Zorg dat je flinke uitslagen hebt op de swash.Lijkt me wel grappig om een keer zonder FBL te vliegen, iig om het een keer te voelen hoe dat is.
Ik heb het geprobeerd met weinig uitslag en kwam flink te kort.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Zorg dat je flinke uitslagen hebt op de swash.Lijkt me wel grappig om een keer zonder FBL te vliegen, iig om het een keer te voelen hoe dat is.
Is op zich vrij goed te doen, vooral als de heli LICHT is...Lijkt me wel grappig om een keer zonder FBL te vliegen, iig om het een keer te voelen hoe dat is.
De grootte doet er ook toe, hoor... ALLES wordt zenuwachtiger als het kleiner word...de 250 is relatief zwaar voor zijn rotoroppervlak, die was inderdaad serieus vervelender om te vliegen...
Een 450 non-E-stab van pak hem beet 1200 gram, kun je zelfs met windstil weer geen seconde alleen laten... Gewoon helemaal niet. De enige heli's waarbij ik absoluut NÍÉT kon roken tijdens het vliegen omdat ik geen kans zag de tot aan mijn lippen brandende peuk effe snel weg te gooien.Hoe is de vergelijking in een beetje vlagerige wind?
Dat zijn inderdaad typisch van die dingetjes... Het reageert allemaal nét effe wat anders dan je verwacht...Ook vanuit Hoover als je plots flink achteruit stuurt, blijft de flybarheli nog even hangen voordat hij gaat afglijden, en de nonstab zakt meteen af.
Het is niet zozeer de instabiliteit, maar meer de nogal "variabele" respons: Een flybarred of E-stab heli reageert voorspelbaar op stick imput. ALTIJD hetzelfde.
Een non-E-stab reageert anders naar gelang de "airspeed" en soms ook naar gelang de vliegsituatie op dat moment.
Om een voorbeeld te geven: In rustige lucht in hoover, reageert die rotor ontzetten lichtvoetig, en uitermate direct. de geringste stuurbeweging geeft onmiddelijk resultaat.
Maar nu ga je in rustig sukkeldraf tempo een rondje vliegen, en opeens moet je toch best wel sturen.
Heel specifieke dingetjes zoals het afstoppen vanuit voorwaartse vlucht: vlak voordat de snelheid nul word, krijgt de heli uit zichzelf de vrij sterke neiging om achterover te vallen, net zo rond het punt waar je van nature al wat voorover geeft om de heli vanuit zijn "remstand" weer horizontaal te leggen.
Het is daardoor tijdelijk nét alsof de heli niet goed reageert.
Ik zou zelf (althands zo heb ik het gedaan) de kop wel non-estab maken, maar op de staart (zeker bij een kleine heli) gewoon wel de gyro er op laten staan.zodat de regelloop uit staat van main rotor en tail?
Ik zou zelf (althands zo heb ik het gedaan) de kop wel non-estab maken, maar op de staart (zeker bij een kleine heli) gewoon wel de gyro er op laten staan.
Als je tergelijkertijd druk word met een nieuwe manier van de swash bedienen, en ook de staart gyro er af haald.... dan word je druk.
staartgyro heb ik wel altijd erop gelaten..
heb ik gewoon echt geen zin in
Qua geintegreerde ontvanger, ik zou niet zomaar die gains omlaag schroeven
omlaag wil niet zeggen dat de boel uit staat
en het testen of hij uit staat is dan eigenlijk gevaarlijker dan het werkelijke non estab vliegen
een estab met rare instelling kan extreem onvoorspelbaar vliegen..
maar dat is juist leuk..
heb je er eentje in de hangar die echt werkelijk anders vliegt![]()
Uit de oude doos: Bert met zijn grote Bo105 zonder stabilisatie. Enne Bert...voor de honderste keer...maak dat ding nou weer vliegklaar!!! [emoji6][emoji38]
AB-SO-LUUT! hoewel... in het filmpje in post 18668 bleek bij de eerste take off de staart gyro OOK uit te staan, en dat merkte ik pas toen ik ging sturen.Ik zou zelf (althands zo heb ik het gedaan) de kop wel non-estab maken, maar op de staart (zeker bij een kleine heli) gewoon wel de gyro er op laten staan.
Als je tergelijkertijd druk word met een nieuwe manier van de swash bedienen, en ook de staart gyro er af haald.... dan word je druk.
Klopt... hoe rustiger, strakker en beheerster je zelf vliegt, hoe minder nukkig die heli gaat doen.Nu heb ik ook gemerkt dat zolang je de dingen rustig aanpakt, het allemaal in de regel best rustig en beschaafd gebeurd.
ga je wilder vliegen, wordt het wat enthousiast af en toe.
Voorlopig nog niet, maar de heli is er nog, is nog compleet en anders dan een carburateur die gereviseerd moet worden zou een nieuwe ontvangeraccu en een grondige check voldoende moeten zijn.Enne Bert...voor de honderste keer...maak dat ding nou weer vliegklaar!!!![]()
![]()