Stephan Kertész
Forum veteraan
Kleine update over de ruimte afzuiging, ik kan zeggen dat hij prima werkt. Ik merk dat er veel minder stof overal achterblijft. Eerst lag er altijd een dun laagje bovenop de planken/schapen rondom. Dat is zichtbaar nu veel minder, ik kan mij vinger er nu overheen halen zonder dat hij stof oppakt. Zeker met het houtsnijwerk wat ik maak, daar kwam altijd veel stof bij vrij. De filter is in die 4 maanden al mooi bruin geworden van al het stof dat ronddwarrelde in mijn werkhok in. Dus een aanrader om toe te passen op je werkplek. Ik heb hem altijd op de laagste stand staan tijdens mijn werk en zet hem alleen hoger als de zaagmachines in gebruik zijn.Schuurstof die je produceert tijdens het bouwen kan nogal vervelend zijn, vooral als je in de woonkamer werkt. Vooral het dwarrelende fijnstof slaat overal neer en dat krijg je zelfs met een stofzuiger die je erbij houd niet snel weg.
Een oplossing is een lucht reiniger gebruiken in de buurt van je werkplek. Maar die dingen zijn nogal prijzig. En we willen alleen het fijnstof opvangen.
Op YouTube kwam ik dit filmpje tegen:
Er staan er veel meer op en de meeste zijn bedoeld om als filter te gebruiken en virussen of pollen op te vangen. Voor fijnstof kan je makkelijk uitkomen met een goedkoper filter medium. Bijv. stof filters van 3M met classificatie Merv 5. Ik vond die op Amazon voor 16,95 in de aanbieding https://www.amazon.nl/dp/B07FQHYTC9?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_product_details de 18x18 inch. Kost nu 40 euro. Dus wachten op een koopje.
Hout is ook niet goedkoop, ik had niet genoeg afval liggen om te gebruiken, maar als je dat hebt prima. Een oude ventilator. En een middagje klussen.
Je kan een model maken dat je verplaatst en naast je werkplek zet. Voor de Woonkamer bouwers, of zoals ik in de werkplaats ophangen. Het is ook nog eens gezond voor je longen.
Doe er uw voordeel mee.
Bekijk bijlage 584018
Bekijk bijlage 584019