Voorlopig geen stoom heren. Teveel om handen. Kijken en genieten moet maar volstaan.
En als? Ja, dan flash steam... of een Stuart Turner Sun of Sirius... (WOII radio aggregaat motor) Wordt niet meer gemaakt iets in die vorm zag ik net!
https://www.google.nl/search?q=stua...n40gWB74GICg&ved=0CHYQsAQ4Cg&biw=1386&bih=980
Wel staat er ondermeer deze stomerij...
Uit 1929 en sinds 1929 in familje...zoiets... al mijn broertjes mee gespeeld... bijzonder...
Roertjes bedenken!!!!!
Dit werd niks, is ook niks. Boven de 35 graad slag komt er te veel speling naar boven.
Op naar de volgende schets...
Meer mechaniek, maar betere hevelwerking... Een tussenarm. Zeg maar een regelrecht stuurhuis.
Onder en boven komt een dwarsverband, 1 tot 2 mm epoxyplaat.
Een as. Vaste as, of de as vrijlopend tussen de twee stroken, doorboorde scharnierpunten.
Zaak blijft op z'n plek tussen de twee buitenste twee assen. De dwarse delen doorboord.
Aan de midden-hevel komt de servoaansturing. Daar zijn dan alle drie de roeren een slaafje van...
Als brugstuk, stuurstang... verlengarmen van HiTec servo's, die zijn slotted. Probeersel.
Met ball-links getest, maar dat wordt al snel te hoog als je stapelt. Een kogel met twee armpjes in elkaars verlengde. Een te lichte versie in huis. Naar het middenroer bijkans twee stangetjes, ook weer werkhoogte.
De dwarse stuurstang kan zelfs vervangen worden door gebogen staaldraad, met een z-bend in het midden gebogen. Een kubistische S-vorm. Uit een stuk, als dat lukt, ander de endjes aan elkaar gesoldeerd.
De laatste draad speling in de oogjes haal je overiges weg met drupje CA lijm in het heveloogje.
En nee, dat gaat niet plakken, als het iets vet is, wel gaat dat CA als lager dienen, wel tijdig bewegen, om het soepel te houden.
Stuurgeometrie... nu uitwerken in messing... direct ook het sjabloon tot uitwerken...
Alleen de middelste wordt gemaakt, de Robbe hevels blijven gehandhaafd.
En aan de hand van nog wat extra teken en micro-meetwerk... ontstaat er
een mooi scharnierpunt met hubje, om twee hevels aan de verbinden.
Bijkans soldeer. De hub wordt geborgd met een circlip.
Het zaakje past dan mooi onder de spindelgoot van het bijboot oppik mechanisme
Een hele avond aan besteed...
Nog even een prent in de holte van een andere Heuss...
Overigens een forse knaap overigens, meen 120 cm! Moet ook nog klaar!
ARF China meuk, het epoxy dek is doorgezakt. Als het al epoxy is?
Want er zijn ook andere 2K harsen. Denk bij de vorige eigenaar te lang in de zon gestaan?
Als wrak ingeslagen. Op te lappen met nieuwe dragende spanten. Ga maar uit van een listige klus!
Want alles moet dan afgepast worden, en de leunkrachten verdeeld over de oppervlakten, o
m geen berglandschap te krijgen... Wellicht ken ik een romp bestellen in China... ach...
schiet ook niet op. Kortom... speelgoedkwaliteit. Piepbal voor de teckel...
Maar daar wil ik dolgraag variable pitch props op hebben!
Roermechanisme primitief en stroef...hebben we mooie oplossing voor gevonden...
Snel patent op aanvragen...
Voor wat het waard is...
Gr Bas
En als? Ja, dan flash steam... of een Stuart Turner Sun of Sirius... (WOII radio aggregaat motor) Wordt niet meer gemaakt iets in die vorm zag ik net!
https://www.google.nl/search?q=stua...n40gWB74GICg&ved=0CHYQsAQ4Cg&biw=1386&bih=980
Wel staat er ondermeer deze stomerij...
Uit 1929 en sinds 1929 in familje...zoiets... al mijn broertjes mee gespeeld... bijzonder...
Roertjes bedenken!!!!!
Dit werd niks, is ook niks. Boven de 35 graad slag komt er te veel speling naar boven.
Op naar de volgende schets...
Meer mechaniek, maar betere hevelwerking... Een tussenarm. Zeg maar een regelrecht stuurhuis.
Onder en boven komt een dwarsverband, 1 tot 2 mm epoxyplaat.
Een as. Vaste as, of de as vrijlopend tussen de twee stroken, doorboorde scharnierpunten.
Zaak blijft op z'n plek tussen de twee buitenste twee assen. De dwarse delen doorboord.
Aan de midden-hevel komt de servoaansturing. Daar zijn dan alle drie de roeren een slaafje van...
Als brugstuk, stuurstang... verlengarmen van HiTec servo's, die zijn slotted. Probeersel.
Met ball-links getest, maar dat wordt al snel te hoog als je stapelt. Een kogel met twee armpjes in elkaars verlengde. Een te lichte versie in huis. Naar het middenroer bijkans twee stangetjes, ook weer werkhoogte.
De dwarse stuurstang kan zelfs vervangen worden door gebogen staaldraad, met een z-bend in het midden gebogen. Een kubistische S-vorm. Uit een stuk, als dat lukt, ander de endjes aan elkaar gesoldeerd.
De laatste draad speling in de oogjes haal je overiges weg met drupje CA lijm in het heveloogje.
En nee, dat gaat niet plakken, als het iets vet is, wel gaat dat CA als lager dienen, wel tijdig bewegen, om het soepel te houden.
Stuurgeometrie... nu uitwerken in messing... direct ook het sjabloon tot uitwerken...
Alleen de middelste wordt gemaakt, de Robbe hevels blijven gehandhaafd.
En aan de hand van nog wat extra teken en micro-meetwerk... ontstaat er
een mooi scharnierpunt met hubje, om twee hevels aan de verbinden.
Bijkans soldeer. De hub wordt geborgd met een circlip.
Het zaakje past dan mooi onder de spindelgoot van het bijboot oppik mechanisme
Een hele avond aan besteed...
Nog even een prent in de holte van een andere Heuss...
Overigens een forse knaap overigens, meen 120 cm! Moet ook nog klaar!
ARF China meuk, het epoxy dek is doorgezakt. Als het al epoxy is?
Want er zijn ook andere 2K harsen. Denk bij de vorige eigenaar te lang in de zon gestaan?
Als wrak ingeslagen. Op te lappen met nieuwe dragende spanten. Ga maar uit van een listige klus!
Want alles moet dan afgepast worden, en de leunkrachten verdeeld over de oppervlakten, o
m geen berglandschap te krijgen... Wellicht ken ik een romp bestellen in China... ach...
schiet ook niet op. Kortom... speelgoedkwaliteit. Piepbal voor de teckel...
Maar daar wil ik dolgraag variable pitch props op hebben!
Roermechanisme primitief en stroef...hebben we mooie oplossing voor gevonden...
Snel patent op aanvragen...
Voor wat het waard is...
Gr Bas
Laatst bewerkt: