Vleugel ontwerp

  • Topicstarter Topicstarter Boeiend
  • Startdatum Startdatum
En V-stelling is waarschijnlijk niet nodig omdat we een hoge vleugel hebben. Dihedral heb je pas nodig bij een lowwing. Anhihedral zou bij een hiwing zelfs een optie zijn voor stability, zie C-17 en Galaxy.

De C-17 Globemaster en C-5 Galaxy halen hun stabiliteit uit de pijlstelling van de vleugel, die overigens "in filght" vrijwel vlak is ... een rechte vlakke vleugel zonder ailerons heeft een eigenstabiliteit van nul-komma-niks ... een v-stelling van 5-10 graden is "aanbevolen" ...
 
Ook hier duikt weer het misverstand op dat een ''hoogdekker'' (rol)stabieler zou zijn dan bv een laagdekker en daarom met minder V-stelling toe kan.
Dit is niet juist, en aangezien het hier een schoolproject betreft misschien aanleiding om er een lesje mechanica en ontbinden van krachten aan te wijden?
 
Hallo Boeiend,

Erg leuk dat je een model boor een schoolprojekt gaat bouwen, en helemaal dat je hier je vragen durft te stellen. Veel mensen doen dat niet uit angst om 'dom' over te komen. Ik vond het héél goed dat je gewoon vragen stelt a;s je ergens niet zeker over bent. Bedenk wel dat je op een forum als dit op elke vraag 10 antwoorden krijgt die niet allemaal bruikbaar zijn, en zelfs de 'goede' antwoorden kunnen tegenstrijdig zijn. Al met al heb je al best bruikbare tips gekregen.
Ik zal proberen je een paar hele praktische dingen mee te geven:
- Als ik het goed begrijp is je motor en accu-capaciteit een vast gegeven.
Als je accu een 3S van 4000mAh -20c is, kun je daar met goed fatsoen zo'n 20x4=80A uit trekken. 3S betekent ca. 10V (belast), dus max motorvermogen is 80A*10V=800W.
- 100w/kg is de ondergrens om zeer langzaam te kunnen klimmen. Liever 200W/kg dan kun je je makkelijker redden uit een ovetrek-situatie (en dat zal zeker nodig zijn)
- model +payload mag dus ca. 4kg zijn.
- spanwijdte: Je wilt een grote last dragen, daar is vleugeloppervlak voor nodig. Ga niet boven de 50-60gram/dm2 anders moet het veel te snel vliegen en daar is je motor te licht voor en je vleugelconstructtie niet torsiestijf genoeg.
Bij 4kg en 50g/dm2 heb je 4000/50=80dm2 nodig. Jij hebt gekozen voor een spanwijdte van 20dm en een koorde van 4.5dm=20x4.5=90dm2. Qua oppervlak zit je goed maar de slankheid (1/2spanwijdte/koorde)van de vleugel is wel erg laag (slankheid =100/45=2.2). Dat maakt de vleugel erg inefficient en de geinduceerde weerstand heel hoog. Goede zwevers zitten op een slankheid van 10-16. Motorkisten zitten weliswaar vaak laag in slankheid maar met 200W/kg heb je meer een motorzwever dan een krachtig motorvliegtuig.
Het lijkt me beter de spanwijdte te vergroten naar 3m en de koorde te verkleinen tot gemiddeld 30cmop de middelste meter, aflopend naar 20cm aan de tippen.
Door de vleugel naar de tippen slanker te maken wordt de geinduceerde weerstand lager ()je benaderd het ideaal van een elliptische vorm beter), waardoor je motor het model makkelijker op snelheid kan houden.
- Om de sterkte te halen bij 3m spanwijdte zou ik niet kiezen voor een carbon buis maar voor carbon capstrips, zoals eerder door iemand gesuggereerd. Capstrips zijn rechthoekige strips van bv. 10x2mm dik, carbon, die de bovenste en onderste strip vormen van je hoofdligger. Je hoofdligger gaat voor de buigsterkte zorgen. De "I" moet zo hoog mogelijk worden dus de ligger komt op de plek van de grootste dikte in het profiel.
- Het 'lijf' van de hoofdligger moet de twee capstrips op afstand houden en voorkomen dat ze tov elkaar verschuiven. Hiervoor neem je op de middelste meter kops balsa (vezels verticaal) van 8mm dik, naar de tippen toe versmallend tot 2mm dik.
- de capstrips mogen vanuit het midden naarbuiten steeds dunner worden. stel dat je strip van 10x1 en 8x 0,8koopt, dan kun je 2 strips 10x1 op d emiddelste 0,5m leggen, tot 8x0,8 op de buitenste meter. De strips altijd met een ruimet overlap met epoxy verlijmen.
Strips zijn te koop bij modelbouw zaken als Quartel, of on-line bij bv. lynx modelbouw.
Als dit te duur is kun je ook grenen latten als capstrips nemen en de neus van de vleugel indekken met hard bals 1,5mm.
- ik zie dat je een zeer hol profiel hebt gekozen. Ik heb de polaire niet gezien van dit profiel maar ik geloof wel dat het (in theorie) in staat os om veel lift te genereren. Zoals iemand al aangaf is het erg lastig de folie de holler ribben te laten volgen. Als de folie loslaat (wat waarschijnlijk is) is je theoretosch mooie profiel volledig om zeep. Ik zou praktisch zijn en een profiel met nagenoeg vlakke onderzijde en royale dikte kiezen (10-12%). Een heel leuke site over praktische aerodynamica voor modelvliegen is aerodesign.de Google eens op "profili" , dat is een nagenoeg gratis programma met en enorme database van profilelen, dit polaires bij verschillende Re-getallen en print ook ribben om meet te bouwen.
- torsiestijfheid in je vleugel is kritisch bij een slanke vleugel. Torsiestijfheid haal je uit het maken van een gesloten doorsnede van een redelijk stijf materiaal. Heel gebruikelijk is daarom het indekken met bals vnaf de neuslijst tot aan de ligger. De ligger zelf, ook een carbon buis van 2cm, is waarschijnlijk niet torsiestijf genoeg.
- Als je wilt kan ik je wel helpen met conccrete dingen zoals profilekeuze, ribben printen, waar iets te kopen.
- V-stelling is noodzakelijk. Ik zou géén rolroeren inbouwen om de vleugel simpel te houden. V-stelling is dan essentieel, anders is het model onbestuurbaar net alleen een ri-roer. Ik zou de middelste meter vlak bouwen en dan naar de tippen ca. 15cm omhoog.
- Voor de staart gewoon een kruis-staart nemen. Een T-staart is theoretisch leuk maar moeilijk goed en licht te bouwen. Elke gram aan de start is 6-10gram erbij in de neus.

Nou, het is alweer een muur van tekst geworden, succes ermee. Je kunt me ook een PB sturen als je dat prettigr vind.
 
Nog een ideetje; als de opdracht is om zoveel mogelijk payload de lucht in te krijgen zonder eisen aan snelheid of bestuurbaarheid, zou je beter een luchtballon of zeppeling kunnen bouwen. Draagvermogen wordt niet langer beperkt door je accu+motor. Je zou een kleine gasbrander (bouwmarkt) kunnen gebruiken om de lucht op te warmen. De ballon misschien uit getaped plastic?

Als het toch een vleugel moet worden, dan denk i kdat je idee om een carbon buis als ligger te gebruiken toch beter is dan mijn voorstel voor cap-strips. Met de buis is het veel eenvoudoger bouwen. Sterkte zal ruim voldoende zijn als je een vlieger stok van ca. 15-20mm koopt. Het zal wel flink buigen, maar nou en, je hoeft er geen F3B wedstrijd mee te vliegen.
 
Ik heb net dat filmpje gezien en het zag er leuk uit , alleen mijn vraag . Hadden deze vliegtuigen de gestelde 10 kg aan boord of waren dit proef vluchten ?
Persoonlijk denk ik niet dat je je doelstelling gaat halen.
Je moet toch ervaring hebben in het bouwen van modelvliegtuigen en je gestelde vermogen is gewoon veelste laag .

Dat conventioneel uitziende model vliegt in het filmpje het best , die flaps vind ik een goed idee om ook in jou ontwerp te verwerken.

Een carbon ligger alleen zou ik niet gebruiken deze buigen niet maar breken onder belasting en een vleugel zo groot als jij hem wilt bouwen moet kunnen buigen . Kijk maar naar echte zweefvliegtuigen en lijnvliegtuigen .
 
Leuk filmpje.
Je kan wel zien dat het geen echte modelbouwers zijn.
Vlieger/piloot heeft het vaker gedaan ;)

ps. waarom maakt je niet een Big Stick ofzo.
Hoe simpeler het model hoe lichter het eind resultaat.

stickaf2.jpg


Hier staan wel wat voorbeeldjes.
betuwsemodelvliegclub.nl Forum. • Bekijk onderwerp - Het grote Stick topic ...

Ik zeg gewoon voor oppervlak gaan dan.

Vleugel van 200x55cm = 110dm2.
Tot een kilo of 8 totaal moet het nog wel lukken. 72 gram/dm2 daarboven gewoon proberen. Met wat baan kom je een eind.
(= ongeveer minimaal 14m/s minimum vliegsnelheid.)

Of er een dubbeldekker van maken. Heb je nog meer oppervlak binnen de 2 meter. Wel is het rendement van 2 vleugels maar iets van 85% dus geen verdubbeling.


Maar mag ik vragen waarom je niet voor meer motor kunt gaan? Is er een limiet opgegeven?
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het maar een "eng" filmpje zoals er tussen het publiek geland en gestart wordt ... één stuutfout en je hebt een paar gewonden of erger ...
 
Laatst bewerkt:
En die kabels op de achtergrond dan?

Maar ik zou een grote big lift of telemaster aanpassen.

Of even op de site van BTE kijken. Die maakt als RC fabrkant drones voor diverse instellingen. Speciale varianten van de Flying king.
 
Leuk filmpje. Mijn verwachting bleek al snel te kloppen, het vliegtuigje die lijkt op een big/ugly/dead stick vliegt het best. En dit lijkt mij ook simpel voor jullie te bouwen en hij lijkt me ook aardig makkelijk te vergroten. Vleugels uit styropor snijden en verstevigen. Rompje wat aanpassen zodat er een payload onder kan.

succes
mvg Rick
 
Idd.. wat het filmpje iig haarfijn aantoont, is dat datgene wat nog het meest lijkt op een 'gewone trainer', ook daadwerkelijk het best vliegt.
 
Ik vind het maar een "eng" filmpje zoals er tussen het publiek geland en gestart wordt ... één stuutfout en je hebt een paar gewonden of erger ...
Ja, zo vliegen is prutswerk van de bovenste plank.
Ik ben er als Almeerder helemaal niet blij mee dat zo'n stelletje klojo's op een plek gaat vliegen die daar helemaal niet voor is bedoeld.
De A.P.V. van Almere staat dat ook helemaal niet toe, logisch, want er is een club met eigen terrein, waar iedereen terecht kan...
Dat dit soort acties, als er wat gebeurt, zo'n club kan schaden zal ze waarschijnlijk een zorg zijn. Daar kun je je als club dus niet tegen verdedigen....

Laten ze lekker in Amsterdam gaan vliegen....
 
Back
Top