'Heckklappe'... Als het goed is, raakt het net niet, zo merkte ik met het tapescharnier.
Alles wordt getest, kijk met een scherp oog...
De aansluiting met de klep is niet zuigend. Er zit iets van een afstand in.
Dat is nèt genoeg om niet te raken.
Doordat de Staukeil overlap heeft met het klepje, zou in geval van bijschaven de klep op de onderrand, op dat punt al niet meer raken. Net niet, is niet.
Bij het echte schip is dat ook het geval, en zo is de oplossing ook een zekere vertaling in schaal. Komt dus goed.
In huis nog diverse scharnietjes, ook ophangertjes voor achter een schilderijtje.
Driehoeksoogje. maar het wordt een zelfbouw scharnier uit U-profiel... dat is de planning.
Kan ook zijn dat ik een scharnier uit de voorraad gebruik, en de constructie ogenschijnlijk maak. Improviseer op het moment dat ik er aan toe ben.
Ondertussen flits er van alles voorbij met hoe en wat.
Maar zelfs een scharnier uit aramidevezel kan.
Dat houdt zeker over de 2000 in en uitklappers vol. Zelfs scheurband
om gedroogd laminaat een ruwe hechtingslaag te geven. Dat wordt
reeds jaren gebruikt voor scharnierstrips van glasvezel-viegtuig modellen.
In een duik vliegen die 280 kmh... zonder flutter.
Een Aramide scharnier bestaat uit Armide weefsel, band of met keramische schaar
geknipt naar maat.
Het werkstuk wordt volledig geïmpregneerd. Na harden epoxy, gaat het mes er door.
Daarmee snij je niet door de vezel, doch kerft wel het bindmiddel.
Breekt het daarna, en het aramide is je scharnier geworden, exact langs de 'snijrand'.
Hier een voorbeeld van een scheurband scharnier. Evenzo sterk.
In het algemeen zijn dit type scharnieren vaak sterker dan het model zelf...
Ook een GFK-carbon model is te slopen... als het maar hard genoeg gaat...
De maximale slag van de Hekklap kan nog bijgesteld worden met de schakelaar afstelling...
het palletje dat het schakelaartje raakt, en de spindel doorschakelt.
De spindel van het klepmechanisme is lang genoeg, heeft reserve. En dat is mooi.
Uitgeklapt komt de klep diep genoeg in het water te staan. Die slag zit er mechanisch in.
Dit soort foto's bevatten een schat aan informatie... Geen hek van de 4 schepen was gelijk gebouwd...
Zie de positie van de scherpe afkanting. Verder zie ik iets onderaan de badkuip,
wat op steunberen lijken... dat is het zware scharnier... de constructie.
En zo wordt het ook strakjes gemaakt... of dat het er erg op lijkt... en dat is pure leut.
En ook op dit punt weer bouwverschillen bij de boten...
Wat het drijfvermogen van het klepje betreft?
Moet ik testen. Het kapje kan als plug dienen voor een gipsafgietsel, om vervolgens in epoxy te glassen...
Ook kan ik gieten met gips, maar dan om het klepje ondersteuning van de matrijs te geven
en zou zo, hoop ik zonder vervormen, uitgehold kunnen worden en bijgeglast binnenin.
Alleen moet/mag ik dan niet met thinner of acteton gaan werken, omdat om de een of andere reden een vervorming liet zien. Ook dit zijn bouwgrappen uit het verleden...
Lost foam bouwwijze... bootjes... maar vooral rompen van vliegtuigen. Snel resultaat.
Gieten van mallen heb ik wel vaker gedaan, is leuk werk, zeker als de resultaten mooi uitpakken... Maar een strakke plug maken kost wel bakken met tijd, als het van uit het niets
moet ontstaan!
Plug voor een vliegend model, motorkap, 100% zelfbouw...
Bread & Butter.... stapelbouw... en elk materiaal wat de vorm kon dienen.
Opzetten van de kortstondige mal... voor gieten in gips...
Op have hoogte een contour schot. De naden vol gestreken met beeldhouwerswax.
Dat wordt soepel met kneden, met opwarmen 'au bain marie' nog wat zachter te krijgen.
Het geeft een waterdichte afsluiting met het object, het gips kan er niet langs.
Object ligt onderin, de bellen mogen naar boven. Dan de zaak op een tafel met wankele pootjes,
en met de schuurmachine kortstondig de belletjes losrammelen...
Daar het gips makkelijk erodeert bij het lossen van het laminaat...
kan je met kunst en vliegwerk nog wel een tweede kap maken...
Maar ook weer nieuwe gietstukken maken als je de plug weer terug legt...
Maar die tweede heeft dan nog wel een pukkeltje extra... dat schuur je weg...
Te mooi hoeft ook niet... met een klapper kan alles over...
Maar een strakke plug? Dat was wel twee weken lang... iedere avond...
wegens droogtijden en hardingstijden...
Goed is dus goed genoeg...
Eerst maar eens de depressie in de romp weg werken...
Deze week moet het gewoon strak wezen...
Groetjes Bas