Traxxas Rustler VXL & XL-5 DEEL 2

Een band is zeker zelf te balanceren, er staan een aantal video's van op Youtube, kijk daar eens zou ik zeggen, zo heb ik het ook "geleerd "

hoi,

ik heb een latrax rally gekocht en wil mijn rustler ook naar 2.4 ghz brengen. ik wil dan een traxxas 2.4 ghz ontvanger erin plaatsen. zou ik dan met de zender van de latrax kunnen rijden, als ik hem heb ingesteld op mijn andere ontvanger? dat scheelt veel geld..

Weet niet of ze te binden zijn aan elkaar.
Kan je je zendersetje niet verkopen en dan een zender met geheugens kopen?
Ikzelf heb een spektrum dx3c en die heeft 20 modelgeheugens.
Heb er 1 originele ontvanger bij en nog 5 orange ontvangertjes van hobbyking,kan dus gewoon op de zender van model switchen en klaar is kees,want hij onthoud dus ook per model de instellingen zoals stuuruitslag enz...Zaligheidje om mee te werken :)

Een band balanceren kan je zeker zelf doen.
Moet je wel zelf een houdertje maken waarop de velg geplaatst kan worden,zwaarste stuk valt naar beneden dus aan de andere kant moet er dan wat gewicht bij.
Weet nu niet wat ze ervoor gebruiken maar ik zou direct denken aan plaklood ofzo.

Gisteravond banden even gedemonteerd en wat blijkt: er zat tóch vocht in...
Dat is dan wel snel en ongemerkt gebeurd: ik heb de eerste avond alleen de motor wat ingereden op trainings-modus op een parkeerplaats.
Het was wel vochtig buiten, maar ik ben volgens mij maar 1-2 keer per ongeluk door een plas(je) gereden...
Heb nu 8 gaatjes geboord (2 per band), en het water eruit kunnen slingeren. Wat een wereld van verschil! De banden draaien nu stabiel rond zonder de hele auto op en neer te schudden...
Ik hoop alleen dat ik niets gesloopt heb door met ongebalanceerde wielen rond te rijden... Is het normaal dat er speling zit op de busjes waar de wielen op draaien (de XL-5 heeft geen kogellagers maar koperen busjes)? Ik kan alle wielen behoorlijk heen en weer bewegen...

Er it zoiezo we aardig wat spellingtussen e deln. Je kunt shims gebruiken om ze op te vullen. Dat zijn kleine dunne metalen ringetjes die je tussen de delen, om de schroef kan doen. Kan ook slijtage zijn, of een kromme wielas.

Als je nog met glijlagers rijd is mijn advies om zsm over te gaan op kogellagers, dit is veel soepeler, dus ook beter voor de assen, gearbox, motor etc.
Waar zit er speling, en hoeveel is dat?
Want dingen als draagarmen moeten wel iets speling hebben om goed te kunnen bewegen, maar vaak is die speling echt een fractie van een millimeter.
Als het een millimeter of meer is dat is het inderdaad beter om shims te kopen bij een modelbouwwinkel en alles wat op te vullen.

Hopelijk kan u er wat mee!

Ruud

weet er iemand een goede brushless set die waterproof is voor een rustler. ik wil de prijs wel zo laag mogelijk houden. ik dacht zelf aan een castle sv3 sidewinder met een 5700 kv motor. wat is het verschil met de 4600 kv en 6900 kv? welke is aan te raden?

gr steven

4600 kv x 8.4v is 38640tpm rij je op 2s lipo.
met 3s lipo ga je al rond de 55000tpm das al erg veel voor een motor.
motoren met een hele hoge kv waarde zijn geschikt voor lage accuspanningen
de rustler brushles heeft standaard een 3500kv motor, het koppel is ook belangrijk voor een ofroad auto natuurlijk.

4600:
Up to 3s LiPo
5-12 cell NiMH**
5700:
Up to 2s LiPo
5-8 cell NiMH**

stond op de site van castle de 5700kv motor is niet aan te raden op 3s te rijden dan loopt ie veel teveel toeren.

http://www.castlecreations.com/support/documents/speed_and_gearing_chart.pdf

4600 kv x 8.4v is 38640tpm rij je op 2s lipo.
met 3s lipo ga je al rond de 55000tpm das al erg veel voor een motor.
motoren met een hele hoge kv waarde zijn geschikt voor lage accuspanningen
de rustler brushles heeft standaard een 3500kv motor, het koppel is ook belangrijk voor een ofroad auto natuurlijk.

4600:
Up to 3s LiPo
5-12 cell NiMH**
5700:
Up to 2s LiPo
5-8 cell NiMH**

stond op de site van castle de 5700kv motor is niet aan te raden op 3s te rijden dan loopt ie veel teveel toeren.

http://www.castlecreations.com/support/documents/speed_and_gearing_chart.pdf

Dus de 4600 is aan te raden? Ik rijd nu nog op de standaard 8.4 v accu maar zal snel overgaan naar 3s of 2s. Welke is het beste voor mij?
Gr steven

http://www.castlecreations.com/support/documents/gearing_chart.pdf

hier nog een mooi document je rustler staat er ook tussen.
de 4600 of zelfs de 3800kv motor lijkt me de beste keus, ze zijn sterker dus kan je met de tandwielen nog wel ongeveer dezelfde snelheid halen.

heb me wel in motortjes verdiept en vind het erg interessant, maar ga niet alleen van mijn visie uit.
wil iemand niet per ongeluk een mindere combo adviseren dan mogelijk is.

deze zou ook nog kunnen.
http://www.monstercars.nl/product_info.php?products_id=1486
al schijnt deze versie een 380 motor te zijn in een groter jasje, volgens sommigen op dit forum.
goedkoop is meestal duurkoop al lijkt ie me wel goed.
wel enkele opties extra nemen zoals waterproof, traxxas stekkers en de 4300kv versie mischien.
en motor pinion

deze motor lijkt me eingenlijk het beste die zit ook in de brushles versie van de rustler
http://www.monstercars.nl/product_info.php?products_id=2257

ik heb zn kleine broertje in de mini revo, de Velion 380 4000kv 8t op 2s lipo trekt ie al constant wheelies en rijd ongeveer 55km

Laatst bewerkt:
http://www.castlecreations.com/support/documents/gearing_chart.pdf

hier nog een mooi document je rustler staat er ook tussen.
de 4600 of zelfs de 3800kv motor lijkt me de beste keus, ze zijn sterker dus kan je met de tandwielen nog wel ongeveer dezelfde snelheid halen.

heb me wel in motortjes verdiept en vind het erg interessant, maar ga niet alleen van mijn visie uit.
wil iemand niet per ongeluk een mindere combo adviseren dan mogelijk is.

deze zou ook nog kunnen.
Hobby Wing EZRun Brushless Motor + 60A ESC Kit -
al schijnt deze versie een 380 motor te zijn in een groter jasje, volgens sommigen op dit forum.
goedkoop is meestal duurkoop al lijkt ie me wel goed.
wel enkele opties extra nemen zoals waterproof, traxxas stekkers en de 4300kv versie mischien.
en motor pinion

deze motor lijkt me eingenlijk het beste die zit ook in de brushles versie van de rustler
Velion Brushless Motor + esc Kit -

ik heb zn kleine broertje in de mini revo, de Velion 380 4000kv 8t op 2s lipo trekt ie al constant wheelies en rijd ongeveer 55km
tja, maar de velineon is wel ietsje te duur voor mij... daarom kwam ik op de castle. ik zou dan de 4600 doen. met 2s lipo of zelfs 3s lipo hoge snelheden zichtbaar. maar dan haalt ie 45 mph.. terwijl er bij de ristler vxl 70 mph wordt gehaalt. licht er dan zoveel verschil tussen velineon 3s en castle sv3 sidewinder?

de fabrikant geeft advies over gearing zodat de motor niet te warm word.
de velineon 3500kv loopt minder toeren dus zal hoger gegeard moeten worden voor dezelfde snelheid dan een 4300kv motor
als dat kan en de motor word niet warm kan een motor met minder kv dus sneller zijn dan een motor met meer kv.
kijk naar castles vlaggenschip die motoren hebben maar 2200 of 2600kv maar zijn vreselijk sterk
nu mag je bij die motoren ook een hoger voltage geven zodat ze nog wel flink toeren draaien, maar gaat om het principe.

ik kan ook nog kiezen voor de sct 3800 kv van castle. mijn keuze is dus tussen een 4600 kv en een sct 3800 kv. welke is beter als ik vooral op straat rijd, maar ook op een offroad circuit?

ik zou graag reacties horen van mensen die hier verstand van hebben, ik heb niet heel veel verstand van dit soort dingen...

nog een vraagje:

kan ik met de pinion/spur opstelling van de standaard rustler (19/83 dacht ik) ook rijden? er zit ook een 28 pinion bij...

ik kan ook nog kiezen voor de sct 3800 kv van castle. mijn keuze is dus tussen een 4600 kv en een sct 3800 kv. welke is beter als ik vooral op straat rijd, maar ook op een offroad circuit?

ik zou graag reacties horen van mensen die hier verstand van hebben, ik heb niet heel veel verstand van dit soort dingen...

nog een vraagje:

kan ik met de pinion/spur opstelling van de standaard rustler (19/83 dacht ik) ook rijden? er zit ook een 28 pinion bij...
De 3800Kv heeft meer vermogen en vooral meer koppel dan de 4600Kv. De Sidewinder ESC is naar mijn smaak een beetje te licht voor deze sterke motoren. De 4600Kv is sterk genoeg voor behoorlijke snelheden. Beiden zijn bruikbaar voor op straat en offroad.

Beide motoren zullen sneller zijn van de Velineon combo met de zelfde tandwielen. 28/83 kun je met beide motoren gebruiken.

Altijd op de temperatuur van de motor letten. Met welke combo je ook rijdt.

Sinds ik de rood aluminium caster blocks en axle carriers heb wil ik heel graag de rood alu toe-in & camber links hebben + de turnbuckles, beide van Traxxas. Echter las ik dat deze niet geweldig sterk zijn en daarom misschien het prijskaartje niet waard zijn. Wat denken jullie? Ik wil ze om zelf de camber en toe-in in te kunnen stellen, maar uiteraard ook om hun matching looks. Zijn ze het waard?

op de website van castle staat dat de vertanding voor de 3800kv motor 12-19/90 mag zijn.
dan lijkt me 28/83 toch echt te hoog gegrepen.
of de tabellen moeten niet kloppen.

standaard 19/86
aanbeveling is 90 spur te gaan rijden... maar denk dat hij ook wel op 86 kan?!?!

er zit een 28 pinion bij.

Laatst bewerkt door een moderator:
Castle is heel erg conservatief als het om gearing gaat. Meestal kun je veel zwaarder dan zij aangeven. Gewoon de motor temperatuur in de gaten houden is de beste methode. Niet iedereen heeft dezelfde rijstijl.
De 3800 draait nog geen 10% meer toeren van de Velineon en heeft zeker 50% meer vermogen, dus dezelfde gearing als voor de Velineon kan sowieso.

Ik wist niet dat Traxxas gekleurde rods voor de Rustler verkocht. Ik zou het bij de stalen versie houden. Die zijn sterker dan aluminium.

4

Laatst bewerkt door een moderator:
Back