Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Probeer eens een andere ontvanger, ik heb ook zoiets voor gehad.

op 2 kanalen?
ik heb dus een r617 erin zitten, en heb mijn 2 servo's in de vleugel gewoon allebei apart aangestuurt vanuit de zender.
dus geen vertakte kabel oid
en beide servo's schieten gelijktijdig in de stress

Ik geloof je meteen dat de ontvanger ook een rol kan spelen in het geheel, maar een vaag iets op 2 kanalen tegelijk lijkt me zo apart
 
Is er ook een verschil te merken als je een lege ontvangeraccu of een volle gebruikt? Mocht het met een lege erger worden dan kan je de zoektocht wat meer richten op spanningsval o.i.d.
 
Die had ik al een beetje uitgesloten..

Ik heb een lipo, met een Bec voor de stroomvoorziening.
ik heb een logger tijdens het testen tussen de lipo en de bec gehouden, lipo blijft op spanning.
ik heb ook gemeten na de bec, dus tussen de bec en de ontvanger.
die zakte wel wat natuurlijk, maar die 2 tiendes op 6 volt zouden geen probleem mogen zijn.

vind ik dan..

Vandaar dat ik ook de bedrading in de vleugel verdenk, aangezien het spul in de romp tijdens het voorkomen van het probleem in de vleugel gewoon vrolijk en ongestoord door blijft werken.

maar vanavond heb ik even tijd, ik heb spullen binnen..
ff testen, ff draadje trekken.
ik heb altijd van die vage dingen, maar ik wordt wel verschrikkelijk nieuwsgierig naar wat nu werkelijk de oorzaak is..
 
zucht ... weer honderden euro's schade ...



Pyroflips oefenen op de sim vanavond ... :D
Blijft leuk en leerzaam dat simmen... en beter daar 20x crashen dan in 't echt ;)
 
Laatst bewerkt:
Schade... Crash gehad?

Goed nieuws betreffende mn vliegtuigje.
Heeft een avond gekost, meerdere zaken gecheckt.
Mn bec vond ik naderhand voor langere termijn te licht, dus heb er alvast een zwaardere in gezet.

Maar dat was het laatste klusje, ik heb dus eerst die draad in de vleugel vervangen.
Ik heb ze nu naast elkaar liggen...
Bedenk een draad van een standaard servo (bijvoorbeeld een 3001)
Doe die door de helft.
Dan heb je ongeveer een idee wat voor draad er uit de vleugel kwam.

Heb eerst die vervangen, en getest met de oude bec erin.
Ik kreeg het probleem niet meer omhoog...
Stroom was er zat, in de romp had ik rond de 5,9 a 5,8, de vleugel bij de servo zat eerst op 5,6.
Dt vind ik wel een stevige voltagedrop, maar niet voldoende om de servo dit gedrag mee te geven.
Ik vermoed dat de signaaldraad ook zoveel omlaag ging, dus dat de servo onder belasting gewoon zijn signalen niet meer doorkreeg oid.

Dus.
Les voor vandaag: gewoon normale draad in een vleugel trekken.
Niet denken dat het vroeger ook heeft gewerkt, gewoon zorgen dat er goede draad in zit :mrgreen:

Gelukkig heb ik het met 2 kleine sneetjes in de folie kunnen oplossen..
Maar hij doet het weer!
Op naar de remaiden 1 dezer maanden..
 
gelukkig niet in 't echt ;) ... nee helaas kan ik met de micro's met 't huidige weer niet zoveel buiten vliegen. beetje te winderig.

Dus hopelijk word 't snel weer beter... tot die tijd .. simmen en binnen vliegen en een compass setup uitvogelen voor m'n bouwproject komend voorjaar / zomer.
 
Ik vermoed dat de signaaldraad ook zoveel omlaag ging, dus dat de servo onder belasting gewoon zijn signalen niet meer doorkreeg oid.

Nee.... de puls is niet vermogensvoerend, er loopt dus ook geen stroom t.g.v. de puls, dus die zakt niet of nauwelijks, bijna ongeacht de snoerlengte (natuurlijk gaat op heel grote lengtes de capacitive werking van de draad wat meespelen etc etc).

Dus signaalverlies was het niet....

Groet, Bert
 
Dan zal hij misschien een tijdens de piekstroom een kortstondige dip hebben getrokken..
Maar dan wel zo snel dat de multimeter er niet op reageert.. Kan wel, multimeter is eigenlijk niet geschikt om snelle pieken te meten..

Ik heb 5,6 volt gemeten op het ergste moment. Maar wat hij in de kortste dip verder nog omlaag gaat...


Gevolg is in ieder geval dat ik de storing met geen mogelijkheid naar boven krijg.
Het zat in de draad, zover ben ik..
Nu de reden nog ;-)
 
Het zat in de draad, zover ben ik..
Nu de reden nog ;-)

Ik durf eigenlijk wel met 99% zekerheid te stellen dat het de spanningsdips zijn (die duren echt maar honderdsten van seconden en zie je dus domweg alleen als je ze op een scoop weet te zetten of zo....)

Groet, Bert
 
Nu de reden nog ;-)
Sommige dingen wil je niet weten ;-) Ik heb met een scope wel geconstateerd dat de pulsuitgang van de R617FS ongeveer 2 volt lager ligt dan de voedingsspanning. Maar omdat de meeste logic een drempelspanning van minder dan 1 volt. Dat kan dus eigenlijk geen probleem zijn.

Blijft de voedingsspanning over denk ik. Je zou er (als je heel veel tijd over hebt) nog eens een regelbare voeding op aan kunnen sluiten om te kijken wat er gebeurd.


Mijn beslommeringen op deze koude dagen ;)
multicopter-flight-controler-op-basis-van-arduino-uno
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb ook weinig te melden. Gisteren wat in de tuin gevlogen met de mcpx bl. Kon ik de keychain testen die ik nog had liggen en nooit heb gebruikt. Die werkt dus nog met wat moeite. Moet hem voor elke recording helaas wel resetten..

Verder heeft HK Nederland eergisteren de regelaars verzonden voor mijn quad. Ik kan dus even niks tot ik die binnen heb.

En met een forumlid zijn we wat aan het spelen om zelf een frame voor een racequad te ontwikkelen. Trefwoorden zijn : 450 sized, opvouwbaar, handmade en een Dutch Design uitstraling.
 
Sommige dingen wil je niet weten ;-) Ik heb met een scope wel geconstateerd dat de pulsuitgang van de R617FS ongeveer 2 volt lager ligt dan de voedingsspanning. Maar omdat de meeste logic een drempelspanning van minder dan 1 volt. Dat kan dus eigenlijk geen probleem zijn.

Blijft de voedingsspanning over denk ik. Je zou er (als je heel veel tijd over hebt) nog eens een regelbare voeding op aan kunnen sluiten om te kijken wat er gebeurd.

Om eerlijk te zijn, de voeding was een 3 ampere bec. Was ten tijde van de analoge servo's zat, voor de nieuwe zware setup had ik wat twijfels.
maar na wat meetwerk (oa met logger) bleek hij het goed vol te houden..
Voltage zakte in de romp van 5.95 naar 5,80 op zijn laagst. op dat moment werd er 1,5 ampere op 8,4 volt weggetrokken, dus +/- 2 amp op 6 volt..
Binnen de spec van de bec, maar weinig ruimte over, zeker aangezien ik op de tafel onbelast wapper met de roeren.

Maar ik vind hem gevoelsmatig gewoon te licht, dus vandaar dat ik er nu een andere bec in heb gezet die wat meer kan hebben.
misschien is het een combinatie geweest.. Afstand en voeding die wat etterde

Meest bijzondere is dat ik de fout met de nieuwe bedrading, maar met de oude bec niet meer op kon roepen..

heb in de 450 wel eens een bec gehad die het perfect deed. 1 keer i de lucht stopte hij er mee, en daarna werkte hij weer perfect.
een clublid zijn werk is electronica checken, hij kwam er toen achter dat de voltages wel klopten, maar op de scope klote er geen fluit van
tot een bepaald amperage belasting ging het goed, daarna was het spontaan over.


Maar ach.
het werkt nu. Het volgend seizoen zal uitwijzen of het werkelijk beter is op deze manier.
Mijn tijd is toch niet geheel onuitputtelijk, dus de scope blijft achterwege :mrgreen:
 
Nice Chow :-) ik vandaag de cam voor de ladybird binnen om het FPV vliegen te oefenen...pff dat valt best effe tegen zeg ha ha. Moet het toch ergens doen waar meer ruimte maar werkt erg goed samen met de fatshark zeg, prima beeld.
 
Nice Chow :-) ik vandaag de cam voor de ladybird binnen om het FPV vliegen te oefenen...pff dat valt best effe tegen zeg ha ha. Moet het toch ergens doen waar meer ruimte maar werkt erg goed samen met de fatshark zeg, prima beeld.

Het was even spannend. Stel je voor dat je dan weer een foute esc hebt :) Maar ze werken alle vier en ik ben nu zover dat de quad aan de PC kan om hem te configgen..
 
Zit te prutsen met de software. Draait niet fullscreen en window is zo klein dat controls niet zichtbaar zijn..

**Edit**

En klaar. Alleen nog de mixing regelen ivm DX6i en dus geen 3weg schakelaar. Dat doe ik morgen..

2jar.jpg
 
Laatst bewerkt:
Back
Top