Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Overigens was de heer ruud bos op het davici college volgens mijn een van de laatste
docenten avond opleiding scheepsbouw.
Heb begrepen dat dit nu in de leerschool wordt gegeven door de praktijkleraren in ieder geval wel bij IHC Merwede.
Groet,
Johan
Beste Govert, U gebruikt daar prachtige vaktermen. Mijn enige ervaring in de scheepsbouw bestaat uit radiobestuurde modelscheepjes. Zelfs " Van Dale Groot woordenboek van de Nederlandse taal " helpt me niet verder. Zou het mogelijk zijn enige duiding te geven bij deze mooie vaktermen. Ik ben waarschijnlijk niet de enige modelbouwer die geen opleiding gehad heeft in de scheepsbouw. Het zou wel leuk zijn deze vaktaal te begrijpen.
Groetjes, Jos
Van Ruud Bos heb ik ook nog les gekregen.
Veel van geleerd op het gebied van uitslaan.
Het uitslaan van huidplaten heb ik in de leerschool geleerd bij toen nog Scheepswerf De Merwede.
Het eerste wat je leerde was het uitkruisen van huidplaten en het uitslaan van dekken met zeeg en dekrondte. En natuurlijk de terugslag in een plaat niet vergeten, net als de tonrondte en de kantrek.
Groetjes,
Govert
Je neemt van elke spant het midden door de spant lijn te volgen je verbind deze punten met een lijn afhankelijk van je spant model krijg je een lijn ,deze kan recht zijn maar ook krom bij een inlopende plaat kan die krom verlopen hoeft niet ,vorm spant bepaalt de lijn en neem een niet al te krome banaan bij een knikspant