Hallo Boeiend,
Erg leuk dat je een model boor een schoolprojekt gaat bouwen, en helemaal dat je hier je vragen durft te stellen. Veel mensen doen dat niet uit angst om 'dom' over te komen. Ik vond het héél goed dat je gewoon vragen stelt a;s je ergens niet zeker over bent. Bedenk wel dat je op een forum als dit op elke vraag 10 antwoorden krijgt die niet allemaal bruikbaar zijn, en zelfs de 'goede' antwoorden kunnen tegenstrijdig zijn. Al met al heb je al best bruikbare tips gekregen.
Ik zal proberen je een paar hele praktische dingen mee te geven:
- Als ik het goed begrijp is je motor en accu-capaciteit een vast gegeven.
Als je accu een 3S van 4000mAh -20c is, kun je daar met goed fatsoen zo'n 20x4=80A uit trekken. 3S betekent ca. 10V (belast), dus max motorvermogen is 80A*10V=800W.
- 100w/kg is de ondergrens om zeer langzaam te kunnen klimmen. Liever 200W/kg dan kun je je makkelijker redden uit een ovetrek-situatie (en dat zal zeker nodig zijn)
- model +payload mag dus ca. 4kg zijn.
- spanwijdte: Je wilt een grote last dragen, daar is vleugeloppervlak voor nodig. Ga niet boven de 50-60gram/dm2 anders moet het veel te snel vliegen en daar is je motor te licht voor en je vleugelconstructtie niet torsiestijf genoeg.
Bij 4kg en 50g/dm2 heb je 4000/50=80dm2 nodig. Jij hebt gekozen voor een spanwijdte van 20dm en een koorde van 4.5dm=20x4.5=90dm2. Qua oppervlak zit je goed maar de slankheid (1/2spanwijdte/koorde)van de vleugel is wel erg laag (slankheid =100/45=2.2). Dat maakt de vleugel erg inefficient en de geinduceerde weerstand heel hoog. Goede zwevers zitten op een slankheid van 10-16. Motorkisten zitten weliswaar vaak laag in slankheid maar met 200W/kg heb je meer een motorzwever dan een krachtig motorvliegtuig.
Het lijkt me beter de spanwijdte te vergroten naar 3m en de koorde te verkleinen tot gemiddeld 30cmop de middelste meter, aflopend naar 20cm aan de tippen.
Door de vleugel naar de tippen slanker te maken wordt de geinduceerde weerstand lager ()je benaderd het ideaal van een elliptische vorm beter), waardoor je motor het model makkelijker op snelheid kan houden.
- Om de sterkte te halen bij 3m spanwijdte zou ik niet kiezen voor een carbon buis maar voor carbon capstrips, zoals eerder door iemand gesuggereerd. Capstrips zijn rechthoekige strips van bv. 10x2mm dik, carbon, die de bovenste en onderste strip vormen van je hoofdligger. Je hoofdligger gaat voor de buigsterkte zorgen. De "I" moet zo hoog mogelijk worden dus de ligger komt op de plek van de grootste dikte in het profiel.
- Het 'lijf' van de hoofdligger moet de twee capstrips op afstand houden en voorkomen dat ze tov elkaar verschuiven. Hiervoor neem je op de middelste meter kops balsa (vezels verticaal) van 8mm dik, naar de tippen toe versmallend tot 2mm dik.
- de capstrips mogen vanuit het midden naarbuiten steeds dunner worden. stel dat je strip van 10x1 en 8x 0,8koopt, dan kun je 2 strips 10x1 op d emiddelste 0,5m leggen, tot 8x0,8 op de buitenste meter. De strips altijd met een ruimet overlap met epoxy verlijmen.
Strips zijn te koop bij modelbouw zaken als Quartel, of on-line bij bv. lynx modelbouw.
Als dit te duur is kun je ook grenen latten als capstrips nemen en de neus van de vleugel indekken met hard bals 1,5mm.
- ik zie dat je een zeer hol profiel hebt gekozen. Ik heb de polaire niet gezien van dit profiel maar ik geloof wel dat het (in theorie) in staat os om veel lift te genereren. Zoals iemand al aangaf is het erg lastig de folie de holler ribben te laten volgen. Als de folie loslaat (wat waarschijnlijk is) is je theoretosch mooie profiel volledig om zeep. Ik zou praktisch zijn en een profiel met nagenoeg vlakke onderzijde en royale dikte kiezen (10-12%). Een heel leuke site over praktische aerodynamica voor modelvliegen is
aerodesign.de Google eens op "profili" , dat is een nagenoeg gratis programma met en enorme database van profilelen, dit polaires bij verschillende Re-getallen en print ook ribben om meet te bouwen.
- torsiestijfheid in je vleugel is kritisch bij een slanke vleugel. Torsiestijfheid haal je uit het maken van een gesloten doorsnede van een redelijk stijf materiaal. Heel gebruikelijk is daarom het indekken met bals vnaf de neuslijst tot aan de ligger. De ligger zelf, ook een carbon buis van 2cm, is waarschijnlijk niet torsiestijf genoeg.
- Als je wilt kan ik je wel helpen met conccrete dingen zoals profilekeuze, ribben printen, waar iets te kopen.
- V-stelling is noodzakelijk. Ik zou géén rolroeren inbouwen om de vleugel simpel te houden. V-stelling is dan essentieel, anders is het model onbestuurbaar net alleen een ri-roer. Ik zou de middelste meter vlak bouwen en dan naar de tippen ca. 15cm omhoog.
- Voor de staart gewoon een kruis-staart nemen. Een T-staart is theoretisch leuk maar moeilijk goed en licht te bouwen. Elke gram aan de start is 6-10gram erbij in de neus.
Nou, het is alweer een muur van tekst geworden, succes ermee. Je kunt me ook een PB sturen als je dat prettigr vind.