Nu alles in de basiskleur zit, kan ik me weer concentreren op het technische element van de loopautomatisatie.
De recoilunit: ik heb enkele posts geleden de meegeleverde recoilunit gemonteerd. Hooben voorziet hiervoor een servo.
De Tamiya-aansturing is echter voorzien voor een terugslag die gerealiseerd wordt met een motor , overbrenging en een slede op een groot tandwiel.
Om problemen met de aard van de aansturing te vermijden, heb ik dus er voor gekozen de servo-aansturing te vervangen door de eenheid van Tamiya.
Plaatjes styreen op maat gemaakt en aan elkaar gelijmd en van gaatjes voorzien om de Tamiya recoilunit aan de loop te kunnen bevestigen.
Metalen beugel van de recoilunit geplooid zodat de unit centraal achter de loop uitkomt.
Aandachtspunt: de loop van de Hooben-Elefant heeft een veel kleinere terugslag dan de Tamiya-Königstiger.
Recoilunit aangepast zodat de slede maar ongeveer 1 cm terugslag geeft. Daarvoor heb ik de pin op de grote draaischijf verwijderd en een nieuwe pin aangebracht op ongeveer een halve cm van het centerpunt en een beugel geplooid die er voor zorgt dat de slede, nu hij niet meer zo ver naar voor komt, de schakelaar nog induwt waardoor de cyclus beëindigd wordt.
Recoilunit met de loop verbonden met een stukje stijve koperdraad.
Aandrijving verticale en horizontale loopbeweging: Draden aan de motoren voor de verticale en horizontale loopbeweging gesoldeerd.
Pinnetje uit de slipkoppeling van het tandwiel voor verticale beweging verwijderd, zodat er geen schade optreedt als de stick op de zender te lang gemanipuleerd wordt.
Ik heb de kabels van de overeenkomstige modules van Tamiya gebruikt, om meteen passende fiches te hebben en omdat de kleurcodes van de draden overeenkomen met die op de DMD.
Als Hooben te kort schiet, zie mijn observaties betreffende de bevestiging van de motor met reductie voor de horizontale loopbeweging) dan schiet Bismarck te hulp.

In het dek van de 1/200 DKM Bismarck die ik eerder maakte zit een heel dik gietraam, dat zich hier heel goed leent om de reductiekast vast te zetten.
Het resultaat:
Veel modelbouwplezier,