Jazeker, met K-K eens. Overigens... heb je wel een fraai model in handen gedrukt gekregen!
Ik denk ook dat het achteraf aanbrengen van een coating een intens geklieder gaat worden.
Er een liter 'stof' in gieten en dan schudden en keren, parketlak, epoxy of wat dan ook wordt een grote kliederbende.
Epoxy dat zich te veel ophoopt, wordt ook nog eens goed heet, en zou ook de zaak kunnen compromitteren.
Ik zeg niet dat het niet kan.
Kwast op een verlengstokje, en een klein make-up spiegeltje op een stokje...
en je kunt je huis schilderen door de opening van een brievenbus, als een waar chirurg.
Met geduld en tijd lukt alles! Dat staat sowieso vast.
Theoretisch? Spray-can met een tectyleer-nozzle van een spuitbus tectyl?
Met zo een lang stug slangetje...
Geeft ook geen goede verdeling bij een wat grotere holte.
In een autodorpel is het de overdaad van de stof die de dekking moet oplossen.
Ga je werkelijk in een dorpel loeren met een stethoscoop, nadat je het busje verspoten hebt,
dan zie je dat de dekking van het spuitbusje ook geen 100% is geweest.
Alleen een professional met de juiste tools, veel druk en een goede vernevelaar,
zorgt er voor dat de wagen na 7 jaar nog nadruipt in de zon...
Je kunt de kiel tot op zekere hoogte lakken, de omgeving van de roerkoningen,
zodat een kleine hoeveelheid spatwater niet iets aantast.
Schoefassen soms een drup, meestal olie.
En soms een roerkoning als er veel schroefwaterdruk op staat.
Bij een Kort straalbuis vast minder.
Gaat je model geheel de sloot in, the full monty. Dan is de RC meestal ook niet watervast.
Maar een model zinkt zelden. Een hobby duikteam haalt meestal wel de krant.
Het onderwaterschip dicht, daar eerst maar eens op mikken. Anders wordt het sowieso niets.
Hoeveel uur per jaar ga je daadwerkelijk varen? Hoe lang ligt het model in het water.
In mijn ervaring zeer kort. Je hoeft van je model geen varend 'Slot Muiden' te bouwen.
As zien te lossen, alleen als dit echt nodig is, en als het niet een as is bedoeld om te varen (met een soldeerbout ophitten, en de lijm oproken, en dan de zaak trekken).
Is dat uit plastic, kan het geheel over. Bijkans heeft je Opa goed materiaal ingebouwd.
Roeren uitbouwen als dit lukt, als de voorziening niet geschikt is om te varen.
En als deze zaak vanuit het dek niet toegankelijk is, toegang zien te maken.
Is het handig een bouwplan te hebben, of een deel ervan,
om zo een strategische behoedzame insnede te kunnen maken.
En daarvoor ook micro-bladzaagjes bij de hand te hebben. Goede tools, geen bruusk geweld.
En soms een dosis vernuftigheid om toch een hardnekkige dekverlijming ongedaan te maken.
Per omgaande is het anders een bende geworden, ver van je doel af.
Maar wellicht heeft je Opa de positie op het achterdek licht verlijmd, of ligt het zelfs los?
Tweede romp opbouwen naar plan?
Mooiste is er een uit kunststof, kan je overal goed bij.
En kan je het dekhuis overzetten om te kunnen gaan varen. Maar ik verwacht dat die kit
wel prijzig zal zijn, àls deze nog wordt gemaakt? En in het tweede hands circuit vast ook prijzig.
Zo een model is altijd gezocht.
Minste werk, in zekere zin.
Een restauratie kan fors uit de klauw lopen, vooral in tijd.
Helaas t/m leut weet ik hoe dat werkt.
Gr Bas