Vaardigheden, tips en weetjes...

Draaireep-Mars

upload_2020-3-21_11-30-26.jpeg


Om de latere draaireep goed door de mars te leiden zijn er wat voorbereidingen nodig die belangrijk zijn alvorens de mars aan de mast te monteren.

In het ezelshoofd dienen twee gaten te worden geboord (A) op de foto en de gewelfde bovenkant word met een vijl bewerkt zodat er twee groeven ontstaan waar de vallen van de reep in komen te leggen.

Ook in de mars zelf worden wat gaten geboord om de zelfde reden bij a en b op plaatje B (i.p.v. de gaatjes bij b, kun je de vallen ook door de soldaten gaten leiden aan weerszijde van de mars, de extra gaatjes zien er op een model beter uit, maar word in de werkelijkheid dus niet gedaan)

Nu kun je de vallen netjes over het ezelshoofd leggen en door de mars leiden. C is de voorkant en d is de achterkant met de ingeschoren vallen van de draaireep. Dit soort zaken zijn nagenoeg niet meer mogelijk als alles al is gemonteerd, dus de volgorde van bouwen is belangrijk!

'vallen"

Met deze term geeft men dat gedeelte van de draaireep aan dat tot doel heeft, de zeilen te hijsen. Bij de aan de ra's en gaffels aangeslagen zeilen bewerken de vallen het hijsen van deze rondhouten met zeilen.
 
Bak- en Stuurboord...?

Al veel mensen vroegen mij omdat ik gevaren heb bij de Koopvaardij waarom op een schip links Bakboord en rechts Stuurboord word genoemd...?

Deze begrippen worden alleen gebruikt voor de linker- en rechterzijde van een schip (vaartuig), m.a.w. indien men zich aan boord van een schip bevind dan is links Bak- en rechts Stuurboord van het schip en dus niet van het vaarwater.

De term Stuurboord dateert hoogst waarschijnlijk uit de oudheid toen er nog gestuurd werd met de roeispaan die zich altijd aan de rechterzijde van het vaartuig bevond (stuurboord) men stond dan om de roeispaan te hanteren met de rug; bac, oud Midden-Nederlands voor rug (grote van Dale) naar de linkerzijde (bakboord).

Een andere verklaring is: Dat de Stuurlieden, onderofficieren en roergangers in de zeildoekse hutten sliepen aan de rechterzijde van het schip en de matrozen in de bakken aan de linkerzijde...

Nog een leuke anekdote over het Sextant, wat gebruikt werd om tijdens het middaguur de breedte graad te berekenen. Op een bepaald schip vroeg de 1e stuurman aan een leerling die bezig was met het sextant; 'Hoe krijg je de zon op de kim'? Waarop de leerling antwoorde; 'Wachten tot de zon onder gaat'.....:)
 
My method of making flags is by Gus Agustin, an expert model ship builder from a club in Chicago.

Below are the steps for people who are interested. I've altered his method somewhat.

1. I copy my flags from the plans of the ship.

2. I trace the flag on clean white paper on both sides in pencil.

3. Trimmed it on 2 sides using the third and fourth side as a handle to work with.

4. I then crinkle the paper into the waves and folds that I want. This kills the memory in the paper. The waves and folds will depend on how you want to display the model with flags. This and step 5 will take some practice, but remember that paper is cheap, so have fun with it.

5. This is the most important part of making flags. Once you've crinkled your flag, dip it into a bowl of lukewarm water, lay it out on piece of glass (or I use a tile) while still wet, and play with it using toothpicks to reshape it again with the waves and folds you desire, than set aside to dry. I give it 24 hours to be completely dry before I handle it
You've now given your flag a NEW memory. You can open it and with a little pressure with your fingers it will go back to the shape you created.

6. Now you can start painting, starting with the lightest color than going to the darkest. I use acrylics and even if the paper is white, I still paint it white.

7. Once you've completed one side with the 1st color, set aside to dry (I do 2 coats); then do the other side. (again I do 2 coats).

8. Proceed with the next color and repeat step

7. When finished painting, trim the handle (3rd and 4th side) but don't forget the tabs (top & bottom) so you can attach to the mast or ensign staff.
This is where I do it differently. I trim all sides and don't use tabes, instead, I fold one side (about 2 mm) of the flag over, add a long piece of string and glue the fold with the string in it. Weigh it down until dry. Once dry attach it to mast or other area.
At this point you can still play and refold the flag to the desire wave you want.
If the colors are too bright, I use Dulcote to flatten the color.

You have now made your flag. Don't be disappointed if it is not perfect, remember it's your first flag. With enough practice, you will get what you want. I use acrylic paint which is water base. You can fold and twist your flag and the paint won't chip or flake off. Water color paint will flake off and oil base paint takes too long to dry.
01 Flag making.jpg




9. Here I removed the handles and all you have left is the flag itself.
02 Flag Making.jpg

10. Here I lightly score the flag to get a crease.
03 Flag making.jpg

11. The crease is made, the string is laid into the crease and with little glue shut it.
04 Flag making.jpg


Let it dry and install it.

The below picture will help you with the steps above.
05 Flag making.jpg


Any questions, just ask.

Marcus
 
Laatst bewerkt:
Nog over bak- en stuurboord: dit is niet zomaar naar links en rechts te vertalen.
Sta je op de brug van het schip dan is stuurboord inderdaad rechts. Maar sta je op de wal en zie je het schip op je afkomen, dan is stuurboord op het schip links. De verklaring van Piet met stuurzijde en rugzijde klopt, en je moet er vanuit gaan dat je zelf op het schip staat.
 
@pietsan Piet, even naar aanleiding van jouw verhaal over BKB en STB. Ik weet dat in de luchtvaart zie iets soortgelijks hebben en dat dat deels komt doordat het overgenomen is van de scheepvaardij (voor zover mijn kennis hierover reikt dan).

Links is altijd de plaats van de vliegende officier, de captain, en rechts de co.

Als ik een vergelijk maak met jou verhaal, staat de stuurman van oudsher dus rechts van de Kapitein en de Kapitein dus links van de stuurman.

Zit hier een logica in?
 
@pietsan Piet, even naar aanleiding van jouw verhaal over BKB en STB. Ik weet dat in de luchtvaart zie iets soortgelijks hebben en dat dat deels komt doordat het overgenomen is van de scheepvaardij (voor zover mijn kennis hierover reikt dan).

Links is altijd de plaats van de vliegende officier, de captain, en rechts de co.

Als ik een vergelijk maak met jou verhaal, staat de stuurman van oudsher dus rechts van de Kapitein en de Kapitein dus links van de stuurman.

Zit hier een logica in?
Of er werkelijk logica in zit, in zowel jou als mijn versie zou ik niet weten... maar het zou natuurlijk heel goed mogelijk zijn je verhaal over de luchtvaart. Voor schepen is het meest en algemene verhaal dat van het sturen met de roeispaan.
 
ezelsbruggetje GRAS
Groen
Rechts
Aan
Stuurboord
:)
Bron Wiki https://nl.wikipedia.org/wiki/Bakboord_en_stuurboord

dat ezelsbruggetje:rofl: is net zo logisch als dat toen met de EU landen Ding Flof Bips

Maar in Wiki staat ook dat de oorsprong komt van de Noren (vikingers)

@Hoosterw wij daarom doe ik mee aan de discussie. Jong ben je als je onder de 30 bent:)
Hans H. heeft deze keer wel gelijk Stephan, het gaat hier niet om het onthouden, maar waar de woorden Stuur- en Bakboord zijn ontstaan en dat is heel wat anders, wel goed lezen wat er staat;).
 
Nog een weetje?
In het Engels is bakboord "port" of de kant van de haven, omdat het risico op schade aan het roer dat zich rechts bevond als je op het schip staat EN naar voor kijkt (zie Vikingschepen) te groot was bij aanleggen aan stuurboord. Daarom werd aangelegd aan de bakboordkant van het schip. Vandaar de kant van de haven = "port"
 
Weet iemand hier ook wat een realistische zeilopstelling is bij een normaal windje op zo'n schip? mij lijkt dat ze op die schepen niet altijd met volle zeilen voeren.
 
Weet iemand hier ook wat een realistische zeilopstelling is bij een normaal windje op zo'n schip? mij lijkt dat ze op die schepen niet altijd met volle zeilen voeren.
Wat bedoel je met een 'normaal' windje ? Hoe minder wind des te meer zeil dat er werd gevoerd en bij zeer weinig wind kwamen daar zelfs de stag- en lijzeilen nog bij en bijv. bij aanwakkerende wind werden de zeilen gereefd (post 10 pagina 1). Ging het nog harde waaien (storm) dan werd er alleen zeil gevoerd dat nodig was om het schip stuurbaar te houden de rest werd geborgen of zelfs weggenomen.
 
Back
Top