Vacuumvormen van canopy

• Topicstarter Topicstarter Theo Schulpen
  • Startdatum Startdatum
T

Theo Schulpen

Guest
Ik wil een doorzichtige canopy maken middels vacuumvormen voor mijn nieuwe model. De technische hulpmiddelen hiervoor heb ik grotendeels in huis (vacuumpomp, vacuumbox, mal), maar ik heb het juiste basismateriaal nog niet gevonden. Ik heb het geprobeerd met 3 mm dik plexiglas, maar dat moet je zodanig warm stoken dat er gasbelletjes ontstaan. Wie heeft er ervaring met het maken van doorzichtige canopy's en welk basismateriaal gebruik je? Ook ben ik nog niet geheel uit de verwarmingsmethode. Op dit moment gebruik ik een heteluchtpistool. Dit werkt goed met ABS als basismateriaal, maar ja dat is niet doorzichtig.

Hoi Theo, is 3mm niet erg dik?? de canopy die op mijn heli zit is niet eens 1 mm dik. Misschien moet je contact proberen te krijgen met wat verpakkingsfabrieken.
Wel interessant project! :D Misschien kun je wat foto's posten als je canopy vordert.

Groetjes Michel

-edit typo

Theo in de meeste modelbouwzaken hebben ze van die dunne plastic platen die hiervoor geschikt zijn. Ze zijn volgens mij ook nog in diverse doorzichtige kleuren te verkrijgen.
Of anders misschien met een PET-fles proberen als het niet te groot moet worden.

Dirk, ik gebruik de methode die jij beschreef met de PET-fles en dat ging altijd goed, maar onlangs stuitte ik op een probleem...

Na het lossnijden langs de plug bleek de canopy nog stevig hierop vastgeplakt te zitten. Losmaken lukte maar moeizaam, en er zaten nogal wat splintertjes hout aan het plastic. Ik had de fles eerst goed uitgespoeld dus het konden geen achtergebleven drankresten zijn. Het enige dat ik me kan voorstellen is, dat de model magic waarmee ik de plug heb afgewerkt zacht is geworden door de gebruikte hitte.

Wat zou ik er nog overheen kunnen smeren en dan schuren, dat bij zulke temperaturen wel intact blijft?

Mischien ook eens iets anders dan een "smeerbare" (=gladde) laag proberen.
Lapje, papier of krimpkous er omheen bijvoorbeeld.
Nog niet zelf gepobeerd.

Misschien is het insmeren van de mal met meubelwas een oplossing van het probleem. Zelf maak ik, als ik een speciale cockpit nodig heb, zelf een (zeer goed gladgeschuurde houten mal en laat het vacuumvormen van de cockpit over aan Dennis (je weet wel), die over professionele apparatuur en ervaring bechikt. Resultaat is altijd goed gebleken.

bij de gamma heb je in de deurenafdeling "nepglas" plaatjes voor in die binnendeuren met die vierkante ruitjes.
ik geloof tot 0.75mm dik, dat spul leent zich prima voor het trekken van canopys en kapjes.

Paul Tupker zei:
Misschien is het insmeren van de mal met meubelwas een oplossing van het probleem. Zelf maak ik, als ik een speciale cockpit nodig heb, zelf een (zeer goed gladgeschuurde houten mal en laat het vacuumvormen van de cockpit over aan Dennis (je weet wel), die over professionele apparatuur en ervaring bechikt. Resultaat is altijd goed gebleken.

Ik denk niet dat we hiervoor 1,5 uur gaan rijden terwijl er hier in Limburg of net over de grens ook wel enkele mensen zijn die dit net zo goed kunnen.

Ik zoek eigenlijk zoiets als de epoxy waarmee carbon resonantiepijpen worden gemaakt. Dat moet die temperatuur kunnen verdragen...
En een paar cc is al voldoende, dus een halve liter à tig Euro is ook geen oplossing. Wie? Ik heb LB-vlieglessen als ruilmiddel... :wink:
Zoals gezegd, de methode functioneerde altijd prima, maar de mal moet alleen even 'anti-plak' worden gemaakt...
Meubelwas lijkt me erg raar reageren bij die temperaturen, dus dat durf ik niet zo goed aan.

Niek zei:
Een kort andwoord maar ik denk dat dit goed werkt anders 2 komponentenlak.(autolak)
Je moet hem ook niet te warm maken.

Ik heb gehoord dat het goed gaat met een badlamp die je in de badkamer kunt hangen, deze geven veel stralings warmte.
Bij de bouwmarkten kun je ze kopen.
Het geeft in iedergeval over en groter opppervlak warmte dan een fohn.
Bert

Gentlemen, collega bouwers,

alvast hartelijk bedankt voor jullie reacties.:D
Voor het materiaal heb ik nu een aantal suggesties die ik na zal gaan. Allerseerst het materiaal van de PET-fles. Daarna dat van de bouwmarkt en als laatste van de modelbouwwinkel, van goedkoop naar duurder dus. Ik blijf jullie op de hoogte houden van de vorderingen.

B.Groeneveld zei:
Dan krimpt 'ie niet

B.Groeneveld zei:
Ik heb gehoord dat het goed gaat met een badlamp die je in de badkamer kunt hangen, deze geven veel stralings warmte.
Een föhn is bij lange na niet warm genoeg ( PET is wat anders dan bekledings-krimpfilm), bovendien is het een andere techniek dan dieptrekken. Daarbij wordt het hele materiaal zachtgemaakt en vervolgens met de mal op maat gerekt, bij de PET-methode wordt het materiaal op de mal gekrompen.

Maar als G4 zo'n 150 - 200 °C kan verdragen dan is het misschien wel iets...

Heeft iemand misschien foto's van een PET fles gekrompen canopy? Lijkt mij best leuk project maar ben benieuwd of het eindresultaat mooi is.

Volgens mij hou je alleen maar een gebobbeld dof stuk plastic over :(

Bruno van Hoek zei:
B.Groeneveld zei:
Dan krimpt 'ie niet

B.Groeneveld zei:
Een föhn is bij lange na niet warm genoeg ( PET is wat anders dan bekledings-krimpfilm), bovendien is het een andere techniek dan dieptrekken. Daarbij wordt het hele materiaal zachtgemaakt en vervolgens met de mal op maat gerekt, bij de PET-methode wordt het materiaal op de mal gekrompen.

Maar als G4 zo'n 150 - 200 °C kan verdragen dan is het misschien wel iets...
Ik heb het niet over en fohn
Maar over een bad kachel dat zijn 3 van die rood gloeiende staven
Bert

Leuke Link,

Maar het neusje dan. Gewoon een stukle balsa erin oid???

Ik ga het trouwens gelijk eens uitproberen. Iemand enig idee hoeveel zo'n fles maximaal krimt. Probeer natuur een zo goed mogelijk passende fles te krijgen maar als je een groot verloop hebt??!!!

Groetjes

Mark

Een gladde fles is ook erg prettig .... als je een canopy wilt maken gewoon goed strak opvullen met stukjes hout .... verder gewoon een paar flessen proberen (liggen voor het oprapen, gratis en voor niets) ....

Ziet er op die website redelijk uit allemaal. valt mij 100% mee. Maar heeft iemand ook foto's van een compleet afgewerkte canopy, gemaakt van een PET fles?

Back