tips bekleden vliegtuig ivm dilemma

bekleden waarmee


  • Total voters
    20
  • Poll closed .
Kweenie :rolleyes:, maar glas over open gedeeltes tussen de ribben, daar heb ik toch niet zo'n goed gevoel over....

Daar heb je ook 100% gelijk in, dat gaat nooit werken, echter, de topicstarter had het over een geheel ingedekt toestel.

En glas is mooi sterk voor een vleugel middenstuk (of rompneus), maar naar de tips toe zie ik de voordelen niet. Zeker omdat ik het een stuk lastiger te verwerken vind dan zijde, tissue en spanlak.

Dat is natuurlijk persoonlijk, maar ik kan het mij echt niet voorstellen. Je legt het glas over je vleugel, knipt het ruwweg op maat, trekt er met een rollertje G4 overheen, dept het na met keukenpapier, laat het drogen, schuurt de randjes eraf, klaar. Ik zie niet in hoe dat met papier/tissue eenvoudiger kan werken, al was het alleen al omdat je dan 2 lagen moet aanbrengen. Maar goed, zoals ik zei, ieder heeft zo z'n voorkeuren.

Het was zeker niet de bedoeling te zeggen dat tissue/papier slecht is, integendeel, maar voor iemand die het nog nooit gedaan heeft, op een geheel beplankte kist, is het denk ik de minste keuze.

Gewichtstoename per vierkante decimeter wil ik horen, dan kunnen we iets vergelijken.
Voor mij is en model van 2 kilo een zwaar monster...

25 grams glas + afwerking + kleurlaag + clearcoat = grofweg 80 gram per vierkante decimeter. Of was het nou vierkante meter? :P

De treksterkte van de huid bepaalt de sterkte van een model.
Binnenin hoort niets te zitten. Nou ja, lucht met een (heel sterk) velletje..

Klopt. Juist als je licht wil bouwen, gebruik je de stevigheid van het omhulsel wel. Kijk, op een 3m benzinekist zal een groot deel van de sterkte wel door de constructie komen, maar op een 1m kistje zoals dit, ben je dan fout bezig.
 
Kweenie :rolleyes:, maar glas over open gedeeltes tussen de ribben, daar heb ik toch niet zo'n goed gevoel over....
Daar heb je ook 100% gelijk in, dat gaat nooit werken, echter, de topicstarter had het over een geheel ingedekt toestel.
Ik zie hier toch echt ribben met capstrips. Zoniet, dan heeft 'ie een flinke bouwfout gemaakt.

Glas is mooi sterk voor een vleugel middenstuk (of rompneus), maar naar de tips toe zie ik de voordelen niet. Zeker omdat ik het een stuk lastiger te verwerken vind dan zijde, tissue en spanlak.
Dat is natuurlijk persoonlijk, maar ik kan het mij echt niet voorstellen. Je legt het glas over je vleugel, knipt het ruwweg op maat, trekt er met een rollertje G4 overheen, dept het na met keukenpapier, laat het drogen, schuurt de randjes eraf, klaar. Ik zie niet in hoe dat met papier/tissue eenvoudiger kan werken, al was het alleen al omdat je dan 2 lagen moet aanbrengen. Maar goed, zoals ik zei, ieder heeft zo z'n voorkeuren.
Talking open structure here.....;)

Het was zeker niet de bedoeling te zeggen dat tissue/papier slecht is, integendeel, maar voor iemand die het nog nooit gedaan heeft, op een geheel beplankte kist, is het denk ik de minste keuze.
Helemaal eens met die conclusie, zeker met de huidige kwaliteit spanlak...

Gewichtstoename per vierkante decimeter wil ik horen, dan kunnen we iets vergelijken.
Voor mij is en model van 2 kilo een zwaar monster...
25 grams glas + afwerking + kleurlaag + clearcoat = grofweg 80 gram per vierkante decimeter. Of was het nou vierkante meter? :P
zijde + tissue + spanlak + 2K ~ 55 g/m2 :mrgreen: ;)

De treksterkte van de huid bepaalt de sterkte van een model.
Binnenin hoort niets te zitten. Nou ja, lucht met een (heel sterk) velletje..
Klopt. Juist als je licht wil bouwen, gebruik je de stevigheid van het omhulsel wel. Kijk, op een 3m benzinekist zal een groot deel van de sterkte wel door de constructie komen, maar op een 1m kistje zoals dit, ben je dan fout bezig.
Gek genoeg is het bij een (mensdragende) 9m benzinekist weer wel het geval.
Wat maakt die 3m dingen dan toch zo verschillend?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bruno....je moet echt even de rest van dat bouwverslag bekijken :-)
Om het voor je samen te vatten:
100_0110.jpg
 
Talking open structure here.....;)

Nee dus. Hij heeft het ding helemaal beplankt.

zijde + tissue + spanlak + 2K ~ 55 g/m2 :mrgreen: ;)

Tsja, dat zal met 25 grams glas ook wel haalbaar zijn, als je de juiste persoon het laat doen. Dat is nu juist de hele clou. Iemand die er goed in is, doet het licht en goed.

Iemand die er niet goed in is, maakt het loodzwaar en loopt er mee te klooien.

Denken dat je er gelijk goed in bent, is nogal naif.. dus die 55 g/m2 is voor iemand die het voor het eerst doet, waarschijnlijk niet bijster realistisch ;)

Gek genoeg is het bij een (mensdragende) 9m benzinekist weer wel het geval.
Wat maakt die 3m dingen dan toch zo verschillend?

De bekleding. Mensdragend 9m benzine wordt veel uit alu gemaakt. Wij beplanken met balsa. Andere eigenschappen.
 
ik ben dus niet goed in glassen (gezien eerder resultaat ) van daar de vraag om andere manieren . echter de reractiesw gezien ,zou ik wel moeten glassen , of enkelt bekleden met folie ( er is van dit toestel ook een geheel witte versie ) maar aangezien oratex zwaarder is dan oracover .zou het dus oracover moeten worden in de kleuren donker grijs en eier blauw .
 
Bedenk dat G4 binnen 24 uur geschuurd moet worden, wordt erg hard.
Zaak dus om het niet te dik te doen en meteen goed, dan hoef je amper te schuren en alleen nog maar iets grover te maken voor het spuiten ;-)

En glassen is echt goed te doen hoor :yes:
 
Tsja, mijn ervaring is dat G4 ook na 24 uur nog prima te schuren is.

Als je het ook als vulmiddel gebruikt, moet je het wel schuren, anders wordt het allemaal veel te zwaar.

Als je spaarzaam glast met G4 en dan iets anders als vulmiddel gebruikt, hoef je het idd amper te schuren.
 
Deze manier,

finishingfoam

Ik vond het makkelijk en het is ook ligt, wel je 25 grams glas bij jepe halen deze selecteer namelijk zijn glas voor perfecte finish kun je ook meteen die verdunde houtlijm bestellen.

Bart,
 
Al met al is het een beetje een rare enquete :cool:
Er zijn een aantal mogelijkheden, ieder met zijn eigen voor- en nadelen. Het is maar net wat jij wilt, dat kan een ander niet voor je bepalen. Zelf zou ik nooit voor glassen/bespanpapier gaan omdat me dat teveel gedoe is. Oracover verven/spuiten wordt voor de puristen misschien iets minder mooi maar het is veel sneller klaar en zeer zeker veel minder gedoe.

Als jij geen probleem hebt met "gedoe" zou ik zeker voor het glassen gaan. Of de optie die net genoemd is.
 
ik ben dus niet goed in glassen (gezien eerder resultaat ) van daar de vraag om andere manieren . echter de reractiesw gezien ,zou ik wel moeten glassen , of enkelt bekleden met folie ( er is van dit toestel ook een geheel witte versie ) maar aangezien oratex zwaarder is dan oracover .zou het dus oracover moeten worden in de kleuren donker grijs en eier blauw .

Als je het al eens geprobeerd hebt, en het geen succes was, zou ik het mooi laten, niet gaan glassen, maar gewoon folieën.

Je kunt ook gewoon in kleuren folieën hoor, het hoeft niet persé geheel wit te zijn.

Folie spuiten kan prima, als het goed gedaan is, is het resultaat net zo mooi als in kleur folieën. Glassen/spuiten levert uiteindelijk altijd het allermooiste resultaat, als het goed gedaan is, maar gezien de vraagstelling en wat je hierboven zegt.. denk ik dat je er beter aan doet gewoon te gaan folieën.
 
Deze manier,

finishingfoam

Ik vond het makkelijk en het is ook ligt, wel je 25 grams glas bij jepe halen deze selecteer namelijk zijn glas voor perfecte finish kun je ook meteen die verdunde houtlijm bestellen.

Bart,

verdunde houtlijm is ook zelf te maken , wel een idee idd houtlijm op waterbasis ,verdunnen en gaan .

supervuller.JPG

volgens mij is dit ook bij een gamma/praxis/karwei /fixit te halen
 
proefstukje ligt al klaar 25 grams mat op een plaatje balsa ,in gesmeerd met verdunde houtlijm (melkdik om te proberen , voor het echie doe ik hem iets dikker tussen karnemelk en yoghurt in )
 
Gezien de afmeting zou ik niet gaan voor glasmat.
Normaal zou ik een toestel van die afmeting foliën ,
Maar als je hem wilt verven/spuiten zou ik gaan voor spanpapier en spanlak.

Een tip voor overlappingen van papier is , het papier niet te knippen maar te scheuren zodat je geen randen krijgt.
 
daarom houd ik juist van dit soort topics , er is altijd een idee welke je opeens aanslaat . best leuk zo'n pruttelende ideeén putje .
 
test stukje is af en voor de goede orde 3lagen houtlijm , 1 spuitplamuur (teruggeschuurd tot aan houtlijm laagvoor gladheid, 2 lagen verf .

heb dus 2 identieke plaatjes uitde zelfde plank gesneden om het gewichtsverschil goed tekunnen meten .
toegenomen gewicht was 0,5 gram ,kom je dus uit per vierkante meter op91,434 gram , buig test tov de originele plaat vielme 100% mee

101_0325.jpg


zover rond krijg je een normaal onbehandeld plaatje van 3mm nooit

torsie test op de nerf was pas scheuren bij 30graden verschil.

101_0326.jpg


nu had ik vrij dik gespotenen en de droog periodes aardig kunnen verkorten voor een blaaskachel.

maar al met al goed tevreden .
 
Back
Top