Vario Bell 230 schaalheli fotos+eindelijk werkend filmpje

  • Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
H

hezik

Guest
User Mantra op dit forum had gisteren z'n nieuwe kunstwerk bij zich.. een Vario Bell 230, maar dan electrisch. Eigen ontwerp mechaniek, met vario kop. Erg licht gebouwd (lichter dan wat Vario er voor opgeeft) en voor zover ik begrepen heb, lijkt hij goed te vliegen..

In het filmpje zie je op een bepaald moment dat hij aan het hoveren is en de heli heel even raar te lijkt gaan doen; dat is echter niet zo; dat waren stuurbewegingen om te laten zien dat hij best bewegelijk is. De zwarte balken die je soms aan de zijkanten van het filmpje ziet, komt door de 'deshaker' die ik gebruikt heb, dit is vergelijkbaar met de steady-shot die op filmcamera's ziet. Het filmpje is niet van geweldige kwaliteit, want geschoten met een 3mpix fotocamera.

Goed, eerst wat foto's.. de heli waar ik het over heb:

heli-voor-draaiend.jpg


Even binnen, zodat echt te zien is dat er ook wieltjes onder zitten :P

heli-binnen.jpg


Deurtjes kunnen allemaal open en het interieur is schaal afgewerkt

heli-deur-open.jpg


Om te vliegen zijn er wel een paar penlites nodig, dit zijn 20 cellen lipo, als ik mij niet vergis 9600mAh (per cell uiteraard). Netjes op een slede gebouwd, hij kan dit pakket zo in en uit de heli schuiven (heeft er 2). Op 1 zo'n pakket verwacht hij 30 minuten te kunnen vliegen.

lipo.jpg


en in de heli

lipo-binnen.jpg


Hieronder het filmpje, omdat sommige mensen graag willen horen hoe zo'n vliegende heli klinkt, heb ik er geen muziek ondergezet:

UxSfSw9ySB0[/media]

Dit was de 3e vlucht, de 1e 2 hovers heb ik niet gefilmd.

Op het moment van posten, was youtube nog bezig het filmpje om te zetten.. het kan dus zijn dat hij het niet doet, probeer het dan over pak-m-beet een kwartiertje nog eens..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tsja, ik heb het wel gezien, mooi compact, maar heb te weinig verstand van heli's om er iets zinnigs over te zeggen. Wat deze boer wel gezien heeft, was dat er een motor in stond ter grootte van een cola-blikje zo ongeveer.. een hacker geloof ik.

Youtube schiet nog niet op met het filmpje, maar de link klopt.. nog even geduld dus voor de film-fanaten :)

Ik zat even in Mantra's fotoalbum op runryder te bladeren, zie daar:

AARGH runryder mag je kennelijk niet linken, nou ja, kijk zelf maar:
http://www.runryder.com/helicopter/gallery/15684/

Daar staat ook een foto van het geheel zelf ontworpen en gebouwde mechaniek.

De motor is kennelijk een HAcker A60 2,6kw.
 
Hey Gerard,

Zoals ik al 2 keer schreef, die link klopt maar youtube is nog steeds bezig met 'processing'..
 
Inderdaad jammer dat het filmpje het nog niet doet....maar wat een prachtige heli!!!!

Vanaf runryder kan je niet direct linken, het is zeg maar nogal euhh een beetje commercieel daar.
 
youtube is inderdaad eindelijk klaar met het omzetten van het filmpje..
 
Top! Echt ziek zo'n schaal heli!
Zowiezo die bell 230/430/222 series zijn prachtige heli's!

Mooi kleur schema trouwens, heb 'm op deze manier nog niet eerder gezien.



Groet,
Tjerk ;)
 
Hi Hezik,

Bedankt voor het plaatsen van de foto's (iets wat mij nog steeds niet lukt :oops: )

Voor de techneuten en geïnteresseerden onder ons:
Motor:Hacker A60 192 rpm/volt
Overbrenging: 4,66 / 1 = Plan-toerental van de rotorkop =1150
Regelaar: Kontronik Power Jazz 120 / 200 amp (ook wel las-travo genoemd) Hier had ik eerst een Hacker 77/90 regelaar gebruikt maar die kreeg het te warm omdat er onvoldoende koeling in de romp was.
Accu: Komkam 10s2p 9600mAh (in dit geval)
Heli weegt vlieg klaar ZONDER accu 6,8 kg. Accu's van 1 kg tot ruim 3 kg zijn zonder probleem mogelijk (accu montage op een in de lengte verstelbare slede zodat het zwaartepunt geregeld kan worden i.v.m. verschillende accu gewichten)

Mechaniek heeft ± de inbouwmaten van een Vario benzine mechaniek. (4mm lager en 12mm langer aan de achterzijde dus bij inbouw in een bestaande romp moet dat as naar de staartrotor 12mm korter gehouden worden)
Gebruikte onderdelen zoals vrijlooplagers e.d. komen van Vario.
Zwaartepunt van de heli is bewust heel hoog (dus dicht onder de kop) gehouden zodat je met een relatief zware heli toch redelijk snel kunt sturen. Ook geen tandwielen in de aandrijving toegepast omdat ik het geluid van de tandwiel overbrenging niet wilde.
Natuurlijk wel tandwielen gebruikt voor de haakse overbrengingen naar de staart.

Grt,
Ben
 
Ziet er erg mooi uit Ben !

6,8 kg zonder accu, en 1150 toeren op de kop , hoe groot is de heli eigenlijk ?
 
Hi Allemaal,
Bedankt voor alle positieve reacties.

Hi Paolo,
Jep, in de lucht hoort zo'n ding. :P

Hi Rhelie,
Het is die in de link van Hezik staat. 1,78 disc, 1,8 lang, 8,6kg met benz mechaniek (opgave Vario)
(Big Airwolf maatje)

Hi Laurens,
Ik had nog meer willen weg laten 8)
En dat ga ik ook doen. Ik zal een tweede mechaniek bouwen voor een andere vlieger bij ons op de club. Deze zal minder koolstof in het mechaniek hebben. Of anders gezegd; meer gaten! Dit mechaniek moet in een Super poema van Bouwman komen. (multiblad kop 1,88m, overbrenging 5,825/1 plan toerental rond de 950rpm)

Grt,
Ben
 
Het verbaasd mij een beetje dat er niet meer reactie komt op dit toch mooie ding. Een eigenbouw mechaniek in een mooie schaalromp en het vliegt nog ook.. wat moet Ben nog meer doen om jullie wild te maken? (en nee, dat mag niet op het forum)

Binnenkort een andere mooie heli op film, een turbine-gigant.. bijna net zo groot als z'n bestuurder, de enige echte sheriff...
 
Hallo Ben

Ziet er super uit :P
Zal als ik weer even tijd heb ,gauw een keer in het echt komen kijken naar die super heli
op het veld in Utrecht.

gr
Albert

Ps
Hezik
Er zijn ook mensen die niet elke dag op het form actief zijn :wink:
 
Back
Top