Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

deze bedoel ik
full

Laatst bewerkt door een moderator:
5 bft is wel wat, ik vlieg ook zo achter een rij bomen,

Hehehe, ik bedoelde dat als je met een gangetje van 40 km/u rond tokkelt, dat de wind om de romp dan overeenkomt met 5 Bft....

(maar op de open vlakte vliegen ze ook nog gewoon tot minstens 3 Bft, als het per sé moet 4 Bft, alleen is het dan niet lollig meer....)

Groet, Bert

Morgen ziet het er qua wind prima uit. Als het maar droog blijft. Ik moet naast de multicopter ook de 450 weer een keer uitlaten. Is alweer te lang geleden..

het is vandaag prachtig vliegweer!!! :D

vliegen, herladen, vliegen, herladen... :rolleyes:
alles opgeteld heb ik ongeveer zo'n 45 min aan de sticks gestaan.
helaas is de motor van m'n Neonblaze aan het sterven :(
net als de vorige motor, maakt ie een zacht schrapend geluid....:(
bij de vorige motor resulteerde het in een rookgordijn voor ik erachter kwam.

van de week maar eens kijken welke brushless erin past :p

groet,
Hoogvlieger

Humpfh! Hier valt het tegen.... vanmorgen nog prachtig windstil, maar tegen de tijd dat ik er aan toe kom, steekt de wind weer op.... :(

Groet, Bert

Hier heerlijk weer. Beetje vlagerig maar goed te doen. Multicopter gevlogen en getest en micro heli's gevlogen tussen de bedrijven door..

Hoe laat? krijg net te horen dat ik ook vrij heb vanavond

Groet, Bert

:cool: van 21 uur to 22 uur met de T Rex 450 (MX motor) buiten geweest,

geen wind, en nog 2 - 3 uren geleden wel veel buien,
echt genieten, en ma hoog tot je die positie van de heli bijna niet meer ziet,
hij bleef gewoon in de lucht staan als 'n hightech quad.

mijn rudder gaat iets traag met GY401, servo S9257 futaba, heb ook al grooteren servoarm geplaatst, maar nog niet goed, heb nu ma wat (veel) expo ingestellt (+50 in HH en +40 in Rate (futaba))
is dat gezond of wat kan ik nog doen, (e-points staan op 40 / 35 maar het rudder gaat tot naar de kant waar die ook niet verder kan).

Niet zo mooi, Zenoah doet het nog niet (zie diskussie).

Hoop dat iedereen veilig met zijn Heli naar huis is gekomen.
Uwe

Laatst bewerkt:
Ik vandaag ook een heel toffe avond achter de rug , 8 lipo's leeg met mijn HK450 pro belt drive .
Heli vloog als een zonnetje en dit na een vrij stomme verandering , deze 450 had ik van in het begin opgebouwd met een carbon tailboom daar mee toch vlot al een lipo of 30 mee gevlogen ( gehoverd ) maar toch klopte er iets niet aan de heli , hij trilde eigenlijk te veel ;
Gisteren daar even aan het dokteren geweest en besloten om de standaart metalen tailboom op te zetten en wat bleek ! Trillingen volledig weg en helitje draait als een naai machientje .
Besluit die spullen van HK zijn helemaal zo slecht nog niet :-) .

grtjs Blitske

.. carbon tailboom daar mee toch vlot al een lipo of 30 mee gevlogen ( gehoverd ) maar toch klopte er iets niet aan de heli , hij trilde eigenlijk te veel
grtjs Blitske

bij mijn 600er heb ik 'n soort bridge tussen die twee tail boom braces,
heb ook wat trillen gehad, wel veel geholpen hebben carbonbladen hekrotor, ook bij de 450er (T Rex sport)

Hey , hier nog ff terug .

Ik maak zelf zo een soort bridge tussen de 2 tail boom braces verbind die met een stukje linnen plakband en dat werkt ook perfect .
Carbon bladen kan ik nu nog eens proberen maar heb al eens gehad dat die afbreken op mijn 450 , mogelijk toen door het meer trillen ?
Zo geraken we op de duur helemaal op het goede spoor :-)
Alle tot de volgende zou ik zeggen . Grtjs en slaapwel denk ik :-) Blitske

Als een carbon blad afbreekt op een 450, is er iets goed en grof mis...

- ze hebben een oplazer gehad, en zijn intern gebroken
- je draait 5000 toeren of meer
- je bent veels te cheap ass bezig geweest... Goedkope carbon bladen is een compleet andere wereld qua vliegen en sterkte dan een a merk blad

Trilling zou niet zo uit moeten maken, doorgaans zal toch eerst het frame uit elkaar breken voor de bladen hierdoor afbreken...

mijn rudder gaat iets traag met GY401, servo S9257 futaba, heb ook al grooteren servoarm geplaatst, maar nog niet goed, heb nu ma wat (veel) expo ingestellt (+50 in HH en +40 in Rate (futaba))
is dat gezond of wat kan ik nog doen, (e-points staan op 40 / 35 maar het rudder gaat tot naar de kant waar die ook niet verder kan).

Niet zo mooi, Zenoah doet het nog niet (zie diskussie).

Hoop dat iedereen veilig met zijn Heli naar huis is gekomen.
Uwe

Je hebt de klassieke fout gemaakt, de endpoints op de bouwtafel af te stellen, wanneer de heli niet beweegt.
Nu ga je vliegen, en als je dan stuurt, beweegt de heli wél, waardoor de gyro op zijn beurt weer tegenstuurt en er dus niks van je stuuruitslag overblijft.
Bij een GY 401 moet je (ruwweg) als volgt te werk gaan:

-Servo rechtsstreeks op de ontvanger aansluiten, EPA op 100%.

-Hevellengtes bepalen (komt niet super nauwkeurig, maar toch zo goed mogelijk doen). NIET de EPA terugstellen!!!

-Gyro aansluiten, en met de limit van de gyro zorgen dat er niks aanloopt.

-Het kan verstandig zijn, om preventief EPA op ongeveer 60% te zetten (ervaringswaarde) om te voorkomen dat de heli superagressief stuurt bij het invliegen. Maar dat hoeft niet!!!! Als je met een agressieve staart overweg kunt, kun je ze nu ook op 100% laten staan.

-Invliegen: met gyro in rate mode de servo verschuiven (of de stuurstang aanpassen) tot de heli min of meer recht hoovert met trim in het midden. Hierna eerst weer de limit instellingen controleren (kunnen licht verlopen zijn)

-Nu pas EPA instellen tot de heli prettig stuurt op de staart (typisch meestal ongeveer 70%) maar deze instelling hangt helemaal van jouw smaak af

Je moet dus die grotere servo-arm eerst weer even terug zetten tot wat het voorheen was, en opnieuw de boel inregelen.

Als je na het invliegen de heli weer op je bouwtafel zet, zul je zien dat de hekrotor al bij ongeveer halve stick uitslag (in rate mode) tegen de aanslag aan zit, maar de limit-instelling voorkomt dat er iets gaat staan brommen. In de lucht, als de beweging van de heli mee gaat tellen, heb je gewoon de volle stick-uitslag tot je beschikking.

Expo op de hekrotor zou normaal gesproken volledig overbodig moeten zijn

Groet, Bert

Back