Ver/herbouw Gloster Meteor Mk4 (Schaal 1:5 PHiB)

Zojuist de Flaps van stevige scharnieren voorzien en aangesloten op de servo's,

Flaps in,

GroteFoto-E6L7TRFA.jpg


1/2 flaps,

GroteFoto-HFHNVUAU.jpg


en full, ongeveer 70gr., lijkt me wel genoeg denk ik

GroteFoto-R8XDTF8R.jpg


De verbinding met de servo's middels lekker stevige M3 ball links en RVS M3 draadeind; spelings vrij!


GroteFoto-HCG3GIIR.jpg


Zo, op naar het monteren van de motoren!

gr.

Frank
 
Goed bezig Frank.

Ik heb je wel gemist afgelopen zondag op Appingedam.

Heb alvast wel kunnen genieten van een Gloster in de lucht maar het einde was iets minder glorieus :-(

Succes met de verdere bouw.
 
@Frank


Weer geweldig aan het knutselen zie ik hiero, tja die op Appingedam ging ff ni helemaal zoals het moest, de piloot werd gewaarschuwd dat de achterstaart schudde tijdens het voorbij vliegen, maar men ging gewoon door met vliegen tja tja tja schade dus, maar wel te repareren, ze kunnen nog van geluk spreken dat de staart niet in zijn geheel is afgebroken tijdens de vlucht, anders hadden ze wel erg veel schade gehad.

Tot vanavond Frank lijkt me super je bouwkunsten eens live te kunnen aanschouwen.

Vriendelijke groeten Jaap

P/S Zal ik koekies mee nemen ???
 
Laatst bewerkt:
het was gezellie vanavond bij u en leerzaam

@Frank


Het was super bij u in de keuken te hebben mogen kijken, ik kwijlde al altijd wat u hier schreef en liet zien op het forum, maar nu zag ik het in het eggie.

WOW ik ben sprakeloos toen ik al dat moois vanavond zag, echt super vakwerk en u bent ook een aardige man, ik zou het leuk vinden als u ook eens bij komt buurten, zal ik maar ophouden met u te zeggen ??

Frank je bent in mijn keuken welkom en ik ben weer met wat nieuws bezig, eerst nog ff het nodige verzamelen.

Vriendelijke groeten Jaap

P/S Veel plezier morgen in Enkhuizen
 
Afgelopen dagen gebruikt om de motoren in te bouwen,
hierbij geprobeerd om ze ook snel te kunnen demonteren;

GroteFoto-JULCAZ7V.jpg


In de gondels waren als montage punten al een soort open beugels aanwezig,

Foto-L74TF8JC.jpg
Foto-CPZL37I8.jpg


Dus nu is het simpel de motor erin kantelen;

GroteFoto-HMNI84VK.jpg


Achter aan twee boutjes aandraaien,

GroteFoto-YNL3QC7L.jpg


En voorin twee moertjes aandraaien, en de motoren zitten stevig vast,

Foto-UVJIQ8DD.jpg
Foto-OO4FJUFS.jpg


Ze zijn zover mogelijk naar voren in de gondels geplaatst,
en zitten vóór het zwaartepunt, maar d'r zal toch nog flink lood bij moeten:(

Foto-OJ3DZWZ6.jpg
Foto-4FFIDX3A.jpg


Alleen kan ik deze manier niet bij de gloeipluggen,

GroteFoto-W8TFSFPV.jpg


Maar nu zit er toevallig op de gondels ter hoogte van de plug een inspectie luik.
Dus die zou ik werkend kunnen maken zodat de pluggen snel te wisselen zijn.

GroteFoto-YPGWJ7RK.jpg


En gelijk ook de kabels/slangen getrokken, vier stuks: datakabel, kabel voor starter en plug, en gas en kero slangen,

Foto-4NJOHWQ7.jpg
Foto-S3CPYAAW.jpg


Volgend karweitje is het opbouwen van de tank, hoppers ECU etc.

gr.

Frank

(en morgen weer lekker met de Velox oefenen)

Foto-FTF8SFCF.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hey Frank, die motoren zitten wel onhandig zeg! Vooral het vastdraaien van die voorste boutjes lijkt me een kriem. Dat luikje voor die plug lijkt me inderdaad wel erg handig. Je zou bijna zeggen dat het de moeite waard is om compleet nieuwe luiken te maken precies boven de motoren....optie? :rolleyes:

Groetjes,
Gerald
 
Ziet er mooi uit Frank, maar net wat Gerald zegt, toch nog een beetje onhandig.

En dit:
(en morgen weer lekker met de Velox oefenen)
Heb jij toch helemaal niet meer nodig ;-)


Veel vliegplezier en succes met de verder bouw (ps. hoe staat het met de Mig???)
 
Vooral het vastdraaien van die voorste boutjes lijkt me een kriem. Dat luikje voor die plug lijkt me inderdaad wel erg handig.

Valt wel mee hoor, die boutjes zitten (al) vast op de houder, ik hoef alleen de moer te lossen (drie slagen met de steeksleutel) en de voorkant is los!, de motor is er in een minuut uit:cool:

Maar luikjes voor de pluggen ga ik zekker maken!

gr.

Frank
 
Wederom prachtig werk Frank! :zon::yes:

Is maar goed dat de neus nu wel goed stevig is ivm het toe te voegen ballast
Enig idee wat erbij moet?

En idd zoals Berto al zegt: oefenen heb jij niet meer nodig
Maarre, is natuurlijk wel heel erg leuk :mrgreen::yes:

Groeten, Ralf
 
gr.

Frank

(en morgen weer lekker met de Velox oefenen)

Foto-FTF8SFCF.jpg
[/QUOTE]


mag morgen ook bij ons op de jetmeeting in rozenburg.
en ook leuk de glosther voor static;)

gr maikel
 
Is maar goed dat de neus nu wel goed stevig is ivm het toe te voegen ballast
Enig idee wat erbij moet?

Nou,
heb daar eigenlijk net nog een mailtje van Dolf over gekregen,
hij heeft (hou je vast) op dit moment zo'n 2kg aan lood in de neus!

En dat is dus aanvullend op de neuspoot die ruim 1.3 kg weegt,

GroteFoto-NGOXPRH8.jpg


en samen met de battery packs er nog bij kom ik totaal op 2.13 + 2 = een dikke 4kg aan gewicht in de neus; 8O

GroteFoto-TG7JNT7J.jpg


gr.

Frank
 
zo, effe snel een update,

Na de inbouw van de motoren is het volgende karwei het monteren van de tank op de vleugel,
eerst twee spantjes geplaatst, met een uitsparing voor de tank,

GroteFoto-OPSOCGML.jpg


Waar de tank van bijna 5 Liter mooi op past,

GroteFoto-6QS4PF7K.jpg


Hieraan vervolgens nog een paar spanten naar voren geplaatst,

GroteFoto-SXC6OKP7.jpg


En dit geheel met glasmat en epoxy stevig op de vleugel gelijmd,

GroteFoto-M7T6GSSR.jpg


Daartussen twee plaatjes geplaatst,

GroteFoto-7DEOU8MZ.jpg


Waarop pompen, UAT's, ECU's en ventielen een plaats vinden,

GroteFoto-KZFHOTXT.jpg


De hoofdtank is precies boven het zwaartepunt geplaatst, en de rest ervóór om later zo min mogelijk lood toe te hoeven voegen..........:rolleyes:
In de tank zaten eerst viltcluncks maar naar aanleiding van een draadje in de Jet hoek deze vervangen door gewone messing cluncks,
de enige filterfunctie zit dan bij de UAT's,

GroteFoto-ZPUHW4AC.jpg


gr.

Frank
 
Hoi Frank,
Wat woog de kist vroeger, en wat denk je dat hij nu gaat wegen?
1,3Kg voor een neuspoot, wat weegt het complete setje dan?
Goede verbeteringen!
 
Laatst bewerkt:
Mooi werk Frank,


5 liter 8-O8-O8-O :p


Is een mooie sterke steun geworden,
je hebt het werken met de glasmatjes al aardig onder de knie zo :mrgreen:

Waarom zijn die hopper-tankjes eigenlijk schuin geplaatst?
Mooi man,

Groeten, Ralf
 
Foto-CPZL37I8.jpg




GroteFoto-HMNI84VK.jpg


Ze zijn zover mogelijk naar voren in de gondels geplaatst,
Foto-4FFIDX3A.jpg

Frank, even een stomme vraag als 'Jet-leek':
Komen er nog metalen trechters/pijpstukken of een soort van 'hitte-schild' achter de turbines? :confused:
Kan me voorstellen dat het weefsel van de gondels niet tegen de hitte bestand is :confused: :mrgreen:


Groeten, Ralf
 
UAT's, ECU's en ventielen
GroteFoto-KZFHOTXT.jpg

gr.
Frank

Hoi Frank.

Waarom werk je niet met 1 UAT die twee pompjes voedt? je draait met 2 P80's (toch?) die +/- 250/300 ml/min plankgas gebruiken, kun je gemakkelijk met 1 UAT af.

Zou ik doen, maar ik ben eigenlijk maar een amateurtje, vergeleken bij jou professionele en zeer secure manier van werken :wink:

See you Ger.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik zie dat je tussen je hopper en je pomp en overgangstuk van 4 naar 6 mm gebruikt.(van festo)

heb ik zelf ook altijd gedaan maar toch bij mijn laatste nieuwe kist een flame out gehad daardoor.
die van festo zijn eigenlijk gemaakt voor druk en niet voor zuig.
ik had toch een luchtbel bij de koppeling zitten.

de tip die ik kreeg en ook toe ga passen is:

doe een 4 mm festo leiding om je pomp en snij die gelijk af met je nippel.

dan doe je om de buitenkant van de 4 mm leiding een druppeltje secondelijm en schuif daar direct de 6 mm leiding van de uat op.
en bind hem dan af met bvm afbind draad.

diegene waar ik dat van heb vliegt er altijd probleemloos mee zo op deze manier.
en hij komt uit de echte luchtvaart;)

een flame out zou je denk ik niet willen met zo'n mooie kist

ik zou persoonlijk 2 aansluitingen met klunk maken in de tank met 2 uat hoppers.
dat allebij de motoren mooi gescheiden zijn.
dan hoef je ook geen t stukken of koppelingen te gebruiken..
e

gr maikel
 
Laatst bewerkt:
Hoi Frank,
Wat woog de kist vroeger, en wat denk je dat hij nu gaat wegen?

Robke, de kist woog in eerste instantie tegen de 22kg; mijn streven is om leeg tussen de 17 á 18 kg uit te komen.

Mooi werk Frank,

Waarom zijn die hopper-tankjes eigenlijk schuin geplaatst?

'men' raad deze positie aan hoewel hij ook vlak en rechtop geplaast kan worden, bij de Velox werkt deze positie prima dus dan hoe ik dat ook maar zo bij de Mig en de Meteor.

Frank, even een stomme vraag als 'Jet-leek':
Komen er nog metalen trechters/pijpstukken of een soort van 'hitte-schild' achter de turbines? :confused:

Ralf er komen nog (dubbelwandige) straalpijpen in, nu de motoren ingebouwd zijn kon ik mooi de lengte bepalen en ze bestellen.

Hoi Frank.

Waarom werk je niet met 1 UAT die twee pompjes voedt? je draait met 2 P80's (toch?) die +/- 250/300 ml/min plankgas gebruiken, kun je gemakkelijk met 1 UAT af.
Zou ik doen, maar ik ben eigenlijk maar een amateurtje, vergeleken bij jou professionele en zeer secure manier van werken :wink:
See you Ger.

Ha ha, met die professionele en secure manier van werken heb ik inmiddels al wel in 8 vluchten met de Velox al drie keer mijn neuspoot eronderuit gehad :rolling:, trouwens als ik de foto's van jouw workshop bekijk staat er voor een amateur toch behoorlijk professionele draai en freesapparatuur! :mrgreen:

ik zie dat je tussen je hopper en je pomp en overgangstuk van 4 naar 6 mm gebruikt.(van festo)

heb ik zelf ook altijd gedaan maar toch bij mijn laatste nieuwe kist een flame out gehad daardoor.
die van festo zijn eigenlijk gemaakt voor druk en niet voor zuig.
ik had toch een luchtbel bij de koppeling zitten.

de tip die ik kreeg en ook toe ga passen is:

doe een 4 mm festo leiding om je pomp en snij die gelijk af met je nippel.

dan doe je om de buitenkant van de 4 mm leiding een druppeltje secondelijm en schuif daar direct de 6 mm leiding van de uat op.
en bind hem dan af met bvm afbind draad.

ik zou persoonlijk 2 aansluitingen met klunk maken in de tank met 2 uat hoppers.
dat allebij de motoren mooi gescheiden zijn.
dan hoef je ook geen t stukken of koppelingen te gebruiken..

gr maikel

Maikel; dank voor je tip, klopt helemaal, materiaal van Festo is alleen voor gebruik onder druk; niet als zuigleiding, het zat me al niet helemaal lekker en ik ga het gelijk oplossen zoals jij omschrijft,

Het brandstof systeem heb ik inderdaad gescheiden: er zitten nu twee aansluitingen met cluncks in de tank die ieder naar een UAT gaan, leek me op dit moment het meest logische; dank voor je bijdrage,

gr.

Frank
 
De reden dat de uat zo het meeste gemonteerd wordt is dat de aansluiting naar de tank zo bovenin zit. Hierdoor pomp je bij het vullen alle lucht via de tank aansluiting de uat uit. Ga je aftanken dan tank je zo ook nooit de uat leeg en blijft deze altijd vol. Hiermee voorkom je lucht richting de pomp tijdens transport.
 
Back
Top