Vervolg op mijn eerdere reactie.
Door de keuze van verhouding tussen de hevels van het hoofdroer naar de zijroeren heb je een behoorlijk krachtige servo nodig.
Ik denk erover om een zelfde servo te gebruiken, zoals gebruikt in de Dockyard voor het sturen van de staalbuis.

SAM_2835.JPG


Alleen nog bedenken, hoe ik de krachten moet opvangen in het schip.
 
Voor ik begon, even alles goed gedocumenteerd. Dat is een les uit het verleden.
Met filmrolletjes was dat een dure... met de komst van de digitale camera...
schiet je honderd uit... maar ja als dan een keer je raid-system in orbit afgeschoten wordt...
is alles toch weer verloren...
de afgedrukte plaatjes bestaan nog... haha...

Omdat een aantal geometrische oplossingen problemen bleven geven in de uiterste slag...
en zo het idee van de losse stabiele extra hevel die alles bediend.
Het chronisch gebrek aan ruimte bij het middenroer, van daar uit de andere roeren te sturen.
Bij de middenhevel zijn alle krachten gelijkwaardig en zuiver op ieder roer.

Ik heb geen Heuss of Bermphol gezien die dit ook had. Wel via kunststof tandwielen, Fishertechnik zoiets.
Ook heb ik geen aansturingen gezien met Luxaflex ketting, een touwtje met balletjes om
rolletjes, of met een snaar en fixeerpunten.
Nylon koord geeft altijd iets rek. Ook nog gedacht aan visdraad met enkele slagen om een poelie,
fixeerpunt op de poelie om de draad te borgen, maar dat staat dan onder een
zekere voorspanning, en gaan de kokers slijten en stroef lopen?
Om daar nu RVS mini-kogellagers in te zetten? Het kan.

Ik wilde niet te veel doorslaan... uiteindelijk sla je toch door, door de onvolkomenheden...
Dan gaat de beuk er in...

Roeren? En zelfs in de lompe sjomp uit China, de Graupner ARTF, met doorzakdek...
gaat het mechanisme best stroef, en het haakt... en je kan er niet bij...

De aansturing komt op de linker arm te staan, van achter naar voren gezien.
In de boot zet ik wel een sterke servo. 4 kg Profi-Digi BB servo van Multiplex.
Dat sjort probleemloos een pak suiker omhoog.
Maar je treft thans sterke servo's voor relatief een prikkie...dus dat zou ook nog kunnen.

De dwarse stang zit nu verkeerd om. Andersom is er meer ruimte voor en vrije slag van een kwiklink onderlangs.

Het geheeltje is nu mooi soepel, de roeren proportioneel redelijk in balans, met wat Veenstra
er over heeft gepubliceerd.
En wat ik uit de foto's van het origineel kon opmaken.
De stroefheid die bij het varen zou kunnen ontstaan is even afwachten. Maar denk dat het
goed komt.

Het loopt ook minder stroef dan met die tonnetjes en stangetjes op de andere romp.
Dat is nu gedemonteerd, en deels donor geworden.
Dat was gebaseerd op hangen oude voorbeelden. Bij 40 graad uitslag, gaat het roer een eigen
leven leiden. En het had allemaal veel te veel speling... Nee...

Ben voor die andere romp nu ook zo een set aan het maken,
hoewel de Contest-Heuss eerst klaar moet! Busje is gedraaid, de spil moet nog.

Afspraak met K-K, varen in Leek, van de zomer. Dat lijkt me zeer leuk!
En daarvan zeg ik, hoe meer mensen, hoe meer vreugd!

Groetjes Bas
 
Laatst bewerkt:
Dat doet hij ook? Het Saksische gebied loopt door tot aan Denemarken overigens...
Alleen die Friez'n, Leek er net bij te horen... Nienoord! Haha

Voor mij alweer een tijd terug dat park... vijver met flink eenden...
Wel aan de andere kant van het landgoed geweest... met een autotreffen...
Daar wordt meestal geouwehoerd met motorkleppen open... zelfs koffie wordt dan koud.

Nog vorderingen? Want vaarseizoen naderd! Exloo heeft een geduldige plas!
Daar moet gevaren worden! Wellicht een Vaarclub Borger Oodorn opzetten :-)
aansluiten bij de OLC, als dochter... ze zien me al komen met dat idee.

Nu weer druk aan het werk... even rustig aan met het bootje...
Gr Bas
 
Henk, Ik zou me maar 3 x bedenken eer er een 35 kg servo in te zetten. Met een beetje pech heb je twee halve Theodore. In mijn optiek moet het te bedienen zijn met een3 kg standaard servo. Gaat dat niet dan zit er iets of meer scheef. En veel weerstand zullen die kleine roertjes van het schroefwater toch niet hebben.
Bij Bas en Bart ben ik in Leek in het voordeel omdat het voor mij een soort thuiswedstrijd is. Of "back to my roots". Zit wel een week in Vlagtwedde, maar mijn wiegje stond te Oostwold in de gemeente Leek. We gaan het allemaal beleven (neem ik maar even aan). Gr. Klaas.
 
Wat die servo betreft... als het slechts 50 gram hoeft te trekken,
zal het schip niet breken. Ergens zit wel een zwakke schakel... voor als het lomp loopt
die geeft het dan op... idd, laat het niet het 55 jaar oude schuim wezen :-)
Een langere hevel op een roerkoning zal meer koppel afgeven.
De slag vanuit de servo minder zijn.

Maar vliegtuig-stuurorganen kunnen servo's flink op hun donder geven...
Bij zo een bootje van 1 meter, lang niet in die orde van grootte...
 
Leuk al die probeersels en maat werk, leer ik ook weer van.
En hee leek is niet ver van hier, zou graag komen kijken als dat mag :)
Grt peter.
 
Jonge! Altijd welkom!
Wel heeft Klaas verteld als je komt varen, dat de auto's voor een bepaalde tijd even het parcours
op mogen, om modellen uit te laden...
Maar kijken is op de parkeerplaats de wagen stallen.
Ik waarschuw wel voor 'de vaarkriebels!'!
 
Hahahahaha idd, maar die van mij zal nog niet klaar zijn.
Hou me op de hoogte waneer dat is a.u.b.
Misschien mn sloep varend. Maar die kan ik zo wel mee nemen vanaf parkeerplaats.
Grt peter
 
Blijven volgen...
De geprikte datum door Klaas is 14 juni a.s.
Algemeen: Als er met modellen wordt aangesjouwd van enige grootte,
wil de club daarvan op de hoogte zijn.
Klaas heeft al contact gehad met de club.

Voor die tijd kommen de koppen nog wel even bij elkaar.
Zal nu wel een MBF invasie worden... de drijf-eenden geen kans meer...
 
"H.B.Busking,
Eenvoud siert. Wel nauwkeurig buigen.
Versta je de kunst van de barokke krul,
moet dit pardoes lukken...
Wel goed meten, afplakken en dan met de Z-bender...
De z-tang niet testen op een relatie of sterke drank! Dat Vraagt om andere bochten... immers...


Bas en dan toch weer die aldi boor.
Hier zijn ze mooi recht.

Willim
 
Bij de verhuizing ooit naar dit dorpje waar ik nu woon...
wellicht toch iets te veel potjes weg gekeild van het zeer beperkte kleurenpakket van deze jongens.
Doppie met moeite er af... ofwel... het zat potdicht... trof ik een harsige inhoud... kon er geen koffie van maken.

Roeren... stevig roeren door de emulsie op de bodem... en plop... oranje boven.
Mag iets verdunner hebben. Vast tolueen.
Kwakkie in de zon op de vensterbank... en het droogt keurig op. Na 24 uur moet het dan uitgereageerd zijn.

Nu komt de grap... die potjes heb ik in 1973 zowat gekocht. Deze oranje dus nog over...
Het kan niet anders dan dat het een RAL kleur is. dus die waaierkaart hou ik er in daglicht nog even bij. De lack harde keurig uit. Hulde!

Restanten en overlevering van een ooit prachtig bedrijf... email-lack... haha...

Bekijk bijlage 339515

Gr Bas

bij mijn vader staat mischien nog wat van deze blikjes zal is kijken voor je.
 
Dank Erwin, het mag, maar het hoeft niet? Het zou dan meer nostalgie zijn.
Mits de verpakking goed gesloten, overleefd het pardoes +40 jaar.

Ik had een vermoeden dat deze kleuren gebruikt waren.
Het oranje was echter al zo significant afwijkend van de Graupner-tint.
Sikkens waaier erbij, RAL er nog even langs. Tinten wel in de buurt, maar toch verkleuring.

Toen naar een lakspecialist met kunde hier in het noorden, Muller in Musselkanaal,
Werkt veel voor restaurateurs, een professionele modelbouwer uit Valthermond.
Neemt de tijd en heeft een prachtig verhaal.

Heeft op basis van het brughuis en een dekdeel kleur aangemaakt met Teoflux pigmenten.
Kleuren zijn opmerkelijk gelijk. Ook het 'wit' van de romp heeft hij na kunnen bootsen.
Heeft hij de glans zo goed als gelijkwaardig gemaakt. Zeer geslaagd!
Vakwerk. Goedkoop was het niet, maar dat was een keuze.

Andere modellen zet ik op 100% RAL e.a.

Gr Bas
 
Op de FL-8 heb ik een Alkyd gezet, RAL-tint, toen nog geleverd door Bossina. Is helaas niet meer.
Die vloeide kwast gestreken behoorlijk goed uit, iets verdund. Goed mee te leven.
Het is geen 'master' finish, maar buiten op een zomerse dag geschilderd. Aantal muggenkraters viel mee.
Niet echt slecht, te pruimen.
De verf is te 'cutten' met een zeef fijne korrel waterproof, en dan met een zijdematte heldere coating
tot strak resultaat gebracht worden.

Ik beschik niet over een absoluut stofvrije ruimte. Maar in een nat gespoten badkamer kan je redelijk
stofvrij werken. De compressor elders, en/of een goede waterscheider. Maar al dat gedoe.
Kompressor is er, goed patroonmasker met grafiet filters... maar de dame thuis? Vind het geen goed plan.
Ik leg me neer bij een kwast. Dan maar iets minder strak.
Op 5 meter zie je het niet meer... of sloot...

Gr Bas
 
Lol, nee hier zels acrielverf, mijn vrouw word van echte verf beroerd. Dus dat is een no go, acriel spuiten gaat erg slecht en alles komt onder te zitten.
Ook ik ben aan de kwast gebonden, maar die acriel is ... verf.
En schilderen is dan een nadeel, dat is dat ik het ook niet kan, ik bouw liever :D
Grt peter.
 
Henk, Ik zou me maar 3 x bedenken eer er een 35 kg servo in te zetten. Met een beetje pech heb je twee halve Theodore. In mijn optiek moet het te bedienen zijn met een3 kg standaard servo. Gaat dat niet dan zit er iets of meer scheef. En veel weerstand zullen die kleine roertjes van het schroefwater toch niet hebben.

De kleine roertjes geven niet veel weerstand, maar de besturing door een groot aantal stangen wel.
Daar ik dit draadje niet verder wil belasten vind je een uitleg op mijn draadje : https://www.modelbouwforum.nl/threads/theodor-heuss-rettungskreuser.267619/page-4#post-4019489
 
Normaal gebruik ik spuitlijm op hout, van dat grafische layoutspul van 3M...

CA lijmt goed met metaal... epoxy kan ook voor als het lang moet blijven zitten. Een motorsteun voor een modelvlieger, met gradeninstelling...

Het lijmt het papier als een tierelier.
Wel vloeit de print dan iets als je niet oplet.

Door het papier eerst te vernissen blijft de print echter goed.
Papier neemt op, dus uitzetting.

De hevels heb ik direct geplakt.

Waarom CA? Omdat het niet lospelt van het metaal tijdens het zagen.
Neem je dubbelzijdig, dan gaat de lijm oplopend verkleven met de zaag... stroever en stroever.

Met CA kan je ook olie inzetten om de zaag te smeren, alleen de prut doet de haarlijn verdwijnen. Maar ook dan blijft de print goed zitten. Is immers geplastificeerd in zekere zin.

Is los te pellen, CA stopt met verlijmen boven de 100 graad. Het is immers een plastic...

Edelsmeden vetten de zaag in met een wax. Meestal een hand boog en geen machinale. De zagen zijn ook veel smaller, machinezaag een breder blad om de trekspanning aan te kunnen, maar is de draai veel lastiger.
Machine is wel beter voor mijn polsen.

Zaagsnede wordt lokaal heet.
Bij een tape wordt dat bij mij te plakkerig, en laat de print toch weer los.

Object is klaar, alle solderingen mooi geworden en geen overdadige kliederzooi.

Circlip om de as, en de hevel is opgesloten. De plaat wordt in bedwang gehouden door de zijroeren...

Bekijk bijlage 355337

Gr Bas
mooi bas maak mijn hevels ook uit messing moeilijk afstellen maar komt goed zie ik uit de schets,
 
Henk, leg het gerust uit hier, is geen punt!
Maar het kan vederlicht! Dat doet het nu met deze opstelling ook.

Erwin, ik had nog een ander ideetje, dat was met een spiebaan en PVC armpjes.
Koud of verhit door de PVC plaat te persen, messing spiebaan en hechten
met met Methyl Methacrylaatlijm, 2K van Araldite of ander merk... of CA lijm
De heveltjes zijn dan iets flexer, maar wel met dikker materiaal. Dat is een beetje een nadeel.
De roder Robbe heveltjes hebben ook iets flex.

Epoxyplaat zou gevreest/gelaserd moeten worden. Dat heb ik in variërende plaatdiktes.
Voor stuurhevels en motorschotjes. Voor frezen in die mate van CNC-exactheid heb ik geen voorziening.

Messing is dan weer goed te solderen, en materiaaldikte 0,8 geeft meer doorlaat
tussen de hevels... dat dient zich dan als beste alternatief voor maakbaarheid aan.

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Back
Top