Vasa (Wasa) Corel 1:75

Leesbril gebruik ik ook en heb nog een grote loupe met verlichting, moet dan wel goedkomen.;)
Na het lezen van de topic van Chris over het schilderen ga inderdaad ook maar verven met acryl verf en gelijk maar proberen die manier in de praktijk te brengen, maar dat zal nog wel even duren.
Ik hoop eind van deze maand te beginnen met de Wasa

Leesbril gebruik ik ook en heb nog een grote loupe met verlichting, moet dan wel goedkomen.;)
Na het lezen van de topic van Chris over het schilderen ga inderdaad ook maar verven met acryl verf en gelijk maar proberen die manier in de praktijk te brengen, maar dat zal nog wel even duren.
Ik hoop eind van deze maand te beginnen met de Wasa

Hoi, probeer wel eerst even op een klein stukje uit voordat je alles opnieuw doet. Het zou zonde zijn als mijn aanpak voor jou niet lekker werkt en daardoor je werk verloren gaat. Ik denk echter wel dat je tevreden zult zijn hoor met de het resultaat. Maar ik weet bijvoorbeeld niet hoe een spuitlak reageerd op de verf die je reeds gebruikt, vandaar ook mijn "disclaimer" aan het begin van het artikel.

Als ik het zou moeten zeggen dan heb je feitelijk je basis kleuren opgezet (color blocking). Als je nu zelf een wash maakt of koopt (Citadel heeft goeie) en hier overheen zet dan komen de modellen al tot leven. Alle details worden mooi zichtbaar, je krijgt schaduwen. Alles word wel donkerder van kleur, dus je zult hierna zoals in mijn uitleg met een fijn penseel wat details in de orginele kleur willen terug aanbrengen. Dit kost wat tijd en handwerk, maar daarna heb je heel veel meer diepte, realisme en detail in je figuren.

Success en ik ben benieuwd naar wat foto's als je mijn tips gaat gebruiken!

Ik heb mijn ornamenten nog niet geschilderd Chris, mijn Wasa zit nog compleet in de doos. Eerst de San Fransisco afmaken. Ik reageerde alleen op de foto's van Jan dat zijn schilderwerk al mooi is. Daarna kwam jou topic over schilderen.
Zodra ik ga beginnen met de Wasa zal ik ook een bouwverslag aanmaken en proberen om op jou manier te schilderen, foto's volgen dan vanzelfsprekend.

ik had nog niet genoeg figuurtjes om te monteren

voor de boeg moesten er in plaats van de door Corel geleverde dolfijntjes kolommen geplaatst worden.
na een lange zoektocht eindelijk de goede gevonden (Corel partnummer D304)

2014-01-10%2011.47.01.jpg

en gelijk nog maar wat extra zaken bijbesteld zoals extra kanonsierranden voor op het achterdek (Corel had deze niet opgenomen) en wat reserve scharnieren voor kanonsluiken.
(PS: mocht er nog iemand in NL of B een of meerdere kanonsierranden nodig hebben stuur even een PB, had er 2 besteld maar kreeg er 2*10 geleverd)

2014-01-10%2011.43.38.jpg

Laatst bewerkt:
na een weekje ziek in bed gelegen te hebben (griep) vandaag toch maar weer eens de werkplaats in
begonnen met het zagen van de diverse figuurtjes van de gietmallen
dit valt best tegen zelfs met een nieuwe ijzerzaag (heb al de 2e zaag in gebruik genomen nu)

nog even doorgaan voor de laatste 20 stuks

2014-01-12%2011.59.20.jpg

Er zijn tijdens het zagen helaas een paar voetjes gebroken, maar dat repareren we wel tijdens het vastzetten op de romp

Dit weekend verder met het afwerken van het schilderwerk, kleur voor kleur alle onderdelen nalopen.
helaas voor het oog te weinig zichtbaar voor een foto, maar wees gerust, foto's volgen nog

Begint al imposant te worden hoor Jan, dan te bedenken dat er nog vele beelden en decoraties bijkomen.:)

Ja, de schaaltjes met nog af te werken figuurtjes zijn nog vol.
het is nu een kwestie van iedere keer een kleur openmaken en dan alles wat ik die kleur wil geven aantippen (en dan is het kwastje weer schoon en zie je dat je weer wat vergeten bent :) )
het is nu zo dat ik een paar keer per dag/avond even de werkplaats in duik om wat te schilderen, dus gestaag gaan we verder.

even een vraagje:
enkele figuren zullen iets gebogen moeten worden alvorens ik deze goed kan monteren.
wie heeft er ervaring met het buigen van deze hardmetalen figuurtjes.

heb tijdens het zagen al gemerkt dat het metaal ook best wel bros is en dus breekt (er zijn enkele figuurtjes zo een schoen kwijtgeraakt (gelukkig te repareren door deze er weer aan te lijmen)

even een vraagje:
enkele figuren zullen iets gebogen moeten worden alvorens ik deze goed kan monteren.
wie heeft er ervaring met het buigen van deze hardmetalen figuurtjes.

Gietwerk is meestal hard en bros en daardoor slecht buigbaar.
Ik heb figuren van de Baleinera Ollandese (fluitschip/walvisvaarder) van Mantua/Sergal zonder veel problemen kunnen buigen door ze met een klein hamertje op een kurken schuurblok in de vorm te hameren. Zachtjes tikkend verbogen ze heel langzaam.

De kleinste poging om een figuurtje de Prins Willem van Corel te buigen leverde direct een breuk op en dat werd dus lijmen met secondelijm.

Waarschijnlijk is de veiligste weg om de plaats waar het figuurtje gelijmd moet worden iets bij te werken zodat er geen kieren ontstaan.

Andy

Ps ken je de tuigage tekeningen van Otto Blom? Mogelijk heb je er iets aan voor je tuigage:
TEKENINGEN

bedankt Andy, ik zal eens wat gaan experimenteren met een paar overtollige figuren met een hamertje en dremel.

De tekeningen van Otto Blom ken ik, er zijn veel overeenkomsten zoals verwacht met de Wasa, per slot van rekening gebouwd door Nederlandse scheepsbouwmeesters. Helaas zijn er door de Zweedse koning diverse extra's toegevoegd welke mogelijk mede hebben geleid tot haar ondergang.

Ik wacht voor de tuigage echter op de uitgave van de reconstructie van de tuigage van het museum. Dit boek ligt op dit moment bij de uitgever voor proefdrukken en zal in het voorjaar op de markt gaan komen

Ziet er mooi uit Jan.
Op deze foto kun je ook weer mooi zien dat het schip topzwaar moet zijn geweest:eek:

Back