Ok, Deventer/Olst afgelopen zaterdag dus... sowieso was ik erg blij om na een half jaar weer wat medevliegers te zien, het was een erg leuke sfeer. Voor mij werd het een avontuurlijke wedstrijd met wat ups en downs maar ik heb er enorm plezier in gehad.
Met invliegen ging het goed, een paar keer 5 minuten gehaald bij rustig weer met een flauw zonnetje maar ik wist wel dat het al vrij snel kracht 4 zou gaan waaien. Maar toen....

Tijdens de landing van de testvlucht, net voor de start van mijn eerste ronde, breekt de staartvin los! Geen eens een harde landing maar ik hoorde een droge tik en los was ie. Ik had de ronde wel afgeschreven om het in die tijd te repareren maar het was erg hoffelijk van de wedstrijdleiding en medestrijders dat de wedstrijd even werd gepauzeerd om de boel met CA te kunnen repareren en na een paar minuten alsnog te starten.

Die eerste ronde was wel even wennen... De vin was niet op dezelfde plek gelijmd en ik had wel haastig even het roer gecentreerd maar had linksaf de dubbele en rechtsaf de helft van mijn normale uitslagen. Dat resulteerde in een paar wtf-momentjes resulterend in een onbedoelde landing in de schoot van een niets vermoedende toeschouwer, die gewoon netjes in de niet-landen zone zat. Gelukkig niet hard of gevaarlijk maar wel
#PRIMEUR: Eerste penalty van 300 punten in de pocket!

Ronde 2:
#PRIMEUR: Eerste keer 1000pt in een ronde! Mijn favoriete taak 1-2-3-4 waarbij ik de 4 minuten vol gevlogen kreeg in een spannende vlucht, inclusief een save vanaf 3m hoogte terug de lift in rond de derde minuut! Ook nog een redelijke drie gevlogen en dus nipt de meeste punten in de ronde gehaald. Ik heb wel vaker in de 900 gescoord maar dit was voor mij de eerste ronde echt gewonnen. Wel grappig op dit moment, vooral na al die ongein in de ronde ervoor.

Midair met de nummer twee van de wedstrijd in een soort malle sandwich-op-elkaar botsing. Dat is natuurlijk nooit de bedoeling, ik baal er altijd van als zoiets gebeurt, ik zag deze ook echt niet aankomen. Gelukkig konden we allebei onze vlucht voortzetten, ik had achteraf thuis zag ik pas wat schade aan het stabilo en de andere had een tik in de vleugel gehad maar gelukkig niet al te ernstig.
#PRIMEUR: pokervlucht op zijn allerkrapst mogelijk missen. Ik had 2 minuten als target geroepen in zware wind. Mijn eerste poging op 20 seconden gemist, het was nogal turbulent. De tweede ging beter, was wel spannend, nog wel binnen terugkomen maar mijn timer Heino telt al terug, ik zal het wel halen maar wel opletten, oei..., nog net..., laatste keer up voor nog een hupsje... en jawel, Heino laat me
1:59:9 zien op zijn timer. Ik heb er vooral keihard om gelachen. Ja Vink, zo kom je nooit aan punten
Maar los van deze ongein bij vlagen wel behoorlijke vluchten gehad. Ik sta ergens onderaan in de scores maar dat maakt me niet zoveel uit, ik vlieg wel degelijk langzaam maar zeker beter en scoor hoger. Het samen vliegen, kijken wat anderen doen, goed gecoached worden door uitstekende vliegers, anderen proberen goed te timen en te informeren.... het is allemaal erg leuk en leerzaam en ik ga er zeker gewoon mee door. Ik hoop dat er op termijn weer wat meer vliegers bijkomen die misschien al eens een clinic hebben meegevlogen en overwegen om te gaan? Ik kan het alleen maar aanraden!
Wat ik heb geleerd is in een volgende vergelijkbare weersituatie (wk4 met veel turbulentie) echt maar eens de zwaarste ballast proberen, vandaag in vergelijkbare condities werkte het ook wel weer goed, beter dan de 50 gram lichter waar ik tijdens de wedstrijd mee vloog. Ondertussen de vin weer losgemaakt zonder hem al teveel te slopen en weer op de juiste positie en goed haaks teruggelijmd dus ik heb weer een goed werkend roer.