Vario Bell 230 schaalheli fotos+eindelijk werkend filmpje

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
Helaas staat er op de achtergrond een methanol heli te draaien.
Deze hoor je door het geluid van de 230 heen en bij het langs vliegen lijkt het wel van de 230 af te komen.
In de 230 heb ik riemen toegepast om het mechanisch geluid te minimaliseren.
In een andere schaalheli staat een bijna identiek mechaniek waar wel tandwielen een gierend geluid maken. Voor de leek lijkt het op een turbine.

Het echte mooie klapperen van de rotor gaat beter waarneer de heli groter is en het rotortoerental dus lager wordt. Bij ons op het veld vlieg ik wel eens met een PHT3 aangedreven Bell 205 met een 2,4 meter rotor. Kom je daar relatief kort bij mee langs vliegen in een mooie bocht kan je de rotors niet allen horen maar voel je het geluid ook op je lichaam.

Grt,
Ben

Nou is een Bell ook de uber-klapper omdat ze twee rotorbladen hebben. Ik zie hier regelmatig echte Westland Lynxen (4 bladen) vliegen die meer het 1-cilinder 4-takt geluid hebben. De grootste klapwiek is waarschijnlijk de Boeing Chinook en zijn voorganger de Vertol. Ik denk dat het niet mogelijk is om zo'n laag toeren voor en schaalmodel te realiseren.

Ik ben trouwens nieuwsgierig naar het geluid van Mil MI-26 met zijn langzame 8 bladsrotor.

Werkelijk een bloedmooie heli!
Mooi afgewerkt Mantra.....en dan die accupacks....het kwijl loopt langs m'n mond
..ik ga even een tissue halen ;)

Back