the Wings Nistelrode , verzameltopic

Oei, volgens mij heb ik dan al wat anders staan. Ik zie nog wel.

Mijn heli is weer opgebouwd. Net een tikkie groter.
Nu de afstelvluchtjes nog. Zoals het er nu uitziet ben ik zaterdag- of zondagmiddag op het veld. Dan even een beetje prutsen om alles goed af te stellen.
 
Vanmiddag toch nog even naar het veld. Vooral omdat Rob z'n nieuwe LOGO 400SE ging uitproberen.
Vloog perfect. Dus niks aan doen, en eerst maar eens vliegen. Gefeliciteert ermee!

Zelf een paar vluchtjes en dan weer snel naar huis. Nog even samen eruit.
Wel lekker weer even gevlogen, dat gevoel houden.
Ja, ik ben verslaafd.
 
De eerste vlucht ging perfect, maar de tweede is een ander verhaal.
Komt de heli aan de linkerkant +/- 15 meter hoogte door een langzame bocht, valt ineens de motor weg. Dus een autorotatie de heli op de grond gezet. Ging wel wat harder dan de planning was, maar alles is nog heel.
Thuis de twee logbestanden uitgelezen van de regelaar en FBL-unit. Geeft de regelaar een impuls van gas 100% en duikt de accu spanning weg naar 20,6V. Zo geeft de V-stabi aan dat er een onderbreking is op 5 kanalen. Maar de tijden komen niet overeen. Erg raar.

Oorzaken: Is het statische elektriciteit, lage accu spanning, of even verbinding kwijt. Waarvan ik de laatste het vreemdste vindt.

Conclusie: Na wat speurwerk, denk ik dat de riem een behoorlijke statische spanning opbouwd en deze zelfs op een CF staartbuis overbrengt als een piek van enkele 10000V, geen amps. Dit zorgt er voor dat er zoveel rotzooi in de lucht komt aan elektro magnetische straling dat de ontvanger er uit klapt. Gelukkig voor mij dat een Hott ontvanger weer binnen 1 sec verbinding heeft. Dus nu de staartbuis aarden aan de nul van de regelaar.
Helaas gaf ook het log van de regelaar weer dat de LiPo's erg veel in spanning dalen. Onder hun nominaal spanning. Dus voor de zekerheid ook maar vervangen.

Gr. Rob.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk ook dat het static is geweest. Maar mooi dat je hem nog kon afvangen.
De Vbar heeft binnen 5 sec ook een warme start.
Vrijwel iedereen met een LOGO vliegt met aarding van de tail naar de boom, en van de boom naar de metalen motorplaat (gewoon tussen boutje van de motor).

Een mogelijke andere oorzaak kan in je ESC zitten:
Ik weet niet of de ESC afschakelt bij spanningsverlies. En daardoor dus de rest ook beïnvloedt. Bij zwakke accu's kan het zomaar zijn dat je beneden een of andere grenswaarde van de ESC komt.
 
Volgens het logbestand van de ESC was het niet de ESC zelf. Het was één sessie waar het in te zien was. Dus geen harde reset van de ESC. Ook was de accu spanning nog boven de ingestelde soft turn off. Deze staat op 6x3.2V=19.2V en op dat punt was de accu spanning 20.6V.
Dus lijkt het echt op een ESD (elector static discharge).
Ik ben blij dat ik geen spectrum vlieg. Deze hebben een soft reset van meer dan 2 sec. De Hott zit op 0.2 tot 0.5 sec. En 2 sec was de tijd die ik nog had voor reactie. Dit toch al genoeg gezien op het veld. Kisten die verloren gingen omdat de binding was verloren en niet snel genoeg terug was.

Gr. Rob.
 
Iedereen die ik vanmiddag niet heb gezien nog een voorspoedig 2014.

Zo, de eerste vluchten van het jaar zitten er weer op.
Winderig, met nogal wat vlagen. Maar iedereen hield het heel.
We zijn dus weer goed begonnen.
 
Back
Top