Tiger I, Elefant en Königstiger 1/16 RC by Herby63 - deel 2 - Elefant

Je bent qua slag gebonden aan het sleufgat waar de kabel naar buiten komt. Gr. Klaas.
 
Je bent qua slag gebonden aan het sleufgat waar de kabel naar buiten komt
Inderdaad Klaas en aan de interne "richels" die de slag beperken tot ongeveer 10,5 mm.
Meer daarover later, maar eerst:
Stap 5 – Montage verticale rotatie-eenheid – deel 1

De handleiding
upload_2024-10-6_23-27-49.jpeg


De onderdelen
upload_2024-10-6_23-30-8.jpeg


Schroef TM8 is onvindbaar, gevlucht? Ontsnapt? Gekozen voor de vrijheid? Dan maar iets vergelijkbaars gezocht in de eigen voorraad.

Het resultaat
upload_2024-10-6_23-30-30.jpeg


Stap 5b – Montage verticale rotatie-eenheid – deel 2

De handleiding
upload_2024-10-6_23-28-3.jpeg


De onderdelen
upload_2024-10-6_23-31-20.jpeg


Ik zoek me te pletter naar schroef TM18, ook ontsnapt? Nee gewoon voorgemonteerd geleverd.

Het resultaat
upload_2024-10-6_23-32-17.jpeg


De TM15-schroeven zijn niet bruikbaar voor de middelste gaten, want dan duwen ze tegen de plaat B3. Ik kon wel deze verwisselen met de 2 TM1’s, dan past het wel.

Veel modelbouwplezier
 
Stap 6 en 6b –Montage horizontale rotatie-eenheid – deel 1en 2

De handleiding
upload_2024-10-7_15-27-52.jpeg


De onderdelen
upload_2024-10-7_15-28-24.jpeg

De plaat zonder naam, B2 volgens de onderdelenlijst, ziet er tegenwoordig wel wat anders uit dan in de handleiding. Geen voorzieningen voor eindschakelaars en geen cilindrische verhogingen voor de bevestiging van de motorisering.

De nok onderaan deel B3,ziet er ook anders uit. Onderaan P5 is een uitsparing die lijkt te passen over de getekende nok, maar zeker niet als je TM32 er eerst over schuift. Doordat P5 niet over B3 schuift is ook schroef TM12 veel te kort.

Deze delen zijn duidelijk aangepast tegenover vorige versies, maar een verbetering is het zeker niet: geen vaste verbinding tussen P5 en B3, geen bevestigingspunten voor de motorisatie

Het resultaat
upload_2024-10-7_15-29-45.jpeg


De onderdelen voor 6b
upload_2024-10-7_15-33-13.jpeg


Voor ik me verder toeleg op de automatisatie van de loop ga ik eerste de geschutstoren voorbereiden voor het schilderen.

Wordt vervolgd :)
 
Stap 8 – montage van de achterdeur

De handleiding
upload_2024-10-8_18-0-42.jpeg


De onderdelen
upload_2024-10-8_18-3-19.jpeg


Het resultaat
upload_2024-10-8_18-3-47.jpeg

upload_2024-10-8_18-4-9.jpeg


Stap 9 – Montage van accessoires op de toren – deel 1

De handleiding
upload_2024-10-8_18-1-37.jpeg


De onderdelen
upload_2024-10-8_18-4-53.jpeg


Het resultaat
upload_2024-10-8_18-5-44.jpeg


Veel modelbouwplezier,
 
Bedankt @HeliKoper , voor de fijne commentaar.

Stap 10 – Montage van accessoires op de toren – deel 2 behalve schild en “muzzle break”

De handleiding
upload_2024-10-9_16-8-58.jpeg


De onderdelen
upload_2024-10-9_16-10-9.jpeg


Het resultaat
upload_2024-10-9_16-10-27.jpeg


Stap 11 – Montage van accessoires aan de achterzijde van de toren.

De onderdelen
upload_2024-10-9_16-10-58.jpeg


Het resultaat
upload_2024-10-9_16-11-17.jpeg


Hiermee is de toren klaar voor de spuitcabine.

Wordt vervolgd met meer modelbouwplezier. :)
 
oeps, hele boterham om bij te lezen.
Ik krijg weer geen melding meer als je wat nieuws plaatst. Dacht dat je een winter stop had ingevoerd, gelukkig kwam ik even controleren anders had het niet meer te overzien geweest.
Nog steeds goed bezig Herman, doe zo verder.
 
Nog steeds goed bezig Herman, doe zo verder.
Thx @Marc w , doe ik :) en wel meteen met:

Voorbereiden voor het schilderen van de motorafdekplaat

Stap 28 – Montage van accessoires op de motorkap – deel 1

De handleiding
upload_2024-10-10_18-21-27.jpeg


De onderdelen
upload_2024-10-10_18-26-3.jpeg


Het resultaat
upload_2024-10-10_18-26-34.jpeg


Stap 29 – Montage van accessoires op de motorkap – deel 2

De handleiding
upload_2024-10-10_18-22-15.jpeg


De onderdelen
upload_2024-10-10_18-27-6.jpeg


Het resultaat
upload_2024-10-10_18-27-35.jpeg



en een sprongetje vooruit: Stap 37 – Montage van accessoires op de motorkap – deel 3

De handleiding
upload_2024-10-10_18-23-35.jpeg


De onderdelen
upload_2024-10-10_18-31-30.jpeg


Het resultaat
upload_2024-10-10_18-32-26.jpeg


Nog wat kleine accessoires verzameld (krik, houtblok, D-sluitingen) en op een houtje bevestigd.

Geschutstoren, motorkap en accessoires occiderood gespoten.

Tot morgen voor de volgende update :bye:
 
Stap 6 – Horizontale beweging van de loop

De handleiding
upload_2024-10-11_22-26-34.jpeg

Nu het “modelbouwgedeelte op het schilderen na afgelopen is, heb ik een overzicht van de niet- gebruikte onderdelen, die nog aan de spuitgietramen zitten, en de reserveschroeven.

Onderdeel C8 heeft aan de onderzijde een uitsparing die wel heel sterk lijkt op het afwijkend profiel van het draaipunt onderaan de basisplaat zonder nummer in stap 5b (B3 volgens de onderdelenlijst)
upload_2024-10-11_22-27-12.jpeg


Ik heb dus besloten onderdeel C8 te gebruiken op P5, op starre wijze aan de bodemplaat B3 te bevestigen.
upload_2024-10-11_22-28-47.jpeg

P5 is echter zwart van kleur en van een ander materiaal dan de grijze plastic onderdelen. Ze laten zich niet verlijmen met polystyreen cement, zoals Tamiya extra thin.

Ik heb dus een hoeveelheid Milliput gemengd en aangebracht.
upload_2024-10-11_22-30-57.jpeg

Morgen is het droog en keihard. Met een iets langere schroef uit eigen voorraad kan dit dan aan B3 bevestigd worden met de niet benoemde plaat (B2 in de onderdelenlijst) er vrij draaiend tussen.

Morgen maar eens kijken of ik in de Modelbouwzaak geraak om gele verf.
 
Stap 33 – Rupsbandmontage

De handleiding
upload_2024-10-12_14-56-44.jpeg


De onderdelen
upload_2024-10-12_14-57-25.jpeg

Ik maak reeksjes van 11 schakels van elke soort. 5 stukken samengevoegd geeft de gewenste lengte van 55 schakels TH1 en TH2.

Het resultaat
upload_2024-10-12_14-59-57.jpeg
 
Dank je Peter, maar de Elefant is strikt genomen geen tank maar een gigantisch kanon op een zelfrijdend onderstel, bedoeld om tankjes uit te schakelen, of zoals de Duitsers het noemden: een Panzerjäger, en niet een Jagdpanzer, zoals ook verkeerdelijk door Hooben op de doos wordt vermeld. (maar dat is natuurlijk weer miereneuken van mijn kant, iedereen begrijpt wat je bedoelt :) )

Ik vond de op de romp en wielen aangebrachte kleur Dark Sand, wat ik ook als basiskleur voor de Tiger 1 gebruikte, wat aan de felle kant. In de modelbouwwinkel zag ik een spuitbus met iets wat nogal dicht aanleunt bij de basiskleur die je tegenwoordig ziet op zowel Königstiger 213 in La Gleize als op het herschilderde exemplaar in Saumur. Die kleur heette Coffeecream , maar vermits ik geen koffie lust en niet kon vinden of het een acryl- of een alkydverf betrof heb ik die niet meegenomen. Het uitgebreide assortiment Vallejo-verf doorzoekend vond ik Tan Yellow, wat ik vertaal in het Duits als “dunkelgelb”, de officiële basiskleur van al hun voertuigen vanaf 1943.

Alles geschilderd in Vallejo Model Color 70.912 Tan Yellow, toren en motorplaat en accessoires en de loop, maar ook de romp boven de rupsbandbeschermplaat maar niet de wielen en ophanging.
upload_2024-10-13_14-18-4.jpeg


De belichting geeft echter op deze foto geen getrouw beeld van de werkelijkheid.
 
Dank je Peter, maar de Elefant is strikt genomen geen tank maar een gigantisch kanon op een zelfrijdend onderstel, bedoeld om tankjes uit te schakelen, of zoals de Duitsers het noemden: een Panzerjäger, en niet een Jagdpanzer, zoals ook verkeerdelijk door Hooben op de doos wordt vermeld. (maar dat is natuurlijk weer miereneuken van mijn kant, iedereen begrijpt wat je bedoelt :) )

Ja, natuurlijk, dat had ik kunnen weten, er zit geen draaiende koepel op dat ding, en dan is het zelfrijdend geschut. :):)
 
Nu alles in de basiskleur zit, kan ik me weer concentreren op het technische element van de loopautomatisatie.

De recoilunit: ik heb enkele posts geleden de meegeleverde recoilunit gemonteerd. Hooben voorziet hiervoor een servo.
De Tamiya-aansturing is echter voorzien voor een terugslag die gerealiseerd wordt met een motor , overbrenging en een slede op een groot tandwiel.
Om problemen met de aard van de aansturing te vermijden, heb ik dus er voor gekozen de servo-aansturing te vervangen door de eenheid van Tamiya.

Plaatjes styreen op maat gemaakt en aan elkaar gelijmd en van gaatjes voorzien om de Tamiya recoilunit aan de loop te kunnen bevestigen.
upload_2024-10-13_17-1-13.jpeg


Metalen beugel van de recoilunit geplooid zodat de unit centraal achter de loop uitkomt.

Aandachtspunt: de loop van de Hooben-Elefant heeft een veel kleinere terugslag dan de Tamiya-Königstiger.

Recoilunit aangepast zodat de slede maar ongeveer 1 cm terugslag geeft. Daarvoor heb ik de pin op de grote draaischijf verwijderd en een nieuwe pin aangebracht op ongeveer een halve cm van het centerpunt en een beugel geplooid die er voor zorgt dat de slede, nu hij niet meer zo ver naar voor komt, de schakelaar nog induwt waardoor de cyclus beëindigd wordt.
upload_2024-10-13_17-22-33.jpeg


Recoilunit met de loop verbonden met een stukje stijve koperdraad.
upload_2024-10-13_17-22-58.jpeg


Aandrijving verticale en horizontale loopbeweging: Draden aan de motoren voor de verticale en horizontale loopbeweging gesoldeerd.
upload_2024-10-13_17-24-16.jpeg


Pinnetje uit de slipkoppeling van het tandwiel voor verticale beweging verwijderd, zodat er geen schade optreedt als de stick op de zender te lang gemanipuleerd wordt.
Ik heb de kabels van de overeenkomstige modules van Tamiya gebruikt, om meteen passende fiches te hebben en omdat de kleurcodes van de draden overeenkomen met die op de DMD.

Als Hooben te kort schiet, zie mijn observaties betreffende de bevestiging van de motor met reductie voor de horizontale loopbeweging) dan schiet Bismarck te hulp. :)
In het dek van de 1/200 DKM Bismarck die ik eerder maakte zit een heel dik gietraam, dat zich hier heel goed leent om de reductiekast vast te zetten.

Het resultaat:
upload_2024-10-13_17-32-27.jpeg


Veel modelbouwplezier,
 
Stap 7 – Bevestigen van de loop in de toren

De handleiding:
upload_2024-10-14_18-24-10.jpeg


Het resultaat:
upload_2024-10-14_18-36-17.jpeg


Die steuntjes lieten zich toch niet zo goed versmelten met de plaat, dus ik heb ze even vastgezet met 2 componenten epoxylijm, daarna de motor met reductie weggenomen, de gaatjes in de plaat door geboord, en de steunen gezekerd met een M3-schroef met verzonken kop.
upload_2024-10-14_18-39-34.jpeg
upload_2024-10-14_18-39-49.jpeg

upload_2024-10-14_18-40-57.jpeg
 
Inbouw van de elektronica
upload_2024-10-15_15-44-52.jpeg

Vervanging door Tamiya-onderdelen vraagt toch enige aanpassing.

- Boegmachinegeweer, integraal vervangen door Tamiya-parts
upload_2024-10-15_15-35-10.jpeg


En op zijn plaats bevestigd met wat rubberlijm.
upload_2024-10-15_15-35-32.jpeg


- Luidspreker: De behuizing van de Tamiya-King Tiger-luidspreker eenheid afgezaagd zodat die in hoogte kon op de batterijbox geplaatst worden.
upload_2024-10-15_15-37-49.jpeg


De open onderzijde gedicht door een plaat styreen er met 2-componenten epoxylijm aan te plakken.
upload_2024-10-15_15-39-31.jpeg


Om de luidspreker te kunnen plaatsen op de batterijbox, en onder de motorkap met de open verluchtingsroosters, moest de voorste opstaande rand verwijderd worden.
upload_2024-10-15_15-43-23.jpeg


Met nog een kleine aanpassing van de achterste hoeken van de luidsprekerbehuizing kan deze mooi dwars over de batterijbox bevestigd worden met dubbelzijdige tape.

- De DMD T-03 module kan net in de breedte voor de batterijbox geplaatst worden en de ontvanger ligt achter de luidspreker op de richel.
upload_2024-10-15_15-51-15.jpeg


- DMD-MF01 module op het achterste deel van de batterijbox geplaatst en verbonden met de T-03.
upload_2024-10-15_15-59-44.jpeg


- Tot slot voor vandaag de aan/uit-schakelaar tegen de onderzijde van de motorkap geplakt met dubbelzijdige tape, zodat die door het luik van de bestuurder kan bediend worden.
upload_2024-10-15_16-1-13.jpeg


Was dat even veel modelbouwplezier? :)
Tot de volgende update,
 
Stap 30 – Bevestiging motorkap

De handleiding:
upload_2024-10-16_17-45-32.jpeg


Het resultaat:
upload_2024-10-16_17-46-22.jpeg


@Arthur Hermans bemerkte 10 jaar geleden al dat je na het plaatsen van de wielophanging niet meer bij de voorste schroeven kan. Inmiddels zijn deze vervangen door” hexscrews”. Voor mijn gemak heb ik dan maar een passende zeskantsleutel ingekort, zodat ik er probleemloos bij kan.

Er zit echter nog enige afstand tussen de steunen aan de onderzijde van de motorkap en de steunen in de romp. Verder aandraaien van de schroeven lijdt enkel tot vervorming. Daarop heb ik er een rondsel tussen gelijmd. (zichtbaar op de laatste foto van de vorige post)
 
Bij het plaatsen van de geschutstoren blijkt de DMD MF-01-eenheid op de achterzijde van het batterijcompartiment in de weg te zitten van de reductiekast met motor voor de horizontale beweging van de loop. De 4-aderige verbindingskabel tussen de modules is echter te kort om de T03-module helemaal vooraan te kunnen laten.

Alles dus terug los gehaald en de DMD MF-01met de T03 er op tussen batterijcompartiment en motorenblokken geplaatst.

Hiervoor moest ik een deeltje van de cilinder voor de schroef van het batterijcompartimentdeksel wegslijpen.

Ook deze opstelling laat niet genoeg ruimte voor de motor voor de horizontale rotatie.

Volgende test: DMD zo laag mogelijk (ophangingsbeugels verhinderen dat deze volledig op de bodem kan liggen) tussen batterijcompartiment en motorenblokken, en de T03 op het batterijcompartiment, vlak achter de luidspreker.

Dit lijkt te lukken.

upload_2024-10-17_11-56-16.jpeg


Ik leende ook de motordraden van de Tamiya motoren.

De accu werd geplaatst in het accucompartiment aan de onderzijde van het chassis.
Je ziet enkel de aansluitdraden met de 2-wegsconnector voor beide DMD-modules.
upload_2024-10-17_12-1-23.jpeg


Veel modelbouwplezier,
 
Stap 10: het schild teruggeplaatst. Dit wordt niet gelijmd, maar met de hulp van een stukje tape knellend aangebracht, anders kan in de toekomst de loop niet meer uit de toren gehaald worden voor eventuele herstelling of onderhoud.

Stap 35: voorste pansterplaat terug op zijn plaats geklikt.

Stap 34: Verticale pantserplaat vooraan terug op zijn plaats geschoven

Wanneer en hoe je de motoren aansluit is niet in de Hooben-handleiding vermeld.

Ik leende de motordraden van de reserve Königstiger van Tamiya, en sloot die aan volgens de instructies in de Tamiya-handleiding. Aandachtspuntje: Een Konigstiger trekt op de voorste wielen, de Elefant duwt op de achterste. Moet de aansluiting overeenkomstig aangepast worden? Het is ook mogelijk dat de vertragingskast voor een omgekeerde draairichting zorgt, of het feit dat de motoreenheden achterste voren gemonteerd moeten worden, en dus ook de rechtse op de linker positie en de linkse op de rechter rupsband. Voorlopig sluit ik identiek aan, de test zal het uitwijzen.

Zoals verwacht draaide alles omgekeerd.

Met kanaal 1 te reversen op de zender is ook dit geregeld.

Na de draairichtingstest heb ik de rupsbanden er opgelegd (stap33), dat was veiliger. Na al dat werk wil je niet dat het model de tafel afrijdt.

De rijtest (geen foto) vind ik zeer positief: kan heel traag aanzetten en rijden, maar ook snel, en hij maneuvreert heel mooi op het stuurcommando.

Die slipkoppelingen op de vertragingsbakken van de horizontale en de verticale beweging van de loop zijn nog altijd zo waardeloos als 10 jaar geleden. Er komt hoogstens een licht schokkende beweging uit de loop. Ik ben echter niet zo happy om de blokkeringspinnetjes terug te plaatsen uit schrik dat de motoren iets stuk gaan trekken. Ik heb niet veel keuze zeker? Met de pinnetjes er uit heb ik ook geen mooie beweging.
upload_2024-10-18_21-18-1.jpeg
 
Back
Top