Upgrade Naza Hexacopter

Nu heb ik net contact gehad met iemand van het forum die mij gebeld heeft en vroeg waarom ik naar wookong ging, ik heb mijn redenen verteld en hij vroeg waarom ga je niet over op de ZeroUAV YS-X6(of 4) Autopilot .
Nu weet ik dat vinny hier op het forum er 1 heeft maar die heeft nog niet uitgebreid kunnen testen, wat zijn jullie meningen hierover?

Moet je dus voor de hexa redundantie hem in GPS en IOC zetten? Dacht dat ie het automatisch deed...

Volgens mij handmatig

Attitude Control When One Motor Output Has Failed

This feature is for Hexa-rotor, including Hexa-rotor I, Hexa-rotor V, Hexa-rotor IY and Hexa-rotor Y.
The WKM can still control the attitude of the Hexa-rotor for a safe landing when one motor output of the
Hexa-rotor has failed, for example, one motor is stopped or one propeller is broken, etc.
The control mode of WKM should be in Atti. Mode or GPS Atti. Mode. The aircraft will rotate, due to an
imbalance of torque; however, it can still be controlled by the TX.
Select Course lock or home lock mode for flying the aircraft into a safe area to land when the aircraft is far
away or the attitude can’t be recognized. Even when the multi rotor is rotating, using Course lock or home
lock mode will allow you to move the multi rotor in the corresponding Tx stick direction.

Laatst bewerkt:
Heeft je hexa genoeg tilkracht om als quad te vliegen dan is hij redundant. Als de naza dat vreemde systeem krijgt van de wookong, hoop ik dat je dat systeem kan uitzetten. Niet iedereen wil vliegen met die beginnershulpmiddeltjes als de ioc en carefree enzo.
Een filmpje van een kennis, waarbij 1 motor uitvalt. Hij stuurt niet zo goed meer maar hij stuurt wel.

Laatst bewerkt door een moderator:
Natuurlijk kan je dat uit zetten. Denk je dat ioc altijd aanstaat ofzo.
Waarom vreemd systeem? Vreemde opmerking vind ik dat

Hulp middel of niet als dat mij duizende euro kostende multi kan redden dan kunnnen er wat mij betreft geen hulp mideltjes genoeg opzitten. Dit heeft niets met beginners te maken maar met verbeterde veiligheid van de electronica.

Het gaat niet om de carefree of ioc, die kan je idd uit zetten. Maar de WKM hexa beveiliging gaat ALTIJD ronddraaien. Dan moet je wel een homecourse lock instellen om hem te kunnen vliegen.
Als de naza ook zo gaat ronddraaien bij uitval van een motor, dat zou ik beslist niet leuk vinden, en DAT zou ik uit willen zetten.
Ik gebruik al mijn beschikbare kanalen voor nuttige functies, voor de homecourselock heb ik geen plek op mijn zender. Als je die opeens wel moet gaan gebruiken, want anders kan je de ronddraaiende machine niet meer sturen, dat zou waardeloos zijn.
Nieuwe upgrade, moet je ook een nieuwe zender kopen. Lijkt wel DJI beleid.

Ehhhh wat vonden jullie eigenlijk van mijn nieuwe upgrade daar waar deze topic is mee begonnen :) ;)

Weer hoop geld uitgegeven voor mij upgrade gaan ze hier kibbelen over wat anders hahaha...

Ja mooi!
Maar 33 amp in hoover. 8000 mAh. Is na 14 minuten je akku veel te leeg. Ik zou een timer instellen op 12 minuten. Als het kouder is valt hij je met een lege akku uit de lucht als je 14 minuten wilt vliegen.
Dezelfde machine van de vorige film gebruikt op 4S 37 amp in hoover met een 550camera van hetzelfde gewicht. Die machine heeft 10.000 mAh.
De 15 inch propellers moeten zuiniger kunnen, dat denk je zelf ook.

Het gaat niet om de carefree of ioc, die kan je idd uit zetten. Maar de WKM hexa beveiliging gaat ALTIJD ronddraaien. Dan moet je wel een homecourse lock instellen om hem te kunnen vliegen.
Als de naza ook zo gaat ronddraaien bij uitval van een motor, dat zou ik beslist niet leuk vinden, en DAT zou ik uit willen zetten.
Ik gebruik al mijn beschikbare kanalen voor nuttige functies, voor de homecourselock heb ik geen plek op mijn zender. Als je die opeens wel moet gaan gebruiken, want anders kan je de ronddraaiende machine niet meer sturen, dat zou waardeloos zijn.

Nee. Een hexa gaat alltijd rond draaien. Heeft niets met de fc te maken.
Kijk dat filmpje nog maar eens goed die ik gepost heb.
Tenzij je zware payload heb. Dan zal hij niet of nouwlijks gaan draaien

Kan je goed zien in dat filmpje. Bij de test met zware payload gaat hij ook niet draaien.

want anders kan je de ronddraaiende machine niet meer sturen, dat zou waardeloos zijn.

Nou dat doet ie dus nu ook al.

En je hoeft de IOC ook niet te gebruiken. Dat moet alleen als je hem nog wilt besturen. Je kan zonder IOC wel gewoon landen.

Met de oude software kan dat dus ook niet omdat hij zijn alt niet vasthoud. Gevolg...crash

Laatst bewerkt:
Heeft een hexa genoeg kracht om als quad te vliegen, dan hoeft hij niet te draaien. Dat wil je niet. Het is dom om een hexa zwaarder te maken.

Kan je goed zien in dat filmpje. Bij de test met zware payload gaat hij ook niet draaien.
Dat klopt niet. Hoe zwaarder de hexa, hoe eerder hij zijn 5de motor nodig heeft. Hoe meer hij zijn 5de motor gebruikt, hoe sneller hij draait. Zie ook film van DJI.
DJI WooKong-M New Feature-Protection Function for X6 Multi-rotor - YouTube

Hoe zwaarder de hexa, hoe sneller hij draait.

Maar dan kan je dus niet sturen want dat zei je zelf.
Maar goed
Je bent niet verplicht om te updaten je kan ook lekker de versie houden waar je tevreden over bent. Dus ik snap je frustratie naar dji niet zo.

In ieder geval waar het om ging is de keus of de TS een Naza of een Wookong moeet kiezen. Met de toemomstige updat voor de Naza word het verschil dus weer wat kleiner. Dus de Naza is zeker het overwegen waard.

Je kan niet kiezen, Daan. Op een gegeven moment moet je updaten, en de oude versies zijn via DJI niet meer te krijgen.
We gaan weer terug naar het verschil tussen een Naza en een WKM. De plussen van een WKM t.o.v. een Naza:
-Waypoint
-Click and go
-Canbus voor Zenmuse

plussen waarover te twisten valt:
-Meer afstelmogelijkheden (met als minpunt dat het soms ook MOET)

Plussen Naza:
-Nieuwere controller daardoor:
-beter en veel stabieler ontwerp hardware
-betere kwaliteit gebruikte componenten
-veel stabieler draaiende firmware
-Minder onderdelen
-Minder kabels
-Lichter
-GOEDKOPER
-Een Naza vliegt alles in default, een WKM absoluut niet. Je hebt minder nastelmogelijkheden, maar die zijn in 99% van de gevallen ook niet nodig. Zijn die wel nodig, kijk dan kritischer naar je machine, je keuze van gebruikte spullen heeft geen harmonie.

Frustratie naar DJI is er niet. De Zenmuse is een geweldige cameramount, onovertroffen.
Frustratie naar bepaalde DJI producten is er wel. En volledig terecht!
De S800 gaat dit draadje niet over. Maar de S800 is voor velen een bron van frustratie. En als jij niet een wirerope en een carbon upgrade had gedaan, kon je hier nog steeds over mee praten.
Het is een prachtig platform, maar heeft de nodige design issues.

Komen we weer terug op de WKM. Frustratie en minpunten:
-Hij spuugt een ellende naar buiten, hang je de scoop er aan, ga je eerst eens goed kijken of de scoop niet defect is. Zelfs de Futaba S-bus heeft er problemen mee, en dat wil wat zeggen.
-Iedere firmwareupdate hou ik mijn hart vast. Wanneer raakt er iemand gewond, wanneer ze weer een of andere inferieure versie te snel lanceren, want inferieur zijn ze vaak. Het wordt pas toegegeven op het moment dat de machines uit de lucht vallen.
-Ze zijn nu bij FW versie 5.20. Ongeveer 1/3 van de voorgaande versies zijn dodelijk voor de machine.
-De afkorting FOD kennen we allemaal. Deze afkorting is uitgevonden door de WKM.

Om terug te komen op de Naza. Vooral door de eenvoud van de Firmware, is deze controller vele malen betrouwbaarder. Maar als DJI ook hier begint met uitgebreidere firmware versies, zonder bruikbare extra's, is het een kwestie van tijd wanneer de eerste crashes zich aanmelden.

Als een hexacopter niet voldoende power heeft om met 4 motoren te kunnen vliegen, dan moet je geen software trucje uithalen om hem misschien te redden. Dan moet je goed op je hoofd krabben en je afvragen of je machine misschien niet te zwaar is. Dat is ook het doel geweest van een hexacopter, redundantie omdat hij in quad kan worden gevlogen.
Ook zo'n design issue van de DJI S800, hij is veel te zwaar. Het is wel een machine die efficient is in ontwerp, maar het is te triest voor woorden dat mensen er zoveel parels en goudenkettingen aan hangen dat hij niet meer kan vliegen met 4 motoren. Wil je die opsmuk wel aan je machine, neem dan een andere machine. DJI verkiest hier verkoop van accessoires boven de basis veiligheid van een hexacopter. Weer een designissue.
Dat zelfde doen ze ook met de WKM, en het begint er op te lijken dat ze nu ook met de Naza die kant op gaan, wanneer ze een FW implementeren met de "hexacopter reddende" opsmuk!

Ehm dit draadje gaat niet over de s800.
De mening van jou dat een hexa op 4 motors moet kunnen vliegen is persoonlijk.

Alle oude updates zijn via de wiki te downloaden dus je wel degelijk kiezen. Zolang je geen Zenmuse of Iosd wilt zou ik de Naza overwegen.

Wat bereft de punten over de neiuwer gebruikte hard ware. Ik denk dat jij vergelijkt met IMU v1. Sinds IMU v2 is er veel veranderd. Minder trillings gevoelig en veel stabieler.
Dus puntje 1 en 2 zijn inmiddels achterhaald.
Firmware draait net zo stabiel. Of bedoel je daarmee de bugs die er inmiddels allemaal uit zijn.

Wat ik echt een groot pluspunt vind van de WKM is dat de position hold veel beter is. En vooral met wind is dat niet te vergelijken met de Naza

Ik snap dat je slechte ervaringen heb met de wookong maar het is absoluut geen verkeerde controler al is dat in jou ogen wel daar kan ik niets aan doen helaas

Prijs verschil is wel hoog dus daarom Naza.

Laatst bewerkt:
De mening van jou dat een hexa op 4 motors moet kunnen vliegen is persoonlijk.
Niet een mening, een functionele keuze. De keuze om een hexa boven een quad te verkiezen kan een aantal redenen hebben.
-mooier
-meer tilvermogen
-redundantie

Jij kiest tilvermogen, ik kies redundantie. Het is hypocriet om te zeggen dat je een WKM neemt want dan is hij redundant... Kies je een WKM niet om reden wat hij meer kan, maar om deze redundantie, dan kies je ook voor meer risico. WKM is nu eenmaal risicovoller!
Wil je redundantie in je hex, dan maak je hem lichter.

Alle oude updates zijn via de wiki te downloaden dus je wel degelijk kiezen. Zolang je geen Zenmuse of Iosd wilt zou ik de Naza overwegen.
De wikipedia van DJI ziet er steeds beter uit. Maar helaas kan je GEEN ENKELE versie FW downloaden van hun wiki. De wiki wordt door DJI vooral gebruikt als promotie. "Kijk, wij hebben ook een wiki!"

Wat ik echt een groot pluspunt vind van de WKM is dat de position hold veel beter is. En vooral met wind is dat niet te vergelijken met de Naza
Dat heeft dus niets met de controller te maken. De Naza en de WKM gaan beide tot een maximale hoek, en die is gelijk bij beide controllers. De Naza zou daarin zelfs beter moeten zijn, want die reageert sneller dan de WKM. Maar dat verschil is niet merkbaar, want de waarneming en de actie is bij beide controllers zo veel sneller dan dat de multicopter fysiek kan reageren door zijn massatraagheid.

Ik snap dat je slechte ervaringen heb met de wookong maar het is absoluut geen verkeerde controler al is dat in jou ogen wel daar kan ik niets aan doen helaas
Je snapt het dus niet. Ik heb geen slechte ervaringen met de WKM, gelukkig niet. Ik heb altijd gewacht met updaten. Anderen hebben er wel slechte ervaringen mee.
De WKM is zeker niet slecht, gewoon ouderwets. De FW is in veel gevallen slecht. Vooral de GPS FW van de FOD, en alle versies FW waarbij de machine uit de lucht valt.

Het ontwerp is ook zwaar achterhaald, en stamt nog uit het helitijdperk en grote en zware electronica. DJI was en is erg goed met heli controllers. De XP was zo'n voorbeeld. Maar de MC was te groot voor sensoren om adequaat te kunnen meten, waardoor de sensoren een separate behuizing kregen. Net als gyro's op een heli.
Vervolg ontwikkeling was de Ace-one. Ook een separate sensor. Een hobbyversie kwam daaruit voort, de Wookong voor schaal heli's. En met de opkomst van multirotors is de Wookong-heli gebruikt als basis voor een controller van multirotors.
De Naza is in hoofdzaak ontworpen voor multirotors. Hier hebben ze het trucje omgedraaid, en een heli versie gemaakt van de Naza.
Toen de Naza ontwikkeld is, was er veel ervaring met multirotors, en er was veel betere, krachtiger en snellere hardware beschikbaar, vooral nauwkeuriger, kleiner en lichter.

Back