H
Henri Zikken
Guest
Kweenie, maar glas over open gedeeltes tussen de ribben, daar heb ik toch niet zo'n goed gevoel over....
Daar heb je ook 100% gelijk in, dat gaat nooit werken, echter, de topicstarter had het over een geheel ingedekt toestel.
En glas is mooi sterk voor een vleugel middenstuk (of rompneus), maar naar de tips toe zie ik de voordelen niet. Zeker omdat ik het een stuk lastiger te verwerken vind dan zijde, tissue en spanlak.
Dat is natuurlijk persoonlijk, maar ik kan het mij echt niet voorstellen. Je legt het glas over je vleugel, knipt het ruwweg op maat, trekt er met een rollertje G4 overheen, dept het na met keukenpapier, laat het drogen, schuurt de randjes eraf, klaar. Ik zie niet in hoe dat met papier/tissue eenvoudiger kan werken, al was het alleen al omdat je dan 2 lagen moet aanbrengen. Maar goed, zoals ik zei, ieder heeft zo z'n voorkeuren.
Het was zeker niet de bedoeling te zeggen dat tissue/papier slecht is, integendeel, maar voor iemand die het nog nooit gedaan heeft, op een geheel beplankte kist, is het denk ik de minste keuze.
Gewichtstoename per vierkante decimeter wil ik horen, dan kunnen we iets vergelijken.
Voor mij is en model van 2 kilo een zwaar monster...
25 grams glas + afwerking + kleurlaag + clearcoat = grofweg 80 gram per vierkante decimeter. Of was het nou vierkante meter?

De treksterkte van de huid bepaalt de sterkte van een model.
Binnenin hoort niets te zitten. Nou ja, lucht met een (heel sterk) velletje..
Klopt. Juist als je licht wil bouwen, gebruik je de stevigheid van het omhulsel wel. Kijk, op een 3m benzinekist zal een groot deel van de sterkte wel door de constructie komen, maar op een 1m kistje zoals dit, ben je dan fout bezig.