Hallo Satoer,
Ik heb het verslag van jouw Airwolf poging met veel interesse gelezen en bekeken. Vooral de constructie van jouw vacuumbox staat mij behoorlijk aan. Om in toekomst grotere stukken te gaan maken, wil ik ook een grotere box maken. Weet ik meteen hoe. :wink:
De vouwen in het gezogen materiaal ontstaan, zoals Emile al aangaf, door ongelijke verwarming van het materiaal en het te snel afkoelen ervan tijdens het vacuumzuigen. Egale verwarming is zeer belangrijk voor vacuumvormen :!:
Ik ben wel verbaasd dat de polycarbonaat die jij gebruikte niet wit werd door het verwarmen. Dat was mijn probleem bij het gebruik van PC. Dat dit bij jou niet is gebeurd geeft ook aan dat je plaatmateriaal zeer waarschijnlijk te koud was voor goed vervormen. Wanneer het voldoende warm is, wordt PC binnen no time wit (door zeer kleine gasbelletjes die in het materiaal gevormd worden).
Maar om op jouw vraag terug te komen, ik heb het materiaal gekocht bij een lokale kunststoffenhandel en -verwerkend bedrijf. Zij hebben het ook niet op voorraad en moeten het bestellen. Daarom denk ik dat een soortgelijk bedrijf bij jou in de buurt dit materiaal moet kunnen bezorgen. In mijn verhaal is de materiaalnaam tussen aanhalingstekens "Vikunyl folie 0,75 mm" de merknaam waaronder ook een andere leverancier aan het materiaal moet kunnen komen. Deze zgn. folie is ook in diverse andere diktes te krijgen, waaronder ook dikker. Ik denk dat ca. 1mm dik beter is voor de Airwolf fuselage omdat het materiaal niet zeer stijf is vanwege de weekmakers in de PVC. Overigens moet je wel een hele plaat van 1,4 X 1 m kopen.