tips bekleden vliegtuig ivm dilemma

bekleden waarmee


  • Total voters
    20
  • Poll closed .

serge pot

Forum veteraan
zit met wat vragen , glassen zelf ben ikniet zo kapot van aangezien het vrij zwaar wordt samen met glas doek .

nu is er ook de optie tot folie en dan spuiten (oracover )

of bespanpapier (tissue) en dan met ps 100 en dan spuiten .

mijn keuze is eigenlijk tussen glassen of bespanpapier .
het betreft een volledig hout ingedekte vliegtuig .

wat raden jullie aan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Miischien ook wel handig om aan te geven wat voor een kist het is, dan kan de eindafwerking ook nog wel eens bepalend zijn.
 
... als 1 van de moderaters deze titel wil/kan aanpassen in tips bekleden vliegtuig ivm dilemma , alvast dank .
Dat kun je zelf doen Serge, door openingsbericht te wijzigen.:
edit.gif
-> 'meer opties' -> titel aanpassen.
 
[mod]
heb je gelijk aan :

als 1 van de moderaters deze titel wil/kan aanpassen in tips bekleden vliegtuig ivm dilemma , alvast dank .
Done ;-)

Grt,
Berto.[/mod]


Mhhh, denk dat ik voor bespannen zou gaan, lekker makkelijk.
`t is geen schaalmodel dus dan maakt het niet zoveel uit.
 
Bespannen met Oracover en dan met acryllak schilderen/rollen. Als je camo wilt is dat denk ik de makkelijkste, snelste en mooiste manier.
 
Dat kun je zelf doen Serge, door openingsbericht te wijzigen.:
edit.gif
-> 'meer opties' -> titel aanpassen.
@ron , bedankt die had ik nog niet gezien ,vandaar de vraag .

@berto ,bedankt voor de moeite en de tip .

gaat hemvooral om gewichts toename cq sterkte toename . glas brengt een hoop gewicht en weinig sterkte toename (is hard en bros)

bespanpapier is licht maar sterkte weet ik niet

oracover is sterk ,maar gewicht ?
 
Als je goed glast is glassen geeneens zo heel veel zwaarder dan oracover.
Maar volgens mij wel een een stuk sterker en zeker niet bros.

Oracover voegt mijn inziens niets tot zeer weinig toe aan sterkte is echt alleen een afwerking.
 
Oracover voegt mijn inziens niets tot zeer weinig toe aan sterkte is echt alleen een afwerking.
Ben ik het niet mee eens. Een vleugel van een lichte zwever kan een groot deel van zijn stijfheid en sterkte hebben van oracover bespanning.
Voor zwaardere modellen gaat dat natuurlijk niet op, maar voor balsa indekking is oracover bekleding ook een goede bescherming tegen transportbeschadiging etc.
 
Folie geeft sterkte, maar voornamelijk aan open constructies, op een geheel beplankte kist zal het weinig uitmaken, zal glas waarschijnlijk meer sterkte geven.

Glassen is helemaal niet zwaarder dan folieen, sterker nog, als je het kunt en goed doet, is het lichter, marginaal.

Echter.. het is een heleboel werk en vereist vaardigheden. Niet alleen het glassen, maar ook het glad afwerken en geen loodzware kist krijgen.

Als je toch aan het zoeken bent, zoek dan ook even op 'ton van munsteren' en 'glas' en 'methode', zoiets. Die heeft al een paar keer beschreven hoe te glassen.

Mijn ervaring met glassen, is dat het glassen zelf erg eenvoudig is en makkelijk en licht uit te voeren met G4, een PU lak. Je pakt 25 grams glas en de lak breng je spaarzaam aan met een foam roller. Geen dikke lagen, het moet niet glimmen, enz.

Daarna komt het echte probleem; nu heb je een glasweefselstructuur overal, hoe dat glad te krijgen. Ik heb dat 1 keer gedaan door steeds dun G4 op te brengen en daarna weer af te schuren. Een hels karwei, je moet denken aan een laag of 7~8 aan lak en veel schuurwerk tussendoor. Als het klaar is, erg licht, maar dus heel veel werk en een hoop risico dat je door het glas heenschuurt.

Een andere keer heb ik het gedaan door te plamuren met kwastplamuur. Ging op zichzelf goed, alleen was de kwastplamuur die ik gebruikte niet watervast, en kon ik het dus niet nat naschuren.

Bij mijn Alliance ging het qua gewicht allemaal perfect, was het tot en met de kleurlaag fors lichter dan folie. Toen kwam de 2k lak en daarmee verpeste ik het, of althans, werd het uiteindelijk toch zwaarder dan folie.

Je moet dus kunnen glassen, met beleid kunnen shuren, glad kunnen afwerken, kunnen spuiten en uiteindelijk ook de 2k laklaag kunnen spuiten.

Als je over al die vaardigheden beschikt, en er de tijd en het geduld voor hebt, levert glas domweg het allermooiste resultaat, tegen eenzelfde gewicht.

Nadeel; áls het misgaat, gaat het mis en is dat moeilijk te repareren. 100 gram teveel aan lak, schuur je er érg moeilijk weer af.

Omdat het toch geen schaalmodel is, zou ik gewoon voor folie gaan. ipv. Oracover zou je ook Oratex kunnen pakken.
 
Serge, zoek ook even naar berichten van Bruno met daarin 'papier'. Hij heeft die methode uitgebreid beschreven.

deze:
Deze vergissing wordt wel vaker gemaakt. Spanlak is de lichtste lak die er bestaat. De vaste stof in deze lak (cellulose nitraat) is vele malen lichter dan de plasticfolie die soms op modellen wordt gebruikt.

Porienvuller is nog zo'n overbodig produkt. Het vulmiddel is soortelijk veel zwaarder dan de vaste stof in lak. Veel beter is het, na flink wat lagen lak, die tussendoor helemaal geschuurd worden, het balsa te bekleden met dun tissue (modelbespanpapier, de lichtste soort, 9 gr/m2), gewoon met verdunde spanlak opbrengen. Dan aflakken, tussen iedere 2 lagen spanlak helemaal glad schuren. Vult beter, is lichter en is een prima ondergrong voor de kleur- en daarna transparante toplaag.
Wat je ook doet, vermijdt porienvuller, het is nodeloos zwaar!

Hoewel er enkele uitzonderingen zijn, geldt dat voor alle (model)vliegtuigen.
 
In de enquete bovenaan staat een enorme fout: Bespanpapier met PS 100 gaat echt NIET werken.

Tissue moet met spanlak worden opgebracht en afgewerkt.

Maar tissue alleen is niet stevig genoeg.
Op de open delen eerst zijde, dan (daar overheen) het hele model met dun tissue bekleden.

Dan 10 lagen spanlak, tussen door steeds schuren en afwerken met 2k acryl autolak.

Hier meesterbouwer Henk de Jong aan het woord:

Hoe te werken met zijde: [44580] bouw-thundercat-ii

Hoe het tissue daar overheen te krijgen: [44580] bouw-thundercat-ii-2

Verdere afwerking: [44580] bouw-thundercat-ii-2
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Met alle respect voor Bruno en Henk de Jong.. bekleden met tissue is een ambacht uit vervlogen tijden. Erg mooi en erg knap, maar tegenwoordig pak je beter gewoon 25 grams glasmat .. verdere procede is gelijk.

Glasmat is makkelijker aan te komen, makkelijker te verwerken en niet zwaarder.
 
Die enquete kan je vergeten .

Oracover en spuiten heb ik nog niet in perfektie gezien.

Ik zou er een 25gr GFK matje op doen met porenvuller.
Na drogen nog een keer dun lakken met porenvuller.
Daarna licht schuren (overgangen en haartjes)
Dan verdunde kwastplamuur er op om de poren van het matje te vullen.
Dit schuren (droog) tot het matje weer duidelijk te zien is.
Eventueel nog na kwasten (en schuren)
Dan een filler spuiten (en eventueel overvegen met korrel 600)
Dan alles afvegen met een antistatisch doekje en dan de 2K kleur erop.

Gewicht ? niks meer als oracover als je het goed doet .
En veel lichter als de andere 2 ideen uit de enquete.

Voorbeeld : mijn TC Cap 21 woog met ZG 62 8,8 kg (helemaal in de mat gezet en 2K gespoten)

En sterkte ?
Die moet al in je konstruktie zitten.

Je krijgt alleen een buitenkant die steviger is en langer mooi blijft.

Mvg Johan
 
Met alle respect voor Bruno en Henk de Jong.. bekleden met tissue is een ambacht uit vervlogen tijden. Erg mooi en erg knap, maar tegenwoordig pak je beter gewoon 25 grams glasmat .. verdere procede is gelijk.

Glasmat is makkelijker aan te komen, makkelijker te verwerken en niet zwaarder.
Kweenie :rolleyes:, maar glas over open gedeeltes tussen de ribben, daar heb ik toch niet zo'n goed gevoel over....

En glas is mooi sterk voor een vleugel middenstuk (of rompneus), maar naar de tips toe zie ik de voordelen niet. Zeker omdat ik het een stuk lastiger te verwerken vind dan zijde, tissue en spanlak.

Maar natuurlijk, ook ik snap dat het steed moeilijker wordt om nog aan kwalitatief goed materialen hiervoor te komen.

Gewicht ? niks meer als oracover als je het goed doet .
En veel lichter als de andere 2 ideen uit de enquete.

Voorbeeld : mijn TC Cap 21 woog met ZG 62 8,8 kg (helemaal in de mat gezet en 2K gespoten)
Gewichtstoename per vierkante decimeter wil ik horen, dan kunnen we iets vergelijken.
Voor mij is en model van 2 kilo een zwaar monster...

En sterkte ?
Die moet al in je konstruktie zitten.

Je krijgt alleen een buitenkant die steviger is en langer mooi blijft.
De treksterkte van de huid bepaalt de sterkte van een model.
Binnenin hoort niets te zitten. Nou ja, lucht met een (heel sterk) velletje..
 
Laatst bewerkt:
Back
Top