Het is tijd voor een update, zonder dat ik ook maar iets kan laten zien.
Wat heb ik tot nu toe uitgespookt?
Om een voerboot te ontwerpen heb je ideeen nodig, hoe komt de boot eruit te zien? Wat is ideaal en wat zeker niet? Om dit te bepalen heb je rand voorwaarden nodig en dat begint met het bepalen wat de boot nu allemaal precies moet kunnen, m.a.w. wat is het doel van de boot?
Allereerst en het allerbelangrijkste, de boot moet voer kunnen vervoeren naar een stek. Dit wetende moet je dus bepalen hoeveel voer je maximaal mee wilt kunnen nemen, dit om het payload gewicht van de boot te kunnen bepalen. Ik zit te denken om maximaal ergens tussen de 2 en 4 kg mee te kunnen nemen. Let wel maximaal, de keren dat dit ook echt zal gebeuren is minimaal. We weten dus payload = 4Kg.
Dan is belangrijk om van alle onderdelen die je mee moet nemen, het gewicht te kennen. Ik heb dus alle datasheets van alle onderdelen doorgelezen, denk hierbij aan accu's, motoren maar ook zaken als magneet kleppen en de diepte meter. Ik heb al deze onderdelen in een excel betand gezet om zodoende het maximale gewicht van de boot te berekenen.
Ook moet de boot ergens van gemaakt worden, hier moeten keuze in gemaakt worden. Glasvezel, Carbonweefsel de mogelijkheden worden eigenlijk alleen beperkt door de denker. Althans dat dacht ik, toen ik vast overtuigd was van het feit dat ik de boot uit carbon zou maken. Carbon leek mij ideaal omdat het oog dan ook nog wat krijgt. Maar als je dan leest dat Carbon en 2.4Ghz niet zo heel erg goed samen gaan, moeten er misschien wel andere keuzes gemaakt worden. Ter verduidelijking, ik wil absoluut geen uitstekende delen aan mijn boot. Als de boot tussen takken door moet varen, dan ou het minder prettig zijn als hij daar blijft steken. De antenne(s) moeten dus ook IN de boot geplaatst worden.
Je kan natuurlijk de boot ontwerpen met een stukkie papier en een potlood, maar dat brengt hogere wiskunde met zich mee als je het drijf vermogen van de romp(en) wilt bepalen. Google Sketchup kan dit mooi voor jou uitrekenen, maar vergt wel het een en ander aan oefening qua tekenen.
Tot zover ben ik inmidels gekomen, ik heb mij google sketchup eigen gemaakt en ik kan inmiddels rompen tekenen (die ook nog gemaakt kunnen worden) en daar het drijfvermogen van uit laten rekenen.