Vaardigheden, tips en weetjes...

Is het niet mogelijk om met behulp van een houten mal en houtlijm een zeil een realistische opstelling te maken? ik bedoel dat je het zeil insmeer met verdunde houtlijm, het over een mal span en het laat drogen zodat het lijkt of het schip zeilt.

Laatst bewerkt:
Zelf een plankensnijder maken
Benodigdheden:
2x T-stuk (bouwmarkt je heb hoekijzers maar ook platte ijzers in de vorm van een T)
1x Lagerhouder (onderdelen voor CNC )
Halve snijplank van de action (beuken)

De foto's spreken voor zich.

IMG_0138.JPG

plaats de 2 T-stukken tegen elkaar en zet ze vast tussen de lagerhouder volgens afbeelding. Meet het mesje uit zodat dit vlak op je werkopp. komt en snij 1 T-stuk schuin af langs het mesje. Plaats ook het afgesneden stukje terug als stevigheid.
Je mesje kan dan geen kant meer uit.

IMG_0140.JPG

IMG_0143.JPG

IMG_0144.JPG

IMG_0145.JPG

IMG_0146.JPG

Dit heb ik met mijn Proxxon tafelzaag gedaan

IMG_0149.JPG

En dient als afstandhouder

IMG_0150.JPG

IMG_0151.JPG

IMG_0152.JPG

Als er vragen zijn hoor ik dit graag
Het werkt in elk geval zeer goed. En kan uitgebreid worden om ook 30, 60 en bijv. 45 graden hoeken te snijden.

Geen tip, (misschien minder slimme vraag) maar een vraag met daarna hopelijk de tip: een kiel, komt die recht onder de mast?
(Statenjacht)

Een serving tool, oftewel een machientje voor een paar euro om touw te bekleden. In de bijlage een beetje een handleiding om hem te maken. Ik heb de onderdelen uit china, maar misschien geeft het een idee om aan de hand van de onderdelen lijst dit ergens anders te krijgen. Mij heeft het ongeveer 16 euro gekost, ik zie wel dat prijzen omhoog gegaan zijn, maar als je even zoekt op ali krijg je ze wel wat gunstiger geprijsd. Ik had alle onderdelen binnen 4 weken in huis.

IMG_0315.JPG

Bijlagen

Iemand een idee hoe je het best, en hoe het meest perfect, men een sponning in de kiel maakt aan schaal 1/72? Is deze palm router een oplossing?
GKF600_3.jpg

Dat is een mug met een olifant doodslaan. Gezien de grootte (1:72) is deze veel te grof voor dat werk.

Ik zou eerder aan een tafelfrees van proxxon denken.
En dan nog zal het een heidens karwei zijn. Op die schaal gaat dat niet eenvoudig zijn.

De kleinste sponningen die ik gemaakt heb zijn op stukjes hout van 2 bij 3 en 4mm. En dan een sponning van 1mm.
Ik heb die gemaakt met een onderfrees, tafelmodel. Maar die sponning is vierkant/haaks en de latjes waren ook recht.

Probleem van je sponning in de kiel is dat deze onder een hoek zou moeten zijn, en dan nog een hoek die een verloop heeft.
Zie onder. Ik weet dat deze vraag eerder gesteld is en dat er toen ook niets uit is gekomen.
het is veel eenvoudiger de huidplanken dusdanig te schuren dat het lijkt alsof ze in een sponning vallen.

kiel sponning.jpg

ik frees ze met een proxon freestafel maar je kan ze even goed uitsnijden met een mes je moet enkel de dikte van je plank hebben en die is op deze schaal mischien 2 mm

Op voorstel van enkele leden hierbij mijn werkwijze voor het schilderen van koperen reliefstukken. Benodigdheden watergedragen verf en een Balbo sponsje. Dit is een vrij stevig sponsje wat vaak gebruikt wordt gebruikt in de keuken. Het sponsje krast niet en wordt aangeraden voor schoonmaak van RVS.
16. relief blanco.jpg
17. geschilderd relief .jpg
Verf het onderdeel in zijn geheel. Laat de verf even aandrogen. Vervolgens maak je het sponsje een heel klein beetje vochtig met water. Schuur nu zachtjes met het sponsje over het werkstuk. Op deze manier wordt overtollig verf weggehaald zonder schuren of andere lastige oplossingen.

Vaardigheden: als het zaagje van de decoupeerzaag na enige tijd vastloopt in een stuk hardhout.........dan even niet proberen deze met de hand los te maken. Ik heb nu een afdruk in duim en wijsvinger. Je moet wat over hebben voor een berghoutje.[emoji856][emoji854][emoji6]

Back