Verschil vliegeigenschappen brandstof/elektro

ikzelf heb dus sinds kort mobiele stroom . zo kan ik dus een paar uur doorvliegen , ben er erg blij mee .

ik had eerst zonnepanelen op mijn heli staan maar de schroeven hakte ze af, heb dus echt geen andere keus dan om met brandstof te vliegen

Hoe lang kun je op de kop vliegen met benzine ?
Haha,:D dat ligt er ook een beetje aan wie d'r aan de knoppen staat. Ik, bijvoorbeeld kan zeker 2 seconden op de kop vliegen. Als ik hoger in de lucht begin misschien wel langer... Ben alleen daarna wel een poosje aan het repareren...

Heb zojuist deze hele discussie door zitten spitten:

Wat de oorspronkelijke vraag betreft: ach, afgezien van vermogens/gewichtverhouding denk ik niet dat er zoveel verschil in zit. Tenminste, de keren dat ik met een E-heli vlieg kan ik er ongeveer hetzelfde mee als wanneer ik met een brandstofheli vlieg. Zegt meer over mijn vliegtalent dan over de verschillen in vliegeigenschappen tussen de twee soorten aandrijving.

Nu wat dieper. Ik zag een hoop gekrakeel over de prijzen en een paar keer de term "electro is groener" voorbij komen: realiseert dan niemand zich, dat al die "bami"-paketten waar iedereen zo lyrisch over is omdat ze zo goedkoop zijn, alleen maar zo goedkoop zijn omdat ze in china gemaakt worden en men daar nog geen last heeft van door een overheid opgelegde milieuregels? Ik bedoel maar: die dingen worden wel gemaakt van (duh!) Lithium, en dat is niet echt een vriendelijk elementje voor het milieu. Het goedje veroorzaakt o.a. bij mens en dier ernstig lever en nierfalen. Dus zo groen vind ik dat niet. Verder: het opladen doen we thuis (electriciteit opgewekt met bijvoorbeeld steenkool), op het veld, (electriciteit opgewekt met een generator op benzine en rendement bijna nul) of uit de autoaccu (electriciteit opgewekt met een 1 kW autodynamo aangedreven door een 70 kW automotor ofwel rendement volledig nul). Dus ook dat vind ik niet echt "groen"....

Vanaf dat in china het milieu ook een issue word, is het ook weer afgelopen met de goedkope "bami" paketten denk ik....

Nitro is maar een bestanddeel van de brandstof, waarvan je niet per se 30% nodig hebt (ik vlieg zelf al zeker 8 jaar met maar 2%, maar 0 gaat ook), en het hoofdbestanddeel is methanol (=absoluut milieuvriendelijk, volgens mij zelfs bijna CO2-neutraal als het uit vergisting afkomstig is) en de olie is een polyglycol oorspronkelijk uit de levensmiddelenindustrie afkomstig, dus niet giftig en bij mijn weten bioafbreekbaar. M.a.w. als we wat minderen met de Nitro, valt het vervuilende van gloeipluggers best wel mee.

Als je het mij vraagt, is het qua totale milieu-impact, "groener" om brandstof te vliegen (benzine en in het byzonder turbine daargelaten) dan electro. Je hebt met electro welliswaar geen rook en geen stank en vettigheid in je eigen auto, maar ergens anders op deze mooie planeet gaat het vanwege jouw oh zo goedkope lipopakketje wél harder roken en stinken, omdat je graag zo weinig mogelijk, en dus niet de prijs wilt betalen die er hier in europa voor de productie gevraagd moet worden.

Ik wil absoluut niet de moraalridder uithangen (ben bepaald geen milieufreak, integendeel), maar vond gewoon dat dit ook wel eens gezegd mag worden....

Groet, Bert

Klopt Bert, goede feiten.
Ik zou het ook gewoon heel jammer vinden als model verbrandingsmotoren op een gegeven moment niet zouden worden toegestaan.
Is namelijk ook een stukje techniek wat de hobby interessant maakt.

En het stinken op de achterbank van zonet was meer een knipoog naar de heren die niet met "verse" stroom vliegen..
Moest even denken aan die reclame van het echtpaar die een vreemde lucht roken in de slaapkamer.....die stroom is nie vers....:mrgreen:

En btw mijn T700N stinkt niet, staat met regelmaat (schoongemaakt) op de achterbank.
De aardbeienlucht die uit mijn lipo koffertje komt is sterker ;)

Grt,
Eric

Klopt Bert, goede feiten.
Ik zou het ook gewoon heel jammer vinden als model verbrandingsmotoren op een gegeven moment niet zouden worden toegestaan.
Is namelijk ook een stukje techniek wat de hobby interessant maakt.

En het stinken op de achterbank van zonet was meer een knipoog naar de heren die vliegen niet met "verse" stroom vliegen..
Moest even denken aan die reclame van het echtpaar die een vreemde lucht roken in de slaapkamer.....die stroom is nie vers....:mrgreen:

En btw mijn T700N stinkt niet, staat met regelmaat op de achterbank.
De aardbeienlucht die uit mijn lipo koffertje komt is sterker ;)

Grt,
Eric

Hey Eric,

Had je knipoog wel in de gaten (en ook de verwijzing naar die reclame).

Ben het helemaal met je eens wat de uitdaging van zuigermotoren betreft. Ik denk daar precies zo over. Maar daar gaat het niet om.
Het zal mij om het even zijn of iemand E of N vliegt, dat is een keuze, die ieder voor zich moet maken.

Maar ik erger mij nogal aan de neiging van veel mensen om aan de ene kant met argumenten als het milieu te komen, tegelijkertijd te beweren: "en daarbij, het kost tegenwoordig toch niks meer", maar vervolgens volledig uit het oog te verliezen waarom het tegenwoordig helemaal niks meer kost, en welke gevolgen "goedkoop" voor het milieu hebben, om nog maar te zwijgen van de gevolgen voor onze westerse economie. Want als het even kan, kopen we nog rechtsstreeks via internet ook, en daarmee gaat het laatste beetje economische waarde voor ons er vanaf. Nogal een beetje hypocriet, want we willen wel een schone wereld, en ook graag een verzorgingsstaat tegen betaalbare kosten, toch?

Nogmaals: een ieder die dat wil, vlieg gerust electro, maar haal er alsjeblieft geen oneigenlijke argumenten bij. Zeg dan niks!
Wie wel eens in china (of andere goedkope aziatische landen) geweest is en de bij tijd en wijle mensonterende toestanden daar bekijkt, gaat daar vanzelf anders over denken. Voor mij krijgt mijn "goedkope hobby" dan toch wel een vies bijsmaakje....

Groet, Bert

PS: en voordat iedereen daar over valt: ja, ik heb ook wel eens chinese producten gekocht (wél via de gewone lokale handel overigens....)

Laatst bewerkt:
Heel mooi verwoord Bert,
om het ook even op deze manier te bekijken :
Als de hele wereld echt groen zou wensen te gaan, kon men reeds enkele jaren terug overschakelen op alternatieve "brandstof" maar neen, zolang ze olie uit de grond kunnen halen verdienen ze er teveel aan en komt men tegelijk aanzetten met "global warming"......
Om dit dan te gaan verhalen naar "groen" vliegen in de modelsport is absoluut veel te gek voor woorden.
Laat ons gewoon genieten van onze hobby en het maakt geen verschil uit zolang je je maar amuseert.
er zijn altijd voorstanders van dit...of dat...
Let's have fun, nothing more ;-)

ja , inderdaad , dat groene spook is voor een groot gedeelte ook comerciele b#llsh#t.
als ik postbus 51 moet geloven is het beter om de kachel lager te zetten en een jas aan te trekken binnenshuis , terwijl morgenvroeg als ik op mijn werk ariveer ik als eerste een mega compressor , 8000 watt aan lampen , meerdere lasapparaten etc aan ga zetten , met als gevolg dat ik morgenavond om 4.30 meer stroom heb verbruikt dan ik prive per jaar verbruik . [ ik vlieg brandstof he :]
maar als je electro vliegt , waar komt dan je stroom vandaan ? toch zeker niet van een steenkoolcentrale ?

Tja, de enige echt groene modelhobby is GEEN hobby. Zitten we ook niet op te wachten :rolleyes:

Persoonlijk ben ik meer van de electro. Ik heb (lang geleden) gevlogen met methanol motortjes, maar ben er nooit echt kapot van geweest. Altijd dat gepruts, afstellen en pokke 2-takt herrie. Nee, dat is niet echt iets waar ik warm voor loop.

Grote viertakt (> 20cc) en turbine is een ander verhaal. Dat vind ik machtig mooi (om te zien en te horen dan).

Groot voordeel van electro vind ik de relatieve betrouwbaarheid. Mits goed aangesloten werkt het zonder verder gedoe. Aan of uit, meer niet. Heerlijk simpel.

Het is hoe dan ook een echte persoonlijke kwestie. De voor of nadelen kun je altijd in je persoonlijke voorkeur buigen :mrgreen:

geloof me als ik het volgende zeg,
ik heb jaren geleden ergens gelezen dat de natuurlijke steenkoolreserves alsook ruwe olie tegen 2050 uitgeput zouden zijn.
global warming is dus voor mij niks anders dan een excuus die ze wereldwijd gebruiken om belastingen te heffen en zo opnieuw wereldwijd extra inkomsten te kunnen genereren onder het mom van de natuur moet beschermd worden.
Waarom lanceren ze de electrische personen wagens dan niet wereldwijd NU.....?
en waarom zijn hybride wagens zoveel duurder dan de gewone brandstof wagens, het zou net het omgekeerde moeten zijn, namelijk je ruilt je oude brandstof wagen in voor een Hybride en krijgt geld toegestopt, want je helpt het milieu.....NIET dus
Simpelweg omdat de staat dan een groot deel van hun winst ziet voorbijgaan aan groene energie en zolang de staat winst kan maken doen ze dit simpelweg onder het mom van milieu - heffingen en mensen uitzuigen.
Want de staat beheert het energie netwerk.
En groene energie mijn beste mensen is een even flauw excuus "lees" afkooksel als toen indertijd de gloeilamp werd ontdekt die toen ook als revolutionair werd bestempeld.
Niks maar dan ook niks komt echt opduiken om fossiele brandstoffen te vervangen.
Daarom vlieg ik ook het liefste met brandstof, ik vind persoonlijk geen ruk aan het electrische gezoem die een machine aandrijft.
Dit is slechts mijn eigen persoonlijke mening.
Een "flame" war wil ik hiermee niet uitlokken naar de electro liefhebbers, ik respecteer ieders mening.

@ Crazy:

Ik weet dat dat beweerd werd, maar dan hoor je tegelijk ook weer verhalen dat er hier en daar weer zeer grote tot nog toe onbekende reserves gevonden worden (vrij recentelijk is er nog een heel groot gasveld bij australie ontdekt, en ook voor de kust van zuid amerika zijn velden die voorheen onontginbaar waren en dus niet meetelden in de voorraad, toch opengesteld).

Die olie en nadere fossiele energie, die is voorlopig echt nog niet op. Dat wil niet zeggen dat het niet op kan, en dús dat we er best wel zuinig mee mogen doen. Maar dat doe je niet met electrische auto's die opgeladen worden door middel van fossiele brandstoffen, met een totaalrendement wat slechter is dan rechtsstreeks brandstof in je auto te gooien. Dan gaat het alleen maar harder met opraken....

@ ajh:

Kijk dat bedoel ik nou. Vlieg je electro omdat je dat beter bevalt: prima!
Verder geen gedoe. over vermeende voor of nadelen, anders dan het gebruiksgemak en de geluidsproductie....

@ Ferro: bij mijn weten draait er in nederland op de maasvlakte nog een steenkoolcentrale, maar dat is feitelijk niet relevant: vrijwel alle (>90% ) energie in Nederland word d.m.v. fossiele brandstoffen opgewekt, dus hoe dan ook, als je electro vliegt word de energie daarvoor nog steeds door fossiele brandstoffen opgewekt.

Maar we zijn geloof ik wel weer aardig afgedwaald, en ja, ik weet het, daar ben ik schuldig aan. Sorry!!!!

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Back