Folie geeft sterkte, maar voornamelijk aan open constructies, op een geheel beplankte kist zal het weinig uitmaken, zal glas waarschijnlijk meer sterkte geven.
Glassen is helemaal niet zwaarder dan folieen, sterker nog, als je het kunt en goed doet, is het lichter, marginaal.
Echter.. het is een heleboel werk en vereist vaardigheden. Niet alleen het glassen, maar ook het glad afwerken en geen loodzware kist krijgen.
Als je toch aan het zoeken bent, zoek dan ook even op 'ton van munsteren' en 'glas' en 'methode', zoiets. Die heeft al een paar keer beschreven hoe te glassen.
Mijn ervaring met glassen, is dat het glassen zelf erg eenvoudig is en makkelijk en licht uit te voeren met G4, een PU lak. Je pakt 25 grams glas en de lak breng je spaarzaam aan met een foam roller. Geen dikke lagen, het moet niet glimmen, enz.
Daarna komt het echte probleem; nu heb je een glasweefselstructuur overal, hoe dat glad te krijgen. Ik heb dat 1 keer gedaan door steeds dun G4 op te brengen en daarna weer af te schuren. Een hels karwei, je moet denken aan een laag of 7~8 aan lak en veel schuurwerk tussendoor. Als het klaar is, erg licht, maar dus heel veel werk en een hoop risico dat je door het glas heenschuurt.
Een andere keer heb ik het gedaan door te plamuren met kwastplamuur. Ging op zichzelf goed, alleen was de kwastplamuur die ik gebruikte niet watervast, en kon ik het dus niet nat naschuren.
Bij mijn Alliance ging het qua gewicht allemaal perfect, was het tot en met de kleurlaag fors lichter dan folie. Toen kwam de 2k lak en daarmee verpeste ik het, of althans, werd het uiteindelijk toch zwaarder dan folie.
Je moet dus kunnen glassen, met beleid kunnen shuren, glad kunnen afwerken, kunnen spuiten en uiteindelijk ook de 2k laklaag kunnen spuiten.
Als je over al die vaardigheden beschikt, en er de tijd en het geduld voor hebt, levert glas domweg het allermooiste resultaat, tegen eenzelfde gewicht.
Nadeel; áls het misgaat, gaat het mis en is dat moeilijk te repareren. 100 gram teveel aan lak, schuur je er érg moeilijk weer af.
Omdat het toch geen schaalmodel is, zou ik gewoon voor folie gaan. ipv. Oracover zou je ook Oratex kunnen pakken.