Verschil vliegeigenschappen brandstof/elektro

sven en bart ; ik ging ervan uit dat de betere electro motoren zoals actro scorpion ed niet uit china kwamen , maar uit amerika .
ik bedoel even aan te geven , zoals sven ook al zegd , dat het makkleijk appels met peren wordt als je over conceptverschillen praat .
ik bedoel dat als ik bijv mijn mp-xl-v91 wil vergelijken met een electro , dan moet ik dat niet met een trex op 6s , of een mikado van de kleinere serie's , want dat is niet in dezelfde catagorie . dan moet ik met een andere 90er electro vergelijken , anders is het volkomen zinloos .
mvg ferro
 
Zoals je kunt zien vergelijk ik juist wel heli's met elkaar die je kunt vergelijken. Hoofdkantoor scorpion ligt in HK, productie komt uit China dus?

Zon nitro XL is goed te vergelijken met een XL-E :mrgreen: En een actro is wel degelijk, hoewel de motordraadjes ook los laten alsof het niets is.

Daarom zou ik ook een XL-V91 met 30% vergelijken en niet 15%. Anders is het niet eerlijk voor de E versie.

Kwam Bob Finless ook niet uit de VS? Das ook een (heli) gek:mrgreen::rolleyes:

Een raptor 50 van 0 naar 15% zoals ik ze ken kun je prima vergelijken met een 6S 600. Raptor langere vliegtijd, zo;n ESP lijkt me iets sneller qua cyclic.

Wat kunnen we hier toch lekker off topic te keer gaan :mrgreen: Al die heli's zijn prima. Zolang ze maar vliegen en aan je persoonlijke eisen voldoen. Die zijn gelukkig bij iedereen anders. (bah nitro:mrgreen:)
 
Chinezen kunnen prima spullen maken!
Je moet alleen een goed kwaliteitssysteem binnenbrengen, en dat gaan ze zelf ook steeds beter snappen.
Je moest eens weten wat er allemaal in China gemaakt word, waarschijnlijk meer dan de helft van je bezittingen heeft wel iets met China te doen ;)

Maar, even terug te komen op het topic...
Elektro wordt wel steeds populairder, dus springt de markt daar ook enorm op in.
Ik verwacht dan ook dat Nitro vliegen steeds duurder zal worden, en steeds moeilijker om een plaats te vinden waar het wordt toegestaan.
Ik hoop echter dat het nog lang mag duren.
Ik vind het allebei erg leuk om te doen trouwens, zolang het maar een heli is!
Veel meer kan ik over het onderwerp eigenlijk niet zeggen...
 
ja bart , dat bedoel ik nu juist wel ; een trex 600 e en een raptor50/trex600n vergelijken .
ik heb ze alledrie gehad , en een 50er nitro op 15% is veel sterker dan een 50er op 6s . aangezien je een 50er ook op 10 kan hebben [heb jy dat niet ?] , heb je al weer een vergelijking die zowieso een hoop 'maren' opleverd .
en mijn mpxl moet je inderdaad met een mpxl e vergeleiken , en dat is nu juist wat ik bedoel ; de e zal meer power hebben , maar is vliegklaar ook 500 euro duurder , en daar gaan zeker geen budget motoren op , maar high end high price motoren . dus een hele boel geld om een 240 euro kostende os 91rz te verslaan .
 
Ik denk dat je beter je %-nitro kan vergelijken met het aantal cellen op een heli van dezelfde grootte. Kijk maar eens naar de Align 600; die is er in zowel E als N. De E heeft een standaardmotor van 1600watt = 2,1 PK. De OS 50 Hyper heeft iets van 1,9 PK wat ook nog een beetje afhankelijk is van het %-nitro, dat melden ze er vaak niet bij. De N versie levert dit gewoon min of meer constant waarbij de E versie vaak lang niet eens de 1600W haalt aangezien je niet constant zoveel vermogen nodig hebt maar als het wel nodig is heb je vaak last van 'bogging' of krijgen je lipo's/regelaar erg op hun kop.

Als je nu gaat upgraden naar bijvoorbeeld de nieuwe OS55 die 2,1PK levert kost je dat zo'n €210 waarbij je het liefst ook nog een leuk uitlaatje erop wilt.
Voor dat zelfde geld (€210) kun je ook een HV setup kopen voor je E-heli, bijvoorbeeld de Castle Creations 85HV of de nieuwe ICE serie met een Scorpion 4025-630 op 12S. Dan heb je opeens 2,1PK VS 3,4PK waarbij ook nog opgemerkt moet worden dat een E-motor veel meer torque/koppel heeft op het hele bereik. Je kunt nog wel weer wat meer vermogen uit de N krijgen door een hoger %-nitro.

Dus ik denk dat je voor hetzelfde geld dat een nitromotortje kost zeker een minstens betrouwbare/sterke elektro combinatie kan kopen. De kosten van de energiebron laat ik even buiten beschouwing aangezien die toch vrij dicht bij elkaar liggen als je over langere tijd kijkt en waarschijnlijk in het voordeel van de E dankzij goedkope lipo's.
 
Heb inderdaad een 50/60size op 10S. 50 size op 6S, best leuk maar de lipo's krijgen flink op hun kop. Tenzij je hele dure gaat halen. ( heb 5 maanden ong. een 6S ESP gehad ).

Op de XLE zit ook heel schattig een budget scorpion :mrgreen:. Duurste zijn, in mijn geval de ESC's.

Chanq, doe het dan meteen 'goed' en gooi er een 4035 scorp in ;) :worship:

Ik vind die maar, niet meer dan logisch. Size en dan %nitro/xS. Zolang die in evenwicht zijn kun je het echt gaan hebben over kosten/vliegen.

Mijn ervaring is dus dat de ESP wel aardig vloog, maar lipootjes op eet. Ik vond hem ook wat meer pop hebben dan die keren dat ik met een R50 heb gevlogen. Dat een R50, 2 keer a 3 keer zoveel vliegtijd heeft is wel een groot voordeel.
 
als je een goede vergelijking wilt maken moet je 2 50 sizes bouwen, een E en een N, van het zelfde gewicht en dezelfde vliegtijd....
maakt dan niet uit hoeveel cellen of hoeveel cc of %nitro.
dat lijkt me een eerlijke vergelijking.

de conclusie zal zijn dat de E veel meer power heeft...
en als je met zippy's vliegt (doe ik ook 2x 3000mAh 6S 40C)
vliegt het ook veeeeel goedkoper.
Ik heb eens in 1 maand 500,- aan nitro opgevlogen... nou daar kan ik zoveel
(bijna 15 zippy) lipo's voor kopen dat ik daar veel langer mee kan vliegen...
 
123mvd , als je dan dus een electro 50er wilt bouwen , dan ga je dus voor 10s neem ik aan ? is het dan niet zo dat je qua aanschafkosten bij de electro veel meer kwijt bent ? of zit ik nog met prijzen van vroegah te denken ?
ik vlieg op 15% tornado en koop dat voor 25 euro per 5 liter dus 5 euro per liter wat 3 euro per vlucht van 8 minuten is op mn 90er size en bijna 2 euro per vlucht van 7 minuten zou zijn op een 50er size .
ja bart , die 6s 600 eet lipos , dat probleem had ik ook , net als nu bij mn protos .
is dan 10 s op hetzelfde formaat heli [600 3d heppie toch?] echt bulletproof ? hoeveel cycles heb je al gehaald ? gewoon nieuwschierig .
mvg ferry
 
Laatst bewerkt:
Zijn we toch weer aan het discusieren over wat goedkoper vliegt?
Ik dacht dat het ging over het verschil in vliegeigen schappen?
500 euro aan nitro verstoken?
Probeer er eens wat methanol bij te voegen.:mrgreen::mrgreen::mrgreen:
 
123mvd , als je dan dus een electro 50er wilt bouwen , dan ga je dus voor 10s neem ik aan ?

Nee ik vlieg mijn 600 op 12S vind ik een betere verhouding.
lagere stroom dus kleinere regelaar (goedkoper)
mijn scorpion 4025 trekt max 65A maar bij 12S is dat wel +- 3,2 Kw oftewel ruim 4 PK! dat red een 90er nog bij lange na niet...
2x 3000mAh 40C packs vlieg ik 5,5 min hard 3d mee.
als ik de toeren op een normaler toerental zou zetten van +-2000 ofzo
en er rustiger mee vlieg haal je makkelijk 8 a 9 minuten.
all up weight is 3,3 Kilo...

Geen Nitro kan daar tegenop...

ps. de heli is wel flybarless, anders haal je deze specs niet!

en qua aanschafkosten zit je redelijk gelijk
 
De protos is niet echt een lipo eater. 6S op 500 size is eigenlijk al aardig goed. Ik vlieg nu met een 20C flightmax, wordt niet echt warm 'warm'. 30C zal wel beter zijn maar de 120 cycles moet je toch zeker halen op de protos. (met goed vermogen)

10S of 12S, hoe hoger hoe beter. Ik wilde ook voor 12S gaan, maar wilde per se de 560KV, 4.2kW cont., kwam met het tandwiel niet lekker uit.

Het verschil in vermogen tussen 10 en 12S op een 50 size is er niet. Een 50 size op 10S of meer is, vind ik, echt fly it like ya stole it proof. Zit nu op 65 cycles met de logo, nog niet heel veel. Maar wel bij elke laadbeurt thuis hangt hij aan de logger. Interne weerstand is nog steeds aan het dalen! Temperatuur na het vliegen is ook prima.

Even een korte indicatie van de kosten, ESC 70 tot 280 euro. Lipo(setjes) van 80 tot 300 euro. Dit alles voor 10 of 12S. Motor rond de 100 euro.

Los van de lader heb je een ESC en lipo ( die na 20min weer vol zijn ) voor rond de 150 euro. Voor 150 euro meer heb je een 300 watt laadoplossing.
Aanschaf zal wat hoger liggen, maar je hebt wel geen nitro toebehoren nodig. Geen idee hoeveel dat allemaal kost. Dacht dat die starters ook rond de 70 euro zaten.

En elektro is goedkoper dan nitro, in 3D happy setups. Dus de wat hogere investering heb je er zo uit, helemaal als je met zippy's gaat werken.

De 6S setup op de stock ESP had na 40-50 cycles al genoeg van 1 lipo. Dat ging me te ver. Vandaar de overstap na 10S op de logo 600.

12S op een 90'er gaat ook erg goed, hoewel voor mij 10S (of12S maakt niet uit) op 50/60size de meeste power/weight pop geeft. Maar dat is echt heel persoonlijk. De 1 wilt juist wat meer gewicht etc. blabla ;)
 
En dan moet je er wel een benzine motor op hebben zitten.....
Ik hoop niet dat er constant met dit soort post draadjes verfraaid gaan worden trouwens.

Eric
 
Grappig, ben net aan het koekeloeren naar een E-kist maatje 5/600. Kitje en Vbar buiten beschouwing latende:
motor + esc (Goedkoop door kit, Duitsche meuk ;)) 160, accu's 150 (3x6s5000 Zippy) dus 310 voor de aandrijflijn. Brandstof was dat dan 150 voor de motor geweest, 80 voor de uitlaat, 15 voor de servo = 245.

Persoonlijk vind ik de kleinere E-kistjes fijn vliegen; hoe een grote vliegt ga ik binnenkort weten, alleen is het niet echt een vergelijk (Rap50/Hyper 50/Zimmermann naar Logo 500se/Vbar/Hacker A40-8l ET)...

Ton.
 
Back
Top