Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

MEMS is bij mijn weten meer een vorm van opbouw van de electronica, maar naar mijn weten zit daar toch nog steeds een (zij het geminiaturiseerd) Piëzo element in????
In een MEMS gyro zitten trillende massa's op basis van het corioliseffect hun signaal genereren en daardoor veel nauwkeuriger zijn.

Geen idee. Heb zitten worstelen op dit artikel maar is nog niet helemaal helder..

Vibrating structure gyroscope - Wikipedia, the free encyclopedia

Allemaal werken ze met een vorm van trilling, die opgewekt wordt d.m.v. Piëzo elementen. Of het signaal ook via het Piëzo-effect gemeten wordt, zoals in de eerste Piëzo-Gyro, dat is mij ook niet helemaal duidelijk.

In een MEMS gyro zitten trillende massa's op basis van het corioliseffect hun signaal genereren en daardoor veel nauwkeuriger zijn.

MEMS is acronym voor Micro Electro Mechanical System, en zegt verder weinig over het exacte werkingsprincipe, behalve dat er "bewegende delen" in zitten.
Die MEMS gyro's kunnen dus letterlijk alle overige bekende vormen van hoekverdraaiingssensor zijn: trillende halters, cylinders, stemvorken....
MEMS betekent alleen maar dat het mechanisme op vergelijkbare wijze geproduceerd is als normale chips, dus door etsen of andere micro-technieken.

Is dus net zo veelzeggend als zonnebrand "met Nano-deeltjes"... wat zijn dat voor deeltjes en wat doen ze? Je weet alleen maar dat ze heel klein zijn... :D

Groet, Bert

Vandaag m'n trex 450 opnieuw gemaidend na wederopbouw.
En ik moet zeggen de adrenaline giert nog door m'n lijf.

Voor mij is het allemaal nog nieuw zo'n 450. Tot nog toe vloog ik enkel met een mcpx rond.
Door de wind was het ook meer zwalpen dan echt hooveren, maar er is niks stuk en da's het voornaamste.

groeten,
Bart.

Ik denk dat iedereen dat gevoel wel kent. Het went. Gaat nooit helemaal weg maar het zakt flink.. Althans zo werkte dat bij mij..

De maiden van mijn 450 komt ook steeds dichterbij. Hoop komend weekend de laatste dingetjes te kunnen doen. Eigenlijk zou ik hem nog even na moeten laten kijken door een ervaren vlieger. Na het lezen van een van de veiligheidstopics lijkt me dat wel verstandig. Ga me, als dat kan, bij de Leidsche Luchtvaart Club aansluiten. Zag dat ze een nieuwjaarsvlucht op de agenda hebben staan. Is iemand van jullie daar ook bij toevallig?

@Chow: Nu dat gevoel is niet zo slecht hoor. Maar ik begrijp wel dat het verminderd.
Ik had het nl ook met mijn mcpx, maar nu is het wel vele malen sterker.
Zo'n 450 dwingt wel wat respect af. Vorige week zag ik z'n hoofd ontploffen, dat was niet zo best.

De main shaft zag er dan zo uit:

full

Hiervoor is wel wat kracht nodig, die buig je niet zomaar terug.:nooo:

Maar ik ben wel blij dat hij vandaag zonder schade gehooverd heeft.
groeten,
Bart.

Laatst bewerkt door een moderator:
@Chow: Nu dat gevoel is niet zo slecht hoor. Maar ik begrijp wel dat het verminderd.
Ik had het nl ook met mijn mcpx, maar nu is het wel vele malen sterker.
Zo'n 450 dwingt wel wat respect af. Vorige week zag ik z'n hoofd ontploffen, dat was niet zo best.

De main shaft zag er dan zo uit:

Hiervoor is wel wat kracht nodig, die buig je niet zomaar terug.:nooo:

Maar ik ben wel blij dat hij vandaag zonder schade gehooverd heeft.
groeten,
Bart.

Dat was een goede klap Bart,
da moet je zeker ook die lagers vervangen en de featheringshaft,
en ook de lagers bij de bladhouders misschien, hoop werk,
maar als die nu goed vliegt ...

maar eens testen bij weinig wind, dan zie je het voor het best.

suc6 verder, komt wel goed,
iedereen moet maar zo crashen :lol:, ha ha

Groet van Uwe

@Uwe: ik heb meteen beide lagerblokken vervangen.
Het bovenste lager was vermorzeld. Als je goed kijkt dan zie je nog een stukje lager hangen aan de as. De fearhering shaft heb ik gecontroleerd door hem op de vitro keramische plaat te rollen. Gaf exact het zelfde geluid en gevoel als een nieuwe. Dus heb ik hem nog gehouden. Ik denk dat ik maar eens wat lagertjes ga bzstellen. Dan kan ik die twee oude kagerblokjes als reserve houden.

Groeten Bart.

goede idee, Bart
als een heli o.k. is, is het niet alleen veiliger,
het is ook mooier te vliegen en geeft je rust,
als je weet: alles is o.k.

groetjes van Uwe

Hallo,

Vandaag veel te veel wind om de Trex uit te laten:(
Ik heb dan maar wat geknutseld.
Omdat het afstellen van de heli met zo'n imbusje tussen de flybar geklemd niet zo simpel is (het imbusje valt er steeds uit en de flybar vliegt alle kanten op) heb ik mijn eigen flybar lock gemaakt.

Ik ben begonnen met een latje mdf en hierop enkele zaken afgetekend:
full

Dan met zo'n boortje een uitsparing voor de head stopper gemaakt:
full

In het midden van de uitsparing heb ik een gat geboord en er een neodimium magneetje ingeklemd.
Vervolgens alles eens op de heli gezet en de bovenste linkjes afgetekend om daarvoor ook een uitsparing gemaakt.
Dan krijg je volgend resultaat:
full

Dan heb ik een boutje genomen en er een gaatje van 3,5mm in geboord:
full

Dit gat heb ik aan de kop uitgezaagd en bijgevijld om tot volgend resultaat te komen:
full

Dat heb ik dan een 2e maal herhaald.
Vervolgens nog 2 gaatjes in het latje geboord en de bouten erin bevestigd.
Dan alles zo nauwkeurig mogelijk afgeregeld en dan bekom je dit:
full

En tenslotte nog een foto van het eindresultaat op m'n heli:
full

Misschien niet het mooiste wat er is, maar het is wel functioneel en het heeft mij niks gekost.

groeten,
Bart.

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je nu op de bovenkant een gradenboogje monteert, kun je gewoon 3 mm pinnen in de bladhouders steken waar nu de bladbouten zitten, en kun je rechtsstreeks aflezen ook nog. Heb je niet meer zo'n ding nodig wat om het blad klemt, met een waterpasje of wat dan ook...

Wel even opletten dat het middelpunt van de gradenboog overeenkomt met het hart van de feathering shaft

Groet, Bert

Vandaag tussen de windvlagen door toch nog een lipo leeggehoverd. Nu zit ik met een vibratie. Ik zie de bolletjes van mijn trainingskruis schudden. Het is geen super hoogfrequente trilling, maar het is ook niet zwalpen. Ik heb wat geëxperimenteerd met de bladgrip spanning, naar dat helpt niet veel. Wat ik wel zie is dat de hoofdbladen precies al iets te stroef zitten zonder aan te spannen. Zou dat normaal zijn? Weet iemand hier iets over? Verder mijn feathering shaft maar eens inspecteren en nog eens controleren op bladspoor.
Als er nog ideeën hierover zijn dan hoor ik het graag.

Tusdendoor ook eens iets te hard neergezer on het gras. Gevolg: staartbuis naar binnen geschoven en tail hub los, maar geen schade. Alles terug vastgezet en de rest van de lipo leeggehoverd.

Ik heb zo het gevoel dat het heli avontuur nu echt begonnen is voor mij.
Groeten,
Bart.

Ik zou de heli pas echt finetunen als dat kruis eronder vandaan is. Nu kan vibratie zelfs door het kruis komen. Dus lekker oefenen en zo snel als mogelijk dat kruis eronder vandaan..

Ziet er vet uit brutus ;) wat doe je voor werk dan? Offshore is duidelijk:D weet niet wat het is maar wil het graag ook doen offshore , maar t vrouwtje vind het niet leuk :D

verzonden vanaf mijn kapotte samsung s3

Geen offshore, gewoon koopvaardij (kleine handelsvaart).
Dit soort onderbrekingen gebeurt maar relatief zelden hoor....

Groet, Bert....

Back