Het geintje is eigenlijk, dat sinds ik wat meer op automatisme ga landen (en dus niet met al die stelregels in theorien in het hoofd) het steeds beter gaat..
Ik heb bij de 600 in het begin (verkeerde brandstof, motor zeer zwak) wel eens aan de hand gehad, dat ik ontzetten goed op de pitch management moest letten.
Heb daar misschien toch stiekem wel een half jaar mee gevlogen.
Je kunt de heli best vlot vliegen, alleen moet je proberen je snelheid vast te houden, zonder meteen vermogen te vragen.
Iedere fout straft zichzelf af door een dalende heli (zoals jij vast wel weet bruut..)
Tot ik wat aanpassingen had gedaan in de brandstof en plug, en toen had ik opeens wel vermogen.
Op automatisme doe ik bij een vliegtuig hetzelfde..
Dus pitch management is ook een goede basis voor een vliegtuig ;-)
Gelukkig kloppen de automatismes ondertussen aardig met de werkelijkheid, zodat een toestel niet veeeeeels te hard binnenkomt

En nog overkomt het me wel eens..
En het verhaal over zwaartepunten..
ik heb ze het liefst neutraal, ben ik nu wel achter. Halfgas netjes rechtuit, op zn kop ook rechtuit. Op zn kop mag ie een tikkie met de neus omlaag willen, maar daar moet het wel bij blijven.
Ik hou ook wel van een beetje achterlijk zwaartepunt.
Hij moet gewoon doen wat ik van hem vraag, niet zelf allerlei gedragingen erbij verzinnen..
Dat komt dan ook weer bij de heli vandaan.
reageert meteen op wat ik van hem vraag. Geen gekke gedragingen, hij doet het gewoon.
Men heeft tijdens het lessen geprobeert me "richtpunten"op de grond te geven (waar je in moet sturen bv)
lukte me niet.
Vanuit de heli ben ik gewend om alleen naar dat ding te kijken, en niet op de grond "vast te pinnen"
Dus toen ik een keer gewoon op zicht probeerde het vliegtuig over het veld te krijgen, was het meteen goed.
Dus sindsdien doe ik het zonder richtpunten op de grond.. en ik zit zeer zelden onbedoeld mis
qua neerzetten, ik flare zo lang mogelijk, tot ik laag bij de grond ben (of de kist te langzaam gaat naar mijn idee). Dan langzaamaan elevator verminderen, zodanig dat wanneer het wiel de grond raakt ik geen elevator meer heb.
Heeft me wel een tijdje gekost voor ik dat een beetje onder de knie had..
Ik kijk nu gewoon wat het toestel doet, om precies te zien wat hij nodig heeft..
Gas heb ik soms wel eens nodig om hem niet te vroeg op de grond te zetten, daar staan bij ons nl paaltjes.
Zeker de fourstar moet landen met zeer weinig gas, anders is hij echt een beetje te snel om neer te zetten..
de dubbeldekker is dan weer heerlijk, gewoon kwartgas aankomen, gas dicht en hij staat