'Tuning' OS 1.60 FX

Hoi Hans,

Net als wat Henry zegt: Neem de kist zaterdag mee, er zijn dan voldoende experts aanwezig om je te helpen. Wellicht kunnen we je probleem oplossen of je in de goede richting sturen

Groet
Winfried
 
hezik zei:
Zeg Elvis,

Ben je er al uit waar je mee gaat vliegen?

Nee, eigenlijk niet :lol: (laatste training voor f3a was........op de vorige wedstrijd :oops: )

Grt.
 
Schade aan laser:
Iets scherps en hards heeft steeds tussen onderkant zuigerstang en huis gezeten en daar stukjes weggeschept.
Kan dat stukje niet vinden en ook weinig van het restmateriaal.
Misschien een stukje van een kogel af dat nu nog tussen de twee lagers in zit.
dam1uq8.jpg

dam2pf0.jpg
 
En de cylinders/zuigers nog wel goed?

Zal een stukje lagerkooi geweest zijn?
 
Kan bijna niet anders; welk materiaal zou daar kunnen komen? Kan eigenlijk alleen maar lagermateriaal zijn.. lagerballetjes maken niet zulke schade..
 
Hans Meij zei:
Alexzzz zei:
Dus we gaan je er mee zien op de wedstrijd in Vlissingen? :D
Grt.
Het zit mij nog steeds tegen met deze motor en kist.
Na een korte tijd redelijk gedraaid te hebben met een grotere pijp, is de alu bocht gescheurd.
Vervolgens een bocht gesoldeerd uit Krumscheid onderdelen waarop hij een enkele vlucht redelijk draaide.
De bocht is een centimeter of drie langer geworden en had wat toerenverlies op de grond. In de lucht OK.

Na een vlucht of twee begint de motor te stotteren bij vol-gas in de lucht. Driekwart-gas Ok, daarboven waardeloos lopen (niet vol gas kunnen vliegen is bij deze kist geen optie). Op de grond en bij take-off loopt hij prima. Na de eerste horizontale passage gaat het fout.
Motortemperatuur vol-gas op grond laat geen hoge temperatuur zien.

Van alles geprobeerd, andere brandstof, andere plug, verschillende naaldinstellingen, lucht openingen gewijzigd. Alles geen resultaat.
De Laser heeft op dit moment een lager-probleem en die kist kan ik niet inzetten.

hoi hans

dit klinkt redelijk bekent
met m'n extra ook zo iets gehad, inhouden, slecht opnemen van half naar volgas enz.
wat blijkt verkoolde zuiger en kop, schoongemaakt maar weinig verbetering.
uit elkaar gehaald niks bijzonders te zien, het hooft lager was niet versleten maar toch vervangen.
en tot mijn groote verbazing alle problemen zijn verholpen.
kijk daar eens naar
 
bert de eerste zei:
... kijk daar eens naar
Motor is helemaal schoon. Hoofdlager is nieuw.
Het is iets in de afstelling of in het brandstof-systeem dat niet goed funktioneert.
Alleen de probleemoplossing neemt zo veel tijd en net op het verkeerde moment.
 
Een heel ander iets wat ik toevallig tegenkwam.. het is mogelijk om het carterdeksel met pomp van de 140RX op de 160FX te zetten. Mogelijk zou je daarbij ook de carburateur moeten vervangen.

Je zou dan een gepompte 160FX krijgen.. ik heb nog een reserve 140RX liggen, dus dat zou een interessant experiment kunnen zijn..
 
ahjwinth zei:
Weet je wat het toerental is van de 4 blads APC 15.5x12?? En welke uitlaat en motor de OS 1.60 fx??

Alex

dat zou ik van het weekend even moeten na meten.
hij trekt mijn Xtra (5.5kg) makelijk vertikaal.
uitlaat is de uitlaat die dennis adviseerd.
 
In Oss vloog je er anders wel mee, je had zelfs nog een reserve 4-blads bij je :wink:
 
Webra levert ook brandstofpompen, die je los van de motor kan monteren, alleen een slangetje naar je carter.

Kost geloof ik iets van 60 euro als ik het me goed herrinner, vertelden ze bij W&W.
 
Hans Meij zei:
Het zit mij nog steeds tegen met deze motor en kist.
Na een korte tijd redelijk gedraaid te hebben met een grotere pijp, is de alu bocht gescheurd.
Vervolgens een bocht gesoldeerd uit Krumscheid onderdelen waarop hij een enkele vlucht redelijk draaide.
De bocht is een centimeter of drie langer geworden en had wat toerenverlies op de grond. In de lucht OK.

Na een vlucht of twee begint de motor te stotteren bij vol-gas in de lucht. Driekwart-gas Ok, daarboven waardeloos lopen (niet vol gas kunnen vliegen is bij deze kist geen optie). Op de grond en bij take-off loopt hij prima. Na de eerste horizontale passage gaat het fout.
Motortemperatuur vol-gas op grond laat geen hoge temperatuur zien.

Van alles geprobeerd, andere brandstof, andere plug, verschillende naaldinstellingen, lucht openingen gewijzigd. Alles geen resultaat.

I'm back in business again met deze kist.
Heb gistervond toch maar de gok genomen om 5cm van de bocht af te zagen, et voila. Loopt weer super.
 
Back
Top