Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Daar heeft Bert, @brutus op dit forum veel ervaring mee, en dan met meerblads rotorkoppen. Zowel 800 size als 450. Met hem destijds een aantal lessen gedaan met een Vario Xtreme met 3 blads rotor. Was best heel erg leuk.

Later zijn we begonnen met 450 size romphelies met 5 en 4 blads koppen zonder stabilisatie te vliegen. Was destijds een beste leercurve, vooral door issues met de staart rotor die het niet aankon (LTE situatie ). Dat heeft mij destijds m'n 450 MD500 met 5 blads gekost... Moet vast nog wel iets over te vinden zijn op dit forum... Mooie tijd haha.

@Tbird2
Ligt heel erg aan de bladen

Vanuit flybar en stabilisaties zijn we gewend aan expo om de boel rustiger te maken
maar de basis van de stabilisatie, 8 graden cyclic en 10 a 12 pitch is voldoende
we zijn tegenwoordig met stabilisaties ook gewend dat bladen in feite weinig doen voor het vlieggedrag.

toevallig laatst mijn nostab heli in de zender moeten zetten, dus zonder expo, zonder iets gewoon zo erin gezet
en vliegt eigenlijk vrij goed. misschien nog een tik expo om de boel wat actiever te maken in het midden

Ik heb ooit een reeks bladen getest.
begonnen bij wat ik al had, 3d bladen.
kwam erachter dat de lichtste 3d bladen echt ruk vlogen.
heel schichtig. had heel veel expo nodig om de boel rustig te krijgen, en het was nog niet lekker.
volgens mij waren dat de originele aligns die ooit bij de trex 450 zaten

de zwaardere bladen (edge bladen, zitten nu standaard op mijn trex 450) waren wat zwaarder, dat vloog al merkbaar beter.
op een punt eens curtis youngblood besteld, relatief heel erg zware bladen. Die vlogen dan weer bijna als een tank, lastig om beweging in de heli te krijgen.

de a symmetrische die er nu op zitten zijn lichter dan de eerste set 3d bladen, veel flexibeler.
Maar vliegen serieus goed.
Had ik ff niet verwacht vanaf het gewicht gezien.
die zitten er nu nog op.

@Jonkje
dat topic heet zelfs Meerblads rotorkoppen als ik mij niet vergis

google verder:
https://www.modelbouwforum.nl/threads/meerblads-rotorkoppen-afstellen-en-vliegen.96390/

Lijkt me wel grappig om een keer zonder FBL te vliegen, iig om het een keer te voelen hoe dat is.
Is op zich vrij goed te doen, vooral als de heli LICHT is...

Zodra de grammen er aan komen (romp o.i.d.) gaat het vlieggedrag exponentieel "anders" worden.

Ik heb toen ooit ook mn 250 no stab gevlogen..
mijn 450 en 250 zijn ooit hun leven begonnen als flybar heli
in de ombouw heb ik dit toen eens getest
450 heeft een vbar gekregen, mini titan is als no stab gekomen

de 250 is relatief zwaar voor zijn rotoroppervlak, die was inderdaad serieus vervelender om te vliegen...

de 250 is relatief zwaar voor zijn rotoroppervlak, die was inderdaad serieus vervelender om te vliegen...
De grootte doet er ook toe, hoor... ALLES wordt zenuwachtiger als het kleiner word...
Een 600 of 700 klasse heli vliegt non-E-stab rustiger als zelfs een flybarred 450, een non-E-stab 800 klasse is zelfs, na aanvankelijke gewenning, een "oase van rust" vergeleken met hetzelfde in 450 klasse.

nu heb ik de grote jongens nooit getest..
Hoe is de vergelijking in een beetje vlagerige wind?

die mini titan is bij vlagerige wind wel iets om de aandacht bij te houden, die kan bij een stevige windvlaag best enthousiast uit de hoek komen
weet je dat, vliegt het verder goed..

Hoe is de vergelijking in een beetje vlagerige wind?
Een 450 non-E-stab van pak hem beet 1200 gram, kun je zelfs met windstil weer geen seconde alleen laten... Gewoon helemaal niet. De enige heli's waarbij ik absoluut NÍÉT kon roken tijdens het vliegen omdat ik geen kans zag de tot aan mijn lippen brandende peuk effe snel weg te gooien.
Met de flybar heli's kon ik in ieder geval in hoover rustig roken. Tijd genoeg om één hand van de zender te halen en die peuk effe beet te pakken om de as af te tikken.

De Vario X-treme die ik een tijdje als "non-E-stab trainer" gebruikt heb, moest ik tot ruim voorbij de 8 kilo ballasten om hem zelfs maar een heel klein beetje uitdagend te maken.
Moet ergens een filmpje hebben waar ik met dat ding bij 3Bft met beide handen voor de camera sta te wapperen...

Rond 2:28 ongeveer.
Helemaal aan het eind van het filmpje kun je zien dat de windzak behoorlijk strak naar achteren staat, en het dus best wel stevig waait.

De grote BO105 vloog nóg rustiger.

Het is niet zozeer de instabiliteit, maar meer de nogal "variabele" respons: Een flybarred of E-stab heli reageert voorspelbaar op stick imput. ALTIJD hetzelfde.
Een non-E-stab reageert anders naar gelang de "airspeed" en soms ook naar gelang de vliegsituatie op dat moment.
Om een voorbeeld te geven: In rustige lucht in hoover, reageert die rotor ontzetten lichtvoetig, en uitermate direct. de geringste stuurbeweging geeft onmiddelijk resultaat.
Maar nu ga je in rustig sukkeldraf tempo een rondje vliegen, en opeens moet je toch best wel sturen.
Heel specifieke dingetjes zoals het afstoppen vanuit voorwaartse vlucht: vlak voordat de snelheid nul word, krijgt de heli uit zichzelf de vrij sterke neiging om achterover te vallen, net zo rond het punt waar je van nature al wat voorover geeft om de heli vanuit zijn "remstand" weer horizontaal te leggen.
Het is daardoor tijdelijk nét alsof de heli niet goed reageert.

Wen je er aan, dan wordt dat normaal, en het hoort gewoon bij de eigenschappen van zo'n ding, maar in de omschakelperiode, wanneer je dat dus allemaal nog moet leren, kan ik me best voorstellen dat mensen dat nogal "eng" vinden. Is gewoon een kwestie van doorbijten.
Bij de helischool vliegen er een paar non-E-stab schaal 450. Die mannen zijn zelf overgestapt, zonder hulp van mij (alleen raad en wijze woorden, maar geen les aan de kabel of zo). Tot nog toe nog geen crashes.

Mooi uitgelegd Bert, ik heb dat ook zo ervaren.
Ook vanuit Hoover als je plots flink achteruit stuurt, blijft de flybarheli nog even hangen voordat hij gaat afglijden, en de nonstab zakt meteen af.

Ook vanuit Hoover als je plots flink achteruit stuurt, blijft de flybarheli nog even hangen voordat hij gaat afglijden, en de nonstab zakt meteen af.
Dat zijn inderdaad typisch van die dingetjes... Het reageert allemaal nét effe wat anders dan je verwacht...

Het is niet zozeer de instabiliteit, maar meer de nogal "variabele" respons: Een flybarred of E-stab heli reageert voorspelbaar op stick imput. ALTIJD hetzelfde.
Een non-E-stab reageert anders naar gelang de "airspeed" en soms ook naar gelang de vliegsituatie op dat moment.
Om een voorbeeld te geven: In rustige lucht in hoover, reageert die rotor ontzetten lichtvoetig, en uitermate direct. de geringste stuurbeweging geeft onmiddelijk resultaat.
Maar nu ga je in rustig sukkeldraf tempo een rondje vliegen, en opeens moet je toch best wel sturen.
Heel specifieke dingetjes zoals het afstoppen vanuit voorwaartse vlucht: vlak voordat de snelheid nul word, krijgt de heli uit zichzelf de vrij sterke neiging om achterover te vallen, net zo rond het punt waar je van nature al wat voorover geeft om de heli vanuit zijn "remstand" weer horizontaal te leggen.
Het is daardoor tijdelijk nét alsof de heli niet goed reageert.

Mooie uitleg! Bedankt Bert. Ik denk dat ik hier toch maar even niet alleen aan ga beginnen ;). Hoe zou je dat trouwens kunnen doen met een fbl die geíntegreerd zit met je ontvanger? Alle gains, I, P op nul zetten, zodat de regelloop uit staat van main rotor en tail? Ik vlieg met Vbar mini i.c.m. vbar control.

Daarnaast nog mooi nieuws van de m4 max. Vandaag de maiden gedaan en hij vliegt super! Dit is een enorme verbetering vergeleken bij de 450. De stilte is ook echt indrukwekkend. Op 1600 rpm vliegt die mooi rustig en hoor je hem vrijwel niet. Op 2700 rpm is die heerlijk agressief. Moet alleen alle settings in de vbar nog optimaliseren.

WhatsApp Image 2024-01-17 at 13.18.37.jpeg

zodat de regelloop uit staat van main rotor en tail?
Ik zou zelf (althands zo heb ik het gedaan) de kop wel non-estab maken, maar op de staart (zeker bij een kleine heli) gewoon wel de gyro er op laten staan.
Als je tergelijkertijd druk word met een nieuwe manier van de swash bedienen, en ook de staart gyro er af haald.... dan word je druk.

De huidige helies zijn niet of nauwelijks te vliegen zonder staart gyro. Ik ben begonnen met een Graupner 212 twinjet zonder gyro.
Dat was wel te doen door de lage rotorsnelheid

staartgyro heb ik wel altijd erop gelaten..
heb ik gewoon echt geen zin in :D

Qua geintegreerde ontvanger, ik zou niet zomaar die gains omlaag schroeven
omlaag wil niet zeggen dat de boel uit staat
en het testen of hij uit staat is dan eigenlijk gevaarlijker dan het werkelijke non estab vliegen
een estab met rare instelling kan extreem onvoorspelbaar vliegen..

Ff kijken of er een knop is ergens of een instelling waarmee de boel uit kan
dan weet je zeker dat heet programma van dat ding niet opeens roet in het eten gooit
veiligste optie is om er ff een andere ontvanger in te hangen

en @brutus, dat hele verhaal komt zo extreem bekend voor :D
nu ben ik zowieso niet gewend om te roken tijdens het vliegen (ik rook niet), maar die mini titan kun je met windstil weer (en uitgetrimt natuurlijk) best een tel of wat met rust laten
het is met name als je rond gaat vliegen dat hij wel eens dingen doet die je niet gewend bent
inderdaad het stukje neus omhoog gooien, en het stukje rechtsaf willen gaan
maar met name de neus :D

Nu heb ik ook gemerkt dat zolang je de dingen rustig aanpakt, het allemaal in de regel best rustig en beschaafd gebeurd.
ga je wilder vliegen, wordt het wat enthousiast af en toe.
in mijn geval was het gewoon op het gemakkie vliegen, kijken wat ie doet, en rustig ff aan wennen
zo anders is het dan ook weer niet.
maar wel een paar aanpassingen aan wat je gewend bent

maar dat is juist leuk..
heb je er eentje in de hangar die echt werkelijk anders vliegt :D

Uit de oude doos: Bert met zijn grote Bo105 zonder stabilisatie. Enne Bert...voor de honderste keer...maak dat ding nou weer vliegklaar!!! [emoji6][emoji38]

Ik zou zelf (althands zo heb ik het gedaan) de kop wel non-estab maken, maar op de staart (zeker bij een kleine heli) gewoon wel de gyro er op laten staan.
Als je tergelijkertijd druk word met een nieuwe manier van de swash bedienen, en ook de staart gyro er af haald.... dan word je druk.

staartgyro heb ik wel altijd erop gelaten..
heb ik gewoon echt geen zin in :D

Qua geintegreerde ontvanger, ik zou niet zomaar die gains omlaag schroeven
omlaag wil niet zeggen dat de boel uit staat
en het testen of hij uit staat is dan eigenlijk gevaarlijker dan het werkelijke non estab vliegen
een estab met rare instelling kan extreem onvoorspelbaar vliegen..

maar dat is juist leuk..
heb je er eentje in de hangar die echt werkelijk anders vliegt :D

Inderdaad beter om niet beide tegelijk te doen. Een knop om de estab uit te schakelen is er niet. Ik zal wel even kijken of er nog wat te vinden is op het web. Ik weet bijvoorbeeld dat als je bij de tail de I-gain op 0 zet dat je in rate mode vliegt. Zo is er vast nog wel meer uit te schakelen.

Uit de oude doos: Bert met zijn grote Bo105 zonder stabilisatie. Enne Bert...voor de honderste keer...maak dat ding nou weer vliegklaar!!! [emoji6][emoji38]

+1. Ik kom kijken als die vliegt :D

Edit1: Ik bedenk me ineens dat Mikado kort geleden een Neo receiver heeft uitgebracht zonder gyro's. Dus daar kan het zoiezo mee lijkt mij. Maar ik ga niet speciaal voor die 450 zo'n ding bestellen ;)

Edit2: Hier geven ze een antwoord op een fly bar heli dat je de Neo daarvoor kunt gebruiken door de gain op 0 te zetten: https://www.vstabi.info/forum/read.php?42,141455
Kun je dat hetzelfde beschouwen als je de fly bar ook weghaalt?

Laatst bewerkt:
Hij zegt inderdaad dat met de gains op 0 je in feite een staartgyro over houd, dus dat zou moeten werken
Hij mag gewoon niet corrigeren

ik heb al vaker met een vliegtuig gevlogen waar een stabilisatie in zit, gek genoeg voel je dat erg vlot
bij die toestellen kreeg je het ook nooit helemaal uit

AB-SO-LUUT! hoewel... in het filmpje in post 18668 bleek bij de eerste take off de staart gyro OOK uit te staan, en dat merkte ik pas toen ik ging sturen.
En de enige reden dat dat een probleem was, was omdat met uitgeschakelde gyro ook de stuuruitslag in de zender fors lager moet, en DAT stond nog wél "goed" als je snapt wat ik bedoel. Dus de staartrespons was ongewoon vinnig. Hoogstwaarschijnlijk had ik dat met beter ingestelde stuuruitslag ook nog wel zonder gyro gekund.

Maar een goed werkende, simpele rate gyro is wel zo prettig op de staart. Het hoeft niet perfect, het hoeft je als vlieger alleen maar wat te ontlasten.

Nu heb ik ook gemerkt dat zolang je de dingen rustig aanpakt, het allemaal in de regel best rustig en beschaafd gebeurd.
ga je wilder vliegen, wordt het wat enthousiast af en toe.
Klopt... hoe rustiger, strakker en beheerster je zelf vliegt, hoe minder nukkig die heli gaat doen.
Met name krappe "high-G" bochten op snelheid moet je ERG voorzichtig mee zijn. De heli krijgt dan erg sterk de neiging om uit zichzelf steeds scherper in te draaien (de uitleg is een lang verhaal wat je in dat draadje over meerbladsrotors terug kunt vinden) en dat kan zo hard gaan dat vol tegenstuur niet meer helpt.

Enne Bert...voor de honderste keer...maak dat ding nou weer vliegklaar!!!
emoji6.png
emoji38.png
Voorlopig nog niet, maar de heli is er nog, is nog compleet en anders dan een carburateur die gereviseerd moet worden zou een nieuwe ontvangeraccu en een grondige check voldoende moeten zijn.

Maar de motivatie is er nog niet.

Om je toch wat hoop te bieden: Nee, hij is NIET te koop, en gaat voorlopig ook absoluut niet te koop komen te staan, om exact de reden van "ooit"...

Back