik ben persoonlijk wel voor een apart subforum voor voerboten, zodat je makkelijker kunt kiezen of je ermee geconfronteerd wil worden of niet, maar ik denk dat "leef en laat leven" een betere instelling is dan steeds maar met afkeer te reageren.

Voor de goede orde, ik ben zelf geen (sport)visser, en zal het waarschijnlijk ook nooit worden, het enige wat ik interessant aan vis vind zijn de smaak, of de kleuren als ze in een aquarium zwemmen. Dus ik denk dat ik mezelf als redelijk objectief kan beschouwen... ;)

Edit: mods waren me al voor...

Allen,

Mijn excuses voor mijn uithaal, maar in mijn eerste reactie aan Manus had ik (op mijn manier weliswaar) al aangegeven dat zijn posting niet in dit draadje thuis hoorde. Iedereen mag denken van mijn hobby wat hij / zij wil, geen enkel probleem maar waarom zou je wel vliegtuigen / bootjes / onderzeeers / schepen / helicopters etc. mogen bouwen en geen voerboot die in deze moderne tijden wellicht wel die ene speciale vis kan bereiken?

Het zal de leeftijd van bepaalde forumleden zijn, waardoor de toon in de posting mij meteen tegen de haren in streek. Ik merk het ook als mijn vader een email stuurt, zelfde toon.

Nogmaals mijn excuses voor mijn uithaal, ik had (en zal de volgende keer) maar even tot 100 tellen ipv 10. Blijkbaar is 10 net niet genoeg voor mij :oops:

hoi luitjes

ik sluit me er bij aan, respekt is de sleutel er is al zat over geschreven en laten we als ouderen het goede voorbeeld geven

groeten baddodo

Het is tijd voor een update, zonder dat ik ook maar iets kan laten zien.

Wat heb ik tot nu toe uitgespookt?
Om een voerboot te ontwerpen heb je ideeen nodig, hoe komt de boot eruit te zien? Wat is ideaal en wat zeker niet? Om dit te bepalen heb je rand voorwaarden nodig en dat begint met het bepalen wat de boot nu allemaal precies moet kunnen, m.a.w. wat is het doel van de boot?

Allereerst en het allerbelangrijkste, de boot moet voer kunnen vervoeren naar een stek. Dit wetende moet je dus bepalen hoeveel voer je maximaal mee wilt kunnen nemen, dit om het payload gewicht van de boot te kunnen bepalen. Ik zit te denken om maximaal ergens tussen de 2 en 4 kg mee te kunnen nemen. Let wel maximaal, de keren dat dit ook echt zal gebeuren is minimaal. We weten dus payload = 4Kg.

Dan is belangrijk om van alle onderdelen die je mee moet nemen, het gewicht te kennen. Ik heb dus alle datasheets van alle onderdelen doorgelezen, denk hierbij aan accu's, motoren maar ook zaken als magneet kleppen en de diepte meter. Ik heb al deze onderdelen in een excel betand gezet om zodoende het maximale gewicht van de boot te berekenen.

Ook moet de boot ergens van gemaakt worden, hier moeten keuze in gemaakt worden. Glasvezel, Carbonweefsel de mogelijkheden worden eigenlijk alleen beperkt door de denker. Althans dat dacht ik, toen ik vast overtuigd was van het feit dat ik de boot uit carbon zou maken. Carbon leek mij ideaal omdat het oog dan ook nog wat krijgt. Maar als je dan leest dat Carbon en 2.4Ghz niet zo heel erg goed samen gaan, moeten er misschien wel andere keuzes gemaakt worden. Ter verduidelijking, ik wil absoluut geen uitstekende delen aan mijn boot. Als de boot tussen takken door moet varen, dan ou het minder prettig zijn als hij daar blijft steken. De antenne(s) moeten dus ook IN de boot geplaatst worden.

Je kan natuurlijk de boot ontwerpen met een stukkie papier en een potlood, maar dat brengt hogere wiskunde met zich mee als je het drijf vermogen van de romp(en) wilt bepalen. Google Sketchup kan dit mooi voor jou uitrekenen, maar vergt wel het een en ander aan oefening qua tekenen.

Tot zover ben ik inmidels gekomen, ik heb mij google sketchup eigen gemaakt en ik kan inmiddels rompen tekenen (die ook nog gemaakt kunnen worden) en daar het drijfvermogen van uit laten rekenen.

Ha Baggeraar,

Inderdaad hoe ingewikkeld kan het zijn om een inhoudsmaat te berekenen? Zoals jij het schrijft, betekend het dat we allemaal met een vierkante, nou vooruit rechthoekige bak aan het varen zijn. Wat nu als de romp vloeiend uitloopt in een punt? en de boeg (verticale deel) ook niet recht is? Dan spreek je snel over een combinatie van rechthoeken, cilinders en puntige cilinders. Dat vind ik hogere wiskunde :-).

Overigens hoe bepaal je de diepgang? Dat is toch waterverplaatsing - het eigengewicht + payload?

Overigens hoe bepaal je de diepgang? Dat is toch waterverplaatsing - het eigengewicht + payload?

bijna goed, het is
""Dat is toch waterverplaatsing = het eigengewicht + lading""

Je geeft zelf ook al aan dat de lading 2 tot 4 kg kan zijn, dan maakt het toch niet zoveel uit of je met de "natte vinger driehoek berekening" aan de slag gaat.
Maak hem daarna een (paar) cm hoger, een voerboot hoeft er tenslotte toch niet uit te zien (zeker niet snachts).
Je bouwt geen bestaand schip na, dan is er niemand die vragen gaat stellen over het (mogelijk iets te hoge) vrijboord.

Maar ik weet zelf dat tekenen/rekenen met delftschip ook leuk is.

Hey Baggeraar,

Natuurlijk heb jij gelijk dat het er niet uit HOEFT te zien, maar tsja ik ben nu eenmaal een pietje precies en ik ga niet over een nachtje ijs. Sterker, ook al vind straks iedereen er het zijne van, dan nog is het mijn boot die voldoet aan mijn eisen en wensen ;).

De bedoeling is een trimaran te bouwen, die zo gemakkelijk mogelijk door het water snijdt. Ook wil ik de dieptemeter in de middelste 'drijver' plaatsen. De onderkant van de middelste drijver wil ik graag zonder payload 2 cm onder water hebben, om zonder lading wel een water te kunnen peilen. Daarnaast wil ik de boot zo laag mogelijk houden om ook onder takken door te kunnen. En last but not least, wil ik liever niet dat de voerkleppen het water raken in geopende toestand. Dit om allerlei rare vaareigenchappen maar ook vreemde krachten op mijn kleppen te voorkomen. De kleppen van mijn huidige voerboot hebben daar best wat onder te lijden.

Voor het geld hoef ik het niet te laten, als ik de boot zou kopen die in de handel is en aan mijn wensen voldoet (mocht die bestaan) dan zal ik niet veel duurder uit zijn. Het is zeg maar een beetje een hobby binnen een hobby aan het worden. Misschien is dit voor mij wel de vinger oefening om mij dadelijk ook eens aan een vliegtuig / helicopter te wagen.

Stille koppeling

Hi mannnen,

Niet actief maar ik ben nog steeds aan het lezen en nadenken over mijn boot van scratch. Een van de dingen die mij aan mijn huidige boot opvallen is het lawaai van de koppeling. Een oplossing zou zijn de cardankoppeling m.b.v. hoeklijntjes uit te richten en op die manier een perfecte rechte verbinding te maken. Maar ik denk zelf dat dit niet alle lawaai oplost.

Een ander alternatief zou zijn een flexibele koppeling maar die ik tot nu toe heb gevonden is allemaal iets mee, ze (lijken) niet stevig genoeg te zijn, ze kunnen niet linksom lopen wat toch wel een voorwaarde is voor een 2 schroeven bestuurde boot.

Snuffelend op dit forum kwam ik eenzelfde vraag tegen van een mede voerboot gebruiker. Een van de antwoorden kwam van Frederik van Gent, die de opmerking plaatste "had je deze maar moeten gebruiken" met een foto van deze koppeling:
thum_12494908b4bc04b67.jpg

Deze koppeling ziet er erg sterk en door de constructie muisstil uit, maar waar kan ik die bemachtigen? Zelf heb ik stiekem het vermoeden dat dit een van de meester staaltjes is van Frederiks hand, maar stilletjes hoop ik dat ik ze ergens kan kopen :D.

Wie kan helpen?

Back