Gaat best langzaam hier. Weer iets gedaan.

Kleurtest op de motorsteun. Na het schilderen gaat het werkstukje even in de oven.
Sneldrogen op 70 graad. Erg tevreden over de zeer geringe kleurafwijking!


329A188E-45D6-418F-8A7E-503FFB46748A.jpeg



Nou! Dan ein-de-lijk zover de steun eens in te lijmen.
30 minuten epoxy gebruikt. En een tikje wit pigment (hopen dat het daarmee iets minder vergeelt). Zaak was tevoren goed gericht, slechts nog lijm nodig.
Houdertje rondom met 3M schilderstape tegen het morsen... en bijtijds ook weg trekken
voordat het volledig is uitgehard.

9EFB44E9-6E15-4A70-B2A9-AC4C9F24D47D.jpeg



Dan... Op de draaibank pasbussen gedraaid. Puur om de zaak goed op elkaar uit
te kunnen richten.
Eerst de buitenste twee fixeren. Later de middenas. Die moet nog worden ingekort en dient
nu nog even als centreerpunt.


0D12F54A-B652-4605-8217-34FFA63D62E3.jpeg



Motorsteun is nog even proefstukje voor de verf geweest. Gondverf niet perfect.
Te vaak geschuuurd en gelakt... en tenslotte de oude airbrush even getest... een ouwetje,
maar vernevelen deed ie gelukkig nog... dus de steun ook nog even voorzien van een blanke lak. Als is het maar om weer eens even te oefenen.
Maar goed... nu dan definitief op z'n stek!

Tot voor zovers vers is, maar weer...

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: k-k
Beide assteunen verlijmd... een avondje gevuld.
30 minuten epoxy... niet te tapen... dus 30 minuten per kant vasthouden... hmmm.
De kokers worden met epoxy vast gezet. Krachten zijn niet enorm.

166B1CC6-890D-47E1-B177-F4ADBCDBD1DE.jpeg


Gr Bas
 
Moet er nog een laagje weefsel om op de huid? In het schuurpatroon lijkt ook wel weefsel onder de verf te zitten. Wordt wel wat! Gr. Klaas.
 
Hoi Klaas, ja, dat is een punt.
Er zit epoxy en glas op.

Een hele dunne ‘keper’... Het onderwaterschip is iets te pokdalig.
De stoppeltjes moeten er voorzichtig af geschuurd worden. Dan de verf testen of het niet reageert met de primer en de oxide rode Strak In De Lak van Histor.

Verder die verzakkingen, daar waar ik nieuw schuim heb ingestukt, dat moet ik bijplamuren.
De neus heeft ook nog een verstuiking, weet niet wat dat oplevert.

Omdat er dus al doek zat, het ik zo gelaten, maar het is nog steeds een kwetsbare eierschaal.
Om tot op de waterlijn te lamineren is toch ook weer wat, om dat heel netjes te doen.
Boven de waterlijn is alles nog zo mooi... zonde om dat over te moeten doen.

Wel komt er de kielbalk bij, werktekening van, moet nog gemaakt worden uit balsa en glas

Dan... moet ik een houder uit schuimblok maken, om de romp ondersteboven te kunnen opstellen. Zodanig behoedzaam dat de railing niet beschadigd.
Kan ik het model rustig ondersteboven opstellen, de boel opstrakken.
Wel dat wordt dus nog wat!

Eerst maar de schroefassen voorbereiden.

De middelste koker is nu ingekort.

Constant de as uitlijning checken met een spiegeltje... ofwel
Ging dus zo van... oi!
“schat, heb jij nog een handig spiegeltje ergens?”,
“Ja! Ik weet wel iets!”... “met handvat?”... Yep!
“hebbie dat dan?”

Haha... beziet de taartschep! Verdomd handig!
Immers waar je taart mee kunt mikken, kan je ook schroefassen mikken! Ahwohl!


43B63563-6F26-4A73-A88D-3D53995A9562.jpeg



Nog even verder met de centrale schroefasunit... toch maar een smeerpunt aangebracht.
Zet er siliconen slang op, en anders een heldere benzine bestendige slang op. Tychon.

Het smeer-onderdeeltje gemaakt uit een oude klunk van een brandstoftank.
Eerst solderen, dan doorboren.


4D36EFB1-C96C-4B48-AB93-F83AD5C9A4F6.jpeg



De andere klunks? Wellicht draai ik ze toch even uit een stukje rondstaf.
De grote is geschikt als lijm en steunpunt voor de as. Wil ik met de twee
andere smeerpunten ook doen.

Proefgepast. Moest toch een beetje epoxy worden weggefreest met de Proxxon
en schuurtonnetje. As nu mooi in lijn met de motor en iets vrij rondom van de romp.


C17BA8F1-26F4-44A2-AF11-D4501C35243C.jpeg



Zo, weer genoeg voor vandaag!

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Weer wat door kunnen pakken. (Taartschep in action... )

Eerst vlakken en dan boren...
Eerst, 2 mm, 2,5, dan 3 en 3,5 laatste stap is 4 mm... anders vliegt het je om de oren
Kan niet veel krachten hebben, moet dus behoedzaam.


385A82DD-E69E-4818-A29C-942936408619.jpeg



En alweer alles op z’n stek... proefpassen...
Uiteindelijk solderen met tin, dan weer inboren om de koker te perforeren...
en bij inbouw een mooie klodder epoxy er om.
Dan heeft de koker op 3 punten een ondersteuning...


2DF9051E-0627-4663-9FC2-4FF86748DF84.jpeg



Gefreest, gedraaid en geboord...


BCC9E129-91FB-46EF-AE01-E57E90F5212B.jpeg



En wederom weer kijken of het past...


AC443292-7C94-4D7A-B754-18B5E88121AA.jpeg



Tin-solderen op positie en doorboren, ook weer gefixed.
Even gedacht aan zilversoldeer... maar dat moet boven de 600 graad.
Vrees voor kromtrekken. De krachten zijn nihil op dit punt. Soldering voorkomt
olielekkage. Nu nog de middelste as afronden wat dat betreft,
kunnen de kogellagerhubs gelijmd gaan worden met secondenlijm.
Stel dat het los moet voor onderhoud, kunnen de hubs altijd met iets hitte gelost worden
zonder dat het soldeer los komt.


730492BC-9D8A-4E80-860D-8421326FBC26.jpeg



Inmiddels de glijlagers en kogellagerhubs verlijmd met secondenlijm.
Alles in stelling, klaar om te verlijmen en alles goed gericht. Is wel heel veel tijd in gaan zitten!


IMG_0749.jpg



Van het weekend verlijmen!

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Schroefassen mooi kunnen richten.
Zijn nu op twee punten gelijmd met 30 minuten epoxy. Voorop bij de smeerpunten en achterop bij de steuntjes bij de schroeven.
Middelste as moet nog bij de scheg.
Alle drie de doorvoeren door de romp moeten nog vol gegoten worden. Maar het vordert gestaag.

48 jaar oude roertjes van Graupner er even aan. Wie wat bewaart die heeft wat. Zelfbouw roeren staan in de planning...

Props en roeren even provisorisch. Voor de show...

929CC503-C018-44E9-8DE6-14D0DB8F4F4E.jpeg



Gelijmd bij de smeerpunten. 30 minuten epoxy met een beetje verdikkingsmiddel tegen het uitzakken en tipje wit. Dat maakt de lijm iets minder sterk. Wel oogt wat netter. Even aanzien of het houdt, anders bij het lager nog een steuntje plaatsen.

062C6B9E-F102-4C38-BFAC-8E0418A2BBEB.jpeg



Van M2 as-draad naar M4 prop. Had nog wat messing afstandsbouten liggen.
Dat maar eens inspannen. Klaar is het nog lang niet...

Eigenbouw en geleverd gekregen.
De bovenste heeft M2 binnendraad.
Daar de schroefas ook met draad was geleverd, wilde ik dat ook benutten... geleverde overloopstukje was koud M2 geboord voor een verlijming met een as...

7F65D952-1EAD-4AB9-980F-98CE02C677EC.jpeg



Zo ziet het er dan nu even uit...

7FEF53C1-AE9B-4374-889F-B4E655DDE85F.jpeg



En dan nog eentje in de maak...

IMG_0759.jpg



En met het test-passen ziet het er nu zo uit... De as spint prachtig vanuit de hand...

IMG_0760.jpg



Jaja.. en zo zitten er 3 props onder... Middelste as... ben er niet happy mee.
Denk dat ik toch weer even los. Achterop een koggellager en een keerring.
Dat loopt veel lichter... eerst eens even zien wat het licht geolied nu trekt...

Tot zover.
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Kon het niet laten 1 motor te testen... onversneden gefilmd... 't duurt een beetje...
Veel stroom trekt het niet... Net onder de 1 Ampère. Dat is best netjes.


Gr Bas
 
Ooit een vroege vogel, maar door 30 jaar deadlines te halen omgewandert tot nachtuil... brand in je systeem als een CD!

Op het droge trekt ongeveer hetzelfde, dus zonder aangekoppeld te zijn. Deze zij-assen zijn wel 2 mm. Dat is dun.

Die maatvoering van as had maken met de M4 propas-maat. Bij een M3 as had ik een helicoil moeten inzetten. Bijkans meer slingering van de prop.
Maar het is ook een kwestie van keuzes. As zonder draad, M2 verlijmd met Loctite kan, of een adapter met twee imbus borgstiftjes.

Ik had ook M4 as kunnen nemen, maar dan een korte koker, en in de assteun een water gesmeerd lager. Dat was meer natuur getrouw geweest.

Maar ik wilde de PEBA asjes van Hobby Lobby Modelbau in DE eens testen. Alles is zelf te maken.
Kardans had ik ook nodig. 1x een mooie batch scheelt in porto...
En die kardans zijn echt top kwaliteit!

Maargoed, dat M2 draait dus ontstellend licht. Tik tegen de prop en het spint vrijlopend gewoon door. Dat is een zeer lage frictie.
De motor op de M4 as moet ik nog testen. Verwacht een tikkeltje hoger in Amps.

Bij de FL-8 zijn beide assen kogelgelagerd en van keerringen voorzien. Oliedicht. Gesmeerd met mountainbike ketting olie. Zit er nu 17 jaar in. Geven geen krimp. Af en toe draai ik ze even. Om de seals gesmeerd te houden. Voor een vaart een drup er op aan de natte kant.

In het water trekt de FL-8 iets van 3,35 A per motor op volle snelheid. 12 kmh op vlak water.
47 mm props, 1.000 kv motoren op gear 3.33:1. 10A headway, 4S... cellen in serie. 13.2V laadmax. De cellen schoef je aaneen tot pakket en soldeert er een balancer aan.
Laad wat mooier.

Vaargewicht meen iets van 3.8 kg. Dat is redelijk schaal omgerekend.

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Draait mooi Bas! Gefeliciteerd met het resultaat. Gaat straks wel weer 50 jaar mee. Slepen ze ook ons met een karretje naar de waterkant. Ga je nog inschrijven voor 14/6 in Leek? Gr. Klaas.
 
Moet je als leek voor Leek inschrijven?
Ik ben niet 100% op de vaardiepte bijgehouden.
Zit met mijn hoofd te veel in de RC wolken [emoji39]

Heeft Leek een bootjes happening?
 
https://www.vaargroepnienoord.nl/agenda
Zegt dit je meer Bas? Dacht dat je zelf eens Vaargroep Nienoord had genoemd. Voor mij, met Leek in mijn paspoort als geboorteplaats, redelijk dicht bij huis. Zit dan in Vlagtwedde.
Voor jou via Stadskanaal, Zuidlaardermeer, Hunze, Winschoterdiep, Verbindingskanaal, Hoendiep, Gave, Munnikevaart, Leekstermeer en Leeksterdiep ook bereikbaar.
Wel voldoende stroom meenemen! Goede vaart. Heb bij dhr Zetzema gevraagd wat er nodig is om mee te mogen varen. Gr. Klaas
 
Haha, dat klop Klaas, maar dacht een zoete inval te kunnen plegen.

Ik zal nog even daar contact op nemen, en even weer inlezen.

Stroom... dat is afhankelijk van de diepgang. Immers een volle accu is zwaarder. Maar verwacht lange vaartijden. De FL8 houdt het een dag vol. Maar 8 uur achtereen... ‘t is geen forensenschuit

Eerder een zenderaccu! Pfoeh! Haha.

@Roel. Draai zo een filmpje.
Meet voluit fractie over de 1A. Ga ik remmen op de as... Nou! Tikje hoger, maar nog steeds onder de 1,1A

Boormachine power! Als een tierelier!
Mozes! Middenmotor is iets stiller. Inlopen?

Grootste schroef is drieblads speed. Ehhh 1.4 spoed... of was het 1.6?

7749F656-66E9-4B07-B725-EB35C257F0BA.jpeg


Nu even abuis... (edit). Graupner restvoorraad...


Met de fikken is de as listig te remmen.
Zoveel kracht! Beter nog... Blenderpower! Bijkans trekt het voluit nog geen 4A op het totaal.

Gas terug zakt het flink.

Update: Nu meet ik 1A. Ga ik de as remmen, met de hand, is 1,4 blaar trekkend aan het worden.

Nu staat de as nog niet vol met vet, en is op de lagers olie gedrupt.
Ook dan is het koppel van de unit zo enorm, dat het stug doortuft.
Natuurlijk niet gaan smeren met houtlijm... Haha...

Dit is wel een topper wat dat betreft...
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: k-k
Zo gisteravond en het weekend nog wat kunnen doen... paar bouwavondjes...

Kiel een beetje meer in model... Zo een lompe blokkendoos constructie van Tante Graupner RIP...
Tape tegen het doorschuren waar je het niet wilt hebben, en regelmatig verversen of bijplakken!


IMG_0766.jpg



Echter niets zo veranderlijk als ikke!... nu had ik mijn midden schroefas al op 1 punt ingelijmd. Mooi in positie en wilde niet meer lossen... ik keek naar dat achterste bronzen lager... ietsie speling... Mehhh... das niks, ben al zo tolerant.
Dussss... ik dacht 'BB'! 'Basje Busking'! Kogellager door de kerk!

Eerst de ruimte om de koker opboren in het hout. Dat kan met een messing of zelfs koperen buis.
Binnenmaat van de boorbuis iets overmaat geboord, de buis inwendig naar tot 6,5 mm, om vreten en verhitten te voorkomen. Tandjes gedremeld aan het uiteinde van de buis, een kroontje als het ware.
In de accuboor geklemd en gaan.
Met geduld ruim 2 cm diep opruimen.
De stijve stalen schroefas laat je zitten. Kan het geen kant op, behoud het z’n vorm beter.

Zaag er in! Niet koud over de mooie askoker, maar een geleide buis er om voor de opdikkende maat.
Blad-zaagje schuin in houde zaagt beter en is minder vermoeiend voor de hand, en je kan beter wat druk er op zetten.


IMG_0767.jpg



Dan de koker inkorten. Met een boor gaat niet, die hapt en dan slaat alles stuk. Dus met een
schuurtonnetje... daarna de ronde inham vlakken met een sleutelvijl... Koker geslepen, tonnetje einde latijn, kuis versleten!


IMG_0771.jpg



In de koker een wattenstaafje met flink olie gedrenkt...

IMG_0770.jpg



Uiteraard niet wild vijlen... beschermend stukkie karton er langs... geleid mooier.
Ja... en de de boot op schoot! Tussen de benen geklemd... de boeg op een stuk verpakkingsschuim rustend


IMG_0772.jpg



Rondstaf uit strategische voorraad... beitelen... en boren op koker en kogellagermaat.


IMG_0775.jpg



En passen! Altijd en eeuwig passen. Ging erg stroef. Een wat dikkere boor... toeval...
Boor in de draaibank, omgekeerd in de klauw, bus in de spantang/boorhouder
en een aantal ronden Commandant 4 polijstpasta aansmeren. En maar heen en weer steken...tot het wat soepeler loopt, en... tot het naar wens aansluit op de koker... en zelfs de koker met wat fijn schuurlinnen afgenomen. Beetje gevogel, maar kwam helemaal goed.


IMG_0776.jpg



Om nu met al dat grove werk geen vervuilde koker te krijgen... stop je er een wattenstaafje in...
en een mooie tjet olie! Na het werk perslucht of bowdenkabel... druk er op en is alle troep is er weer mooi uit gewerkt...


IMG_0774.jpg



En op de plaats gebakken... koker gekoeld, halverwege met een kletsnat stuk keukenpapier.
De bus voorgehit op soldeertemp en op de koker geschoven. Daarna na peuren met een 80 Watt bout, om het soldeer te vloeien, en het een beetje op temp te houden.
Moet nu wel dicht wezen... smelt testje op de zijkant.. heet is goed heet...

Daarna met draadeind en aansluiting op de buitenring met persstukje een lagertje
en een keerring op positie geperst met verlengde moer en aan de andere zijde een M4 slagmoer.


IMG_0777.jpg



Tot zovers...
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
En vanmiddag een gaatje vrij... motorlooptest... net onder de 1A... eerst even iets er boven.
Daarna zakt het een fractie. Warm wordt het allemaal niet.

As motorolie gesmeerd, een kwak er in geperst.
Weer op om ende nabij 12,5V
Lagers zijn eigenlijk al voorgesmeerd... 't Gaat als de brandweer!
Toeren nog niet gemeten.

@Roel... hierbij dus je antwoord :-)


Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij krijg je van de werf een gepeperde rekening voor méérwerk Bas! Maar wel super natuurlijk. Houd je er rekening mee dat je ver over de 100 moet worden om dat nog eens te verslijten? Gr. Klaas.
 
Jahg... bawe voeur de eeuwe-geit [emoji39]. Makita feel! Cardans echt mooi in lijn. Idd hoop gepiel. Maar dat is ook echt de leut. ‘Niemand’ die het begrijpt[emoji39] Haha...

Nu roeren uitschetsen... alvast...
Kiel gaan voorbeiden. Scheg netjes gaan maken... en natuurlijk... de assen nu permanent verlijmen.

Want proefvaren... dat maakt nieuwsgierig!
 
Laatst bewerkt:
Daar maak je natuurlijk wel een filmpje van hè Bas? Hier zijn we net zo nieuwsgierig. Zie ik daar voor de schroef rubber afdichtingsrinen/stuwlager? Heb je daar goede ervaringen mee? Succes met het afwerken! gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top