Vasa (Wasa) Corel 1:75

@Germt: jij had indertijd voor jouw WvH nieuwe "gordijn"randjes gemaakt voor rond het wapenschild, ik zag echter hier geen foto's meer van staan in je oude verslag.
hoe had jij die toen gemaakt?
ik meen me te herinneren dat je klei gebruikt had?

Moest even zoeken Jan, maar zie je het ongeveer.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
nog even wat verder gepuzzeld met de spiegel. eerst maar even een malletje gemaakt van papier om alles goed uit te meten
aan de bovenzijde boven de leeuwen moet een correctiebalkje komen, ik ga hier nog verder een versiering in freezen.

verder zal ik de meegeleverde raampjes niet gaan gebruiken en zal hier dus een nieuwe opening gaan maken en een rastertje ervoor maken.

2014-02-02%2013.47.17.jpg

Gisteren na het werk eindelijk in de gelegenheid geweest om verf te gaan halen. is wat lastig geworden aangezien mijn vorige winkel in Roosendaal gestopt is en ik nu aangewezen ben op Breda of Antwerpen. Verf wil ik toch graag gezien hebben voordat ik het koop.

Dus alvast maar eens een proefstukje gemaakt

2014-02-08%2015.43.21.jpg

de rode verf had ik al en nu dus de gele erbij
2014-02-08%2015.45.17.jpg

dit geel zal voor de bovenste berghout worden gebruikt en voor de bovenkant van de railing

Ik heb als rood voor de Batavia de kleur 70.817 - die is iets meer oranje
Voor het geel heb ik indertijd exact dezelfde als hierboven gekocht.

Ik meng deze echter met een tube oker acrylverf (van de Action - € 1,75) zodat de kleur iets donkerder wordt

Ik vind het vaak een beetje "shabbie" winkel, maar eerlijk is eerlijk: je vindt er een hoop zeer bruikbare dingen voor erg weinig geld...

De action had hier niet de juiste verf, dus maar verder met de standaard kleur.

begonnen met het schilderen van de gele randjes en aanbrengen van smalle gele strookjes op de gallerijen

2014-02-15%2015.13.49.jpg

de gele randjes zijn nu afgewerkt. (reststrookjes van 0,5mm)

2014-02-16%2015.22.48.jpg

en verder met het aanbrengen van de beeldjes

2014-02-16%2015.28.29.jpg

deze dienen per stuk op maat geschuurd te worden met behulp van de schuurband

2014-02-16%2015.22.29.jpg

het gaat wat langzaam dit, aangezien ik er telkens maar 2 of 3 op maat maak en dan erop lijm, hierna even laten drogen en dan later weer een setje

Ook hier weer even een voorbeeld van de schaal waarop je aan het hobbyen bent...
Netjes!

Wat je op de foto natuurlijk niet ziet: draaide de schuurband - ja of nee?

Gezien de aan-uit knop wel :-)

Wat je op de foto natuurlijk niet ziet: draaide de schuurband - ja of nee?

Gezien de aan-uit knop wel :-)

voor de veiligheid tijdens de foto had ik deze toch wel even uitgezet. de stand van de aan-uit knop is vertekenend, je ziet bij deze schakelaar niet of hij aan of uit staat.

Ik heb voor dit soort schuurwerk een klein schuurkopje op mijn Aldi-dremel. Gaat altijd goed - behalve als je de flexibele arm nog op je werkblad hebt liggen als je hem aanzet...

deze schuurmachine (HBM Buitelaar) heeft me al heel veel goede diensten geleverd. ik gebruik deze nu al diverse jaren en moet zeggen dat ik daar alles mee schuur, zelfs het kleinste werk. ik heb indertijd bij de doorsnede van de Victory en het Statenjacht hiermee zelfs de masten en ra's verjongd.

het schuurkopje op de miniboormachine (Proxxon) gebruik ik ook frequent, maar dan vooral voor zaken die reeds aan het model vast zitten.

het gaat tegenwoordig zelfs zover dat ik altijd moet zoeken als ik en keer een vijltje nodig heb aangezien alles bijna machinaal gebeurd :) :)

de 1e gallerij is nu voorzien van de zeemeerminnen, nu door met de andere zijde en daarna de figuurtjes er onder monteren

2014-02-18%2019.26.53.jpg

Back