Van opa..

In zoet water krijg je geen kortsluiting hoor Menno. Ook ik heb wel eens de regelaar vol water gehad en deze werkte nat niet meer. Thuis met de fietspomp zo goed mogelijk droog geblazen. Daarna een nachtje op de CV ketel. Verder geen schade. Ook wel gehad dat er een druppel water in de aan/uitschakelaar va Smit Finland was gelopen. Ging tijdens het naar huis rijden opeens de verlichting aan en de radar draaien. Beetje kruipstroom was waarschijnlijk net genoeg om de multiswitch aan te sturen. Gr. Klaas.

Niet heel snel.
Het was vroegah gewoonte om een snelle can-motor, een Mabuchi type, ondergedompeld in een jampot in te laten lopen op de koolborstels.
Dat ging als gepolijst, een geen koolafzetting tussen de collector. Daarna was het naspoelen, drogen en frisse olie op de lagertjes.

Er zijn elektronica componenten die niet geheel watervast zijn.

Gr Bas

Het gaat fout als spul begint te oxideren en de overgangsweerstanden omhoog gaan. Die weerstanden vormen warmte en dan gaat het van kwaad tot erger. Het netjes droogmaken na een foutje is dus van groot belang!

Zelfs de batterij, die toch kortsluiting gehad moet hebben, zou je denken, bleek gewoon in orde.
Nee...

Water veroorzaakt in principe geen kortsluiting. Sterker nog: zuiver water is een electrische isolator, en of water gaat geleiden hangt volledig af van WAT er in het water opgelost is. Suiker zal geen drol uitmaken (valt niet uiteen in positief en negatief geladen ionen), maar zouten of zuren doen dat wel en dan gaat het mis. Het probleem ontstaat als er vanwege die opgeloste stoffen een stroom kan gaan lopen: dat zet die ionen af op de positieven en negatieve polen, en vreet vaak het metaal aan. Electrolyse.

Electronica stopt in eerste instantie met functioneren als de boel nat is omdat de geleiding voldoende is om de minieme stuurstroompjes voor transistors en dergelijke te verstoren (de logica van het electronische schema klopt niet meer) maar bij kortdurende immersie zal na droging alles meestal nog wel werken.

De schade ontstaat als de boel langere tijd onder water ligt met aangesloten spanning: dan begint electrolyse schade aan te richten aan de soms haardunne geleiders in het schema.

Het klinkt wat tegenstrijdig, maar als je natte electronica hebt, haal zo snel mogelijk de spanning er af, en spoel de boel zo snel mogelijk uit met hetzij gedestilleerd water (in nood kan demiwater ook, maar gedestilleerd is beter, en hoe meer je er overheen giet, hoe beter) maar een electracleaner is ook goed, die verdrijft water en droogt zelf meestal op zonder restanten achter te laten, sommige cleaners laten een dun beschermend laagje achter om eventueel beginnende oxydatie te stoppen.

Als je geen electraclean hebt: NIET eerder bij de verwarming leggen dan dat je ÉÉRST gespoeld hebt met zo veel mogelijk gedestilleerd water. Het gaat er om dat je de opgeloste stoffen volledig verwijdert voordat je de boel droogt. Want die stoffen, die gaan van gewone luchtvochtigheid al weer hun nare dingetjes doen en hoewel het jaren kan duren, vroeg of laat gáát er iets mis...

In zoet water krijg je geen kortsluiting hoor Menno.

In zoet water geen kortsluiting?
Dat wist ik niet.

Moet je erg mee oppassen, met die uitspraak. Zoet water is géén gedestilleerd water, maar het betekent niet dat het niet geleidend is. Kraanwater is zoet, maar geleidt voldoende om foutieve aansturingen in electronica te veroorzaken, en DAT kan wel "sluiting" (het geleiden van ongewenst hoge stromen) veroorzaken doordat, ik noem maar wat, transistors, FETS of MOSFETs tegelijk in geleiding gaan die normaliter nooit tegelijk in geleiding zouden mogen komen (in ompoolschakelingen o.i.d.)...
Vroeger hadden electronische regelaars een omkeer-relais bijvoorbeeld. Daar kon weinig fout gaan. Tegenwoordig wordt dat vooruit-achteruit electronisch geregeld, en bij brushless wordt per definitie de spanning over de fasen electronisch omgepoold, en dat betekend dat als de verkeerde poorten tegelijkertijd open gaan, dan gaat er dus wél iets fout. Dan veroorzaakt het water geen kortsluiting op zich, maar veroorzaken de lekstroompjes dat twee transistors rechtsstreeks plus en min van de accu met elkaar verbinden omdat ze nu eenmaal dénken dat ze dat moeten doen...
Ik reed een keer een brushless aangedreven modelletje recht voor mijn voeten een slootje in (OEPS... :eek: ) en hoewel ik hem er binnen 1 of 2 seconden uit had, en direct afkoppelde, geen rookwolkje of wat dan ook gezien heb, was de ESC van binnen een maanlandschap...

Mijn gedachten gingen met kortsluiting niet verder dan de accu Bert. Wel gaf ik aan dat kruipstromen iets in kunnen schakelen. Jouw verhaal geeft dat duidelijker aan. Gr. Klaas.

:D voor mij zit er maar één reden achter "wat is er nu PRECIES aan de hand????" en dat is dat details soms bepalen wat de beste remedie is. Uitsluitend drogen is alleen een lapmiddel. Spoelen, reinigen en dán pas drogen is altijd de betere weg.
Spanning zo snel mogelijk afschakelen is "van levensbelang"

Overigens, je hebt gewoon gelijk dat de accu zelf niet rechtsstreeks sluiting zal gaan maken...

Maar met die zwerfstroompjes kan (en zal) het dus wel voor kunnen komen dat een circuit ingeschakeld word wat op dat moment beter effe niet ingeschakeld had kunnen worden. Zeg maar, "indirecte sluiting"

In mijn jonge jaren, pakweg 50 jaar geleden had ik een spuitbus met printplaatlak en spoot nadat het soldeerwerk gereed was de boel mee in. Zou oxidatie moeten voorkomen. Geen idee of men dat spul tegenwoordig ook nog gebruikt. Maar bij die ene spuitbus is het gebleven. Een zelfgebouwde regelaar uit het Digit 5 boek heeft het meer dan 30 jaar gedaan. Misschien ook doordat die ingespoten was. Voordeel van dat spul was dat je er gewoon "doorheen" kon solderen. Hieronder een plaatje met de regelaar. Was "iets" groter dan het huidige spul. Gr. Klaas.
2014 0526_095820.jpg

Nou, dan zal ik maar vast spulletjes bestellen.
Ik heb namelijk niks gespoeld.
Uitgeschud, dat wel en daarna in de brandende zon (het was afgelopen zomer nog wel eens warm:D) en het oven verhaal.

Drogen moest het in mijn ogen.

Maar goed.
Water under the bridge, zeggen de Fransozen dan.
We zullen zien.

Nou, dan zal ik maar vast spulletjes bestellen.
Ik heb namelijk niks gespoeld.
Uitgeschud, dat wel en daarna in de brandende zon (het was afgelopen zomer nog wel eens warm:D) en het oven verhaal.

Soms werkt de boel nog jáááááren, hoor... Hangt echt af van hoe lang het onder water gelegen heeft, wat er allemaal in dat water zat en hoe hoog de aangelegde accuspanning was. Maar vroeg of laat wordt de boel onbetrouwbaar en hoe lang het duurt tussen "nu" en "vroeg", laat staan "laat" valt gewoon niet te voorspellen.
Bootjes: geen probleem! Vliegtuigen: absoluut onmiddelijk vervangen.

Maar als je een LiPootje hebt wat naar het grof vuil moet: ik ontlaad ze altijd door ze met doorgeknipte en blank gestripte accudraden in water met een beetje zout te leggen.
Leg zo'n ding maar eens 24 uur in gedestilleerd water, en kijk hoe het koper er uit ziet. Doe er daarna een theelepeltje zout bij en kijk een dag later nog maar eens...

Back