Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Vandaag tussen de windvlagen door toch nog een lipo leeggehoverd. Nu zit ik met een vibratie. Ik zie de bolletjes van mijn trainingskruis schudden. Het is geen super hoogfrequente trilling, maar het is ook niet zwalpen. Ik heb wat geëxperimenteerd...
Groeten,
Bart.

Hallo,

ik denk maar toch dat de featheringshaft een tikje gekregen heeft,
vaak zie je dat niet,
ook niet met jou methode (heb het wel gelezen)
een test nog:
een blad verwijderen en met de imbus de featheringshaft draaien
en kijken wat dat andere blad doet, gaat het op en neer (hen en weer)
of blijft het rustig staan??

Eigen-trilling door het trainings-kruis heb je altijd,
dat kan zelfs zijn, dat een lipo niet zo vol is nu,
en dat je met een andere RPM plotseling trilling hebt.

suc6 met zoeken !
ik zou de fout zoeken!
en ook let op als je plotseling een heel andere heli krijgt
zonder dat training-kruis,
de zwartepunt is nu hoger en de heli vliegt ook sneller weg ..
leuk, doe maar ... en houd hem heel

groetjes van Uwe

Bert, wat kwam de betreffende persoon doen? Dat is toch een behoorlijk prijzige actie en die komt geen soep brengen denk ik zo ;-)

Wat ik wel zie is dat de hoofdbladen precies al iets te stroef zitten zonder aan te spannen. Zou dat normaal zijn? Weet iemand hier iets over?
Dit is redelijk normaal. Maar de bladen mogen natuurlijk niet te strak zitten. Als beginner kan je aanhouden dat de bladen niet naar beneden mogen zakken als je de heli op zijn kant houdt. Als je een klein beetje schud mogen ze pas naar beneden zakken. Let er wel op dat ze bij het opstarten niet dubbel klappen. Dan moeten ze strakker.

Vlieg je wat fanatieker 3D dan mogen / moeten ze strakker.

Bert, wat kwam de betreffende persoon doen? Dat is toch een behoorlijk prijzige actie en die komt geen soep brengen denk ik zo ;-)

Dit is redelijk normaal. Maar de bladen mogen natuurlijk niet te strak zitten. Als beginner kan je aanhouden dat de bladen niet naar beneden mogen zakken als je de heli op zijn kant houdt. Als je een klein beetje schud mogen ze pas naar beneden zakken. Let er wel op dat ze bij het opstarten niet dubbel klappen. Dan moeten ze strakker.

Vlieg je wat fanatieker 3D dan mogen / moeten ze strakker.

...dan mogen ze zo strak, als je de heli via de landingskid op de grond tikt,
niet bewegen, naja, je krijgt natuurlijk gevoel voor.

....en wat was die doen met de Heli, soep brengen, ha ha ha ha ha

Groetjes van Uwe

Oke dus mooie baan ;) , ik ben blij dat ik 6 januari weer mag beginnen bij mijn nieuwe baas :D die kleine onderbrekingen zijn vaak het mooist :)

verzonden vanaf mijn kapotte samsung s3

en ook let op als je plotseling een heel andere heli krijgt
zonder dat training-kruis,
de zwartepunt is nu hoger en de heli vliegt ook sneller weg ..

Ik heb het kruis er precies 1 vluchtje onder laten zitten op de 450. Daarna eraf en dat was weliswaar spannend maar een stuk prettiger. Maar ik was toen al wel hoverkoning met de mcpx.

een kruis onder een 450er is ook niet maar zo wat,
en als die begint te trillen, gaat die ook door,
...trouwens hoverkoning:
hoe heb jij de bladen van de mCPX?
vast, los, heel los (zie ook draadje van de mCPX)

Groet
Uwe

De BL heb ik morgen binnen pas. Op de mcpx maar ook mijn andere micro's heb ik de blades dusdanig dat ze net vast blijven ziten als ik de heli kantel zeg maar. Net op het randje van los.

De BL heb ik morgen binnen pas. Op de mcpx maar ook mijn andere micro's heb ik de blades dusdanig dat ze net vast blijven ziten als ik de heli kantel zeg maar. Net op het randje van los.

Zo heb ik het nu ook,
voor vliegen en voor het gevoel vind ik het zo goed, bedankt !

Groet
Uwe

Oplossing:

de heli was de schone was brengen voor Bert,
en dan is hij weer vandoor. :lol:

groetjes van Uwe

zend van mijn tabaktalk

een blad verwijderen en met de imbus de featheringshaft draaien
en kijken wat dat andere blad doet, gaat het op en neer (hen en weer)
of blijft het rustig staan??

@Uwe: Gisteren deze test gedaan en het blad blijft perfekt staan.
Ik heb wel gezien dat de afstand tussen de bladhouder en headblock bij beide bladhouders iets verschilt.
Dan maar de kop uit elkaar geschroefd en ik vond dat de featheringshaft wel heel makkelijk loskwam. Alles nog eens goed ingevet (shaft en thrustbearings) en terug in elkaar gestoken (met threadlock).
Nu is die afstand wel gelijk.

Op naar de volgende hover, die zal uitwijzen of dit geholpen heeft.

groeten,
Bart.

@Bart: Controleer of je feathering shaft ruimte heeft om te bewegen. Als deze onvoldoende opgesloten zit kan je aan beide kanten een shim (dunnen ring) er tussen leggen. Niet te veel ringen, de lagers moeten soepel blijven draaien. Zo weet je dat alles altijd netjes centraal zit.

Heen en weer bewegen doet hij niet, als je aan de bladhouders trekt voel je geen speling, dus ik denk dat dat wel goed zit.
We zullen zien.

Groeten,
Bart.

Eigenlijk kwam die persoon helemaal niks doen: de piloot en winchman kwamen even oefenen in het afzetten van een reddingswerker....

De lijnman werd aan dek gezet, gaf om een of andere reden mij een hand (als op dat moment enige blanke op het winchdek????) en daarna naderde de heli weer om hem op te pikken.

Verder deze reis nog twee keer heli-beloodsing bij Le Havre, met Eurocopter EC155's....
Wat klimmen die dingen achterlijk hard verticaal zeg...8O
Helaas geen filmpjes van...

Groet, Bert

Verder deze reis nog twee keer heli-beloodsing bij Le Havre, met Eurocopter EC155's....
Wat klimmen die dingen achterlijk hard verticaal zeg...8O
Ik ben door een EC155 een keer van een platform opgehaald. Gewoon via het helideck trouwens ;-) Normaal altijd in een S76 gezeten en dan merk je echt een verschil. Veel meer vermogen, hogere cruise speed en een veel rustigere vlucht. We waren zo in Den Helder :cool:

Helibeloodsing gaat niet zoals in het filmpje: de loods bij Le Havre wordt altijd in de midscheeps aan dek gezet, met een lijntje van slechts een meter of 4. De heli hangt dan echt met de rotordisc nagenoeg gelijk met de brugramen (die bij ons maar 14 meter boven de waterlijn zitten).

Je hebt dan echt het gevoel dat de heli zowat "in" het schip hangt i.p.v. er boven....

Groet, Bert

Kerstkado binnen. M'n MCPX BL :) Buiten nogal pestweer Dus alleen een testhover kunnen doen in de woonkamer. Ding is stabiel..

3mfn.jpg

Back