verstraler voerboot

hallo allemaal ,ik wil mijn voerboot uitbreiden met een verstraler voor het
vissen in de nacht.de boot kan voorzien worden van een extra accu hiervoor ,heeft iemand info waar zoiets te koop is of te bestellen.
bij de "voerboot boeren "kosten deze lampen een onnodig kapitaal.
graag hoor ik tips of info .
mvgr Ton:):help:

ik neem aan dat je de zelfde straler bedoeld als die op de schrijver boot zit.staat regelmatig op mp te koop,van iemand uit barendrecht.
zal het in de gaten houden als hij langs komt,laat ik het je wel weten.

Je zou ook eens kunnen informeren bij je plaatselijke fietsenmaker, die verkopen ook verstralers voor op de fiets.

Als je op google zoekt naar mistlampen kun je een leuke set krijgen voor 30 a 40 euro.
Ik heb zelf de H3 lampen vervangen door LED verlichting, deze gebruiken veel minder stroom .
Je komt er meerdere tegen als je gaat zoeken op:"H3 LED lamp".
Er zit wel verschil in, hoe meer LED's hoe meer licht........

suc6

Geef je geld maar uit aan boilies en verstralers....proest...je zult er geen karpertje meer door vangen...:thumbsup:

Ik heb zelf 2 3W powerleds op mijn voerboot inclusief de lensjes etc die overal verkrijgbaar zijn. Vergelijk de werking met zo'n enorm goede Fox hoofdlamp maar dan 2.

Waarom kleine powerleds? Omdat ik geen uitstekende delen op mijn voerboot wil ivm onder takken doorvaren etc.

Aantal zaken waar je rekening mee moet houden:

1. Power LED's dienen gekoeld te worden, ondanks dat LED's normaal nagenoeg niet heet worden. Power LED's worden wel degelijk heet, schade en schande heeft mij dit geleerd. Niet alleen fikte mijn LED meteen door, maar ook heb ik een mooie plek op mijn hand er aan over gehouden.
  2. In de data sheet staat precies hoeveel koel capacitiet je er achter moet hangen. De Hexa plaatjes waar sommigen op gemonteerd zijn, zijn niet voldoende, dit is slechts een middel om de LED veilig op een koel element te plaatsen.
  3. Een massief blok aluminium KAN niet goed genoeg zijn, ribben zorgen voor een sneller wegtrekken van de warmte aan de LED kant. Te massief kan een blokkade in je koellichaam veroorzaken waardoor de LED kant te heet blijft.
  4. De weerstand moet er 1 zijn met voldoende wattage's.
Al met al, door een beetje prutsen en effectief inkopen kun je voor zeg 2 tientjes het halve water in het licht zetten.

Als je lampen wilt testen, bedenk dan eerst eens hoe de situatie is als je de lamp voor onze hobby gebruikt. De meeste lampen / verstralers zijn gemaakt om zelf kort achter de lamp te zitten. Maar dat zitten wij niet, wij moeten soms een takken bos in het licht zetten terwijl we zelf 100 mtr achter de lamp staan. Dit vergt ander licht, andere lenzen etc.

Tot slot mijn combi, die ik in mijn boot heb:

• 12Volt
  • 2x LED Luxeon Star hexagon wit LXHL-LW3C in serie
  • 2x Koellichaam ICK S R A 40x20mm
  • 1x 25W weerstand 6.8 Ohm. (4.7 zou genoeg zijn, maar ik wil niet de volle mep op de LED zetten).
Hoop dat je er iets aan hebt.

@Manus,

Er is een tijd geweest dat mensen zich met paard en wagen verplaatsten, toen de auto uitgevonden werd is de auto verketterd want je had het allemaal toch niet nodig. U rijdt neem ik aan niet in een auto?

Een van de rijkste mensen op de wereld heeft ooit eens gezegd dat 640Kb genoeg opslag ruimte zou zijn voor PC's. Je zou dit als gebruiker immers nooit vol kunnen krijgen. U heeft neem ik aan ook nog steeds uw 1e PC? inclusief een 14k4 Baut modem om op dit forum te reageren?

Mocht u ooit op karper gevist hebben en dat het vissen met een balletje roggebrood genoeg was, dat je willekeurig kon ingooien om een visje te vangen. Daarop kan ik alleen maar zeggen dat dit tegenwoordig in sommige gevallen ook nog prima volstaat. Maar tijden veranderen, wij karpervissers zijn niet meer tevreden met een karpertje van 2 kg. Wij willen graag vissen op de plekken waar de karper zich ophoudt en niet op plekken waar de karper per ongeluk soms komt. Je zou dit kunnen zien als een poging om effectiever te vissen, beter te presteren. Misschien kun je het zelfs vergelijken met de wielrenner, die ipv een stalen fiets overstapt op een carbon fiets.

Wellicht heeft u ook een hobby, ik neem aan van wel aangezien u hier op een modelbouwforum (re)ageert. Of u nu wel of niet met varende modellen in de weer bent, in de ogen van veel mensen gooit u uw geld evenzeer het raam uit als de karpervisser of de wielrenner met zijn carbon fiets. Dat is het allermooiste van hobbies, een ander hoeft het niet te snappen, hoeft er het nut niet van in te zien maar hoeft in mijn ogen ook niet iedere aanleiding aan te grijpen om de ander te ridiculiseren.

hoi marc

luid en duidelijk lijkt mij, of hij is de blinde die je niet kunt uitleggen dat een zwaan wit is
dan is het dus meby verveling omdat er niet zoveel gebeurt
dit draadje was al een bijna dood, maaaar het leeft weer!!!
hij heeft de aandacht......... hahahha

groeten baddodo no hard feelings

Ik begon vandaag net te denken dat we al weer even geen "aanvaringen" meer hebben gehad in het botengedeelte. te vroeg gejuicht...

Ik denk dat inmiddels wel duidelijk is dat niet iedereen het nut ziet van voerboten. Maar als je geen fan bent van bijv. sleepboten, dan ga je toch ook niet in elk topic over een sleepboot posten dat je dat type boot maar niets vindt?

Ik denk dat dit stukje van 1 van de mods dat goed laat blijken:

[mod] heren, kan het wat vriendelijker?? wie niet geinteresseerd is in het voerboten gebeuren, HOEFT hier niet te kijken, per slot van rekening staat in de topic titel vrij duidelijk dat het hier om voerboten gaat. Dan doet het "we zijn voerboten zat" niet ter zake: je kijkt hier vrijwillig, en wel/niet reageren is ook geheel vrijwillig. [/mod]

En voor de duidelijkheid, het enige wat ik met vis heb, is dat ik het graag eet, dus ik denk dat ik redelijk onpartijdig ben....

Indoor vlieger,

Wat mij betreft geen aanvaring hoor, ik probeer slechts nogmaals uit te leggen dat mensen nu eenmaal verschillende hobbies hebben.

Ik weet niet zo heel veel van RC / electronica (lees niets) echter ben ik voor mezelf fast track zaken aan het leren. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat kan / doet en dat men afhaakt als er dit soort postings tussendoor komen. Dat zou ik erg jammer vinden voor de TS, die zonder oplossing dit board misschien de rug toe keert terwijl hier een onwaarschijnlijke schat aan informatie te vinden is via de zoekfunctie maar zeker en niet in de paatste plaats ook door het constructief meedenken van de verschillende forum leden. Wie weet wat de inbreng van TS op andere vlakken zou kunnen zijn.

BTW, vis is lekker om te eten!

Back