Vacuumvormen van canopy

• Topicstarter Topicstarter Theo Schulpen
  • Startdatum Startdatum
Ik heb geen ervaring met de PET-fles-methode om canopies te maken, maar heb wel op die manier bodies gemaakt voor een Mini-Z.

Ik maak daarvoor de achterkant van de fles open, schuif de houten mal van de body erin en vul zover mogelijk met stukjes hout de overige ruimte (onder de mal) op, zodat de mal al strak tegen de binnenkant van de fles zit.
Daarna de achterkant van de fles dichtsmelten. Ik gebruik overigens de verfstripper als warmtebron.
Op de flessehals de stofzuiger gemonteerd zodat alles vacuüm getrokken wordt.
Het leverde, al met al, redelijke resultaten als de body niet al te gedetailleerd was (een holte in de mal wordt gewoon een vlak recht resultaat).

Bij te snel, te warm stoken van PET-flessen onstaan ook belletjes in het plastic. Devies is dus: rustig en geduldig werken.

Vacuum vormen van canopy

[font=Arial, sans-serif][/font]Heren, een hele tijd geleden ben ik begonnen met deze discussie, en ik heb een aantal zeer bruikbare tips binnengekregen. Dat heeft na nog een hele tijd experimenteren in succes geresulteerd. Als dank hier een presentatie van de uiteindelijke resultaten.

Het beste materiaal voor het maken van een heldere canopy blijkt tevens het goedkoopste materiaal te zijn: PVC. Het is te koop in diverse diktes, maar 0,75 mm blijkt een hele goede te zijn voor niet al te grote exemplaren. Tijdens de proeven zijn ook plexiglas (PMMA) en Lexan (PC) geprobeerd. Hoewel deze kunststoffen in principe ook vacuum gevormd kunnen worden zijn ze te gevoelig voor hoge temperatuur voor verwerking door een amateur. PVC daarentegen is thermisch zwaar te mishandelen zonder schade. Meer specifiek heb ik "Vikunyl folie 0,75 mm" gebruikt. Prijs: EUR16,- per m^2.
Als "toetje" hieronder een aantal foto's van de gebruikte apparatuur en het eindresultaat:
P4240016klein.jpg

Dit is een foto van de vacuumpomp die ik gebruik. Hij zuigt de lucht minder snel weg dan een stofzuiger, maar heeft een veel dieper eindvacuum. Bovendien kan deze pomp ook onbegrensd lang doordraaien zonder lucht te verpompen. Een stofzuiger gaat niet lang mee omdat de electromotor niet meer gekoeld wordt.
P4240018klein.jpg

Dit is de houten positief mal van de te maken canopy (overigens voor een A10 volgens FMT uit 1993).

P4240020klein.jpg

Met deze infra-rood badkamerverwarming wordt het basismateriaal verhit.

P4240021klein.jpg

Zo ziet de gehele opstelling er uit, zonder basismateriaal.

P4240022klein.jpg

De basisplaat ingeklemd in een frame voor het verwarmen.

P4240023klein.jpg

Resultaat direkt na het vacuum trekken.

P4240024klein.jpg

En dit is dan het eindresultaat. De canopy laat toch zien dat de mal nog niet voldoende glad afgewerkt was. Iedere kleine oneffeheid is zichtbaar. Voor een perfekte canopy moet ik nog wat aan het maken van een mal werken.

Hallo Satoer,

Ik heb het verslag van jouw Airwolf poging met veel interesse gelezen en bekeken. Vooral de constructie van jouw vacuumbox staat mij behoorlijk aan. Om in toekomst grotere stukken te gaan maken, wil ik ook een grotere box maken. Weet ik meteen hoe. :wink:

De vouwen in het gezogen materiaal ontstaan, zoals Emile al aangaf, door ongelijke verwarming van het materiaal en het te snel afkoelen ervan tijdens het vacuumzuigen. Egale verwarming is zeer belangrijk voor vacuumvormen :!:
Ik ben wel verbaasd dat de polycarbonaat die jij gebruikte niet wit werd door het verwarmen. Dat was mijn probleem bij het gebruik van PC. Dat dit bij jou niet is gebeurd geeft ook aan dat je plaatmateriaal zeer waarschijnlijk te koud was voor goed vervormen. Wanneer het voldoende warm is, wordt PC binnen no time wit (door zeer kleine gasbelletjes die in het materiaal gevormd worden).

Maar om op jouw vraag terug te komen, ik heb het materiaal gekocht bij een lokale kunststoffenhandel en -verwerkend bedrijf. Zij hebben het ook niet op voorraad en moeten het bestellen. Daarom denk ik dat een soortgelijk bedrijf bij jou in de buurt dit materiaal moet kunnen bezorgen. In mijn verhaal is de materiaalnaam tussen aanhalingstekens "Vikunyl folie 0,75 mm" de merknaam waaronder ook een andere leverancier aan het materiaal moet kunnen komen. Deze zgn. folie is ook in diverse andere diktes te krijgen, waaronder ook dikker. Ik denk dat ca. 1mm dik beter is voor de Airwolf fuselage omdat het materiaal niet zeer stijf is vanwege de weekmakers in de PVC. Overigens moet je wel een hele plaat van 1,4 X 1 m kopen.

canopy uit PET fles

Satoer zei:
Ziet er op die website redelijk uit allemaal. valt mij 100% mee. Maar heeft iemand ook foto's van een compleet afgewerkte canopy, gemaakt van een PET fles?
Here you are:
Cockpit%20BB2.jpg

Deze moet nog mat geschuurd worden, als de kist -en dus ook de canopy- zijn uiteindelijke toplaag (2K transparante acryl) krijgt, wordt het geheel weer helder.

Back