Vasa (Wasa) Corel 1:75

v
.....de basiskleuren wil ik aanbrengen voordat ik de onderdelen vast ga lijmen, kleine details komen mogelijk later (afhankelijk hoe vlot het gaat)

De methode die ik bij de Prins Willem gebruikt heb is om de grote vlakken van de romp eerst te schilderen, daarna de latjes die een andere kleur hebben te schilderen en daarna pas aan te schip te lijmen en de beelden en ornamenten ook helemaal (inclusief alle details) te schilderen voor het vastlijmen. Vervolgens heb ik alle beschadigingen en lijmvlekken over geschilderd.
Ga je ook proberen alle details op de beelden aan te brengen?
Hoe je het ook doet je hebt uren verfplezier voor de boeg ;)

Andy

het kwijtgeraakte onderdeel toch nog gevonden en maar gelijk begonnen om deze aan te passen

100_9123.jpg

mbt tot het schilderwerk is inderdaad de bedoeling om zoveel mogelijk te schilderen voordat het gemonteerd is, echter een aantal onderdelen zijn zo klein dat ik deze ga schilderen in detail als ze gemonteerd zijn

"Opgegroeid" met een Wasa in blauw-goud, blijft de nieuwe kleurencombinatie wennen, maar het maakt het schip geweldig mooi!
Ik heb enkele jaren geleden het museum bezocht, ik hoop er in de toekomst nog eens naartoe te gaan, zeer indrukwekkend!!
Ooit, als ik over de vereiste vaardigheden beschik, hoop ik ook de Wasa te maken, tot die tijd vermaak ik mij met de jouwe.;)

Moet telkens nog een keer kijken bij de 'nieuwe' kleur. En het model in Stockholm is echt heel mooi. Ben onlangs nog in het museum geweest, maar zou me er zo weer een paar uur kunnen vermaken.

inderdaad, tot enkele jaren geleden dacht iedereen dat de Vasa blauw met goud was, zoals door de diverse kitbouwers was vastgelegd. de kleurstelling conform het model in het museum is voor mij de doorslag geweest om de Vasa te gaan bouwen, omdat de algehele kleurstelling me aanstond.

binnenkort zal ik alles eerst gaan spuiten met een dun laagje grondverf en daarna beginnen met de basis kleuren aanbrengen op de onderdelen, en dan zonder dat de onderdelen door elkaar komen. denk dat ik eerst nog een plank ga maken met wat randjes erop als een soort sorteerbak.

het zal de komende tijd veel afwisselend worden met welke activiteiten ik bezig ben.
- schilderwerk
- afwerking gallerijen
- afwerking galjoen
- afwerking dekken
- afwerking kanonsgaten romp
op zich allemaal op zich zelf staande zaken, welke ik in een ongestructureerde volgorde zal gaan uitvoeren mezelf kennend

eindelijk weer eens een kleine update.
begonnen met wat fineerwerk

SDC10883.jpg

SDC10882.jpg

nu ik de foto zie met macrostand zie ik dat ik nog wat kiertjes moet wegwerken

Vullen moeten we allemaal;)
Maar ik vindt je torentjes wel mooi worden hoor:cool:

Germt

ik zit nu al een aantal weken te wachten op beter weer zodat ik alle figuurtjes buiten in de grondverf kan spuiten. in mijn schuur/werkplaats heb ik helaas niet de voorzieningen om dit te gaan spuiten.

de laatste dagen geen echte zichtbare zaken gedaan, maar de afwerking van het voorste dek (luizenplecht??) gaat gestaag vooruit. (ik ben nog niet zo goed in de officiële benamingen van alle dekken )

108_9208.jpg

Inderdaad de luizenplecht Jan
Wel een erg lastig stukje van de Wasa waar je mee bezig bent.
Veel succes met de verdere afwerking

Andy

nu dit gereed is kan ik verder gaan met de afwerking van de boeg.
eerst van een aantal zaken een dry-fit maken, het wordt toch nog geen buitenwerk weer.

kgIMG_6255.jpg

komend weekend gaan we eerst eens wat gaten boren voor oa het anker, altijd spannend.

al puzzelend met de afwerking van de boeg besloten om de versieringen toch maar versneld te gaan schilderen.
voor het aanbrengen van de volgende items blijkt het een must te zijn om de attributen eerst te monteren en daarna de afwerking hierop af te stemmen.

dus maar een oude doos omgetoverd tot tijdelijke spuitbox.
deze onderdelen zijn nu voorzien van een licht laagje grondverf. na droging even de eerste basis kleuren aangebracht

108_9213.jpg

108_9215.jpg

Vraagje Jan; haalt dat laagje grondverf geen details van de ornamenten weg?
Ziet er wel mooi uit hoor:cool:

Germt

de grondverf is maar een heel dun laagje wat er op gespoten is. als het goed is zou het voor de rest zo goed als in een keer dienen te dekken. (is mij verteld)

Oké, ik ben benieuwd naar jouw bevindingen:cool:
Even laten weten hé;)

Germt

Back