Torpedo boot PT 117 ful scratch 1/35

pech

Je had een foutje gemaakt en je bent daar heerlijk nuchter onder, dat mag wel meer gebeuren op deze site. Je hebt nog, denk ik, niet al te veel geld uitgegeven aan dit tot nu toe. Ik zou zeggen, doe het over, niet voor mij maar voor je zelf. Je zal met veel meer lol naar je MTB kijken in de toekomst. Nogmaals, het hoeft niet maar het moet niet gaan "jeuken".
grt
Hawser

hey allemaal
Hier zijn we al met een vervolg.
Vandaag buiten wat piekeren ook nog wat fisieke arbeid verricht.
Mal ligt ondertussen in de vuilnis emmer en epoxy romp is opgeschuurd.

Niet schrikken van de tape , zoals verwacht zaten hier en daar luchtbelletjes op de scherpe hoeken die er uit moesten.
Ik heb dus een 7 tal kleine tot zeer kleine gaatjes die dienen hersteld te worden.
Tape was voor drijfproef , kon het niet laten , weet ik meteen dat er nog 2 kilo bij kan op dit moment.

Al bij al gaat waarschijnlijk alles dus nog goedkomen zonder veel extra werk.
voor volgende week is volgende reeds gepland.
we gaan de kiel en de langslijnen van binnenuit verstevigen met enkele extra laagjes doek. eveneens brengen we dan ter hoogte van de helse spant opnieuw 3 lagen doek aan aan de binnenzijde.
Na uitharden kan ik dan aan de buitenzijde schuren tot het bultje verdwenen is zonder noemenswaardig ingewikkelde procedures.

een halve dag meer werk , maar hoef ik later nooit te denken "van had ik toch maar......"

ach ja nog enkel fotokes voor de geintreseerden.

vgr
Marc

Hallo Marc,

Dat is inderdaad de manier om het met zo weinig mogelijk extra werk op te lossen; aan de binnenzijde voldoende materiaal aanbrengen zodat je zonder door de romp heen te schuren de bult kunt wegschuren.

Het is een planerende romp, dus ik zou voorzichtig zijn met twee kg extra gewicht, als je het dek, de opbouw en de aandrijving er in/op het gebouwd zul je niet vreselijk veel ballast meer nodig hebben, schat ik zo in.

Groeten, Jan.

de halve dag meerwerk is ondertussen achter de rug.

Eergisteren 's morgen, aan de binnenzijde de kiel opgevuld met restjes doek gedrenkt in epoxy en de langs ribben een extra laagje gegeven.
Daarna een 4 tal laagjes op de bodem waar ik moest gaan weg schuren en dan nog een laagje uit 1 stuk de volledige binnenkant om alles er opnieuw netjes te laten uitzien

deze namidddag was alles voldoende uitgehard. De buitenzijde ontvet en een dun laagke primer er overheen. Kwestie van zien waar je schuurt.
En dan kon het zwoegen zweten en schuren beginnen.
Ben er net mee klaar en trots wil ik jullie het resultaat tonen.
op de laatste foto zie je duidelijk hoeveel laagjes er weg geschuurd zij en op welke plaats.

alles in de primer

het onderte boeghout er tegenaan om te zien of ik al ver genoeg was.

duidelijk te zien waar en hoeveel er weggeschuurd is

Voorziene werken de komende dagen: enkele ribben terug plaatsen voor bijkomende stevigheid.
Er komt ook een vast dek van ongeveer 1.5 cm rondom waaraan ik later het originele dek aanvast kan maken ( wordt wel duidelijk als de foto's komen) Daarna word het dan plamuren en opnieuw schuren.

vgr
Marc

na een week zwoegen ( tussendoor en 's avonds ) zijn de berghouten geplaatst, het onderdek vastgezet , en enkele spanten ter versteviging ingelijmd.
Ook hebben we al heel wat geschuurd en kan alles straks in de grondverf.
En daarna de kleine foutjes nog wegwerken.

weinig woorden maar laat ik het maar met beeldmateriaal staven wat we hebben uitgevreten.

vgr
Marc

oeps , alsnog bedankt voor jullie positieve steun.

Door het warme weer stond de bouw goesting op een laag pitje en een verslagje maken nog verder af.

Het is dus een hele boterham deze keer. Waarschijnlijk zijn jullie er al wel achter dat ik niet een schrijver van de bovenste plank ben dus plaats ik liever wat fotokes met enkele woordjes uitleg.

Eerst hebben we het dek netjes uitgezaagd ( lijkt me nogal logisch , maar ja )

Vervolgens hebben we de vergrendelinghaakjes gemonteerd die er later voor zorgen dat het dek er uit 1 stuk af kan. Het geheel word vergrendelt doormiddel van een boutje verwerkt in de voorste bolder. Tussen het dek en de romp komt een afdichtingstrip die er hopelijk voor gaat zorgen dat het geheel waterdicht is.

Daarna hebben we de locaties van de dek luiken in kaart gebracht en de dek beplanking uitgetekend.

Natuurlijk daarna een stapel dekplanken vervaardigen en deze met epoxy verlijmd.

De volgende dag zwart gekleurde epoxy eroverheen gekliederd zodat alle voegen netjes konden vollopen. Uiteindelijk ook het afboordhout aangebracht.

Het geheel enkele dagen laten rusten en ikzelf wat genieten van het zonnetje
Deze morgen zijn we er dan tegenaan gevlogen met schuurpapier. Eerst elektrisch en daarna netjes afwerken met een schuurblokje.

Uiteindelijk deze avond alles nog even overspoten met vernis en dry-fit op de romp

Voila, we kunnen weer enkele dagen op onze lauweren rusten maar daarna beginnen we aan de opbouw.

vgr
Marc

wauw mooi dek heb je daar in elkaar geflanst! ziet er écht heel netjes uit met die beplanking! alleen het hele dek als deksel???.. ben benieuwd of dat waterdicht gaat worden.. maarja wie ben ik ;) veel succ6!! en idd met die warmte valt er weinig te werken pfff

Ziet er mooi uit. Waar ik wel een beetje bang voor ben ik dat het dek zal gaan werken met warmte, en mogelijk krom gaat staan. Maar misschien valt dat mee.

Afhankelijk van welk materiaal het onderdek is zal zo'n grote plaat best wel willen werken.

Je hebt ruimte genoeg, dus een paar spanten in de lengte en breedte zouden er wel onder passen.

Groeten, Jan.

thx Jongens
kromtrekken door de warmte , heb ik tot nu toe nog niks van gemerkt en het is toch al 38°c geweest onder mijn veranda.
kromtrekken door rechtstreeks in de zon te staan heb ik nog niet getest.
Vooraan en achteraan is er een vergrendeling om de 9cm en het stuk in het midden daar moet de stuurhut nog opgebouwd worden. persoonlijk ben ik niet zo bang van het kromtrekken , maar de toekomst zal het uitwijzen. Mocht het toch zo zijn dan schroeven we het maar vast , eigenlijk moet het dek er alleen maar af mocht er wat mis gaan. De laad punten en schakelaars zullen ik in de munitie koffers op het dek ingebouwd worden.
vgr
Marc

eindelijk terug aan het bouwen

hoi,
na een lange zomer bouwstop, het afwerken van een ander modelbouw project( diorama) waaraan ik een jaar geleden begonnen was, het herstellen van de opgelopen schade van het vaarseisoen aan de Mesquite ( we hadden opduwertje gespeeld om een ander schip te helpen met de nodige schade tot gevolg , en op de koop toe nog een aanvaring met een stoomsleper, die zijn messing anker in mijn flank pootte ( hier was ik zelf ook wel een beetje in de fout gegaan) maar alles is terug als nieuw dus hoogtijd om dit bouwproject opnieuw leven in te blazen.

we hebben natuurlijk niet helemaal stilgezeten want afgelopen maand ben ik al eens flink gaan schoppen. Alles gevonden wat ik denk nodig te hebben, dus we gaan er terug tegen aan.

eerste werk : de gekochte spullen in de romp monteren en daarna proefvaren.

ach ja voor de kerjeuze neuzen de gekochte spullen:

door het stormweer was ik verplicht binnen te blijven op mijn vrije dag.
gelukkig had ik wat te doen....:)

Heb de assen en roeren in dryfit geplaatst.
Hierbij heb ik echter enkele bedenkingen, dus graag jullie reactie.
Momenteel heb ik voldoende ruimte gelaten om de 25mm schroef eventueel te vervangen door een 30mm maar stel me nu wel vragen bij de as hoek.
iemand een heldere kijk hierop?

dilemma

zou ik op jullie hulp mogen rekenen om volgend dilemma op te lossen.

ik heb 2 mogelijk heden bij het inbouwen van de assen en heb geen idee welke kant ik uit moet.

-1- ruimte voorzien om de 25mm eventueel te vervangen door een 30mm schroef mocht de snelheid niet hoog genoeg liggen.
-2- enkel de mogelijkheid nemen om een 25 mm schroef te plaatsen waardoor de hellingshoek van de as minder wordt en er een beter rendement verkregen wordt.

iemand die me kan helpen hiermee????
alvast bedankt
vgr
Marc

Als ik jou was ging ik op internet kijken of er andere bouwers zijn, of die ook 25mm schroeven hadden en of er vermeld wordt hoe hard die gingen. Persoonlijk zou ik zeggen dat je met 25mm schroeven onder zo'n boot hard genoeg zou moeten kunnen, maar dat is slechts een gevoel (van mij en niet van jou). Als er op internet een voorbeeld te vinden is dan zegt de ervaring daarvan veel meer denk ik.

VrGr,

Theo

Hallo Marc,

Puur theoretisch ben je beter uit met een zo klein mogelijke ashoek, maar hoeveel scheelt het nu?
Vuistregel is niet steiler dan 7°, als je daarbij in de buurt komt is het goed.

Ter vergelijking de ashoek onder mijn MAS:

full

Daar past een Ø60 mm schroef onder.
Hiermee loopt de boot rond de 45-50 km/h, véél te snel voor schaal, maar wél leuk...

Welke assen ga je inbouwen?
De watergesmeerde Raboesch mogen maximaal 10.000 toeren hebben.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
merci jongens voor jullie input.
Vorige nacht nog eens goed gesurft en gelezen.
De kogel is door de kerk of misschien toepasselijk, de as zit door de romp.
Zonet alles vastgezet met epoxy en wat keperdoek. de as loopt nu 6° a 7° schuin dus laat ik de mogelijkheid bestaan een grotere schroef te kunnen monteren.
@ Jan, theoretisch zouden er max 11.000 toeren gemaakt kunnen worden, veronderstel dat ik dat op het water nooit ga halen.

vgr
Marc

Back