Ver/herbouw Gloster Meteor Mk4 (Schaal 1:5 PHiB)

Om wat aan de verveling te doen is het goed maar eens een nieuw project te starten.
Het gaat hier om een gevalletje transport schade,

GroteFoto-KZXKUYHV.jpg


Het model/ project is in eerste instantie gebouwd door Wilfried Wolterinck die ook de eerste versie gevlogen heeft.
Na een crash door het uitvallen van één motor is er een tweede gebouwd maar voor dat deze gevlogen had is het project overgedaan aan iemand anders. De kist is vliegklaar gemaakt en twee jaar geleden bij de vliegshow op Volkel statisch tentoongsteld.
Bij terugkomst bleek na het openen van de aanhanger dat de neussectie spontaan afgebroken was!!!!!

GroteFoto-ZVHGKWQX.jpg


Dat had dus net zo goed tijdens de eerste vlucht kunnen gebeuren.....

Het project is daarna door mij overgenomen, en ga de romp repareren, alles werkend maken/ aanpassen en twee nieuwe motoren plaatsen.

de bovenkant van de vleugel met twee grote toegangsluiken voor de motoren,
Ook alle servo/roerverbingen, kabels slangen, roerophanging etc. zal stap voor stap bekeken, vervangen en of verbeterd worden,

GroteFoto-HWIPDEBT.jpg


De onderkant met een enorm landingsgestel van HAWE met eigenbouw struts,

GroteFoto-EWPLFTNL.jpg


Maar zaken als deze flaps moeten m.i. dringend veranderd worden; de aansturing zit helemaal aan één kant van de flap en hij is opgehangen met twee kavan scharnieren, dat lijkt me iets te licht voor een kist die 18kg gaat wegen....

GroteFoto-GL6OJFBA.jpg


Het staartstuk lijkt er in eerste instantie prima uit te zien, echter aan de onderkant zitten een paar gaten in het stabilo, het rudder loopt aan en de hele fin 'wiebelt' dus daar moet waarschijnlijk nog een spant in of zo,

GroteFoto-EK8TBLIF.jpg


GroteFoto-NJTM3ZS3.jpg


Als aandrijving komen er twee JetCat P80's in,

GroteFoto-FOT6K73C.jpg


De oorspronkelijke aandrijving bestond uit 1e generatie AMT airstart Pegasus.
Alleen al de vervanging met twee P80's scheelt 1650 gram!!, en door de motoren zover mogelijk voorin de pods te monteren verwacht ik nog flink wat lood in de neus uit te kunnen sparen!

Dus:
Twee motoren plaatsen + komplete aansluiting,
Romp repareren
Landingestel/ remmen nakijken goed werkend maken
Alle roeren en flaps qua ophanging en aansturing nakijken
Schaal details aanbrengen (Cockpit uitbouwen!)
en dan vliegen............

hou jullie op de hoogte,

Frank
 
Zeer mooi projekt,waar er erg veel werk/plezier zal aan zijn.:p
Dat gaan we zekers volgen.

Grtz...

Marc
 
Hoi Frank,

zeer mooi model heb je daar, ik ga dit ook zeker volgen.
maar hoe is het mogelijk dat zoiets zomaar spontaan afbreekt, het zal je inderdaan maar in de lucht gebeuren
groeten Gertjan
 
Mooi project, hoe ga je jezelf ervan overtuigen dat er geen andere delen spontaan breken na restauratie? Zou zonde van je tijd en geld zijn als bijv. de staart spontaan los komt.

Of moeten we spontaan met een korrel zout nemen?

Lijkt erop dat er in het gehele toestel een houten frame moet komen, ik zie niets constructiefs tussen het tankschot en de neus en je schrijft dat de staart ook versterkt moet worden. Is het ding in eerste instantie wel gebouwd om echt te vliegen?

Leo
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is het ding in eerste instantie wel gebouwd om echt te vliegen?

Nee natuurlijk niet grapjas, ;)

GroteFoto-6CRASEFV.jpg

De 1e Mk4 tijdens één van de eerste vluchten, begreep dat er in totaal zo'n tiental vluchten mee gemaakt zijn voordat hij crashte.


Hoe het één en ander gerepareerd word, en waarom de romp juist op die plek gebroken is komt nog uitgebreid aan de orde....


gr.

Frank
 
Laatst bewerkt:
Frank,

Mooie kist hoor, jammer van de neus maar dat zal er zo weer aan zitten.

Zal zeker nog veel werk zijn maar dan heb je ook zeker wat moois, altijd al een mooie kist gevonden de Meteor.


Heb je overigens de Mig al in de kleuren staan en gevlogen.

Succes.

Ton
 
Hoi Frank,

mooie kist. Ga jou reparatie en de verbeteringen aan de meteor volgen.

Vraagje: Hoe staat het met de Mig en de Tiger Moth?

Veel succes, Edwin
 
Hoe staat het met de Mig en de Tiger Moth?

de Tiger Moth is klaar voor zijn (of haar?) eerste vlucht, en de Mig is nagenoeg spuitklaar, alleen wat cockpitdetails uitwerken,
die vliegt dit seizoen zeker nog :) volg het betreffende draadje maar!

gr.

Frank
(vier projecten: de Mig, de Meteor, de Fokker DVII en een sleepkist (ben lid geworden van BIGGS ) moet kunnen toch :mrgreen:)
 
Ziet er allemaal mooi uit Frank.

Heb het al meerdere malaen mogen aanschouwen. Is je wel toevertrouwd.
Zal wel weer een mega mooi project worden....:-)

Zie je op de vergadering. ( neem ik gelijk de spitfire retracts mee die Lex gemaakt heeft )......:x-mas:

Martin
 
Jaja, Frank heeft weer eens de hoofdprijs! :p

Er is zoiets als 'the noble art of testing software'; bestaat er een equivalent voor 'overgenomen big-scale turbine-aangedreven modelvliegtuigen' ? :confused:

En geabonneerd! ;)


jan.
 
Eerste karwei is het slopen van de spanten die in de romp gelijmd zijn om de tank te ondersteunen.

GroteFoto-AVYZSNYT.jpg


Het gaat om twee spanten, het voorste spant is gelijk ook de oorzaak van het breken van de romp.
Deze spanten zaten er namelijk in eerste instantie niet in; er was sprake van een vrijdragende romp!
Dit heeft op zichzelf goed gefunctioneerd.
Echter na het plaatsen van de spanten konden krachten (spanningen opgewekt door: neuswiel, lood en een stapel accu's)
niet meer naar achter geleid worden. (er zou dan een lichte maar toelaatbare vervorming van de romp ontstaan).

GroteFoto-IOXMBRUD.jpg


De krachten konden niet verder dan het eerste spant en je kan ook zien dat de romp keurig langs het spant afgescheurd is.

Ik zit er aan te denken de tank (en de beide hoppers) vast op de vleugel plaatsen,
de romp delen aan elkaar maken met carbon stangen en epoxy/ glasweesel,
en daarna een houten frame maken, die het neusspant verbind met de vleugel ophanging,

gr.

Frank
 
Laatst bewerkt:
Hoi Frank,

Je kunt even bij Dolf Schelvis om info vragen, ik weet en heb gezien dat Dolf zijn tanks op de vleugel heeft.

Wat voor glas is er gebruikt? het is net of het geen glasmat is maar losse glasvezel!

Het had al veel sterker geweest als de spanten waren gekoppeld met laatjes.

Leuk project, succes er mee.

O ja Frank, ik zie de voorkant zitten nog half stukken er aan, plak dat vast met seconde lijm om het in vorm terug te brengen en versterk dat met glasmat aan de binnen zijde.

Jan.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Frank,

Je kunt even bij Dolf Schelvis om info vragen, ik weet en heb gezien dat Dolf zijn tanks op de vleugel heeft.

Wat voor glas is er gebruikt? het is net of het geen glasmat is maar losse glasvezel!

ik zie de voorkant zitten nog half stukken er aan, plak dat vast met seconde lijm om het in vorm terug te brengen en versterk dat met glasmat aan de binnen zijde.

Jan.

Een bezoek aan Dolf staat uiteraard op het programma, hij heeft een hoop informatie over de vliegeigenschappen van de kist en dat is goud waard!

Wat beteft dat losse materiaal; dat is piepschuim!
Er is geprobeerd een sandwich constructie te maken met behulp van piepschuim (i.p.v. Herex ofzo).
De laag glasmat (aan de binnenkant van de piepschuimdelen) heeft bijna overal losgelaten dus dat moet ik er uitsnijden, word nog een leuke klus!

gr.

Frank
 
Back
Top