Traxxas Slash 4x4 topic deel2

Door al die rondingen gaat die kap bijna niet kapot.
Als je bij het uitknippen goed oplet dat je de hoekjes rond knipt en daarna nog netjes schuurt kan er eigenlijk niks mis gaan met zo'n Bug body.

Hij is bij mij juist niet op de knipranden gaan scheuren maar in de hoeken bij de deur.
3238-63-2.jpg

Daar waar het witte in de hoek bij de deur eindigt.

Aan beide kanten daar gescheurd naar boven toe, dus als het ware op de rand van het spatbord

Dag iedereen,

ik ben nieuw op dit forum en bijna nieuw in de wereld van rc cars :)

Korte intro, wat begon met het zoeken naar een leuke rc auto voor mijn zoontje, eindigt met het zoeken naar een leuke rc auto voor papa (en natuurlijk ook mijn zoontje :)

Na veel te hebben gelezen oa op dit forum, kom ik toch steeds uit bij de Slash 4wd.

Ik denk dat ik ondertussen redelijk weet wat ik zoek, en weet in ieder geval dat ik niet hals overkomt in deze hobby ga stappen :)

Aangezien het mijn eerste echte rc auto gaat worden zou ik het fijn vinden om een goede winkel in de buurt te hebben waar ze de auto en onderdelen verkopen. Die is er 1 in kaatsheuvel.
Ik zal vooral offroad gaan rijden (zandpad/bos(pad)/duinen e.d.) en zoek dan ook een 4x4, met een brushless motor en waterdicht zover de verschillende onderdelen dit kunnen zijn.

Het uiterlijk van een short course en truggy spreek mij erg aan.
Het moet een auto zijn waar ik, als onervaren beginner ook aan kan sleutelen.
Het sleutelen aan de auto is iets wat me wel aanspreekt.
Ik geloof niet dat ik binnen afzienbare tijd ga racen, maar ik zou het een plus vinden als die mogelijkheid er met de auto wel is. Dus een solide auto die tegen een stootje kan is een must aangezien het dus vooral bashen zal worden.

Hoewel ik ook anders lees, lijkt het bovenstaande van toepassing op de Slash.
En een Slash is qua prijs nog te doen voor mij. (ik wil/kan maximaal 500/600 euro uitgeven). Het gaat sowieso nog wel enkele maanden duren voor ik hem kan kopen. Net voor de tweede keer vader geworden, dus prioriteit ligt ook niet bij een rc auto :)

De Ultimate versie wordt veelal aangeraden gezien de upgrades die het heeft. Ik zie echter al die telemetrie dingen niet als iets wat ik wil hebben, maar dat koop je er wel bij.

Het zelf instappen upgraden zie ik niet als een echt nadeel, geeft me de kans al doende te leren en mijn auto te leren kennen. Waarschijnlijk ben ik dan wel duurder uit, maar kan weer wel mijn eigen upgrades kiezen.

Nu zie ik ook steeds vaker het lcg chassis, aangezien ik racen voorlopig niet aan de orde is, lijkt me een hoger chassis weer fijner voor het offroad rijden, of maakt die in de praktijk niet echt veel verschil?

Een aantal vragen, maar toch ook zoeken naar bevestiging, mbt tot mijn keuze :)

Hopelijk niet al te warrig.

Groet

Als je echt voor een short course truck wil gaan van goede kwaliteit zou ik eerder voor de Hpi apache sc flux gaan! Het is wel een 1/8 maar een stuk betere kwaliteit dan een Traxxas Slash 4x4 en net zo duur. Alleen de Hpi apache is niet waterdicht :(

Ik ben op precies dezelfde manier begonnen met RC als jij. Destijds was mijn zoon nog veel te klein. Nu is hij 7 en rijdt hij met zijn eigen monstertruck zo dat de graspollen in het rond vliegen. Hij heeft er echt goede controle over.
Ik ben (na de gebruikelijke Nikko's) met een Slash 2wd begonnen. Dat is echt een leuke beginners auto. Niet geweldig qua wegligging maar makkelijk te sleutelen.

Toen verder met een Slash 4x4. Het leek een goede uitdagende auto maar zelfs na een vrij dure waslijst aan (voor het grootste deel broodnodige) upgrades reed hij eigenlijk nog steeds niet zoals ik wilde. Ik heb m toen verkocht. Ik ben toen voor 1/8 gegaan omdat de duurzaamheid vele malen hoger ligt. Als ik met de 4x4 los ging met mijn snelle Neu motoren reed ik alles aan flarden. Datzelfde is voor een 1/8 geen enkel probleem.
Ik had op een gegeven moment de hele aandrijving van de Slash 4x4 aangepakt met RVS en aluminium maar toch steeds weer liepen lagers stuk en ging het dure alu middendiff slijten etc. de torsie in het plastic frame was slecht voor de wegligging en de stuuinrichting was helemaal een loshangend zooitje, zelfs na upgraden naar alu werd het niet echt nauwkeurig.

De Slash 2 wd was een goed en relatief baanbrekend concept voor de parkeerplaats basher. De 4x4 was op zich een veelbelovend voortboorduursel op dat concept maar er zitten te veel ontwerpfoutjes in en het blijft te veel een parkeerplaats basher die voor wat het doet te veel onderhoud nodig heeft.

Als je nou echt verknocht bent aan de looks van de shortcourse racetruck (zoals ik) kan je natuurlijk voor een 1/8 gaan zoals de HPI inderdaad, of de Associated SC8e. Ik zelf vond het leuk om de schaal van een 1/10 SC truck aan te houden door een 1/8 buggy om te bouwen tot 1/10 truck. Dit gaat vrij eenvoudig vawege het feit dat beide de zelfde wielbasis hebben.
Mocht je geinteresseerd zijn in dit concept kijk dan even in m'n topic en stuur me een PM.

Dank jullie wel voor je reacties.

Ik heb in eerste instantie gekeken naar 1/16 en 1/10. 1/16 viel snel af. 1/10 lijkt me nog steeds een prettige schaal. Als ik dit zo lees, valt de kwaliteit van de slash me wel wat tegen. Ik heb echter niet de behoefte om er een snelheidsmonster van te maken, s2 lijkt me dan ook voldoende.
Ik vraag me af of ik handig genoeg ben om van 1/8 buggie een 1/10 sc te maken :)
Ik zal later vandaag je topic eens gaan lezen.

Ik heb al wel wat gesnuffeld op HPI. Lees ik het dan goed dat de 1/8 auto's van HPI 2 lipo's nodig hebben om te rijden? Ik ben bang dat dit gaat drukken op mijn budget :)

Het fijne aan de slash 4x4 lijkt mij ook dat hij wat meer bodemvrijheid heeft met het hcg chassis dan, dan andere sc/buggie/truggie rc's.

Dank jullie wel voor je reacties.

Ik heb in eerste instantie gekeken naar 1/16 en 1/10. 1/16 viel snel af. 1/10 lijkt me nog steeds een prettige schaal. Als ik dit zo lees, valt de kwaliteit van de slash me wel wat tegen. Ik heb echter niet de behoefte om er een snelheidsmonster van te maken, s2 lijkt me dan ook voldoende.
Ik vraag me af of ik handig genoeg ben om van 1/8 buggie een 1/10 sc te maken :)
Ik zal later vandaag je topic eens gaan lezen.

Ik heb al wel wat gesnuffeld op HPI. Lees ik het dan goed dat de 1/8 auto's van HPI 2 lipo's nodig hebben om te rijden? Ik ben bang dat dit gaat drukken op mijn budget :)

Het fijne aan de slash 4x4 lijkt mij ook dat hij wat meer bodemvrijheid heeft met het hcg chassis dan, dan andere sc/buggie/truggie rc's.

Nee hoor, Apache kan je op 3s of 4s rijden. Je kan ook gewoon 1x 3s accu of 1x 4s accu erin doen. Hoef niet perse 2x 2s te zijn.
Zoals velen hier ook zeggen, ik zal ook niet voor de slash gaan. (heb zelf ook gehad) Harstikke leuk voor parkeerplaats bashen, maar daar blijft het ook bij. Nu kan je een HPI apache SC al voor 400 euro kopen. (toemen.nl)
En accus zijn ook goedkoop als je op hobbyking.com kijkt. Ze zijn kwalitatief natuurlijk minder dan die maxamps, maar daar betaal je ook zwaar voor.
Enige nadeel van de apache is dat die esc en motor niet water bestendig zijn en die van de slash wel.

Dag iedereen,

ik ben nieuw op dit forum en bijna nieuw in de wereld van rc cars :)

Korte intro, wat begon met het zoeken naar een leuke rc auto voor mijn zoontje, eindigt met het zoeken naar een leuke rc auto voor papa (en natuurlijk ook mijn zoontje :)

Na veel te hebben gelezen oa op dit forum, kom ik toch steeds uit bij de Slash 4wd.

Aangezien het mijn eerste echte rc auto gaat worden zou ik het fijn vinden om een goede winkel in de buurt te hebben waar ze de auto en onderdelen verkopen.
Ik zal vooral offroad gaan rijden (zandpad/bos(pad)/duinen e.d.) en zoek dan ook een 4x4, met een brushless motor en waterdicht zover de verschillende onderdelen dit kunnen zijn.

Het uiterlijk van een short course en truggy spreek mij erg aan.
Het moet een auto zijn waar ik, als onervaren beginner ook aan kan sleutelen.
Het sleutelen aan de auto is iets wat me wel aanspreekt.
Ik geloof niet dat ik binnen afzienbare tijd ga racen, maar ik zou het een plus vinden als die mogelijkheid er met de auto wel is. Dus een solide auto die tegen een stootje kan is een must aangezien het dus vooral bashen zal worden.

Een aantal vragen, maar toch ook zoeken naar bevestiging, mbt tot mijn keuze :)

Hopelijk niet al te warrig.

Groet

Hoi,

Ik heb al meerde jaren onder andere een slash 4x4 PE (dus met het hoge chassis). Oké er zijn best wel een aantal mindere punten maar niks onoverkomelijk. persoonlijk rij ik altijd met 2 cell lipo, wil je op 3 cell gaan rijden is alles denk ik wat ondermaats. Daarnaast denk ik niet dat je je blind moet staren op het "waterdichte" van Traxxas. Dat geeft wel een gevoel van veiligheid maar behalve de kunststof delen vinden de rest van de metalen delen water toch niet super.
wat ik hier eigenlijk wil zeggen is dat ik het persoonlijk een zeer leuke auto vindt om mee te starten. Ook voor de eerste wedstrijdervaringen op te doen is het een leuke wagen.

succes met je keuze

Als je bij Ben (kaatsheuvel) binnen stapt geheid dat je met een Slash buiten stapt. Ben is nogal fan van de Slash en niet zo van de HPI. Komt vooral doordat hij vind dat de onderdelen voorziening slechter is als van een Traxxas. Echter als je daar de weg in weet te vinden is er genoeg te krijgen binnen de landgrenzen. Ik ben zelf begonnen met een rally 1/16 en daarnaast heb ik nu een Slash. Helaas deze gebruikt gekocht en inmiddels voor een nieuwe aan versleuteld. Maar het sleutelen is een fluitje van een cent zelfs voor iemand die daar minder in bedreven is. Keuzes kan ik niet voor je maken maar koop vooral wat je zelf wil en niet wat een ander wil. Zolang je op 2s lippo blijft rijden wil een slash ook nog best lang mee gaan. Controleer, droog en smeer je lagers e.d. wel na een "natte" rit.

Precies mijn punt. Anders dan een antenne heb ik nog nooit wat hoeven vervangen aan een van mijn 1/8's. Zelfs geen lagers of pinions.

+1.

Traxxas is er goed in om je in het hobby te lokken. Als je eenmaal iets anders zoals hpi of losi hebt geprobeerd, dan weet je pas hoe slecht traxxas is.
Een merk die meest reclame maakt is niet de beste merk, maar meest verkochte merk.

Ik ben me eens wat meer gaan oriënteren op hpi en 1/8. Aangezien ik geen kan hebben, neem ik ook de tijd :)

Het waterdichte leek me mooi een een landje als het onze, ik zie mezelf niet indoor rijden, dus ben ik buiten, en wil dan niet te afhankelijk zijn van het weer.

Online/op youtube zie ik van alle sc rc auto's eigenlijk alleen de Slash op alle terreinen rijden en dat best erg oke doen.

En ja Ben is erg bevlogen van traxxas :)

Hoe kan het dat 1/8 zoveel sterker/beter is dan een 1/10, of heeft dat meer te maken met het merk?

Online lijken de losi's en de hpi's vooral gebruikt te worden voor het races, iets wat ik niet ga doen binnen afzienbare tijd.

Ik ben me eens wat meer gaan oriënteren op hpi en 1/8. Aangezien ik geen kan hebben, neem ik ook de tijd :)

Het waterdichte leek me mooi een een landje als het onze, ik zie mezelf niet indoor rijden, dus ben ik buiten, en wil dan niet te afhankelijk zijn van het weer.

Online/op youtube zie ik van alle sc rc auto's eigenlijk alleen de Slash op alle terreinen rijden en dat best erg oke doen.

En ja Ben is erg bevlogen van traxxas :)

Hoe kan het dat 1/8 zoveel sterker/beter is dan een 1/10, of heeft dat meer te maken met het merk?

Online lijken de losi's en de hpi's vooral gebruikt te worden voor het races, iets wat ik niet ga doen binnen afzienbare tijd.

Ja meer met merk dan schaal. Een 1/8 is zwaarder dan een 1/10 dus de gebruikte materiaal is meestal sterker. Dikker plastic en meer staal/alu. (Dat laatste geldt niet voor traxxas, want daar krijg je standaard bijna vol plastic ongeacht de schaal)
Maar doordat een 1/8 vaak van sterkere materiaal wordt gemaakt, is het dus ook beter bestand tegen sterkere motoren. (Meer vermogen) en de extra gewicht helpt vaak bij de rij eigenschappen en door de iets grotere wielen en de bodem speling kan je door ruigere terein rijden.
Meeste kopen een 1/10 schaal wegens de lagere prijs. Maar door de huidige prijs dalingen van hpi, kost een 1/8 hpi nog minder dan een 1/10 traxxas.
Dus voor minder geld kan je een sterkere auto kopen.
Zoals ik eerder al zei, accus zijn niet zo duur. Bij hobbyking kan je voor 30 euro al een 5000 mah 3s lipo kopen. (Die zijn goed zat voor algemeen bash werk)

Edit: al zijn je esc en motor water bestendig, maar je lipos kunnen nog steeds niet tegen water. Dus wordt het nog steeds afgeraden om door plassen water heen te rijden.

Auto's kunnen best wel tegen een plasje of een natte ondegrond. Het gaat er om dat je van de auto geen duikboot maakt.... Verder zou ik ook niet blind staren op HPI, een merk zoals team associated maakt ook een paar hele goede SC (rtr/kits) trucks. Vergeet trouwens ook niet dat een accu's en een lader ook al gauw 100+ euro kost. Standaard accu en lader bij de rtr slash kan eigenlijk meteen naar de vuilnis gebracht worden, het is niet echt iets om over naar huis te schrijven...

Als ik mocht kiezen zou ik eerder deze nemen dan de hpi/traxxas:http://www.teamassociated.com/cars_and_trucks/SC8.2e/RTR/
Dit platform is race gericht en in mijn ogen ziet het er weer een stuk beter uit als de hpi/traxxas

Laatst bewerkt:
Het "waterdichte" van Traxxas claimen ze alleen op basis van hetvolgende:
-ESC zou waterdicht zijn. Veel andere merken hebben ook waterdichte ESC's of kunnen op z'n minst vrij goed tegen water. Zoals Hobbywing (maakt de SC8 WP) en volgens mij zijn de meeste merken gesealed qua electronica. Ik weet wel dat de z.g. Traxxas Velineon ESC die ik had verre van waterdicht was.:(

-Motor zou tegen water kunnen. De Traxxas Velineon is gewoon net zo open als alle andere merken met als gevolg dat de lagers ook gewoon roesten.
Een electro motor kan ipc tegen water. Ik zou het alleen niet doen. Een keer door en plas is niet erg als je 'm maar weer schoonmaakt. Ik stop in al mijn motoren RVS lagers met keramische balletjes. Gaat het iig niet roesten.

-Servo. De Traxxas servo is waterdicht. Dat klopt idd. Echter er zijn wel meer servo's die waterdicht zijn zoals de meeste Hitec's. Traxxas servo's zij alleen niet zo sterk. (ook niet duur)

Verder is er niks waterdichts aan een Traxxas. Al het metalen beslag roest gewoon. Ik gebruik meestal RVS schroefjes of zelfs titanium voor mijn Mugen's. Erg duur maar het stript niet, RVS wel als je niet voorzichtig bent (RVS is zachter dan staal) en het roest niet. Ik zou geen aluminium schroefjes gebruiken, te zacht.
Alu turnbuckles zijn weer wel goed te gebruiken.

Je kan de auto na het rijden ook gewoon goed schoonmaken en de schroefjes inspuiten met WD40 en daarna alles goed schoonvegen (WD40 laat een koekachtig residu na) Dan roesten je schroefjes en ander staal ook niet zo snel.

Overigens zijn de lagers in een 1/8 zo veel groter en beter dan 1/10 dat de standaard lagers gewoon heel lang meegaan. Ik heb voor idere auto een vervangende set maar alleen mijn Associated heeft nieuwe RVS lagers gekregen bij de wielassen. Die hadden dan ook wel erg veel (zee)water gezien. De rest gaat maar niet stuk!
De piepkleine lagertjes van een 1/10 Traxxas zijn zowiezo al van koekmetaal maar zelfs als je die vervangt door door dure competitie lagers lopen ze uiteindelijk gewoon stuk.

Verder heb ik geen ervaring met HPI anders dan onderdelen die ik gebruik voor mijn andere auto's. Ik heb met HPI altijd het idee dat het wat meer net als Traxxas voor het grote publiek is, wat voor en nadelen kan hebben.
Ik weet dat de Blitz van HPI een stuk beter is dan de Slash. Als je dan toch graag een 1/10 wil kan je misschien het best kijken naar de Tekno Short Course truck. Deze is alleen zo duur en slecht te krijgen dat je net zo goed voor 1/8 kan gaan.
Ik ben tevreden over Associated (zoals de SC8E) allen heb ik dan de RC8e (de buggy)
Mugen Seiki is mijn favoriet. Daar heb ik er nu 4 van allemaal omgebouwde buggies (monster truck, onroad racer, SC truck)
Dat zit gewoon zeer goed in elkaar, sleutelt makkelijk, is zeer soepel (beter dan Associated) en supersterk. Helaas vrij duur maar vrij goed 2e hands te krijgen. En dan ben je goedkoper uit dan een de meeste nieuwe auto's

De sc8.2e is ook een hele goede auto, maar volgens mij wilt rxr niet zoveel uitgeven. Een sc8 is toch bijna 600 euro vergeleken met een apache sc of slash 4x4 van 400 euro.

2de hands zal ik niet gaan vergelijken met nieuw. Een slash 4x4 of apache koop je 2de hands ook al voor 300 euro incl lipos.

En als je toch 600 wilt uitgeven, dan zal ik maar gelijk een hpi super 5sc flux nemen. Het rijdt dan natuurlijk een stuk minder dan die wedstrijd autos zoals de sc8e, maar dit is wel de beste bash monster met een short course look.

En als je toch 600 wilt uitgeven, dan zal ik maar gelijk een hpi super 5sc flux nemen. Het rijdt dan natuurlijk een stuk minder dan die wedstrijd autos zoals de sc8e, maar dit is wel de beste bash monster met een short course look.

plus 139,90 , (€739,- ) excl lipo's & lader ;)

maar als je die al hebt zit toch al weer stuk hoger :rolleyes:qwa aanschaf auto

plus 139,90 , (€739,- ) excl lipo's & lader ;)

maar als je die al hebt zit toch al weer stuk hoger :rolleyes:qwa aanschaf auto

Tuurlijk is die super 5sc nog duurder. Maar wat ik ermee wil zeggen is, rxr zoek een sc van rond de 400 euro om ermee te bashen. Mensen geven dan tips om een wedstrijd auto te kopen van 600. Die naar mijn mening minder geschikt is voor bash/ruigere terein wegens de lagere ligging. Als die dan toch al zoveel boven zijn budget gaat zitten voor een wedstrijd auto, wat die niet zoekt, kan die dan net zo goed nog iets extra uitgeven voor de beste bash auto met een sc look.

Ik ben me nu na de adviezen wat breder aan het oriënteren dan alleen op de slash, met name hpi en team As. Ik merk ook hoe snel ik geneigd ben om mijn budget steeds een stukje naar boven bij te stellen :), ik probeer hier echter wel voor te waken. Gaande weg wil ik best investeren in mijn auto en zoek dat ook te gaan doen. Het hoeft ook echt geen wedstrijd auto te zijn aangezien het vooral bashen zal zijn, een plus is wel als de mogelijkheid er is om de baan op te kunnen/mogen.

Zou een kit, slash of een ander merk/model een optie kunnen zijn. Of is dan de instap te groot voor een leek/beginner?

De HPI Apache SC ,1/8, is ook prima voor te bashen , ik rij hem nu een jaar op 5S en is gewoon een heerlijke auto .
Goed in het onderhoud en sleutel gemak, en heeft 17mm hex, wat weer de banden keuze wat groter maakt .
IK rij hem op on-road om lekker te driften en off-road ,makkelijk in de bodemvrijheid te veranderen , en goede instel mogelijkheden, ik heb lagers , en alle dogbones liggen als spare , maar tot nu toe houden de eerste versie zich prima .

Back