Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Wat doe ik verkeerd als na het slaan het touw helemaal opkruld en uit elkaar draait waardoor ik vervolgens overnieuw kan beginnen?Dikker draad maken;
Om van dun draad een dikkere draad (kabeltje) te maken zijn uiteraard handige tooltjes op de markt, maar je kan dit ook op een simpele manier zelf doen met eenvoudige middelen. Het enige wat je hier voor nodig hebt is natuurlijk je garen/draad waar je een dikkere draad van wilt 'slaan' en een klein stukje hout waar je drie gaatjes in boort in een driehoek en iets om de draad in vast te klemmen, bijv. een bankschroef.
Op de foto hieronder gebruik ik voor het stukje hout een jufferblok, daar zitten de gaatjes al in en natuurlijk het garen wat ik dikker wil maken voor bijv. een stag of ankerkabel;
Bekijk bijlage 360297
Steek de drie eindjes door de gaatjes van het blok,
Bekijk bijlage 360298
Klem vervolgens het ene eind (3 eindjes) vast in de bankschroef,
Bekijk bijlage 360301
Nu draai je het touw en het juffrblok voor wantslag met de klok mee, dus rechts om en voor kabelsag tegen de klok in, dus links om. op deze manier zal je zien dat achter het blokje de drie garens netjes en gelijkmatig ineen gedraaid (geslagen) worden en heb je een dikkere draad. Niet te veel spanning op de draad houden en regelmatig draaien en ook niet te strak, na een beetje oefenen is dit voor iedereen te doen
Bekijk bijlage 360306
simpel en kost niets...
Geen idee wat je verkeerd doet, als je het doet zoals uitgelegd, dikwijls een kwestie van goed lezen wat er staat, dan moet het goed komen. Het blijft natuurlijk een praktische handeling die je wellicht een aantal keren moet oefenen. Meestal is de reden dat het touw opkrult; dat je de draadjes niet gelijk opdraait met de juffer (of houtje met de gaatjes) en/of je doet het veel te strak, maar dat kan ik uiteraard vanaf hier niet beoordelen.Wat doe ik verkeerd als na het slaan het touw helemaal opkruld en uit elkaar draait waardoor ik vervolgens overnieuw kan beginnen?
En ik probeer grommers te slaan maar dat wil ook niet om dezelfde reden.
Als het eerste touw wat je maakt rechtsom is. En je gebruikt dat gemaakte touw om nog dikker touw te maken dan moet je dat linksom draaien. Leuk om te onthouden.Bij de eerste stap moet je alle individuele draden uit elkaar draaien. Wanneer deze draden dan uiteindelijk bij elkaar in elkaar draaien zullen ze zichzelf vastzetten.
De Kolderstok touwslager (ja - die komt) heeft de mogelijkheid om linksom te draaien én rechtsom te draaien - afhankelijk van het basistouw waarmee je begint.
Janka waarde voor Pokhout is 4390 lb.mooie tabel, ik mis alleen wel een paar soorten, bv pokhout en de meeste fruit houtsoorten
In post 8 op de 1e pagina heb ik het over de lij- en loefzijde van een schip, hier is echter nog wel het één en ander over te vermelden;(Lijzijde is de kant van het schip die in de luwte van de wind ligt, dus in principe waar de wind uit gaat. De tegenover liggende kant van het schip, daar waar de wind binnenkomt noemen we de Loefziide)
(in de volgende update laat ik zien hoe een (vioolblok) samengesteld blok word gemaakt)