Vaardigheden, tips en weetjes...

Schuurstof die je produceert tijdens het bouwen kan nogal vervelend zijn, vooral als je in de woonkamer werkt. Vooral het dwarrelende fijnstof slaat overal neer en dat krijg je zelfs met een stofzuiger die je erbij houd niet snel weg.
Een oplossing is een lucht reiniger gebruiken in de buurt van je werkplek. Maar die dingen zijn nogal prijzig. En we willen alleen het fijnstof opvangen.
Op YouTube kwam ik dit filmpje tegen:
Er staan er veel meer op en de meeste zijn bedoeld om als filter te gebruiken en virussen of pollen op te vangen. Voor fijnstof kan je makkelijk uitkomen met een goedkoper filter medium. Bijv. stof filters van 3M met classificatie Merv 5. Ik vond die op Amazon voor 16,95 in de aanbieding https://www.amazon.nl/dp/B07FQHYTC9?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_product_details de 18x18 inch. Kost nu 40 euro. Dus wachten op een koopje.
Hout is ook niet goedkoop, ik had niet genoeg afval liggen om te gebruiken, maar als je dat hebt prima. Een oude ventilator. En een middagje klussen.
Je kan een model maken dat je verplaatst en naast je werkplek zet. Voor de Woonkamer bouwers, of zoals ik in de werkplaats ophangen. Het is ook nog eens gezond voor je longen.
Doe er uw voordeel mee.

Bekijk bijlage 584018
Bekijk bijlage 584019
Kleine update over de ruimte afzuiging, ik kan zeggen dat hij prima werkt. Ik merk dat er veel minder stof overal achterblijft. Eerst lag er altijd een dun laagje bovenop de planken/schapen rondom. Dat is zichtbaar nu veel minder, ik kan mij vinger er nu overheen halen zonder dat hij stof oppakt. Zeker met het houtsnijwerk wat ik maak, daar kwam altijd veel stof bij vrij. De filter is in die 4 maanden al mooi bruin geworden van al het stof dat ronddwarrelde in mijn werkhok in. Dus een aanrader om toe te passen op je werkplek. Ik heb hem altijd op de laagste stand staan tijdens mijn werk en zet hem alleen hoger als de zaagmachines in gebruik zijn.
 
Ik ben bezig met de stengen en de ra's voor te bereiden. Hiervoor ga ik van latjes met een vierkant profiel een achthoek en een ronde doorsnede maken. De onderzijde van de stengen wil ik vormgeven als op onderstaande foto. Wanneer ik het hout rond heb gemaakt ga ik het verjongen volgens de methode zoals Stephan al eerder beschreven heeft in dit topic (dank daarvoor!).
Om een zo symmetrisch mogelijke achthoek te benaderen (ook voor het centrale deel van de Ra's) heb ik wat tekenwerk gedaan in autocad om de breedte van de vlakke zijden van een achthoek te bepalen per afmeting van een vierkant. Tijdens het schuren kan je hiermee aan de breedte van de vlakke zijden zien wanneer je theoretische achthoek bereikt is.
basis steng.jpg



Maten vierkanten vs achthoeken.png
 
Ik ben bezig met de stengen en de ra's voor te bereiden. Hiervoor ga ik van latjes met een vierkant profiel een achthoek en een ronde doorsnede maken. De onderzijde van de stengen wil ik vormgeven als op onderstaande foto. Wanneer ik het hout rond heb gemaakt ga ik het verjongen volgens de methode zoals Stephan al eerder beschreven heeft in dit topic (dank daarvoor!).
Om een zo symmetrisch mogelijke achthoek te benaderen (ook voor het centrale deel van de Ra's) heb ik wat tekenwerk gedaan in autocad om de breedte van de vlakke zijden van een achthoek te bepalen per afmeting van een vierkant. Tijdens het schuren kan je hiermee aan de breedte van de vlakke zijden zien wanneer je theoretische achthoek bereikt is.
Bekijk bijlage 595219


Bekijk bijlage 595220
Slim, zo kan je makkelijk het formaat aangeven wat je weg moet halen. Ken je deze LINK waarschijnlijk dat je op modelshipworld een account moet aan maken maar misschien kan je het ook zo downloaden. Er staan 2 artikelen die interessant kunnen zijn voor je masten.
 
Naar aanleiding van een opmerking van Hans Groenenberg, zal ik mijn "tip vaardigheden en weetje" plaatsen.
Een deel ervan zal vast wel ergens al staan. Ik zag tenminste 1 foto al op pagina 1 staan. Maar toch.
Dit is naar aanleiding van Bertus, over zijn planken buigen.
Hieronder mijn manier, en voor iedereen die er zijn voordeel mee kan doen. Let op: het is niet het ei van Columbus, maar voor mij werkt het prima.
20241209_001.jpg

Een PVC pijp van rond 40, en 55cm hoog. En afgedopt aan de onderzijde. Staat in stevig blik en een plankje (met spijkertjes aan de onderkant in de hoeken) om te zorgen dat deze stabiel blijft staan.
Deze vul ik bijna tot de rand met het heetste water dat ik uit de boiler kan krijgen.
Daar hang ik de te buigen plankjes in. (maximaal 1,5mm dik heb ik uit ervaring gemerkt) Deze blijven daar ongeveer 20-25 minuten.
LET OP: Zoek goede latjes uit, welke GEEN breuken of scheurtjes hebben. Deze gaan alsnog kapot.
20241209_002.jpg
20241209_003.jpg

Op een plank heb ik 2 rijen spijkertjes geslagen welke de vorm van de voorkant van het schip hebben. Overgenomen van de bouwtekening 1 op 1.
Op de eerste foto staan er 2 latjes in de mal.
Nadat de plankjes uit de koker komen, zet ik ze vanuit de rechte kant naar de bocht toe tussen de spijkertjes. Met lichte druk. buig ik dan het latje tussen de spijkertjes door totdat ze volledig in de bocht staan.
Dat doe ik ook voor het tweede latje aan de andere zijde.
Is de bocht niet te groot, vaak lager op de romp, dan gebruik ik alleen het deel van de spijkertjes welke daarvoor nodig zijn.
Indien er latjes zijn welke aan de voorzijde smaller moeten worden, verarmen/verjongen, dan moet je dat eerst doen. Na 24 uur is het latje droog en kan je de volgende handelingen gaan doen.
20241209_004.jpg
20241209_005.jpg

Voor het in de "hoogte" buigen van de latjes gebruik ik mijn "buigbank". Zwaar woord voor een stukje laminaat met daarop 2 geschroefde plakjes met een gleuf van 1,6mm. En een buigblokje met dezelfde uitkeeping.
Zowel in de vaste als in het blokje zit een deels gebogen lijn. Hierdoor kan je zelf bepalen tot hoever je wilt "doordrukken". Ook deze latjes zijn eerst 20 minuten in het water geweest.
Ook hier weer 24 uur wachten.
20241209_006.jpg
20241209_007.jpg
20241209_008.jpg

Kleine aanpassingen kun je nog met het hete buigijzer doen. Altijd verwarmen aan de binnenkant van de bocht. Het blokje heb ik gemaakt naar aanleiding van vormen welke ik op Youtube heb gezien. Te maken naar eigen inzicht.
Het resultaat is dat je vrij strak de boeg kan buigen zonder heel veel stress. Voor de dikkere delen zetten we 2 latjes op elkaar. Zoals ook vaak in de handleidingen zal staan.
Zorg ervoor dat je liever geen "punten" in de romp zet. Ik zelf heb de "Hollandse" methode toegepast. En ook geen koud aan elkaar geplaatste planken. Hierover zijn verschillende manieren beschreven op het internet. En ook waarschijnlijk in dit forum. Zie pagina 1 of 2 als ik het goed heb.
Voor stukjes welke moeten "torderen", is het handig om de basis vorm eerst te maken en daarna goed nat en verwarmd met het buigijzer eerst licht "voor torderen". Daar na deze op de romp plaatsen met klemmen en wachten.
Wachten en geduld is 1 van de manieren om een prachtig resultaat te krijgen. Effe gauw, werkt niet.
Doe er jullie voordeel mee. :bye:
 
Laatst bewerkt:
Back
Top