Stephan Kertész
Forum veteraan
Ab Hoving gaf mij het advies om niet de "moderne" schrijvers te volgen (waaronder hijzelf) maar meer naar de oude tekeningen, schilderingen en modellen te kijken als het op tuigage aankomt.Dus over de breedte van een rust kan de afstand van de taliereep tussen een jufferpaar tussen de voorste en achterste behoorlijk in lengte.verschillen
Daar zie je vaak terug dat de afstand tussen de juffers gelijk blijft, met het gevolg dat ze naar achteren aflopen, afhankelijk hoe de rust loopt.
Een goed voorbeeld voor tuigage wat we hebben is de William Rex. Hier is goed te zien dat de afstand gelijk blijft en het geheel af loopt.
En dan komt de methode, om de talies aan te brengen, uit de oude hobby boeken over scheepsbouw te pas. Door een afstandblokje tussen de talies te plaatsen. Een methode die nog steeds vaak gebruikt wordt.
Ben het wel helemaal eens met je dat dit nogal verschild bij tijdsperiode en land. Maar voor de 17de eeuw geld dit zeker dat de afstand gelijk is. Zoals de foto van de William Rex laat zien. Bij 18de en 19de eeuwse Engelse en Franse schepen was het allemaal wat strakker en gecoördineerd. Daar laat ik me niet over uit. De tekening die jij laat zien is ook van een dergelijk schip, dat kan je zien hoe de weeflijnen op de buitenste wanttouwen zijn aangebracht. Niet met een mastworp maar een oog aan de weeflijn die om het wanttouw werdt gebonden met een bindsel.
Dat de juffers naar achteren toe naar beneden liepen is waarschijnlijk de oorzaak dat veel denken dat ze evenwijdig lopen aan de waterlijn. Echt hard bewijs zal er nooit zijn, maar nu door internet en daardoor toegang tot veel modellen en afbeeldingen laat wel een ander licht schijnen op sommige onderwerpen. Iets wat 30 jaar geleden nog niet het geval was. En nu makkelijker gaat.
In het model zie je wel dat, afgezien de juffers aflopen, de weeflijnen evenwijdig aan de rust omhoog lopen. Om dan boven gelijk te komen met de spreeworst. Wat dan betekend dat de weeflijnen de afstand onderling niet behouden. Het was niet zo recht toe recht aan. Maar meer praktisch. Dus met de zeeg gelijklopend.
Wel is van belang dat de bovenste juffers in een lijn lopen. Hierdoor had de schipper die getraind was in zijn werk in 1 oogopslag door of dat er problemen waren met het tuig.