VOC verkenningsjacht DUYFKEN 1595

Vandaag het lasergesneden bestandje binnengekregen wat voor de rolpaarden bedoeld is.

IMAG1334_zpslojmlnko.jpg

Losgesneden en in elkaar gezet:

IMAG1336_zpsguxrjqli.jpg

Het geheel wordt donkerrood geschilderd - de kanonsloop ga ik zwarten.

Mijn Batavia gaat mager afsteken tegen die van jou, dus ik wilde deze thuislaten. Is twee jaar op rij een blikvanger geweest.

De Duyfken komt sowieso.

Mocht je de Batavia toch willen zien dan kan ik het heroverwegen

Het kanon staat in elkaar, maar ik loop tegen een bekend probleem aan. Het rolpaard is wat te hoog voor de kanonspoort, waardoor het net niet lekker past. Ik kan dit voor in de doos makkelijk aanpassen (bestandje her-tekenen), maar voor op dit model moet ik de wieltjes maar even wat vlakvijlen en dieper leggen.

IMAG1339.jpg

Mager afsteken is sowieso niet mogelijk want die van jou is klaar en die van mij nog lang niet. Sowieso lijkt het me mooi om hem eens van dichtbij te bekijken. Is ook wel makkelijk om te zien hoe jij de tuigage en de zeilen aangepakt hebt want dat gaat voor mij nog een hele puzzel worden, ik heb totaal geen verstand van zeilschepen en kan alle hulp wat dat betreft goed gebruiken. Ik kan je natuurlijk niet dwingen om hem mee te nemen maar als ie er al twee jaar is geweest mag ie het derde jaar natuurlijk ook niet ontbreken ;)

Als je het systeem eenmaal door hebt is de tuigage niet eens zo moeilijk. Ik zal (als ik het niet vergeet) een boek meenemen waarin dat makkelijk en duidelijk uitgelegd staat - vergelijkbaar zoals de lijnen voor de zeilen benoemd zijn.

Over de rolpaarden:
Je zou de assen iets dieper in de zijkanten kunnen laten vallen en de loop iets dieper in de bovenkant laten vallen.

Verder zouden de voorste wielen iets groter moeten zijn dan de achterste.
Dit ivm de zeeg van het dek. Zelf zou ik dit bij een kit oplossen met wielen die ik in mijn voorraad heb.

Nog verder hoort het rolpaad iets smaller te zijn aan de voorkant dan aan de achterkant.
Aan de voorkant van het rolpaard hoort de loop precies te passen. Aan de achterkant mag er bij dit model denk ik aan beide zijden 1mm ruimte zijn.

Over de rolpaarden:
Je zou de assen iets dieper in de zijkanten kunnen laten vallen en de loop iets dieper in de bovenkant laten vallen.

Verder zouden de voorste wielen iets groter moeten zijn dan de achterste.
Dit ivm de zeeg van het dek. Zelf zou ik dit bij een kit oplossen met wielen die ik in mijn voorraad heb.

Nog verder hoort het rolpaad iets smaller te zijn aan de voorkant dan aan de achterkant.
Aan de voorkant van het rolpaard hoort de loop precies te passen. Aan de achterkant mag er bij dit model denk ik aan beide zijden 1mm ruimte zijn.

Kees, je schrijft hier dat de wielen van de rolpaarden voor groter moeten zijn dan achter i.v.m. de zeeg, dit is echter niet correct. De zeeg is het oplopen van het dek in lengterichting volgens een gebogen lijn vanuit het midden van de lengte van het schip naar voor- en achtersteven. En is bedoeld voor het verhogen van de zeewaardigheid.

Wat jij hier bedoeld is de dekrondte wat een gebogen lijn in de breedterichting van het schip is, en bedoeld voor het snel afvoeren van overtollig water. Door deze dekrondte waren de wielen inderdaad voor wat groter dan achter op het rolpaard.

Klopt allemaal. Ik kan dit ook relatief makkelijk aanpassen, maar dat maakt wel dat het rolpaardje iets meer instructie nodig heeft en dat er ook bij het monteren fouten gemaakt kunnen worden.
Vanuit het lasersnij bestandje ontstaan er dan wat hoeken die niet helemaal haaks zijn, met name de uitsparingen waar de tapeinden van het kanon in liggen en die waar de assen doorheen gaan (de lasersnede staat altijd loodrecht op het plaatoppervlak van het basisplaatje).
Moet dan een beetje aan geveild worden.

We gaan er maar vanuit dat de (beginnende) bouwer de instructies goed leest en toch het kanon correct maakt. Ik ga het bestand verder aanpassen.

Laatst bewerkt:
Kees, je schrijft hier dat de wielen van de rolpaarden voor groter moeten zijn dan achter i.v.m. de zeeg, dit is echter niet correct. De zeeg is het oplopen van het dek in lengterichting volgens een gebogen lijn vanuit het midden van de lengte van het schip naar voor- en achtersteven. En is bedoeld voor het verhogen van de zeewaardigheid.

Wat jij hier bedoeld is de dekrondte wat een gebogen lijn in de breedterichting van het schip is, en bedoeld voor het snel afvoeren van overtollig water. Door deze dekrondte waren de wielen inderdaad voor wat groter dan achter op het rolpaard.
Je hebt helemaal gelijk Piet, dom van mij:hammer:
Het was denk ik een beetje laat toen ik gisteren dat bericht neertypselde;)

@Hans, ik ging helemaal voorbij aan de opzet om een ook voor beginnende bouwers toegangkelijk kit te maken.
Ik heb kits gezien van meer dan €400,-- die vaute rolpaarden hadden, dus mijn input was hier overbodig:oops:

@Hans, worden de achterste kanonnen met een insteekloop weergegeven of heeft de Duyken maar 4 stukken geschut?

Opzet is 8 kanonspoorten (4 stuurboord - 4 bakboord) waarvan er twee aan elke zijde open zijn, en twee dicht.
Op het zichtbare dek komen dan de rolpaarden te staan, bij de niet zichtbare dekken zijn de poorten ook dicht.
De mogelijkheid bestaat altijd om 4 kanonnen extra te bestellen en ze alle 8 open uit te voeren (zal ik waarschijnlijk ook in de doos gaan vermelden).

Ik heb de rolpaarden opnieuw getekend - taps toelopend, iets lager, en met verschillende wielen:

Rolpaard.jpg

Ook een leuk dingetje: het galjoen. Dit was van oorsprong uit het voorste dek van waaruit de zeilen op de boegspriet bediend konden worden. Omdat dit dek bij heftige zee zwaar belast werd, werd het dichte dek vervangen door een open constructie met een rooster erop. Het eerste stukje dek (nog binnen de romp) werd dan luizenplecht genoemd. Omdat de kapitein dit dek niet kon zien had je een luizenleven als je daar moest werken. Maar we dwalen af.

Het galjoen van de Duyfken was relatief simpel van opzet. Hier bestaat het uit een stukje lasergesneden lindenhout met daarin de kleine spantjes - de mannetjes - gestoken (ook weer lasergesneden onderdeeltjes).

IMAG1341.jpg

De punt van het galjoen is van een krul voorzien. Hiertegen komt de leeuw.

Back