tractoren en ander landbouwspul van trialrolf

Vanmiddag even achter in de tuin 2 Fliegl karren met zand erachter. Hij trekt het wel maar erg snel is ie niet, ook niet zonder de karren.
beresterke RB35 te vinden weet. Daar wachten we dus even op.

Hallo Rolf,

Je schrijft :

De trekker is volgens jou niet erg snel.
Volgens mij moet dit ook niet.
Het is geen truck die 80 km rijdt, of een personenauto die nog harder kan.(1:1)
Een trekker/tractor mag tegenwoordig maximaal 40 km rijden, (1:1) maar mag ook best langzamer rijden.

Ik zie regelmatig trekkers/tractoren op de rij-baan rijden, met kenteken, die net zo snel gaan als een truck, :(
Dit vind ik niet realistisch.
Maar ja, wie ben ik.
 
Een jcb fastrack mag gewoon 80.

.

Hallo Arjan,

Tja, zo lust ik er nog wel één !
:beer:

Personenauto's kunnen ook veel harder dan 130 km, alleen het mag niet NL, al doen het er wel heel veel.
En ja, alles wat niet mag, vinden sommige leuk om het toch te doen. :yes:

Volgens mij is de maximum rijsnelheid van deze JCB Fastrack tractor 70 a 80 km per uur, maar mag op de openbare weg met kenteken toch maar maximaal : 40 km per uur.
 
Hallo Rolf, ik vindt die oude Porsche trekkers heel gaaf, verder heb ik niet zo echt veel met trekkers, of hoe andere ze ook wel noemen tractoren.

Maar wel een gaaf project....
 
Kom ik nog even in de lucht.......

Hij hoeft ook niet te racen Pieter maar de helft van de snelheid van mijn trucks haalt ie ook niet, zeker niet met 2 volle karren erachter. Er komen dus andere en ook sterkere motoren in.
 
Bij de laatste rijdag in Ederveen is er een motor mee gestopt. Dus moest ik aan de slag. Ik heb toch maar even bij Conrad 2 Modelcraft motoren besteld. Dat was nu de snelste methode en op zich kwaliteit. Bij Ali of Amazon zijn ze ook niet meer veel goedkoper en is de kwaliteit niet te achterhalen. Deze hebben ca 100 rpm.

Moest wel wat aangepast worden want de motoren zijn toch wat langer en iets dikker.

360.jpg


Door de wieladapters om te draaien win je spoorbreedte cq verminder je deze.

360.jpg


Links dus de velg van binnen in de nieuwe situatie.

360.jpg


Nu moest wel het hart gat (heet dat zo?) van de velg naar 12 mm. Ik heb geen 12 mm boor dacht ik nog. De velgen opnieuw printen met een nieuw gat is ook al weer zo'n werk..... Toen keek dit setje mij aan. Ooit eens gekocht en naar mijn weten nog niet (vaak) gebruikt....

360.jpg


Heel voorzichtig en het werkt!

360.jpg


360.jpg


De buis was ook iets te krap. Deze dus warm gestookt en de motoren erin geperst. De verdere bevestiging aan de trekker weer hetzelfde gemaakt vooralsnog.

360.jpg


Meteen iets anders afgesteld zodat de achterbanden iets meer ruimte hebben in het spatbord en de trekker niet meer achterover staat door de grote voorbanden. De stand is beter zo.

360.jpg


En opgenomen in het wagenpark natuurlijk.

360.jpg
 
Afgelopen weekend met de trekker en karretje beetje rondgereden en bevalt prima zo! Dus er moet nog wat meer komen om erachter te hangen. Eerst maar eens wat te kiepen..... Zand is zo leuk!

360.jpg


Had hem al deels gedemonteerd toen ik eraan dacht een foto te maken.....

360.jpg


Deze ga ik ook maken met zoveel mogelijk aanwezige voorraad spullen en spindels heb ik genoeg liggen....
RB35 motoren ook. Dit is een 12v 66 rpm motor. Een gelagerde steun en flexibele koppeling liggen er ook nog.
Paar jaar terug redelijk veel spul besteld ivm de plannen destijds en de toen nog echt lage prijzen.

360.jpg


De motor hangt dan voorin het chassis....

360.jpg


En de gelagerde steun achterin. Zo kan de spindel as mooi draaien.

360.jpg


De as met toebehoren.

Rotzooi maken, er moet een 10 mm gat in het alu blokje.

360.jpg


360.jpg


360.jpg


360.jpg


zo gaat het allemaal vrij vlot eigenlijk.

360.jpg


De spindel zit erin en draait mooi soepel en rond.

360.jpg


De achterspatborden weer pas maken want daar scharniert ook de bak op.

360.jpg


360.jpg


Mooie grote kiephoek.

360.jpg


Bijna 4 kilo aan gewicht en hij duwt het omhoog. Ik zeg niet moeiteloos maar wel met gemak!

Nu details als eindschakelaars, geforceerde klep opener en een andere trekstang.
 
Dacht die kar bouw ik wel even snel maar er gaat toch erg veel meer tijd in zitten tot ik een werkend en te testen apparaat heb zeg......

Eerst maar eens beginnen met de eindschakelaars.

360.jpg


Ik heb nog altijd dit plaatje op mijn telefoon dat ik als voorbeeld neem.

360.jpg


360.jpg


Een schakelaar komt dan achterin voor het stoppen van de opgaande beweging.

360.jpg


360.jpg


en de ander voorin voor de neergaande stop.

Dan de opening van de achterklep. De moet "geforceerd" bediend worden. Ik had links en rechts wat dingetjes gezien en dit uiteindelijk gemaakt. Toen ik al wat verder op weg was bedacht ik dat dit eigenlijk best wel lomp en groot is. Ik zag op Youtube een filmpje met een wat sjiekere oplossing.

360.jpg


360.jpg


360.jpg


Ik wilde wel een grote openingshoek. Ook merkte ik dat ik helemaal geen Krampe kieper had maar vermoedelijk nog een ouder exemplaar uit de winkel gehaald heb. Nu ja, hij werkt dus eerst maar eens een evenement ermee testen.

360.jpg


Met opzet de rode kabels in beeld gelaten voor wat aankleding alvast.

360.jpg


De koppeling aan de trekker is ook in orde. Simpel doch doeltreffend. De bedoeling is dit een keer met een 3D element af te werken.

360.jpg


Wel een leuke combi zo toch?

360.jpg


360.jpg


Voor de aankleding nog een kist gemonteerd die ik nog had liggen. 3D geprint.
De trekker is inmiddels voorzien van een extra regelaar en natuurlijk een passend stopcontact.

360.jpg


360.jpg


Ook dat had allemaal wat meer voetjes in de aarde en tegenslag. De regelaar van mijn trekker ging kapot, solderen van de stekker niet lekker en het monteren van het stopcontact was ook een dingetje. Liep niet lekker.

Al met al zit er alweer zo'n 15 uur werk in minstens. Dit weekend maar eens goed testen!
 
De trekker en kieper hebben inmiddels een demo meegedraaid. Op zich verder naar tevredenheid. Ik was met mijn club De Modellandbouwers op de demo bij de Millse pulling, een Trekkertrek. De film volgt nog.

De kieper heeft op 2 bakjes na alleen maar zaagsel voor het inkuilen gereden. Voor zand was er genoeg materieel. Ik heb daarbij met name ook mijn shovel ingezet. Ging lekker al is het wel stoffig.

De kieper werkte verder naar tevredenheid dus deze voor komend weekend nog wat opgeleukt.

360.jpg


360.jpg


Kenteken moet nog volgen maar ik had de blauwe inktcartridge leeg......

Voorlopig kan ie mee naar Rosmalen.

Dan de trekker, mijn Case. Ook goed bevallen op zich maar de stuurservo is te zwak. Ook raakt de gelijmde bevestiging aan 1 kant steeds los.
Dit dus eens opnieuw gedaan met een zwaardere servo en een wat strakkere passing met een draadeind door het chassis van links naar rechts zodat de helften niet wijken.

Verder was het eigenlijk prima. Ook hier dus wat optisch werk nog in de vorm van panieklampen.

360.jpg


360.jpg


360.jpg


De originele oranje dopjes verwijderd en de houder vlak gemaakt. De bekende Ali zwaaiers ontdaan van de oranje draad en via de binnenkant naar beneden in de krochten van het chassis geleid. Geen foto's van want donker daaro ;)

360.jpg


Ook de spiegels nog even. Ik kon de spiegelfolie waarvan ik zeker weet dat ik het heb niet meer vinden. Dus maar even de chroomstift.

360.jpg


Spiegelt niet maar glimt wel meer dan het matte zwart....

360.jpg


360.jpg


Jannie is tevreden met heur trekker! In Rosmalen zal het wel weer vooral zaagsel worden al neem ik de hooiwagen ook mee!

Het lijkt allemaal wat rommelig en slordig maar de Case en de kieper beschouw ik vooralsnog als tijdelijk in mijn collectie. Ik wil met deze gewoon rijden en beetje freubelen tot ik mijn definitieve landbouw voertuigen heb.
 
Dank je Herman.

Weer wat gedaan. Het blijft een Bruder plastic trekker en het enige dat wat weegt zijn de motoren. Ook de velgen en banden zijn mogelijk een paar gram zwaarder dan de originele. Dat merk je als je op een gladdere baan met een volle kar wilt wegrijden of in een beetje los zand staat.

Er moet dus wat gewicht in maar waar zal ik dat laten? In het chassis is de ruimte zeer beperkt natuurlijk.

Dus in de banden dan maar.

360.jpg


Een achtervelg met band weegt leeg 168 gram.

360.jpg


De voorkant is wat lichter maar altijd nog 129 gram.

Ik had van iemand nog wat ouderwets zwaar bladlood gekregen. Dat heb ik ervoor gebruikt door smalle strips te snijden en deze rond de velgen te draaien en vervolgens de banden er weer op.

360.jpg


360.jpg


Voor kwam er zo'n 100 gram bij op die manier. Verschil tussen de wielen onderling is 1 gram. Goed gemikt!

360.jpg


Achter heb ik nu een klein pondje met 421 gram en eentje van 419 gram. Doen we het voor!

360.jpg


De hele trekker gaat nu richting de 3 kilo en dat lijkt me prima zo. Eind van de maand weer een demo met de Modellandbouwers en daar maar weer testen.

Ook nog wat aan de legalisatie gedaan.

360.jpg


360.jpg


De nummerplaten gemaakt. Op de trekker moet er voor ook nog eentje maar moet nog even kijken hoe en waar. Deels legaal zullen we maar zeggen.
 
De trekker doet het prima op zich. Er moeten nog wel wat kleine dingen worden gedaan maar hij slaat zich er als 2wd best doorheen. Natuurlijk geen offroad buiten gras maar ik ben best tevreden voor nu.

360.jpg


Het lijkt erger dan het is maar er komt wel een nieuwe regelaar in. Deze van Ali fluit wel een beetje en regelt rond het nulpunt soms beetje rommelig. Ik heb een CTI Thor besteld. Daarmee moet het beter gaan.

360.jpg


Ook heb ik een andere zender voor mijn modellen gekocht. De gelegenheid bood zich mijn MAN met Goldhofer RTR te verkopen dus met zender. Ik speelde al een tijdje met de gedachte om de Graupner MC20 te verkopen. Ik twijfel of Graupner wel een toekomst heeft. Er is al jaren geen update meer. Nu is het spul nog wat waard en ik had ook een berg ontvangers. Deze gingen als warme broodjes.

Nu dus een Frsky X20 Tandem.

Dan de kieper. Hier een kleine aanpassing aan de wielophanging. Zoals op de eerdere foto's is te zien staat hij vrij laag wat wil zeggen de banden zitten zowat in de spatborden. Das niet echt een agrarisch gezicht zeg maar. Hier moest een quick fix komen. In de toekomst hoop ik op een ander chassis hiervoor dus nu even zo.

360.jpg


Met een setje boutjes de weg van de assen beperkt.

360.jpg


360.jpg


Net die millimeters die nodig waren.

Tot slot een nieuw tussenproject dat ik nu hier maar neerzet. Hij is immers voor de trekkers gedacht.....

360.jpg


Een standaard Bruder dieplader..... zagen, zagen, wiede wiedewagen...

360.jpg


360.jpg


En dan heb je stukken Bruder dieplader of is het dan een stukke?

360.jpg


Huuk huuk huuk.......

360.jpg


Dus gewoon nog een tweede erbij.....

360.jpg


Mooie zaagsnedes met mijn japanse vriend.

360.jpg


Beetje kijken, voelen, meten en inspireren.

360.jpg


Zoiets dus! Diegene die mij volgen zeggen nu, das een bekende?

360.jpg


Inderdaad, zoiets was er al maar die is met de Arocs meeverkocht. Die had ik wel 5 keer kunnen verkopen zoveel navraag heb ik gehad.

Maar nu dus eentje voor de trekkers. Net even anders opgebouwd.

360.jpg


360.jpg


We beginnen maar even met een back bone. Er moet wel een best zware shovel op kunnen. Mag dus best wat steviger zijn.

Binnenkort weer meer.
 
Back
Top