Tien procent schaalafwijking of minder

Ik ben nu aan mijn tweede skywrite toe.
De eerste heb ik zeker 5 jaar gebruikt en is idd zomaar gestopt. Na uit elkaar halen bleek de elektronica verzopen in de diesel. Lekkage dus. DIt was de eerste generatie pompen.
Maar nu toch weer een skywriter, 2e generate. Wel heeft deze een keer droog gelopen. Diesel was op en ik was 'm vergeten uit te zetten tijdens de vlucht.

Toen had ik het loopwerk van de oude vervangen in de nieuwe. Toen weer goed.
De skywriter doet het voor mij prima en is prima te mixen met je gas enzo.

Greetz,
Thierry
 
9zytg1.jpg

het aanpassen van de motorsteun

afabt2.jpg

Het lamineren van het motorspant met koolstofdoek

10nxmj4.jpg


Het spant met aan beide zijden de koolstofdoek gescheiden door bakpapier.
 
1zwdweb.jpg

vanavond de vleugels pasgemaakt en uitgericht.
Gestaag groeit het model verder,straks nog even het motorschot er in lijmen en de volgende stap voorbereiden.
De neuslijst is bewust nog niet in vorm geschuurd vanwege het risico van deukjes en putjes.
 
2lvgrkm.jpg

De compacte tank opstelling gecombineerd met de landingsgestel spanten.
Eerst nog een paar lapjes koolstof en dan in de romp vastmaken.
 
De Cap heeft een enorme motorkap welke over de motor heen schuift.
Ik ben op zoek naar duurzame en fraaie oplossingen om de kap vast te zetten.
 
M4 nylon is heel erg duurzaam maar wel minder fraai (hoewel, met kruiskop vallen ze best nog mee...)

Fraai; spant in de binnenkant van de motorkap welke je langs binnenuit op het motorschot vasttrekt. Mooi, maar heel veel werk als het niet voorzien is.
 
Bedankt voor het idee ,ga hierover nadenken.
Zie als probleempje het schuren van de kap op de romp.
Mogelijk eerst de kap verstevigen met koolstofweefsel.
 
w7myqx.jpg

Tijdens de Vliegersvergadering kwam ook na afloop de geluid problematiek in het gesprek voor .
Hier wordt gebruik gemaakt van een in de F3A al geruime tijd toegepaste vulling van schuim in de spinner.
Hier is de oplossing zoals toegepast in de Ultimate .Een open grondplaat voor de spinner en dan de spinner in 2 compartimente vullen met schuim.
Mechanische geluiden worden voor een gedeelte geabsorbeerd en niet doorgegeven aan de klankkast.
Door ook de motorkap met schuim te bekleden wordt er weer iets gewonnen .
 
2z9jzol.jpg

Gestaag komen de leveranties binnen. hier de X uitlaatbocht set om de lengte van de bochten op elkaar af te stemmen. Bij de boxer motoren zijn de cilinders verschoven ten opzichte van elkaar.
Als de hydemount is gearriveerd kan het bochtenstelsel worden pasgemaakt.
 
34pmcdk.jpg

Vandaag de beide Hyde Softmounts ontvangen .
Merle Hyde heeft de mount met de vlakke kanten opnieuw opgebouwd vanwege ruimteproblemen in de Katana. de kleinere ronde Mount is de kleinst mogelijke Mount voor een DA 100 l .Nu kan met het inbouwen van de motor worden begonnen.
 
33ne2r6.jpg
2hme9u8.jpg


De mount en de motor zijn onderdeel van het vliegtuig geworden.
3 mm ruimte nodig voor de swing van de mount
De bijgeleverde zeer lange inbussleutels met handvat zijn handig .
Natuurlijk wel de Amerikaanse draad
 
mooi, ik hoop alleen dat je zo van de eerste keer je motorhoeken juist hebt.
 
Dat blijft altijd de vraag , door een inwendige bevestiging te maken van de motorkap kan je de kap na stellen als de motor wordt na gericht. Ik was erg blij met de tip, hierdoor durf ik de kap zo af te werken
 
dat spinnerideetje lijkt me wel eens leuk om ook uit te proberen met die mousse... de kap zelf heb ik ook nog geen voorbeelden van gezien maar is idd wel een goed idee.mijn mufflerkist is wel langs binnen met 6mm depron bekleeft... succes met de bouw
 
e6abnp.jpg
uitlaat met rubber ophang systeem
2chqiyt.jpg
De Mount uitgevuld
2uh1e7s.jpg

2nsq8fq.jpg
koolstof maakt het wel erg solide

Ook de Oracover is binnen .
Oracover heeft sinds kort een verf welke exact is afgestemd op het folie spectrum.
De eerste proeven worden er mee gedaan ,de verf heeft minder gewicht dan de traditionele verven.
Als de proeven slagen wordt de Cap in deze verf afgewerkt
 
Laatst bewerkt:
13yqcyc.jpg

2eohavb.jpg


De bochten met flexibel op de uitlaten aangesloten.
Nog de bochten schuren en polijsten om de soldeer sporen weg te nemen
Door de slinger is de lengte van de uitlaatgas weg toegenomen.
Door het flexibel in de buis op te nemen is de levensduur van de bochten langer bij een flexibele ophanging
 
Back
Top